Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1377
Hei. kort fortalt....standard-viften i min stasjonære-pc bråker sinnsykt under gaming....

(komplett-pc)
Noen som vet om en vifte som er stillegående, som kan erstatte min bråkmaker?

takk
Standardvifte? Kan være både cpu vifte og skjermkort. Her er en cpu vifte som er helt grei. Men det kan være både grafikk kort og psu som støyer også. Pass på at den får plass i kabinettet.
Sist endret av sweem; 9. juni 2015 kl. 00:26.
Viftebråk under gaming er ofte skjermkort viften.

Åpne kabinettet og lytt ved skjermkort og CPU så finner du nok raskt synderen
Tipper skjermkort jeg også, hvilken GPU har du og hva spill spiller du? er GPU tilfelle er det nok høg temperatur pga hva enn du spiller eller hardware feil. Har du t.d. et Nvidia kort som ikke er dinosaur kan du bruke MSI afterburner til å styre viftene. Dog siden det blir såpass støy blir den nok veldig varm om du setter ned hastigheten på viften slik at det ikke bråker
Trådstarter
65 3
takk til alle svar...grafikkortet er en AMD R9-270x...holder seg nokså kjølig under gaming (crysis 3, battlefield etc) på max....

tror det er CPU viften som er problemet....skal se nermere på dette
Last ned MSI afterburner og sett viftene på forskjellige modus da kan du eliminere at det kommer fra skjermkortet eller ei
Cpu vifter i datan står nesten alltid på fult! Si den går 2800rpm når du er i windows og 3000 rpm når du spiller. Så det er ikke den. For og avkrefte dette på den late måten kan du laste ned et program som heter "speedfan". Start ett spill og skru ned gpu viften din så hører du nokk forsjell. Annbefaler og skru viften tilbake til samme styrke etter du er ferdig med eksprimente ditt siden gpuen stiger fort i tempratur. Stiger ikke tempraturen (noe som du kan se i programmet speedfan) kan du bare synke hastigheten på vifta = mindre lys. Beklager men rotete tekst men klokken er 7 om morgonen og eg burde sove!
Når du finner ut hvem av viftene som er bråkmaker'n så er det noen enkle veier til målet. Du kan velge en luftkjøler eller en væskekjølt løsning. Disse finnes både til GPU og CPU. Eller du kan velge en passiv løsning - en kjøler med kjølerør og stor flate med en stillegående vifte som kicker inn ved en bestemt temperatur.

Du kan også gå "all in" og lage din egne spesial vannkjølingsløsning. Men det blir fort dyrere enn nødvendig og ofte ikke mer stillegående enn gode luftkjølere fra feks Noctua, Cooler master, Zalman el. Deepcool.

"Bolt on" vannkjøling eller ready made vannkjøling er også en mulighet, se da etter Corsair Hydro, Eenrmax Liqtech, el Deep cool gamer storm ol.

Om det er CPU så kan du ikke trå feil med feks Noctua NH D14. Effektiv kjøling - blant de beste og virkelig stillegående. Samt ok pris.

Er det GPU så er dette en musestille løsning, Arctic Accelero S3. Evt en stille vifte i tillegg.