Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1475
Hei!!

Har lyst til å lage meg en egen side, men vet ikke hvordan. Siden må lages uten kostnader. Så det må antageligvis være en .org side?

Er det noen som har erfaring som de kan dele med meg?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ehm... uten kostnader? Bare gjør alt selv og sett opp en freehost (NULL utgifter), webhotell og domene koster om du skal ha kvalitet.

Begynn å lær deg HTML og CSS så tar du det videre derfra, masse tråder her på forumet.
Trådstarter
82 3
Takker for svar, skal prøve ut gode mr. google. Setter pris hvis noen har lyst til å legge igjen noen nyttige lenker.
Hosting får du for 10-30kr i mnd også får du domene (.org) for 60kr for et år.
Nettdesign finner du overalt på nettet
Sist endret av Vod0; 12. april 2012 kl. 10:05.
Dette er helt feil måte å begynne på.

Det man gjør for å lage en egen internettside er relativt lett:
Først så kjøper du denne boken. Boken leser du og gjør alle oppgaver og eksempler. Etter du har gjort dette begynner du på denne eller denne boken, som du leser og gjør alle eksempler og oppgaver.
Nå som du har kommet gjennom dette, og har kodet opp nettsiden din, trenger du et domene med webhotell. Dette får du kjøpt hos feks. host1.no

Forresten; en side uten kostnader eksisterer ikke.

Kom forsåvidt på en ting. Det finnes massevis av html/css templates som ligger gratis ute på nettet; det er sikkert noe for deg.
Sist endret av moret; 12. april 2012 kl. 10:10.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Forresten; en side uten kostnader eksisterer ikke.
Vis hele sitatet...
Joda, med freehost, med den følger muligheten til å miste siden når som helst og som regel en dårlig tjeneste, samt at den ikke ser profesjonell ut, men man KAN få en side uten kostnader.
Er ikke noe vits å bruke mange måneder på å lære seg HTML og CSS. Bare finn deg en freehost som lar deg installere Wordpress eller Joomla, så får du en fin side uten å skrive en eneste linje med kodespråk.
Sitat av moret Vis innlegg

Forresten; en side uten kostnader eksisterer ikke.
Vis hele sitatet...
Sitat av Choobe Vis innlegg
Joda, med freehost, med den følger muligheten til å miste siden når som helst og som regel en dårlig tjeneste, samt at den ikke ser profesjonell ut, men man KAN få en side uten kostnader.
Vis hele sitatet...
Freehost lønner seg sjeldent - det er ustabilt og du har ingen garantier om oppetid, hjelp eller hvordan dine data behandles.
Han kan jo faktisk hoste siden selv og trenger jo ikke å betale for hosting - når han ikke orker legge ned kroner på prosjektet sier det jo litt om ambisjonsnivået og da er det nesten meningsløst å betale penger til andre for å hoste når han bare kan sette opp en maskin hjemme til å gjøre den jobben.

Hva er målet med siden?

Kan du bruke ferdige framework? (wordpress, cms made simpe, dnn etc)

Bruker du ferdige rammeverk så trenger du ikke lære deg særlig mye om målet ditt bare å publisere ting for en smal gruppe. Da kan du fokusere på det å publisere mens det du presenterer samtidig ser ok og fint ut med en design og layout du har funnet gratis til det rammeverket du bestemmer deg for å bruke.

Wordpress som alt nevnt er solid, gratis og er blitt mer og mer en fullverdig cms løsning fremfor en blogg slik den fremstod tidligere. Det er stort utvalg i forskjellige gratis layouts og mange gratis moduler du kan bruke for å utvide funksjonaliteten til websiden. Relativt enkel å komme igang med og det finnes også gode guider for hvordan du selv hoster slik at du bruker minimalt med penger på prosjektet.
Sist endret av random67489; 12. april 2012 kl. 11:41.
En internett side er ikke laget på 10 minutter. Du må legge deg i hardtrening for å lære alt, inkludert design-delen.
Domene kan du kjøpe fra internet.bs for 50 kroner i året, webhost får du gratis på http://000webhost.com.
Du har sikkert forstått det, men .org domener er ikke gratis.
Hvis du vil lære deg å lage sider burde du sjekke ut w3schools eller kjøpe en profesjonell bok.
Den undervurderte
Så lenge man kan html, css, java eller php, er det rimelig lett å få en gratis nettside.

men da blir det .tk domene:www.dot.tk
også kan du bruke denne hosten her, den er gratis og etter min mening rimelig bra:
www.000webhost.com

Merk deg, de har mange hundre, kanskje tusen templates å velge mellom hvis det ble for tungvindt, men ta å sjekk det ut !

www.dittnavn.tk blir det da !
Anbefaler deg å se på videoene til The New Boston på http://thenewboston.com. Jeg lærte av han, er ikke så veldig god, men det går fremover.
Trådstarter
82 3
Takker for alle svar jeg har fått. Har bestemt meg for å lage blogspot side fra google. Går kanskje over til egen side etterhvert hvis jeg føler at interessen er der.

her er siden: http://thenewenser.blogspot.com/
Det er ikke mye kvalitet i siden enda men etter jeg får lagt til bilder og doverse blir den bra tror jeg
ps. og ja.. jeg hermet etter thenewboston.com sin side da min heter thenewenser! Sleit veldig med navn på siden. Går ann å endre det så kom gjerne med forslag hvis noen føler for det!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Er ikke noe vits å bruke mange måneder på å lære seg HTML og CSS. Bare finn deg en freehost som lar deg installere Wordpress eller Joomla, så får du en fin side uten å skrive en eneste linje med kodespråk.
Vis hele sitatet...
I pity the fool som trenger "mange måneder" på å lære litt HTML/CSS...
Vil bare tipse deg om at mye av materialet ditt er ulovlig, f.eks hvordan man får Advanced System Care 5 "gratis". Hvis du er ute etter å bli tatt seriøst så må du bestemme deg for om du vil kjøre med 100% lovlig innhold, eller slik det er nå. Hvis du vil fortsette slik det er nå burde du ta stilling til hva du vil gjøre hvis du får mail/brev fra rettighetshavere til programvare/tv-serier. Du burde også sjekke med blogspot sine vilkår for om det er lov å beskrive hvordan man skal "stjele" fra rettighetsinnehavere, det hadde vel vært kjedelig å fått siden sin stengt på grunn av noe sånt
Trådstarter
82 3
Var ikke klar over at noe sånt og takk for at du sa ifra. Skal lese gjennom vilkårene og se om det står noe om det der.