Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3610
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann,

noen sene natterstid-spørsmål fra meg;

Jeg er på utkikk etter en MAO-B-hemmer, helst i form av matvarer eller andre reseptfrie produkter.

Årsaken er at jeg skal prøve ut i kombinasjon med Fenyletylamin, og denne alkaloiden brytes ned før den når hjernen med mindre man har inntatt en MAO-Bi på forhånd.

Spørsmålene er som følger:

1. Finnes det MAO-B-hemmere i annet enn reseptpliktige legemidler?
2. Vil en generell MAO-hemmer fungere både for MAO-A og MAO-B (tenker da på f.eks matvarer som Avokado, Grapefrukt(juice), ol.) i et slikt tilfelle?
3. Hvis svaret på #2 er ja, hvordan klare å dosere korrekt?

Har søkt endel for å finne svar, men det virker som om mange snakker generelt om MAOi istedetfor de to spesifikke typene.

Håper på svar.

..I tillegg leser jeg at noen produkter er selektive hemmere (altså enten A eller B), mens andre hemmer både A og B, og i TILLEGG har man noen produkter som begynner med å hemme A, men om man inntar mye vil og B hemmes..

det gjør det litt mer forvirrende på morgenkvisten
Panisk depressiv
Wikipedia har en liste over MAO-hemmere: List of MAOIs

Du sliter nok med å finne noe som er like effektivt som selegiline på REMA - jeg regner med at tolltrakassering er grunnen til at du ikke satser på selegiline?

Jeg har brukt selegiline i flere år, den første gangen jeg importerte det ble det først beslaglagt av en toller på flyplassen, men senere utlevert da de fikk oppdatert seg på EØS-reglene. Siden det tror jeg selegiline har endret status en smule, den siste internettbestillingen gikk gjennom tollen uåpnet og jeg har ikke noen andre tollerfaringer. Merket Jumex er på brett og kan pakkes ganske flatt og fint i polstret konvolutt, noe som gir bedre odds for å komme gjennom.

Selegiline er ganske effektivt, hvis du bruker det jevnlig holder det med 1,25mg i uka. En halv tablett, 2,5mg, gir gode sjanser for lite søvn noen døgn. Halveringstiden på stoffet har ikke noe med halveringstiden på virkningen å gjøre.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Kevorkian:

korrekt, ettersom Deprenyl/Selegiline er på dopinglisten, har jeg funnet ut det er greiest å ikke forsøke å importere det.
Såvidt jeg har forstått er det ulovlig å importere dopingliste-produkter selv om det er fra et EØS-land..?
Panisk depressiv
Ja, det er nok det og jeg vet ikke om jeg kommer til å bestille det igjen. Har du sjekket om noen av de andre på MAO-lista er aktuelle med defekt derivatlov?

Jeg har skrevet noe om sulbutiamine (Wikipedia) tidligere, regner med å få det i posten i neste uke.

Har funnet noen interessante erfaringer, bl.a. denne:
I just bought some and took it for the fist time today. GAWD DANG! In my experience it was far more powerful than modafinil. Also where modafinil put me in a state where I was less creative, sulbutiamine was quite the opposite. Only took one 300mg capsule.
Vis hele sitatet...
Regner med at det er dopamin du er ute etter?
Det er vel ikke veldig smart å blande syntetiske og ikke-reversible MAO-hemmere med fenetyaminer...
Panisk depressiv
Sitat av thallium Vis innlegg
Det er vel ikke veldig smart å blande syntetiske og ikke-reversible MAO-hemmere med fenetyaminer...
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på sulbutiamine, er det et derivat av tiamin/vitamin B1.

Jeg tror også det kan være bedre å oppnå en effekt ved å kombinere forskjellige metoder enn å oppnå samme effekt ved å bruke bare én metode. Såvidt jeg forstår er sulbutiamine en DAT-hemmer og det passer kanskje ikke så dårlig sammen med en MAO-B-hemmer.

Hvis du tenker på å stable ting på toppen av hverandre uten å justere doseringen, er jeg helt enig.

Med forbehold om at jeg egentlig ikke har peiling på noe som helst...
Sitat av Kevorkian Vis innlegg
Hvis du tenker på sulbutiamine, er det et derivat av tiamin/vitamin B1.

[...] Hvis du tenker på å stable ting på toppen av hverandre uten å justere doseringen, er jeg helt enig.

Med forbehold om at jeg egentlig ikke har peiling på noe som helst...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tenker mer på selegilin, nå er vel riktignok ikke stoffet like farlig som de ikke-selektive MAOI'ene, men OP sitt ønske om å kombinere det med fenetylamin høres likevel ut som en veldig dårlig ide mtp. bla. blodtrykk. Harmalin er i det minste reversibel.

Forøvrig +1 på forbeholdet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
hei, beklager sen respons fra meg;

dere nevner flere stoffer som jeg ikke er kjent med enda, så nøyer meg med å kommentere det jeg føler jeg har muligheten til.

jeg er klar over blodtrykksproblematikken, dog jeg har lest mye om denne kombinasjonen (Selegiline + Phenylethylamine) og selv om blodtrykket kan endre seg (ikke nødvendigvis høyere) virker det som om det er relativt godt utprøvd. Jeg skal ikke være naiv dog, så her må jeg lese meg mer opp med fakta før jeg setter utfor uten hjelm.

som nevnt ønsker jeg ikke å bestille noe som er på dopinglisten eller narkotikalisten, det er det ikke verdt i mine øyne.
derfor sjekker jeg opp rundt det å bruke, som nevnt, grapefrukt som en hemmer.

som dere sier dog, så er jeg og usikker på om det vil være kraftig nok til å stoppe nedbrytingen av alkaloidene.
i tillegg er jeg usikker på om grapefrukten er en generell eller selektiv hemmer, altså om den fungerer som en MAO-A eller MAO-B hemmer.

etter tråling rundt på nett, har jeg fortsatt ikke funnet et konkret svar på dette.

om den faktisk fungerer som en MAO-B hemmer er den i så fall svakere enn syntetiske stoffer (Selegilin), så om jeg opprettholder den opprinnelige dosen (halvere den første gang er planen) ser jeg pr. nå ingen grunn til at det skulle få fatale konsekvenser, langt derifra.

tror enkelt og greit jeg bare må forsøke og se hva som skjer, selv om det ikke er noe jeg vanligvis gjør når det gjelder slikt.

Kevorkian: dopamin er det jeg er ute etter ja.

oppdatering:
ser ut til at Gentiana Lutea er en selektiv MAO-B hemmer, som ikke er på noen liste.

Får lese litt opp rundt den, kanskje det er noen muligheter der.
Sist endret av somnium; 15. august 2011 kl. 04:05.
Panisk depressiv
Jeg måtte lete litt før jeg fant det, men her er det jeg mener med halveringstiden på selegiline:
The half-life of deprenyl in the body is only a few hours; but once it enters the brain, its effects are very long-lasting. The half-life of MAO-B inhibition in humans has been measured to be about 40 days, therefore, deprenyl probably need not be taken daily by persons who do not have a neurological disease.

The successful life extension experiments with deprenyl have been done in rodents, where the half-life of MAO-B inhibition due to deprenyl is 8 to 11 days, as opposed to 40 days in humans. This indicates that life extension doses extrapolated from rat studies may be 4 to 5 times too high for humans.

(In the study where the half-life of MAO-B inhibition was measured in humans, it was about 38 days in the normal subjects and 43 days for patients with early Parkinson's disease. The normal subjects were four non-smoking males ages 62 to 69. The Parkinson's patients were 2 males and 2 females ages 62-70.)
Vis hele sitatet...
Regner med at det samme gjelder andre (ikke-reversible?) MAO-B hemmere.

Gentiana Lutea ser interessant ut, må se litt nærmere på det.

Er det business eller pleasure som er målet? Jeg tror du kommer langt med nikotin, sulbutiamine, mucuna pruriens, etc., hvis du er ute etter konsentrasjon og motivasjon. Hvis du skal opp i luftkorridoren til SAS og Norwegian trenger du nok noe sterkere.
Sitat av somnium Vis innlegg
i tillegg er jeg usikker på om grapefrukten er en generell eller selektiv hemmer, altså om den fungerer som en MAO-A eller MAO-B hemmer.
[...]
Kevorkian: dopamin er det jeg er ute etter ja.

oppdatering:
ser ut til at Gentiana Lutea er en selektiv MAO-B hemmer, som ikke er på noen liste.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det finnes noen indikasjoner på at grapefrukt er en MAOI? Den inhiberer derimot noen leverenzymer og kan brukes for å forsterke og forlenge virkningen av endel legemidler...

Hvis du vil ha en virkelig virkelig lett tilgjengelig MAO-B-I som vokser vilt i nesten hele landet så slå opp parkslirekne (Fallopia), den inneholder emodin i rota.

OT: Kevorkian: Har du noen gang kommet over noe som kan forklare hvorfor piracetam og de andre racetamene så til de grader forsterker virkningen av MDMA?
Panisk depressiv
Sitat av thallium Vis innlegg
Jeg tror ikke det finnes noen indikasjoner på at grapefrukt er en MAOI? Den inhiberer derimot noen leverenzymer og kan brukes for å forsterke og forlenge virkningen av endel legemidler...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har heller ikke sett noe som tyder på det. Svart pepper/piperine er derimot både en CYP3A4-hemmer og selektiv MAO-B-hemmer, og du får kjøpt piperine på helsekostbutikker.

Jeg har prøvd svart pepper sammen med selegiline, fordi jeg trodde at CYP3A4 påvirket nedbrytningen av selegiline, noe jeg senere fant ut ikke var tilfellet. Jeg opplevde likevel at effekten av selegiline ble ganske kraftig forsterket og det ble litt vanskelig å dosere. Alle mulige forbehold om at det kan ha vært placebo, dagsformen eller vinkelen mellom jupiter og neptun, så kanskje jeg skal gjøre et forsøk igjen. Med samboerassistert dosering kan jeg kanskje få til en enkel blindstudie med én forsøksperson...

Sitat av thallium Vis innlegg
Hvis du vil ha en virkelig virkelig lett tilgjengelig MAO-B-I som vokser vilt i nesten hele landet så slå opp parkslirekne (Fallopia), den inneholder emodin i rota.
Vis hele sitatet...
Slirekne har jeg sett på før, det er den planten de bruker å ekstrahere resveratrol fra - som er en selektiv MAO-A-hemmer. Konsentrasjonen av resveratrol er ganske liten, så jeg tror ikke MAO-A via det er et problem.

Sitat av thallium Vis innlegg
OT: Kevorkian: Har du noen gang kommet over noe som kan forklare hvorfor piracetam og de andre racetamene så til de grader forsterker virkningen av MDMA?
Vis hele sitatet...
Nei, det var nytt for meg. Selv om begge har vært på besøk, har de aldri møttes
Sitat av Kevorkian Vis innlegg
Nei, det var nytt for meg. Selv om begge har vært på besøk, har de aldri møttes
Vis hele sitatet...
Du bør virkelig introdusere dem for hverandre, det er faktisk som å bli kjent på ny - du får den følelsen du aldri trodde du ville få igjen!

(Det pussige er at jeg aldri har klart å finne noe som kan forklare den bakenforliggende mekanismen, MAOI var det første som slo meg, men piracetam skal jo ikke ha noen MAO-hemmende effekt.)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
bare kjapt innskudd fra meg: Gentiana Lutea tinktur er bestilt fra UK, så vi får se hva som skjer.
Jeg kan jo alltids skrive en liten oppdatering når jeg har noe konkret å komme med.