Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 671
Jeg har vært ofte inne her å lest, men aldri postet noe enda. Men nå tenkte jeg det var min tur, da jeg vet det er mange fine folk som har god peil på dette.

Litt bakgrunnsinformasjon: jeg er en kvinne i midten av 30-åra. Lita og spinkel, og har alltid hatt et problematisk forhold til rusmidler. For 10 år siden misbrukte jeg Lyrica over noen måneder. Etter jeg stoppet med det var det noen harde helger med alkohol.

Nå det siste halve året har jeg drukket hver eneste kveld. Alt fra 3 til 5 halvlitere. Oftest mellom 4 og 5. Da over fem timer.

Jeg har alkoholisme i familien, så jeg vet hvor dumt det er. Og jeg har så lyst til å stoppe med dette. Jeg har i det siste begynt å kjenne verving på høyre side ved ribbeina, er tungpustet og har lagt noe på meg. Jeg føler meg tung i kroppen, og har slitt med ekstreme smerter i korsrygg. Har koblet dette til at jeg har plutselig lagt på meg.

I dag hadde jeg undersøkelse hos gynekolog, og hun fant væske i bukhulen. Men konstanterte med at det måtte ha vært en cyste som hadde sprukket, og hun ville jeg skulle på kontroll igjen om to uker for å se om væsken har trukket seg tilbake.

Jeg regner jo med dette har noe med alkoholmisbruk å gjøre og ikke ei cystexxog slik jeg har forstått det, så er leveren ganske så skadet når det begynner å komme væske i bukhulen? Og dersom det er på grunn av alkohol, så trekker det seg ikke tilbake av seg selv?

Jeg er nokså sikker på at jeg skal klare å stoppe å drikke selv ved å "trappe" ned. Men nå er jeg jo nervøs for at de vil sjekke ytterligere opp i dette, og kobler dette til leveren.

Kan forøvrig si at jeg verken har gulsott, hevelser andre steder på kroppen, sprengte blodkar, annen avføring eller noe særlig fysiske abstinenser.


Noen opplyste sjeler som kan fortelle meg hvordan dette fungerer?
For det første:
Siden forbruket ditt bekymrer deg så burde du ta det opp med lege og sørge for å få hjelp til å få kontroll. Kanskje er det noe bakenforliggende som gjør at du (som meg) har historikk med rus? Ut fra det du skriver så virker det som at du har hatt et mer eller mindre bevisst forhold til at det ikke er noe du burde gjøre og derfor har klart å begrense deg til perioder med binging.

Det er nok folk her som ikke har spesielt god erfaring med å åpne seg for lege/helsepersonell om rus, men min erfaring har vært utelukkende positiv, sett bort fra lang ventetid på spesialisert behandling. Foreslår at du begynner med det, uansett om du finner ut av at det er snakk om en cyste eller noe helt annet, for det at du bekymrer deg over forbruket er både et tegn på at du ikke har hodet så dypt plantet i flaska at du ikke har noe å tape - Og at det faktisk kan være mulig å nå frem med behandling og oppfølging av folk som kan faget.

NB: Det er ikke sånn at "alle alkoholikere er .." sånn eller sånnher - Så prøv å ikke tenkt at "du ikke er en sånn", for det er du - Det er bare en mye mindre homogen gruppe en du tror.

For det andre:
Vi er ikke godkjent helsepersonell, så spørsmål rundt status på lever må du ta med legen din. Med det sagt, så skal det så vidt jeg har forstått temmelig høyt og langvaring bruk av alkohol for at en ellers frisk lever blir så skadet at den ikke kan repareres. Jeg bekymret meg for det samme som deg, så det var utrolig lettende å få beskjed om at alt var i orden.

For det tredje:
Du sier du har historikk med rusmidler, hvis det er sånn at du ikke har hatt noe som helst bekymringsverdig forbruk på de 10 årene mellom lyrica og boksen du pimper på nå - OK, kanskje du har rett i at du kan slutte selv - Men da trenger du aldeles ikke å trappe ned, det lukter unnskyldninger på mils avstand.

Så hvorfor ikke rive opp problemet med rota sammen med noen med faglig bakgrunn og få det bedre heller enn å kun angripe symptomet og bruke hver dag til å kjempe mot hva enn alkohol hjelper deg med?


Lykke til, håper det ordner seg - Lever må du sjekke hos legen uansett
Sist endret av i_et_nøtteskall; 30. mars 2023 kl. 19:22.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har dessverre erfaring med alkoholmisbruk som eskalerte sakte gjennom flere år. Fra å drikke noen, til å drikke 6 bokser, så ble det 7, så ble det 9. til slutt 12. alt mens jeg klarte å fu ferr godt på jobb og ingen mistenkte noe. noen ganger drakk jeg PÅ jobb til og med. Jeg gikk i over 10 år og lurte på mitt eget alkoholforbruk, visste det var feil men det bare fortsatte likevel.
Endte med promillekjøring og innleggelse i psykiatrien.
Er i dag avholdsmann (nesten). Har drukket alkohol 5-6 ganger siste 4 år. Etter en kveld med alko frister det ikke på lenge igjen, men jeg får noen triggere i blant. For eksempel er jeg ekstremt følsom for kritikk (hater å være følsom mot det) og jeg har en jobb der jeg iblant må tåle kritikk. Da kan jeg få lett angst, og det første jeg tenker på ved kritikk eller hvis jeg gruer meg til noe, er å drikke. Klarer å holde meg unna dog.

Dette ble en lang forklaring, men poenget er uansett at når du begynner å lure på eget forbruk så er forbruket for høyt, alltid. De med lavt forbruk spekulerer aldri på det. Dermed burde du faktisk gå til helsevesenet med det.
Si at du ønsker å kutte ut men syns det er vanskelig. Er legen vanskelig ryker førerkortet i 6 mnd, men hvis du bare sier det har blitt litt mye en periode pga livssituasjon eller annet går det som regel greit.

Tro på meg, det er MYE verre å la være å få hjelp. På sikt går det ikke bra med noen som misbruker alkohol.