Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1444
jeg er litt newbie på LinuX å sitter å grubler huet av meg på hvordan man skal lage er bash script(el. noe annet) som restarter
dhcpd demonen i redhar 7.1 http://www.iblis.nu/ubb/confused.gif


hvorfor: etter at det blir gjort en endring i dhcpd.conf så må man ta en 'kill' på prosessen å starte den igjen, etter som at jeg må gjøre dette ofte (etter at en pc er registrert) så hadde det vert fint om jeg hadde en enklere måte å gjøre dette på.

håper på svar!!
Det høres ut som om du kan å starte det greiene manuellt - da skal ikkje det å starte det med en bash-fil være så vanskelig heller. Eg er ikkje så flink til dette sjøl, men eg trur dette skal gå. Filen må begynne med følgende linje:

#!/bin/bash

Den forteller at det er en bash-fil, og kor programmet "bash" ligger. Under den linjen skriver du bare komandoene for å "kille" demonen og for å starte den igjen, en komando på hver linje.
Lagre filen som f.eks "dhcp.fil" og gi deretter følgende kommando for å gjøre filen kjørbar:

chmod a+x dhcp.fil

Da skal du kunne kjøre filen bare ved å skrive inn navnet, og alt går av seg selv.
(Eg er ikkje 100% sikker på om dette funker skikkelig, men du får prøve - lykke til http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif )
Lenge siden jeg har brukt Redhat.. men jeg trodde da at du burde kunne kjøre noe sånt som /etc/rc.d/init.d/dhcpd restart ... Hvis den finnes.. Prøv å se om det er noen filer i /etc/rc.d/init.d/ som har dhcp i seg, og prøv å se om det hjelper å kjøre den; "./filnavn restart"

[This message has been edited by eddanx (edited 17-02-2001).]
▼ ... over en uke senere ... ▼
rekylvinyl.no
Vel, dumt å mtte kille en prosess får får å restarte den. Men siden dhcpd alltid må restartes når du foretar endringer i dhcpd.conf kan du heller sende et SIGTERM (signal 15) til prosessid som inneholder /var/run/dhcpd.pid og starte dhcpd på nytt.

metrom

▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er bare å skrive "ps ax |grep dhcp -v grep" for å finne prosess ID, deretter skrive "kill <pid> -HUP". prosessen vil da restartes, og konfigurasjonsfilene leses på nytt.