Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4096
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

noen som har et fornuftig svar på hvorfor det oppstår en mild kløe når man bruker opiater?
Er dette en allergisk reaksjon, eller er det noe annet som foregår?

Fant ikke noe veldig fornuftig svar, så jeg spør meg heller om her.
Kroppen skiller ut histaminer, som reagerer med nervene i kroppen. Det kan motvirkes med antihistaminer, men er ikke allergi.
Sist endret av fetter; 13. november 2009 kl. 15:31.
Sitat av fetter Vis innlegg
Kroppen skiller ut histaminer, som reagerer med nervene i kroppen. Det kan motvirkes med antihistaminer, men er ikke allergi.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, og noe man tidligere trodde. Fentanyl gir også kløe, og det fører ikke til utslipp av histamin. Histaminantagonister virker ikke mot kløe.

Sannsynligvis har mu-opioidreseptoren noe med saken å gjøre, siden kappa- og deltaopioidreseptor-agonister ikke fører til kløe. Antagonister til opioidreseptorene som nalokson motvirker kløe.

Edit: herregud, så mange ganger jeg sa kløe..

Sitat av fetter Vis innlegg
som reagerer med nervene i kroppen.
Vis hele sitatet...
Dessuten reagerer ikke histamin med nervecellene, men slippes ut fra mastceller til huden.

...i dette tilfellet

Edit igjen: beklager en rotete post.
Sist endret av exocytose; 13. november 2009 kl. 15:40.
Jeg klør noe jævli* av smerteplasteret mitt. Bruker Xyzal dobbel dose for å holde det litt i sjakk...
Klør liksom overalt! Ikke bare på ryggen eller på armen liksom, men i hodebunnen, på kneet, under beina, osv :s :s :s
Jeg bruker Ketorax. Det gir meg kløe i ansiktet og armer.
Kløen kan være ganske kraftig noen ganger.
Har ikke hørt om Xyzal som Mercen nevner, skal nevne det for legen neste gang.
Har prøvd ALT av allergi medisiner, Xyzal er de beste, det dumme er at en får de ikke på blå resept :s
Koster ca 350,- Kr for 100stk..
Men er verdt prisen for kløen min iallefall..

Sitat av Tothep Vis innlegg
Jeg bruker Ketorax. Det gir meg kløe i ansiktet og armer.
Kløen kan være ganske kraftig noen ganger.
Har ikke hørt om Xyzal som Mercen nevner, skal nevne det for legen neste gang.
Vis hele sitatet...
Kløe går via flere mekanismer. Studier slik som denne http://www.eblue.org/article/S0190-9...072-2/abstract
viser at kronisk kløe kan lindres via en topisk applikasjon av naloxon, noe som igjen understreker det tidligere nevnte poeng at det er netopp my-reseptorer i huden og reguleringen av disse som er en svært sannsynlig mekanisme for kløen som oppstår ved bruk av opioider.
Jeg syntes kløen faktisk er en del av det behaglige med opiater Så lenge det ikke blir for intens da selvfølgelig! Ingenting er som å ligge i senga med en chill opiatrus og ligge å klø seg til man blir grå! Det er jo så digg!
Sitat av Marlboroo Vis innlegg
Jeg syntes kløen faktisk er en del av det behaglige med opiater Så lenge det ikke blir for intens da selvfølgelig! Ingenting er som å ligge i senga med en chill opiatrus og ligge å klø seg til man blir grå! Det er jo så digg!
Vis hele sitatet...
Det synes jeg også

Hadde et par brett med dolcotin for en stund siden. Og etterhvert fikk jeg litt kløe av denne. Var ikke noe som jeg merket de første gangen. Uansett synes jeg det er digg og klø i opaitrus så det gjorde egentlig ingenting
▼ ... over en uke senere ... ▼
Prøv å ta på litt fuktighetskrem, det hjelper helt enormt! Viss ikke, gi d litt tid, før eller senere vil du komme til å "elske" kløen.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nightrunner Vis innlegg
Prøv å ta på litt fuktighetskrem, det hjelper helt enormt! Viss ikke, gi d litt tid, før eller senere vil du komme til å "elske" kløen.
Vis hele sitatet...
joda, har ikke sagt hverken det ene eller det andre om den, bare lurer på hvorfor den oppstår generelt, noe jeg har fått svar på føler jeg
Jeg lurer på om jeg fikk en medikamentel forgiftning første gang jeg tok en gjeng ketoraxer

Fikk influensa sympt,vondt i ledd,økt svekke hele dagen..tisset HELE tiden hvis jeg drakk noe som helst,feber følelse og generelt elendig i en uke eller noe

fikk faktisk eksem også som avsluttning på dette,det skal sies at eg også gikk på og av cipralex/fluoxetine i perioden,gud vet hva som utløste ubehaget.

har aldri opplevd abstinenser som mange snakker om,skjelving m.m

Virker bare som en hangover man får når man tar ketorax
Jeg syns bensoer funker mot kløe av opiater.

Sitat av dinos Vis innlegg
har aldri opplevd abstinenser som mange snakker om,skjelving m.m
Vis hele sitatet...
Det bør du være glad for. En ting er skjelvinger, en annen ting er krampene, som gjør at du kaster deg fra side til side i senga. Da føler jeg virkelig at jeg lever!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
abstinenser på opiater egentlig litt opphausa. Var selv litt hekta på Kodein etter et år daglig bruk i større mengder. mot all formodning drakk jeg meg så dritings at jeg ikke kjente stort hverken pykisk eller fysisk funka fint det. 10 dager på hardfylla med noen linjer og god mat var jeg fin clean.
Sist endret av onoffon; 24. juli 2010 kl. 10:58.
ArbeidsledigProletar
Sitat av onoffon Vis innlegg
abstinenser på opiater egentlig litt opphausa. Var selv litt hekta på Kodein etter et år daglig bruk i større mengder. mot all formodning drakk jeg meg så dritings at jeg ikke kjente stort hverken pykisk eller fysisk funka fint det. 10 dager på hardfylla med noen linjer og god mat var jeg fin clean.
Vis hele sitatet...
Kodein er jo ikke det hardeste opiatet der ute heller. I tillegg, ikke alle klarer 10 dager med pissfylla, klarer ikke todagers engang, fyllesjuka dreper lysten.