Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1436
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

for oss næringsdrivende vet de fleste at om man omsetter for mer enn NOK 50.000,- iløpet av 12 mnd'er eller mindre, så skal man registrere seg i MVA-registeret (med mindre man driver innenfor yrker som har frivillig registrering).

Så kommer spørsmålet jeg funderer litt på;

Jeg har alltids hørt at omsetning er salg av mva-pliktige varer/tjenester, OG utgifter, altså kjøp av utstyr og lignende (kamera om man driver med foto, hammer om man er snekker, etc.).

Men nå når jeg skal registrere meg virker det som om det bare er salg av produkter/tjenester som summen på 50.000 baserer seg på, altså IKKE utgifter ved kjøp av produkter/tjenester.

Noen som har erfaring og kan bekrefte hva som faktisk gjelder her?

Skattemyndigheten skriver:
Næringsdrivende skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av mva-loven (avg. pliktig og avg. fri) til sammen har oversteget 50 000 kroner i en periode på tolv måneder.
Vis hele sitatet...
...men sent i natten har jeg vanskelig for å tolke den, beklager
For å bli registrert i MVA registeret må man ha ei omsetning (salg) på mer enn 50.000.

Når det gjelder utgifter er dette uvesentlig med tanke på registrering.
Men når man har oppnådd omsetningen og registrert seg som MVA pliktig kan man få fradrag for kjøp som er "varige" (f.eks kamera) etter at man er registrert.
at for at du skal få momsen tilbake på allle de kule tinga du har lyst å kjøpe så må du først selge for mer en 50 tusen så du kan komme så langt at du kan levere mva oppgaver og da få moms tilbake.
Når jeg registrerte mitt foretak virket det vitterlig som om jeg kunne registrere meg i momsregisteret umiddelbart.
Dessuten er jeg nesten helt sikker på at en kompis av meg gjorde nettopp dette relativt nylig.

Men nå når jeg skal registrere meg virker det som om det bare er salg av produkter/tjenester som summen på 50.000 baserer seg på, altså IKKE utgifter ved kjøp av produkter/tjenester.
Vis hele sitatet...
Hva med muligheten for at de også inkluderer saker og ting som du har unnlatt å betale mva. på?

La oss si at du har tjent 49 tusen som er innenfor denne grensen, men så har du også kjøpt telefon, kanskje en bil og litt verktøy for som kan ha en samlet momsverdi på 15-20 tusen.
Så legger de sammen 49 tusen + 15-20 tusen ettersom at du egentlig skulle betalt mva. for produktene du har kjøpt?
Det er mulig at jeg er helt på jordet nå, men jeg syns at det kan virke logisk.

Noen som vet om Juss-Buss har noen gode bøker der man kan sette seg inn i slikt?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
La oss si at du har tjent 49 tusen som er innenfor denne grensen, men så har du også kjøpt telefon, kanskje en bil og litt verktøy for som kan ha en samlet momsverdi på 15-20 tusen.
Vis hele sitatet...
Da må du tjene 1000 kroner til, så registere deg.
Etter du har registrert deg sender du inn krav om å få tilbake betalt mva for telefon, bil og verkstøy siden det er ment å brukes i fremtiden.

De 50.000 er kun salg av varer og tjenester.

Du kan forhåndsregisteres på følgende punkt;
§ 2-4. Forhåndsregistrering

(1) Den som ikke har nådd beløpsgrensen for registrering, kan forhåndsregistreres i Merverdiavgiftsregisteret dersom
a)***vedkommende har foretatt betydelige anskaffelser som har direkte sammenheng med senere merverdiavgiftspliktig omsetning,
b)***merverdiavgiftspliktig omsetning hos vedkommende vil overstige beløpsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunktet omsetningen igangsettes


I punkt a er det kommet en uttalelse på at anskaffelse skal ligge på minst 250.000.
I punk b er det at man har en åpningsomsetning som ligger godt over 50.000
Men …*er det slik at man skal betale moms for de 50 000 (+ det man får over), eller er det kun etter de 50 000?
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Men …*er det slik at man skal betale moms for de 50 000 (+ det man får over), eller er det kun etter de 50 000?
Vis hele sitatet...
Det er det man tjener over 50.000
Det er ikke alle foretak som er momspliktig.... sånn at du vet det...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
takk for alle svar, spesielt sorlandet.

har spurt revisoren bare for å være helt sikker, og det stemmer det som blir sagt.
50.000-grensen er bare basert på salg, altså inntekter, ikke utgifter.

man kan søke i etterkant (etter mva-registreringen) om å få tilbakebetalt merverdiavgiften for innkjøp man har gjort i perioden man ikke har vært mva-registrert.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Husk at mva-plikten inkluderer hele bilaget som overskrider 50.000 kr. Med andre ord: Om du fra før har 10.000 i omsetning og fakturerer for 40.500 kr i ett bilag, vil hele summen på 40.500 bli momsbelagt, ikke bare de siste 500 kronene.
Sist endret av Gusto; 28. juni 2010 kl. 15:53.
Sitat av somnium Vis innlegg
takk for alle svar, spesielt sorlandet.

har spurt revisoren bare for å være helt sikker, og det stemmer det som blir sagt.
50.000-grensen er bare basert på salg, altså inntekter, ikke utgifter.

man kan søke i etterkant (etter mva-registreringen) om å få tilbakebetalt merverdiavgiften for innkjøp man har gjort i perioden man ikke har vært mva-registrert.
Vis hele sitatet...
Vet du om dette også gjelder varer som er kjøpt inn til firmabruk, eller kan man søke fradrag av dette selv om man ikke er moms registrert?