Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1197
Hei, jeg fikk en resept med piller for 3 måneder, etter en uke ble det gjort klart av jeg skal trappes opp, får ny resept med en gang og skal levere inn de gamle.
Vil noen reagere om jeg tar noen flere ut av den åpna flaska før innlevering?
Det spørs helt på om de gidder å telle opp eller ikke. Mennesker er late, men vil du satse på det?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Det spørs helt på om de gidder å telle opp eller ikke. Mennesker er late, men vil du satse på det?
Vis hele sitatet...
De bruker kanskje vekt. At de vet hva glass + piller skal veie og bare teller manuelt hvis vekten avviker for mye.
Sist endret av vindaloo; 25. april 2023 kl. 03:09.
Trådstarter
15 1
Sitat av vindaloo Vis innlegg
De bruker kanskje vekt. At de vet hva glass + piller skal veie og bare teller manuelt hvis vekten avviker for mye.
Vis hele sitatet...
Burde vell være greit om jeg sier at jeg mista en dosett med de? Ukes dosett
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Pewkinzoe Vis innlegg
Burde vell være greit om jeg sier at jeg mista en dosett med de? Ukes dosett
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen praktisk erfaring med å levere inn medisiner og vet ikke hva slags rutiner apoteket har for dette.
Når jeg foreslo at de kanskje veide i stedet for å telle var det basert på hva jeg tenker ville vært mest hensiktsmessig,
ikke faktisk informasjon.

Hvor nøye apoteket forholder seg til dette vet jeg ikke, men det er vel naturlig å tenke at faktorer som,,
hva slags piller det er, potensial salgsverdi og eventuelle problemer knyttet til dette tidligere vil påvirke det.
Hvorfor må du levere tilbake gamle? Du har jo betalt for det.
Jeg leverte inn aduvanz men ble ikke registrert noen sted så du kan bare beholde den og si du har levert inn
Tøm kapslene først
Trådstarter
15 1
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvorfor må du levere tilbake gamle? Du har jo betalt for det.
Vis hele sitatet...
Da vurderes dette, er aduanz det er snakk om.
Kjekt å ha
Hvem sa du skulle levere inn? Legen? Må du i tilfelle gå på et bestemt apotek? Fikk du noen tidsfrist? Jeg ville bare behold tablettene urørt et par mnd og sett om de ble etterlyst.
Sitat av Pewkinzoe Vis innlegg
Da vurderes dette, er aduanz det er snakk om.
Kjekt å ha
Vis hele sitatet...
De kan du jo ha til en senere anledning? Kompis av meg har det alltid liggende fra sist han brukte medisinen eller skulle på opptrapping.
Sitat av Pewkinzoe Vis innlegg
Da vurderes dette, er aduanz det er snakk om.
Kjekt å ha
Vis hele sitatet...
Er som sagt bare å tømme kapslene, så kan du fylle på de med mel(eller noe annet pulver) om du er redd for at det blir åpenbart hvis de er tomme, men det kommer til å gå helt fint.
Eneste grunnen til at de spør etter dem er så det ikke skal komme på avveie når du får en høyere dose, og så virker det også som en slags kontroll på at du ikke har tatt for mange.
Det er 99% kjangs for at de blir levert videre til apoteket eller lignende for destruering, og 1% kjangs for at behandleren din beholder dem selv, så det vil være ganske trygt å bytte ut innholdet siden behandleren bryter reglene om det viser seg at hen beholder det selv, så det er svært usannsynlig at det ville fått noen konsekvens.

Du har altså ingenting å tape på å jukse med kapslene, men jeg kan forstå at det ikke føles riktig siden jeg selv valgte å returnere mine helt urørt siden jeg får dårlig samvittighet om jeg lyver eller lurer folk.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvem sa du skulle levere inn? Legen? Må du i tilfelle gå på et bestemt apotek? Fikk du noen tidsfrist? Jeg ville bare behold tablettene urørt et par mnd og sett om de ble etterlyst.
Vis hele sitatet...
Dette er vanlig praksis når man er til utprøving/opptrapping og man skifter styrke/preparat, og man leverer det til personen som skriver det ut, slik at det kan «kontrolleres». Hvis dere ikke har flere avtaler så blir det naturlig nok til apoteket.

Før var det helt vanlig at man bare beholdt medisinen, så jeg kjenner en del folk som hadde ett helt skap av forskjellige ADHD medisiner til slutt, men de er blitt veldig strenge på dette nå.
Sist endret av DrDeath; 25. april 2023 kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går du på Vituapotek sine steder så får du bonuspoeng tilogmed.. Om du da er medlem seff De teller ikke og putter de rett i dunken.
BRAND ∞ STRONG
Leger oppnår jo ganske mye bare ved å si at dette må leveres in og skape et inntrykk av
dette er noe apoteket ville følge med på for det har vært lignende tråder tidligere, men det er ikke
sikkert at dette følges opp og er noe apoteket har spesiell kontroll over i det hele tatt
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Leger oppnår jo ganske mye bare ved å si at dette må leveres in og skape et inntrykk av
dette er noe apoteket ville følge med på for det har vært lignende tråder tidligere, men det er ikke
sikkert at dette følges opp og er noe apoteket har spesiell kontroll over i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Jeg har levert det direkte til personen som skrev det ut til meg når jeg ble spurt om å gjøre det, avtalte at jeg skulle ta dem med neste gang jeg kom for videre opptrapping. Jeg er egentlig glad for det siden man da får etablert ett bilde av at «meg kan du stole på».
Hadde det vært snakk om å levere tilbake til apoteket så hadde jeg ikke gjort det, men dette var jo i sammenheng med økning av dosen, så det lønner seg å høre på personen som skriver det ut. Mistenkes det at man bruker større doser enn man skal så kan du risikere å måtte hente medisinen din oftere, jeg som går i LAR kunne risikert at jeg måtte hente de på samme måte som LAR medikamentet.

Jeg er sikker på at de har en ordning for medisiner som skal destrueres hos DPS og andre instanser som håndterer mye medisiner daglig, så det er ikke noe rart med å levere det der til den som har skrevet det ut.

Opplevde absolutt ikke at det var for å skape frykt eller kvalme, men at det rett og slett fungerte som en fin måte å sjekke at jeg ikke hadde (mis)brukt mer enn jeg skulle ha gjort, opplevde det positivt å få vise at jeg ikke hadde misbrukt det, ting fungerer så mye bedre når man har en lege som stoler på deg, og samtidig så får de bort medisiner jeg ikke hadde behov for lengre da jeg trappet opp til neste styrke.

Jeg er normalt aldri så positiv til helsevesenet, men jeg føler at denne personen tar meg veldig alvorlig, og hen stoler på det jeg sier, da slipper jeg å måtte overdrive eller lyge for å bli hørt, så min velvillighet stammer litt i fra at jeg setter pris på vedkommende.
Sist endret av DrDeath; 25. april 2023 kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg er sikker på at de har en ordning for medisiner som skal destrueres hos DPS og andre instanser som håndterer mye medisiner daglig, så det er ikke noe rart med å levere det der til den som har skrevet det ut.

Opplevde absolutt ikke at det var for å skape frykt eller kvalme, men at det rett og slett fungerte som en fin måte å sjekke at jeg ikke hadde (mis)brukt mer enn jeg skulle ha gjort, opplevde det positivt å få vise at jeg ikke hadde misbrukt det, ting fungerer så mye bedre når man har en lege som stoler på deg, og samtidig så får de bort medisiner jeg ikke hadde behov for lengre da jeg trappet opp til neste styrke.
Vis hele sitatet...
Nei jeg tenkte ikke dette var noe leger gjorde for å være vanskelig, mer at det kanskje holdt å gi inntrykk av det ble kontrollert for det
det vil vel variere en del basert på type medikament, hvor viktig de syns det er.
Å levere til legen synes jeg ikke høres riktig ut. Leger håndterer jo ikke medisiner (unntatt på sykehus og institusjoner), det er det apoteket som gjør. I tilfelle må jo legen sørge for at det blir destruert korrekt, og da må det vel innleveres til et apotek vel? Tviler på at legen har tid til det. Ikke kan det overlates til kontordama heller for hun er vel ikke autorisert til å håndtere medisiner?

Dette er som sagt litt synsing, så hvis dette innlegget faller en moderator tungt for brystet vet du hvilken knapp du skal trykke på.
Det er jo ikke snakk om fastlegen her, det er i sammenheng med opptrapping, og da får man utskrevet ett månedsforbruk, men siden opptrappingen gjerne bare tar en uke på hver dose så tar man dem med tilbake til DPS slik at man ikke blir sittende med en hel hau av piller som man er ferdig med. I løpet av en måned så kan man ha gått igjennom en boks med Ritalin, og opptil 3 forskjellige styrker med Aduvanz, så du kan ende opp med å ha over 100 kapsler og piller liggende. Derfor er det greit for legen at man tar dem med tilbake, slik at han kan levere dem inn, DPS gir ut mye medisiner i løpet av en dag, så du kan være trygg på at de har ett skikkelig system på medisiner som skal destrueres.
Det skjedde forresten bare ved den første økningen hos meg, så jeg tror de slår to fluer i en smekk, altså at de bruker for å sjekke at vi som får utskrevet slike medisiner ikke har tatt mer enn vi skal, og for å unngå at det kommer på avveie siden det kan bli en god del til overs når man skal finne riktig preparat og dose.

Dette er ikke noe man kommer til å oppleve om man går til fastlegen, og det er nok heller ikke så strengt at man er pliktig til å gjøre det, men for å holde en god dialog under opptrappingen, samtidig som man viser at de kan stole på deg, så føler jeg at dette er en helt grei og forståelig løsning. ADHD medisiner er tross alt noe av det som reguleres strengest.