Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3351
Uvaksinert 👍
Hvis man trenger 2000kcal om dagen og spiser ett måltid som inneholder 2000kcal, hvor mange av disse kcal tar kroppen til seg? Spiser man f.eks mais tilsvarende 2000kcal og ikke tygger dem så kan jo ikke kroppen klare å hente ut 2000kcal av maisen mens den passerer systemet? Ser at kroppen bruker mer på å forbrenne ett likt antall kcal proteiner enn fett f.eks. Er det f.eks smartere å få i seg øl tilsvarende 500kcal enn potetgull tilsvarende 500kcal?
Det er individuelt hvor mye av maten en spiser som forbrennes, hvor mye som blir tatt opp, og hvor mye som lagres. Dersom du spiser mais tilsvarende 2.000 kalorier men ikke tygger dem vil ikke kroppen klare å bryte igjennom fibrene i skallet, dermet vil ikke kroppen ta opp disse 2.000 kaloriene, de vil gå rett igjennom. Hva mener du med at kroppen bruker mer på å forbrenne et likt antall kalorier fra proteiner enn fett? Forøvrig vil du ikke ta opp mer enn en viss mengde protein før det skilles ut i urinen din. Tror denne mengden er på rundt 40 gram per dag.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvis man trenger 2000kcal om dagen og spiser ett måltid som inneholder 2000kcal, hvor mange av disse kcal tar kroppen til seg?
Vis hele sitatet...
Alle.

Sitat av daffe Vis innlegg
Er det f.eks smartere å få i seg øl tilsvarende 500kcal enn potetgull tilsvarende 500kcal?
Vis hele sitatet...
Smartere? Kommer da helt ann på hva du ønsker å oppnå. Verken øl eller potetgull er særlig sunt.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva mener du med at kroppen bruker mer på å forbrenne et likt antall kalorier fra proteiner enn fett?
Vis hele sitatet...
Går utifra at han tenker på at kroppen bruker 30% flere kalorier på å forbrenne proteiner, enn det den bruker på å forbrenne fett og karbohydrater.
Sitat av En deling Vis innlegg
Alle.
Vis hele sitatet...
Kroppen greier ikke å forbrenne alle kaloriene i maten vi spiser. Noe kommer ut i avføringen og noe i urinen. Og noe blir faktisk forbrent av bakterier vi har i magen. Kaloriene som er listet under næringsinnhold på etikettene til matvarene har endog tatt disse faktorene med i utregningen. Det står nemlig oppført noe mindre kalorier enn hva det faktisk inneholder.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Forøvrig vil du ikke ta opp mer enn en viss mengde protein før det skilles ut i urinen din. Tror denne mengden er på rundt 40 gram per dag.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette? Har hørt flere folk si dette. Jeg kan godt forstå at kroppen ikke behøver mer enn 40 gram proteiner for enn vell-fungerende anabolisme. Men la oss si at kostholdet man får i seg kun består av proteiner, av en eller annen grunn. vil ikke da kroppen bryte ned disse proteinene for og ta til seg denne energien som kroppen trenger?

Kan godt se for meg at kroppen skiller ut aminosyrer og polypetider som kroppen ikke trenger i anabolismen, etter at proteinene er brutt ned i katabolismen, og hvor kroppen har tatt til seg denne energien. Men skiller virkelig kroppen ut hele proteiner, etter type 40gram, selvom den har behov for mer energi?
Sist endret av Zarni; 9. juni 2017 kl. 10:56.
Det er noe som heter "termisk effekt av mat", dvs den energien det tar å bryte ned maten.
Fett har lavest på rundt 3 %, så kommer karbohydrater på 5% og proteiner på hele 25%.

Dvs at hvis du spiser 1000 kalorier protein så bruker du 250 av de til å bryte ned maten til de forskjellige aminosyrene osv etc.

Om disse kaloriene er iberegnet det som står på pakningsvedlegget til de forskjellige matvarene, er jeg litt usikker på.

Sitat av Zarni Vis innlegg
Har du noen kilder på dette? Har hørt flere folk si dette. Jeg kan godt forstå at kroppen ikke behøver mer enn 40 gram proteiner for enn vell-fungerende anabolisme. Men la oss si at kostholdet man får i seg kun består av proteiner, av en eller annen grunn. vil ikke da kroppen bryte ned disse proteinene for og ta til seg denne energien som kroppen trenger?

Kan godt se for meg at kroppen skiller ut aminosyrer og polypetider som kroppen ikke trenger i anabolismen, etter at proteinene er brutt ned i katabolismen, og hvor kroppen har tatt til seg denne energien. Men skiller virkelig kroppen ut hele proteiner, etter type 40gram, selvom den har behov for mer energi?
Vis hele sitatet...
Nei, da tror jeg en del av forfedrene våre ikke ville overlevd vinterene førritia

De fleste aminosyrer kan bli gjort om til energi unntatt et par-tre essensielle som jeg ikke husker.
Hvis kroppen er på underskudd av energi fra karbohydrater, så går den først til proteinet for å få energi, så til fett.

Det er derfor man skal være nøye ved å ha rikelig med fett og ikke for mye proteiner i en ketosediett.
Hvis man inntar for mye proteiner i forhold til fett, så vil man føle at man har veldig lite energi.
Det er nettopp fordi kroppen er i en prosess ved å omgjøre proteinet til glukose istedet for å hente energien fra fett.

Det begynner å bli en liten stund siden jeg leste om dette, så det er ikke helt sikkert dette stemmer på en prikk.
Sist endret av ID-Brikke; 9. juni 2017 kl. 12:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.