Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1247
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

har vært plaget med at maskinen min har vært møkktreig i det siste.
Det er litt sporadisk, men det er nesten som den "lagger", spesielt på sider som VG etc, der det er litt data.

Tenkte det var min 2år gamle SSD disk som var på tur å ta kvelden, så jeg kjøpte ny for sikkerhetsskyld, en Intel 520 120GB, uten at det ble bedre.

Neste mistanke er RAM'en, 8 GB - DDR3 @ 1333 MHz står i den nå.

Jeg får en transfer på ca 1200MB/s på den når jeg benchmarker med NovaBench, og det høres i mine ører veldig lite ut? Men så er jeg ingen guru.

Maskinen er en MacBook Pro 2,2Ghz i7, tidlig 2011 modell.

Hva tror dere?
Sikker på du valgte RAM test?

På en litt eldre maskin jeg har her, får jeg 5587MB/s
Sist endret av rolls; 9. april 2013 kl. 16:36.
1200 MB/s?..

Kjørte NovaBench nå nettopp og fikk 12048 MB/s.
RAM Speed: 11793 MB/s
her så.. tror nok du må skifte RAM eller no..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
helt sikker på jeg valgte RAM-test
da er jeg litt tryggere i min sak, og velger å kjøpe ny ram.

takk for svar!

Sitat av hayer Vis innlegg
1200 MB/s?..

Kjørte NovaBench nå nettopp og fikk 12048 MB/s.
Vis hele sitatet...
Nova jeg også kjører
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skal vi se, du syntes VG.no var tregt, så du kjøpte ny SSD ? Hvor var logikken i det?

Hva med å faktisk feilsøke litt på maskinen, finne ut hva som faktisk kan være galt, siden moderne maskiner har minnekontroller i CPU kan det liksågreit være CPU eller hovedkort (baner) som er dårlige som selve minnet eller helt ulogisk SSDen.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skal vi se, du syntes VG.no var tregt, så du kjøpte ny SSD ? Hvor var logikken i det?

Hva med å faktisk feilsøke litt på maskinen, finne ut hva som faktisk kan være galt, siden moderne maskiner har minnekontroller i CPU kan det liksågreit være CPU eller hovedkort (baner) som er dårlige som selve minnet eller helt ulogisk SSDen.
Vis hele sitatet...
logikken var at jeg bare hadde halvparten av skrivehastigheten jeg skulle ha på disken, den var 2år gammel, en av 1. gen diskene som hadde en tendens til å ha kort levetid + at jeg ønsket å være føre-var slik at jeg ikke fikk en kræsj før jeg valgte å bytte.. ny disk hadde det nok blitt uansett snart, så orket ikke spekulere så mye i det.

...og det var selvfølgelig ikke bare VG som var treig som gjorde at jeg tok beslutningen. hele maskinen gikk i sirup, fra tekstbehandling til applikasjoner.

forutenom det orker jeg ikke feilsøke så mye siden jeg ikke har kompetanse til å skjønne spesielt av det, ei heller orker jeg bruke så mye tid på å lære meg.

forstår det høres kanskje latterlig ut, men nå har jeg bra jobb og økonomi og da orker jeg ikke pese så mye med ting. funker det ikke kjøper jeg ny maskin.

jeg veit, jeg er en drittsekk.
Sist endret av somnium; 9. april 2013 kl. 21:45.
Drittsekk? Vil vel heller si lite sparsommelig - men det defineres vel ut av inntekten din.