Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4091
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann,

jeg har prøvd endel forskjellige substanser tidligere, og har kommet over et merkelig fenomen når det gjelder katten min.

hver gang (og da mener jeg faktisk hver gang), jeg er under påvirkning av et stoff, være det psykedelia, opiater, cannabis eller annet, så endrer katten min atferd TOTALT.

jeg har selvfølgelig tatt i betraktning at det kan være tilfeldigheter, og at ja, katten kjenner meg godt og derfor oppfører seg noe merkelig ettersom jeg endrer atferd selv når jeg er under påvirkning.
jeg har og selvsagt vurdert at den ikke endrer atferd, men at det er jeg som oppfatter dens oppførsel på en annen måte enn når jeg er edru.

men det er "verre" enn at den bare snakker / mjauer, den går virkelig amok på alt fra sofa til speilbildet sitt, og kan virkelig sette igang noen kraftsalver av noen hyl før den gallopperer i spastiske bevegelser rundt om i stuen.

høres komisk ut, men det har til tider vært såpass ekstremt at jeg var redd noe var galt, eller om den hadde skadet seg på noen måte.

dette foregår helt til jeg er på tur ned.

stoffene det er snakk om her er i hovedsak opiater, 2c-* (fenetylaminer) og cannabis.

ingen av disse påvirker meg i så stor grad at man merker jeg er rusa, jeg snakker helt fint, balansen er på plass og ellers oppfører jeg meg rimelig normalt vil jeg påstå.

nå er jo selvsagt dyr, og kanskje katter/hunder spesielt, ekstremt sensitive for slike endringer, men jeg føler ikke oppførselen til pusen på langt nær samsvarer med graden av endringer jeg evnt. har i atferden min (selv om det er vanskelig for meg å bedømme hvor tungt pusen tar disse små endringene såklart).

er ikke ute etter noen "åndenes makt" forklaring, mer bare nysgjerrig på om andre har noe lignende erfaring..?
Vel. Jeg har lignende erfaring.

Hadde inntatt 2C-B og alle kattene i huset, freaka ut, mjauet, stresset løp rundt omkring osv osv.
De viste helt klart at noe var annerledes. Og jo mer stressa man ble jo mer stressa ble kattene. Når man roet seg ned så roet kattene seg og ned. Virket som om de forstod at det var noe utenom det vanlige som skjedde og de ble "bekymret".

Har også merket at når kattene gjør seg klar til å jakte så utvider de pupillene noe så sykt og sansene deres blir ekstremt følsomme. Lyder som f.eks at man løfter på en fjernkontroll, reagerer kattene på. Og jeg trenger bare så vidt være i pelsen før de skvetter opp. Har sett dette på alle katter jeg har støtt på som har gjort seg klar for å jakte.

Når man tripper så får man jo ofte den følelsen om hvor alt henger sammen, Tror kanskje katter har denne tilstanden til vanlig og de merker med en gang om vi ikke er helt komfortable selv om vi oppfører oss normalt utad.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg tror det er akkurat som dere begge sier. Kattene er sensitive for denne typen ting og merker at noe er annerledes. Katten vår forandrer også oppførsel. Hun er en ganske stressa katt til vanlig, så det merkes egentlig best på henne når man selv stresser helt ned og plutselig ser at katten ligger og chiller på samme viset. Likevel, hun kan bli ganske urolig når vi har drukket alkohol, og da er det best om hun får være ute.

Katten din har det tydeligvis ikke noe bra når du tar slike substanser, så om du skal ture hjemme synes jeg du burde sette den ut (om det går) eller ta den inn på et annet rom som den trives i. Ellers kan du jo ikke gjøre det hjemme, for kattens del.
Trur dyr kan tolke mye utifra hvordan kroppen din oppfører seg. Du sitter blid som ei sol og turer, puster og peser, kanskje hjertet går fortere og kroppen er varmere enn vanlig.
Jeg innbiller meg at de benytter seg mer en noe annet av slike "målinger" for å bedømme hva slags form du er i.
Når signalene blir motstridende, blir dyra forvirra.
Tror du burde spare de for sånt hvis du kan. Unødvendige bekymringer for en stakkars katt
Dette er forsåvidt ikke noe ukjent fenomen. Det samme skjer også her i gården, og det ender ofte med at jeg og katten har en unik og lang koseøkt som ikke ligner noe vi gjør til vanlig. Katter reagerer nok ikke bare på at man tripper eller er rusa heller. Jeg har hatt katt så lenge jeg har levd, da jeg var liten var intet unntak. Katten vi hadde på den tida reagerte sterkt når noe ikke var greit og jeg gråt, for da kom den umiddelbart bort til meg for å passe på. Det samme hvis jeg var veldig syk.

Det er åpenbart at katter er sensitive overfor hvilke "vibber" du gir fra deg på en eller annen måte, så man må som Mullah sier ta litt hensyn. Siden katten min elsker at jeg turer baller så er det ikke noe problem her i hvert fall =)
Sist endret av Sky; 7. januar 2010 kl. 19:06.
Min katt blir nervøs og fraværende når jeg har drukket. Katter er intelligente dyr.
Ikke glem at hvis dere røyker ting vil andre, feks katter også bli påvirket. Jeg har hatt gleden av å dele internat med en nikotinavhengig kattunge, og hvis ikke den fikk nikotin ble den en liten, veggløpende, sort og hvit hyper hårball. Med en gang noen tente seg en røyk ble den rolig.
Katter, hunder og hester er veldig sensitive for hvilken følelsemessig tilstand andre individer er i. Kroppspråk og de forskjellige luktene kroppen din skiller ut påvirker dyrene. Spesielt når man er påvirket av stoffer (alkohol, dop) og du er i en sinnstilstand som ikke er stabil eller positiv for flokken blir dyrene urolige og forvirret.
Er du i en urolig sinnstilstand i nærheten av et dyr som ikke er underdanig kan du forvente at dyret prøver å korrigere deg og underkaste. Lurest å ikke ha dyr i nærheten om man skal bruke sinnpåvirkende stoffer.
Ingen som har sagt noe om hunder her enda ser jeg.

Jeg og hunden min har hatt uttalige "telepatiske samtaler", og andre helt spaca kommunikasjonsmetoder når jeg har tura. Helt utrolig hvordan ting kan utarte seg imellom dyr og menneske i en slik situasjon. Vi begge satt og så hverandre rett i øya og utveksla ord via "telepati".

Personlig så tror jeg ikke hunden blir noe mer bevisst på grunn av mitt inntak av psykadelika. Men at han føler på seg at ett eller annet er annerledes, det er jeg sikker på.

Har til tider følt at jeg kan komme ned på hans nivå, spesiellt når vi har vært på tur i skogen(altså tura på tur i skogen). Når jeg har merka at han lukter noe foreksempel, så føler jeg at jeg også kan lukte det. Og det ender med at begge to sitter og lukter rundt i lufta og på bakken

Vet ikke helt om det var et slikt svar du ville ha men, føler at det var litt relevant uansett
Sist endret av VinumSabbathi; 8. januar 2010 kl. 00:03.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Kattene mine reagerer også hvis jeg har drukket alkohol. Jeg tar ingen andre rusmidler, så kan ikke si noe om det.

Kattene mine er veldig rolige og kosete generelt, men under påvirkning av alkohol er det annerledes.
Hunnkatten blir veldig redd og løper helt vilt rundt hvis jeg prøver/kommer tilfeldigvis nær henne.
Hannkatten derimot, blir veldig agressiv, og kan til og med slåss med meg. "slåss" menes da at han tar klørne fram og veiver mot meg da jeg nærmer meg.
Prøver derfor å unngå pus i fylla...
Bekreftet. Vil ikke si at katta var avhengig av thc , men att den merka noe da jeg sluttet er skråsikkert. Vi satt opptil 5 personer og røyka tett i stua så og si hver dag i 1 år. Katta var alltid trofast langflat i fanget til en av oss , midt i en røyksky. Etter noen timer var den da så slapp att han ville ikke reagere , kunne dra ham hvor du ville og katten ville ikke bevege en muskel.

Da jeg da slutta , ble katta grinete , aggresiv , og mindre kosesyk. etter en måned ca. var han tilbake til det normale , bare uten thc.

Når vi tok flein derimot , gikk han nermest sirkel rundt stolen min hele kvelden og mjaua og bar seg.
Haha, interessant tråd.

Eneste eksempelet jeg har er katta til en kompis. Etter en joner, blei hu veldig kosete! Ingenting er som å kose med ei katte når man er skækk
Har både katter og hunder og kan ikke si jeg har merket noe forandring i oppførselen deres da jeg og mine venner har vært under påvirkning. Både under koseturer og mer intense(noen ganger på kanten til bad) oppfører de seg som vanlig. Synes det er utrolig behagelig å være sammen med dyrene mine på tur. De har en ekstremt beroligende effekt.

Er usikker på om de faktisk merker at jeg er i en veldig annerledes sinnstilstand. Jeg regner med at de merker at noe er annerledes, men at det ikke påvirker noe hvordan de føler seg.
Eller kanskje noe skjer i oss når vi inntar slike stoffer som gjør oss mer i kontakt med bølgefrekvensen jeg mener vi alle lever på, og når dette skjer friker kattene ut.. Kanskje de tenker "oh my god, they figured out our secret, fuck!" haha tuller litt nå
- Kan også være at de, på samme måten som slanger og hunder oppdager forandring i luften vi puster ut og at de slår full alarm av den grunn. Har jo hendt tidligere at hunder klikker helt når eieren er på vei til å få hjerteinfarkt eller kommer til å svime av.
Synd vi ikke har forsket mer på slike ting, og i mange tilfeller undervuderer dyrene rundt oss....


ELLER så må dere slutte å dampe rommet dere sitter i, kan jo være dyrene blir steine også
Sist endret av thomasav; 8. januar 2010 kl. 22:41.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ikke glem at hvis dere røyker ting vil andre, feks katter også bli påvirket. Jeg har hatt gleden av å dele internat med en nikotinavhengig kattunge, og hvis ikke den fikk nikotin ble den en liten, veggløpende, sort og hvit hyper hårball. Med en gang noen tente seg en røyk ble den rolig.
Vis hele sitatet...
Vi røyker ting i nærheten av kjælerotter. Vil dette faktisk påvirke de?
Sist endret av tafsern; 9. januar 2010 kl. 11:53.
Tafsern, jeg hadde selv en hetterotte i min ungdom som elsket cannabis. Blåste man ren tobakksrøyk på den (slemt, men ungdommens råskap osv..) stakk den av umiddelbart, mens hasjrøyk fikk den til å sette seg på bakbena, stikke frem snuta og nisniffe. Kjenner også en fyr som hadde en rotte som var både "alkis" og "hasjnarkoman". Den drakk av drinker og øl, og fulgte bongen rundt bordet. Så ja, vil påstå at rotter blir påvirket.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Tafsern, jeg hadde selv en hetterotte i min ungdom som elsket cannabis. Blåste man ren tobakksrøyk på den (slemt, men ungdommens råskap osv..) stakk den av umiddelbart, mens hasjrøyk fikk den til å sette seg på bakbena, stikke frem snuta og nisniffe. Kjenner også en fyr som hadde en rotte som var både "alkis" og "hasjnarkoman". Den drakk av drinker og øl, og fulgte bongen rundt bordet. Så ja, vil påstå at rotter blir påvirket.
Vis hele sitatet...
Hehe, nå så jeg for meg at rottene sitter i sofaen og venter på bongen

Det er heldigvis ikke noe blåsing konsekvent på rottene. De sitter som regel i buret noen meter unna, eller flyr rundt i sofaen på oss. Jeg skal faktisk be fyren tenke litt på de, så ikke han ender opp med flere sofaslitere
Ja det er pussig hvordan dyr merker forskjellen. Hadde før rottweiler og når jeg var ute og gikk tur med den på kveldene så visste jeg fryktelig godt når noen var påvirket for da begynte den å gå rett forran meg 20 cm ca forran beina mine og sluttet med snusing, skvetting og alt annet ei hannbikkje gjør til vanlig når den er på tur. Og gikk rett over i forsvarer rollen. Når personen hadde passert så var det samme gamle villstyringen som før.

Bikkja var veldig glad i min ex svigerfar. Men når han tok seg noen glass så dreit bikkja totalt i hans forsøk på oppmerksomhet unnatt når fyren kom drassende på noe god mat da. (er vel en av de få bikkjene i norge som har fått egen ribbe til julaften fordi svigerfar hadde det moro)
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ikke glem at hvis dere røyker ting vil andre, feks katter også bli påvirket. Jeg har hatt gleden av å dele internat med en nikotinavhengig kattunge, og hvis ikke den fikk nikotin ble den en liten, veggløpende, sort og hvit hyper hårball. Med en gang noen tente seg en røyk ble den rolig.
Vis hele sitatet...
Hva med å sette nikotinplaster på den?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Trur dyr kan tolke mye utifra hvordan kroppen din oppfører seg. Du sitter blid som ei sol og turer, puster og peser, kanskje hjertet går fortere og kroppen er varmere enn vanlig.
Jeg innbiller meg at de benytter seg mer en noe annet av slike "målinger" for å bedømme hva slags form du er i.
Når signalene blir motstridende, blir dyra forvirra.
Tror du burde spare de for sånt hvis du kan. Unødvendige bekymringer for en stakkars katt
Vis hele sitatet...
Er enig der. Har hørt mye om at dyr kan "lukte frykt", regner med at mange ander har hørt om det også, og tror det går på noe av det samme.

Har katt selv, men aldri tenkt over dette så mye.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
interessant at andre har lignende erfaringer.

vil bare skyte inn at jeg aldri røyker inne, jeg er på verandaen, spesifikt fordi jeg ikke ønsker pusen skal få noe i seg, så jeg tror ikke det er pga. passiv "røyking" den oppfører seg rart.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hei. En gang eg la en liten hasj på 0,2 gr på katten sin matskål. Katten ble selvfølgelig nysgjerrig og hun spiste opp hasjen. Katten ble high. Hun ble mer reddere, slappere og hun stirret på veggen inne på doen i 1 time, og når eg prøvde ta på katten, skvatt katten med engang. Det var velidg morsomt å se.
Vis hele sitatet...
Sikkert. Og bare for å ha nevnt det, du er et rasshøl og fortjener ikke ansvaret med å ta vare på et levende vesen.
Har katt selv og har aldri opplevd dette, men det er mest fordi katten min er veldig merkelig fra før. Det er snakk om at den tror kjørende biler vil kose, derav at han er blitt påkjørt 4 ganger. Han pleier å ligge under matfjøla på ryggen håpende på at mat skal falle ned. De få gangene jeg har holdt fest hjemme, eller noen har drukket så forandrer ikke katta mi seg i det hele tatt. Nå har ikke jeg prøvd andre rusmidler enn alkohol.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hei. En gang eg la en liten hasj på 0,2 gr på katten sin matskål. Katten ble selvfølgelig nysgjerrig og hun spiste opp hasjen. Katten ble high. Hun ble mer reddere, slappere og hun stirret på veggen inne på doen i 1 time, og når eg prøvde ta på katten, skvatt katten med engang. Det var velidg morsomt å se.
Vis hele sitatet...
Dette tilsvarer vel at du hadde tatt en femmer i gapet. Tror ikke katten hadde det like festlig...
Jeg har selv 6 katter og jeg er ikke i tvil om at de legger merke til når jeg tar substanser... Ved alkohol er det ikke store forskjellen, men de ligger aldri helt oppi trynet mitt..De oppholder seg mer på gulvet og vekk fra møblene når det konsumeres alkohol..Har jeg andre til stedet reagerer de derimot med å stikke...Regner med er den enkle grunn at jeg er en del av flokken og ganske forutsigbar=p

Blir noe cannabis og der reagerer de forskjellig...Den ene kattan min får panikk bare han ser en røyksky...Virker som han vet bedre enn alle andre at røyk er noe dritt..Uansett... 1 gir totalt faen... Den blir liggende hvor den lå uansett røyk....Så har jeg en som kommer løpende med en gang jeg mekker eller trekker...Han er den cannabisavhengige i vårt hus=P

Når jeg turer kan jeg legge mest merke til det...Selvfølgelig fordi jeg er svært til stedet når jeg turer, men tror også at kattene legger mest merke til dette...Tror mye av grunnen kan være som Vandringsmannen er inne på...Når man turer utvides pupillen, og dette betyr mye for dyrene....Jeg tror rett å slett under en tripp er det lettere for kattan å kjenne igjen "dyret" i oss og dette kan enten stresse kattaene om du er stresset eller de blir overglade når de ser at du er "snill" selv om pupillene sier noe helt annet..

En annen ting er under f.eks en tsunami...Dyrene trenger ikke hverken se eller høre at den er på vei, før de løper langt pokker i motsatt retning eller i høyde...Alle dyr er alltid i kontakt med alt annet og jeg tror hvertfall kattene mine - som har vært innekatter en stund - merker at vi mennesker har mistet mye av den kontakten, men når man turer - gjelder kanskje ikke alle - blir man mer klar over at også vi er endel av dette nettverket hvordan alt henger sammen og man kan lettere "tune" seg inn på andre organismer...

Altså noe som bekrefter kollektiv bevissthet og ikke bare rasene i mellom seg men raser seg imellom=) For om jeg er veldig redd når jeg turer, er kattene et stykke unna og jeg gjør de usikkre, når jeg henter meg litt inn og får satt meg i en god mediativ stilling og kommer inn i zazen(første steg i zen meditasjon) så ligger plutselig alle... ja jeg mener 9 av 10 ganger ligger alle rundt meg og bare maler, pluss den kattan som jeg innbiller meg bryr seg mest - om kos, ikke med=p - ligger allltid på fanget når jeg sitter i halv lotus... Jeg sitter som regel helt stille om jeg er i full panikk på peaken av turen eller om jeg er mellow rett etter peaken..Sinnet mitt kan altså berøre kattene mine...

Jeg tror det er uendelig med visdom i å ture sammens med dyrene sine...Jeg tror til og med om du bor en fast sted, kan du meditere med psykadelia og til slutt tiltrekke deg fugler og dyr....

På tur har jeg opplevd ting som at kan føle hvordan kattene opplever sin hvredag hva som er felles og hva som ikke er osv....Kattene mine har faktisk så mye å by på at barn er noe jeg neppe blir å få... Men så sa da også en psykolog på godmorgen norge at følelsesmessig er det ikke forskjell for noen mennesker...Så jeg er nok blitt en av de kattefolkene som snakker med kattene sine=p Men de er jo fantastiske alle levende organismer...Spesielt kattene..

Folk får syns hva de vil, men det er hva jeg opplever....
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Så... Ingen som faktisk har tenkt tanken på at det er hodet ditt som er påvirket (og dermed kan tro mye rart), og ikke kattens hode...
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så... Ingen som faktisk har tenkt tanken på at det er hodet ditt som er påvirket (og dermed kan tro mye rart), og ikke kattens hode...
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at pskyadelia kan "kødde" med deg, men jeg vil påstå at med erfaring kan du skille på hva som er synsbedrag eller ikke...Og at jeg innbiller meg at kattene er stresset tviler jeg svært mye på...Hvorfor skulle det av tilfeldighet alltid vises seg å være det samme...De som er redd for hunder blir ofte bitt...For deres usikkerthet smitter over på bikkja...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av djxfade Vis innlegg
Så... Ingen som faktisk har tenkt tanken på at det er hodet ditt som er påvirket (og dermed kan tro mye rart), og ikke kattens hode...
Vis hele sitatet...
om du leser originalposten så ser du at jeg tar høyde for dette.