Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1164
Hei alle. Har satt meg selv i en ganske kinkig situasjon. Jeg er blitt superavhengig av oxycontin, og jeg er konstant påvirket. Jeg har mistet ganske tellingen på hvor mye jeg tar, men jevnt over tar jeg kanskje 120-150mg i døgnet.
Jeg knuser dem og snorter dem, så anser oxycontin som oxynorm, ettersom jeg fjernet skallet/depoteffekten. Jeg prøver å la det gå ca 4-6 timer mellom hver gang jeg bruker 20/40mg oxy nasalt, men det er ikke lett.
Spørsmålet mitt her er:

Jeg er mye rundt oppe og går, alltid i bevegelse. Hvis jeg skulle fått en overdosering, så hadde det sannsyligvis ikke vært liggende nede, ikke typisk innsovning/cns depresjon. Hvordan kan jeg vite om jeg har fått i meg for mye da? Får jeg plutselig bare et hjerteinfarkt eller hva?
Jeg har aldri hørt om noen som tar en relativt stabil dose daglig og plutselig havner i overdose.
Du må nesten forandre på noe for at det skal skje, for eksempel at du finner på å skyte eller plugge hele dosen på en gang, kombinerer det med andre stoffer, eller hvis du tar samme dose etter en liten pause.

Vet ikke om det er vanlig at man får hjerteinfarkt ved OD.
Vanligvis når folk overdoser så er det på grunn av at man blir så avslappet at autopiloten slutter å virke. Rett og slett bare slutter å puste. Det er derfor man kan redde folk ved å puste for dem inntil ambulansen kommer hvis man er heldig.
Ikke lurt å ta opiater alene punktum. Har du tatt for mye så er det vanskelig å redde seg selv. Spør derfor om naloxon av institusjoner, sprøyteluka, sykepleiere på hjul eller hvem som helst som jobber på feltet. Men da må du ha noen med deg som kan bruke sprayen hvis du detter ut. Du kanke gjøre det selv heller hvis ikke det var klart

Du kan lese noen av trådene mine hvor det nesten har gått galt alene
Sist endret av NodSquad; 3. juni 2023 kl. 16:58.
Anonym bruker
"Lystig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Overdose av opiodier er en følge av CNS depresjon, altså, at du slutter å puste. Du vil ikke plutselig få hjerteinfarkt e.l

De overdosene som fører til død er som regel helt ubevisst for vedkommende, altså du er for stein til å bry deg eller du siger inn i en duppetilstand.

Mao du vil mest sannsynlig ikke registrere at du er på vei inn i en overdose.
Så mao. kan man ikke ha en dødelig overdose så lenge man ikke sitter/ligger nede og har muligheten for å sovne inn (få CNS depresjon)?
Jeg har flere ganger tatt så svære doser at jeg har noddet ut i timesvis mens jeg har stått halvveis oppreist.
Det har skjedd mange ganger mens jeg sitter også, og jeg tror at det som har redda meg er adrenalinkick av den panikken som kommer når man gisper etter luft mens man dupper inn og ut.

Tror ikke du har kjangs til å springe av deg dette hvis dosen er for høy, dessverre.
Anonym bruker
"Lystig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av easethepain Vis innlegg
Så mao. kan man ikke ha en dødelig overdose så lenge man ikke sitter/ligger nede og har muligheten for å sovne inn (få CNS depresjon)?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, dersom du har fått i deg mer enn du burde er definitivt det å holde seg i bevegelse en god forebygging.

Problemet er jo at får du i deg nok til å få en dødelig overdose så vil du ikke være istand til å aktivisere deg selv, du er avhengig av at du har noen der som er mer oppegående enn deg som kan holde deg våken. Jeg har selv blitt dradd gatelangs av en kompis etter å ha inntatt for mye heroin.

Spørsmålet ditt er vanskelig å svare på fordi etter min erfaring er det mange variasjoner av å få i seg for mye opioder. Du har den klassiske OD der du ikke rekker å kjenne det en gang og du slutter å puste umiddelbart, dette skjer som regel kun når man injiserer og den eneste måten å bli reddet her er nalokson. Du vet med andre ord ikke at du har fått en overdose før du blir vekket til liv igjen

Så har du den variasjonen der du får i deg for mye, du slutter ikke å puste helt, men du er mer eller mindre ikke bevisst, i miljøet kalles dette ofte sovende overdose. Jeg har selv blitt lettet for stoff o.l når jeg har vært i denne tilstanden.

Man kan også bli liggende å gispe etter pust eller puste dårlig uten å egentlig merke det. Altså få en mild form for oksygen mangel som ikke er dødelig men som kan føre til mindre eller større
hjerneskade, jeg har også vært borti denne typen, da våknet jeg til slutt med en sinnsyk hodepine og følte meg syk.

Hele poenget mitt er at du selv kommer ikke til å være bevisst nok til å skjønne at du er på vei inn i en overdose,og det er jo det som er den største faren med opioider. Du kan derfor ikke redde deg selv fra en OD.

Men, så lenge du holder deg til legemiddel opioider så vet du jo hva og hvor mye du får i deg og da er det lettere å forebygge en OD, toleranse vil du bygge opp hele veien, så så lenge du ikke dobler dosen din så vil du nok være ganske safe
Ved opioidoverdoser senkes pulsen og man kan få vanskeligheter med å puste, noe som kan føre til pustestans eller hjertestans, ikke hjerteinfarkt. Det kan være en god idé å være i bevegelse om du kjenner smått til symptomer, men å reise seg vil nok ikke gjøre mye i å stoppe overdosen om du har tatt nok.

Det som er skummelt med denne type overdoser, er at man mister bevisstheten. Derfor er det vanskelig å få med deg at du overdoserer før det er forsent. Så om du har planer om å plutselig innta mye mer enn du har toleranse til så bør du passe på å ha noen med deg, i tilfelle du skulle mistet bevisstheten. Hold deg til snorting og ikke øk dosene drastisk.