Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1662
Hei!

Jeg får i disse dager installert fiber fra Altibox. Hjemmesentralen er en "Zyxel P-2812". Jeg har planer om å koble denne videre til en POE Switch.
Blir det mer stabilt om denne også er av merket Zyxel?

Jeg har et stort murhus (dårlig wifi rekkevidde), og har derfor 2 POE access punkt liggende (Wireless AP Router Support 48V PoE VLAN 300Mbps 2.4GHz) som jeg vil koble til denne switchen med TP kabler. Jeg ser at disse APene må ha 48V / 0.5A (Standard 802.3af) POE for å fungere. Jeg er grønn på dette området, men har forstått at det finnes swicher med POE og POE+. Hva trenger jeg?


Jeg vil helst ha minimum 10 porter på den så det går an å kjøre lan på den uten å måtte koble fra TPer.

Ser ellers at noen switcher er smarte med programerbare porter. Trenger jeg det? Er det slik at jeg da for eksempel kan sette enkelte porter til STB?

På forhånd takk
Skal ikke anbefale en switch da 10+ porter høres ut som bedrifts-hw, men POE er bare "strøm i selve ethernet kabelen". Skal du bruke disse må da switchen din kunne levere 48V / 0.5A på to porter.
Poe+ er bare nødvendig dersom du skal kjøre AC på WiFi og AP'ene dine trekker 30w.
Trådstarter
2 0
Takk for svar! =)

Ut fra svarene deres jekker jeg meg ned til en 8 port switch med "vanlig" poe (ikke poe+). Jeg vil ikke ha masse ekstra ledninger, så switch med innebygget poe er et must.

Som sagt er hjemmesentralen fra Altibox en Zyxel P-2812. Er det er poeng at switchen er av samme merke? Jeg tenker da eventuelt på denne: https://www.komplett.no/zyxel-gs2200...-switch/802915

Hva kan den Ciscoen som BitTore anbafaler som denne Zyxelen ikke kan (siden det er over 1000kr i forskjell)? Kun merket som gjør den dyrere?
Overskuddsmateriell
Hvilket merke switchen er av er kun kvalitet, pris og funksjoner som avgjør.
Må ikke ha noe konkret merke i forhold til annet utstyr.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
DJ-Jafi: Cisco er kjent utstyr, de har et eget OS med egen terminal som er mye brukt i buissinessverdenen.
Zyxel har jeg ingen erfaring med, har heller ikke hørt noe vondt om de.

Cisco switchen er i tillegg en router (Layer3, vanlige switcher som ikke bryr seg om routing er layer2).
Du får nesten se over "Utvidet info" fanen på begge produktene å se over. Det meste har de begge støtte for, VLAN, STP og et flust av andre funksjoner du sikkert aldri kommer til å bruke.

For din bruk er zyxel'en helt grei.