Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1297
Hei, er ny på forumet her.

Holder for tiden på med førstegangs-oppsett av et åpent vannkjølingsanlegg I PCen, og I den anledning flytter jeg alt av harddisker opp I 5.25 buktene.

Så kom jeg over denne snedige saken på nett:

http://www.frozencpu.com/products/12...tml?tl=g30c203

Ville jo vært både plassbesparende og praktisk.

Tjener man noen grader på å vannkjøle HDD?
Jeg har selv en WD Black 3 TB, som holder ca 30 grader, og som er montert rett bak en 120mm statisk press vifte for kjøling.

Mine tanker er jo at kjølevæsken som kjøler CPU og GPU må bli varmere enn selve harddisken, og da ha motsatt effekt; faktisk varme opp harddisken?
Eller tar jeg helt feil?
Så lenge disken er <50 grader er det fint lite å ta seg bryet med.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Takker for svar.
Var det jeg trodde ja :-)
Diskene har det best i 40-50 grader. Jmfr Googles rapport fra egne datasenter. Alt mellom 20-30 grader reduseres levetid. Det beste er nok å la diskene være.

Vannkjøling hvorfor bestemte du deg for den løsningen? Seriøst overklokket cpu/gpu?

Hadde selv vannkjøling men det bråkte mer enn de store heatsinkene og selv moderat klokking så var det marginalt bedre kjøling med vann. Min erfaring er at vannkjøling er kostbart, en hører godt pumper og når viftene kicker inn på radiator så hører man jommen dem med. Ville kun valgt vannkjøling om du er sikker på at du ikke oppnår god nok kjøling med en svær jækel av en heatsink med saktespinnende stillegående vifte.

Det er også mange bra heatsinks til gpu. Du kommer til å spare penger om du går for heat sink og de penga kan du jo bruke på hvassere cpu?
Sist endret av frtoretang; 9. juni 2015 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Ok, da lar jeg harddiskene være. Hadde selvfølgelig ikke tenkt å vannkjøle harddiskene i utgangspunktet. I byggeprossessen så bestemte jeg meg for å gjøre bruk av 3 tomme 5.25 bukter, og flytte harddiskene opp der, da jeg plutselig snublet over vannblokker til HDDer på nett som også passet inn. Så måtte bare lufte tanken om dette var praktisk/effektivt.

Når det gjelder hvorfor jeg prøver meg på et åpent vann-anlegg, så er det fordi jeg kan være sykelig perfeksjonist til tider, og ville prøve meg på noe som utgjør minimal støy, men samtidig så effektiv som mulig kjøling. Samt at hele opplegget virker veldig interessant og avhengighetsskapende :-)


Har et Cooler Master CM 690 iii kabinett, hvor jeg jammen fikk til å montere en 280 radiator internt i topp. Med 2 stk AF140 vifter til å dra ut luft skal nok ikke dette lage mye lyd. Har ellers 2 X AF140 i front, og 1 stillegående SP120 til å kjøle harddiskene oppe i 5.25 buktene.
Skal kjøre alt gjennom Aqua Computer's Poweradjust 3 ULTRA, og kontrollere opplegget gjennom Speedfan, så det blir så stille som mulig når det ikke er under load. Men det er ennå i utvikling, så blir spennende å se hvordan det blir til slutt. Venter på skattepengene nå for å kunne bestille koblinger og slanger...
CPUen bytter jeg ikke med det aller første. Har en i7-4790K, så mangler ikke på kraft :-)
Hmm, det der var ei pen kjøleblokk til HDD! Hadde jo vært litt stilig da

PS: Husk å montere vibrasjonsdemping på pumpa!
OleBM's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hmm, det der var ei pen kjøleblokk til HDD! Hadde jo vært litt stilig da

PS: Husk å montere vibrasjonsdemping på pumpa!
Vis hele sitatet...
Det jeg også tenkte! :-) Men hvis det er slik at HDDen bare blir varmet opp av kjølvannet, så dropper jeg den. Hvis HDDen ligger på 30 grader, og kjølvannet bikker 40-45, så er det jo en no-brainer.. Var ellers perfekt, siden den opptar 1 stk 5.25 slot, noe som var helt ideelt for min del.

Vibrasjonsdemping? Hadde tenkt å gå for denne vannblokk/pumpe komboen:

http://www.techbay.no/product.html/s...ategory_id=111
Blir seriøs kjøling det der ja. Hva lander du på økonomisk når alt er tatt med? Pumpe, slanger, radiatorer, vifter etc?

Husk å ikke mikse metaller i kjølesløyfa - galvanisk tæring is a bitch

Hvor høyt tenker du klokke? Du kan dra mye ekstra ut av din cpu...ser ut som den er stabil på 5Ghz.

På vann så klarer du sikker langt mer..
Sist endret av frtoretang; 9. juni 2015 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Blir seriøs kjøling det der ja. Hva lander du på økonomisk når alt er tatt med? Pumpe, slanger, radiatorer, vifter etc?

Husk å ikke mikse metaller i kjølesløyfa - galvanisk tæring is a bitch
Vis hele sitatet...
Blir alt I alt en altfor dyr affære, men jøsses så moro, haha! ;-)

Radiator av messing og kobber, og koblinger av messing burde vel gå greit? Jeg kan i farten ikke se hva slags metal CPUblokka/pumpen er laget av..

Var fast bestemt på 280 radiator, så siden kabinettet mitt ikke egner seg for det måtte jeg grave etter mål og specs I alle retninger. Endte opp med en Swiftech MCR240-QP 280mm "Quiet Power" som kom på en prislapp på rundt 1500 med frakt og toll osv.
3 ganger pris.. Yay for frakter og fortolling!

Radiator: 1500,-
Bitspower vanntank, Z-multi 250: 559,-
Swiftech CPU-vannblokk Apogee Drive II: 1395,-
Vifter: ca 1000,- totalt
Slange og koblinger: ca 1500,-

Har ikke estimert pris for VGA-blokken ennå. Har et kort á typ Geforce MSI GTX 970 4GB.
Så kommer vel på rundt en 7 lapper totalt, som er ca det budsjettet jeg satte I utgangspunktet.


Har foreløpig ikke hatt behov for å klokke. Men det flotte med denne CPUen er at når klokking trengs i fremtiden, så har jeg kapasitet til å nå ganske fine tall ja :-)
Sist endret av OleBM; 9. juni 2015 kl. 14:45.
Hm messing og kobber høres ikke bra ut. Skal se om jeg finner en tabell over metaller/edel metaller.
OleBM's Avatar
Trådstarter
Så vidt jeg vet skal det gå bra med messing og kobber. Leser på net at det er aluminium som er syndebukken innen vannkjøling.
Stemmer det OBM. Tenkte på alu og kobber.