Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1233
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Heisann, et par kjappe til de som vet noe om dette, skal prøve å koke det ned til stikkord;

- jeg har enkeltmannsforetak med 0 i inntekt ifjor, men rundt 50.000 i utgifter (innkjøp av utstyr, etc.)

- jeg fikk foreløbig beregnet 15.000 tilbake på skatten, men da er ikke foretaket mitt tatt med, og de røde tallene der

da er spørsmålet:

når jeg sender inn selvangivelsen for selvstendig næringsdrivende for ifjor, der disse røde tallene er bokført, vil dette få en innvirkning på beløpet jeg får tilbake i skatt?

takker for svar,

-somnium
Minus på enkeltmannsforetak går direkte som fradrag i personinntekt, så ja, det vil få innvirkning.

Om de blir skeptiske når du bare har hatt utgifter og ingen inntekter er jo en annen sak, vet ikke helt hvordan de ser på sånt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
det må de bare bli, jeg har alt hvitt og rent på papiret.. ingenting ulovlig, bare valgte å investere fort og kjapt før jeg startet driften ved hjelp av privat lån fra foreldre.

takk for kjapt svar!
Sist endret av somnium; 7. april 2009 kl. 02:20.
▼ ... over et år senere ... ▼
Freak Trooper
Joey's Avatar
Drar opp denne tråden her.

Driver å skal levere sjølvangivelsen min og skal skrive av diverse kamerautstyr. Nokon som veit kva det skjemaet eg skal bruke heiter?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Joey Vis innlegg
Drar opp denne tråden her.

Driver å skal levere sjølvangivelsen min og skal skrive av diverse kamerautstyr. Nokon som veit kva det skjemaet eg skal bruke heiter?
Vis hele sitatet...
om du skal levere på altinn.no så står det næringsoppgave.
husker ikke helt tallene, men det er RF-noe.

løsningen min ble å få en regnskapsfører til å gjøre dette.

han bruker 2 timer og jeg må betale 1000kr for å få alt korrekt og alle fradragene jeg har krav på.

i tillegg kan du utgiftsføre det du betaler han til neste år.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av somnium Vis innlegg
om du skal levere på altinn.no så står det næringsoppgave.
husker ikke helt tallene, men det er RF-noe.

løsningen min ble å få en regnskapsfører til å gjøre dette.

han bruker 2 timer og jeg må betale 1000kr for å få alt korrekt og alle fradragene jeg har krav på.

i tillegg kan du utgiftsføre det du betaler han til neste år.
Vis hele sitatet...
Blir litt hektisk viss eg skal finne tak i ein reknskapsførar no når eg ikkje kjenner nokon frå før av. Får ta det til neste år evt.

Ringte forøvrig skatteetaten som fortalte meg at skjemaet heiter RF-1084

Takk for hjelpa =)