Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2747
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann,

det har vært en "selvfølge" for mange her inne at de røyker når de drar til Amsterdam for å kose seg, og jeg har og planer om en tur.
Både for å oppleve litt mer eksklusive typer cannabis, men og fordi jeg syns byen er fascinerende og vakker.

Røyke, greit. Det er ikke noe jeg tenker over lovligheten på.

Jeg er derimot en åpen og ærlig sjel når det gjelder mitt standpunkt til narkotikapolitikken og cannabislovgivningen, så jeg ønsker å vite hva jeg eventuelt kan og ikke kan si når jeg kommer tilbake til norge.

Jeg har lest at f.eks prostitusjonslovgivningen her i Norge er gjeldende selv for nordmenn i utlandet der det ER lov. Ergo, man kan bli straffet for det selv om man velger å utføre handlingen i et land der det er legalisert.

Da er spørsmålet, gjelder det samme cannabis og evnt. trøfler?

Jeg har ingen problemer med å innrømme og vise at jeg tar meg en røyk eller to der borte, hverken på facebook eller i samtaler med folk, men om det juridisk/teoretisk sett ikke er LOV, så KAN man fort havne i problemer med f.eks jobben.

Det er jeg ikke interessert i.

Noen som kan henvise til noe som bekrefter eller avkrefter legaliteten med å innta en substans i utlandet som er legalisert der, men ikke i Norge?

Takker på forhånd,

somnium
Legemiddelloven gjelder ikke i utlandet. Men kjøp og salg er derimot forbudt. Så røyke kan du, men ikke kjøpe


Les og svar fra Ung.no: http://www.ung.no/oss/rusmidler/55254.html
Sist endret av aidem; 26. august 2012 kl. 03:59.
Det går vel strengt tatt ikke under legemiddelloven når du går inn på en Coffee shop i amster og kjøper der. Da må du få utskrevet resept eller fått beskjed av legen om å ta det.

Personlig ville ikke jeg lagt ut bilde på face, der det er risiko for arbeidsgiver eller andre personer du er avhengig av på den måten. Kan bli en stor sak for sjefen og han kan gi deg sparken om du gjør ting han ikke liker i fritiden(bare han oppgir en annen grunn).
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Det går vel strengt tatt ikke under legemiddelloven når du går inn på en Coffee shop i amster og kjøper der. Da må du få utskrevet resept eller fått beskjed av legen om å ta det.
Vis hele sitatet...
Bruk av narkotika går under legemiddelloven.
Kjøp, salg eller oppbevaring av narkotika går under straffeloven.
Legemiddelloven er ikke gjeldende i utlandet, mens straffeloven gjelder uansett hvor du er i verden. Derfor så er det iflg. norsk lov straffbart for deg som nordmann å kjøpe hasj på en coffeshop, men du kan altså helt lovlig innta hasjen.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Det går vel strengt tatt ikke under legemiddelloven når du går inn på en Coffee shop i amster og kjøper der. Da må du få utskrevet resept eller fått beskjed av legen om å ta det.
Vis hele sitatet...
What? Nå tror jeg du må lese litt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kort svar: Nei, med et lite men angående reaksjoner fra jobb.

Langt svar:
3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den
b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk statsmyndighet,
c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,
e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av kjemivåpenkonvensjonen § 5,
f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember 1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5,
h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse,1 eller
i) er straffbar etter lov 15. mai 2009 nr. 28 om gjennomføring av Konvensjonen om klaseammunisjon § 3.
Vis hele sitatet...
Det vi ser her er at angående narkotikalovgivning er det bare "mafiaparagrafen" som gjelder i utlandet:
§ 162c. Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, og som skal begås som ledd i virksomheten til en organisert kriminell gruppe, straffes med fengsel inntil 3 år, med mindre forholdet går inn under en strengere straffebestemmelse. Forhøyelse av maksimumsstraffen ved gjentakelse eller sammenstøt av forbrytelser kommer ikke i betraktning.

Med organisert kriminell gruppe menes en organisert gruppe på tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller hvor en vesentlig del av virksomheten består i å begå slike handlinger.
Vis hele sitatet...
Jeg har enda ikke sett en sak der en Nordmann har blitt tatt for bruk av Narkotiske midler i utlandet.

Når det kommer til reaksjoner fra jobb o.l. er det jo klart at om du tar bilder av røykingen etc, så kan det godt føre til at noen vil reagere.
Er det virkelig verdt risikoen å poste røykebilder av seg selv på nett?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg har enda ikke sett en sak der en Nordmann har blitt tatt for bruk av Narkotiske midler i utlandet.
Vis hele sitatet...
Politiet har sett bilder av cannabis som jeg både kjøpte og brukte i Amsterdam, hvilket jeg også erkjente å ha gjort, men likevel ble det ikke tatt ut noe siktelse eller skrevet noen bøter.
Dette innrømmet jeg å ha gjort i et politiavhør i forbindelse med en annen sak.

Og i sommer da jeg landet på Kjevik etter å ha vært på tur til Amsterdam ble jeg selvfølgelig stoppet i tollen ettersom jeg kom tuslende alene og dermed var en potensiell smugler i deres øyne.


"Ja, hva har du gjort i Amsterdam da?"

- Tjah.. Litt av hvert. Misbrukt narkotika blant annet.


Etter å ha blitt servert dette svaret begynte den ene tolleren å bruse litt med fjærene sine og stilte flere spørsmål:


"Så hvis vi tar en urinprøve av deg nå så finner vi flere stoffer i urinen din?"

- Jeg er litt usikker. Tror jeg ble buffet der nede når jeg handlet på gaten, men cannabis finner du ihvertfall.


Etter en kjapp stripperunde og gjennomsøking av bagasjen min med hund kunne jeg bare gå ut av terminalen og komme meg av gårde.
I begge disse tilfellene hadde det vært tilstrekkelig med bevis for å kunne straffe meg, men ingenting ble gjort.
Tollvesenet har så vidt jeg har forstått i alle tilfeller ingen myndighet til å kreve urinprøve. Jeg kan vanskelig forestille meg at de skulle gjøre et stort nummer ut av det om de ikke fant noe på deg, tollvesenets oppgave er tross alt å stoppe smuglere...
Det stemmer, de har faktisk ingen myndighet til å kreve urinprøve.
Ble selv stoppet i tollen da jeg kom hjem fra Amsterdam for noen uker siden. De spurte meg rett ut om jeg hadde røyet mens jeg var der nede. Noe jeg svarte ærlig på at jeg hadde gjort. Endte med en liten sjekk av all bagasje og kropsvisitering. Endte opp i tskjorte og bokser. Altså ingen finger opp i anus ei heller noen urintest.

Jeg hadde ikke med meg noe annet enn den pipa som ble brukt èn gang, og blitt renset.