Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4223
Heisann kjære Freaks!

Da var det endelig min tur til å søle brus på dataen min (Ikke bare mus og tastatur denne gangen). Kabinettet har jeg stående nede på gulvet vegg i vegg med pulten min, slik at glasset veldet direkte i bane mot topp-viften min som er ~20x20cm. Dataen kortslutter rimelig kjapt etter sølet, og så prøvde den å slå seg på igjen før den slo seg av. Det tok ca.10sek så var alle kontakter dratt ut fra veggen. Når jeg skrur opp kabinettet detter det dråper fra CPU-vifte og GPU. Det er også antydninger til søl i strømforsyningen. Det er nå gått 10min slik at det meste er tørket opp/har fordampet, noe som fører til at det er mye kliss på visse deler, spesielt en del på GPU. Klisset på GPU'en er selvsagt på den siden hvor elektronikken vises (Ikke oppå noe plast-belegg e.l.).

Hva burde jeg rense delene med, vil Blårens fungere?
Er det trygt for meg å slå på dataen før jeg har rengjort alle delene, mtp. hardware-skader?

Takk for all hjelp, tror jeg lar dataen stå over natten og tørke seg, så håper jeg på positiv feedback! 🍺

Edit; Vill eventuelt klisset skape høy temperatur når PC kjører?
Sist endret av SoppVandreren; 27. mars 2016 kl. 06:27.
Ikke start pc-en før du har vasket den grundig med isopropyl. Putt komponentene oppi en bøtte og vaske med en pensel eller lignende. Skaff deg gummihansker å en maske du må ikke puste inn isopropyl.
Det er viktig at du vasker grundig og demontere så mye som mulig.
Ikke vask CPU i bøtte den kan du vaske med q-tips og litt isopropyl.

Du burde la komponentene tørke i 1 uke på et rent sted under god ventilasjon. Du kan varme komponentene forsiktig med en hår føner for å få vekk fuktighet som er ikke fordamper lett (under tilkoplinger etc)

Det er nok et par komponenter som ikke fungerer spesielt hovedkort og grafikkort er nok dessverre ødelagt, da det virker som at de er disse som har fått mest brus på seg. Når pcen har skrudd seg av tyder det på kortslutting.

Isopropyl tror jeg du får kjøpt på malings butikker eller apoteket.

Etter alle komponentene er vasket og tørket så kan du prøve å montere maskinen igjen, prøv å start pcen uten grafikkortet først og se om du får noen respons. Hvis det ikke fungerer er det CPU eller hovedkort som er ødelagt. Funker det putt inn
Sist endret av Veys; 27. mars 2016 kl. 07:16.
"Øko-Terrorist"
Mest sannsynlig er noe kortsluttet, men du kan jo prøve som du sier å rense med blårens(Isopropanol), fyll et shotglass med det og begynn å skrubb med en tannbørste, deretter skyller du med batterivann(deionisert og destillert) fra Biltema før du drar over med blårens og tannkost igjen. Dette bør du også gjøre inni strømforsyning. Vær forsiktig inni strømforsyningen, de inneholder gjerne større 400V kondensatorer som kan skade deg eller i beste fall gi deg en saftig karamell, så sjekk forsiktig undersiden av kretskortet og kortslutt de store kondensatorene med et isolert skrujern før du begynner å gnukke. (pass selvsagt på at alt er tørt igjen før du prøver å skru på igjen.)
Sist endret av tr80r; 27. mars 2016 kl. 07:41.
Takk for svar! En uke med tørking kommer jeg nok ikke til å gjennomføre, men skal få vasket delene så godt som mulig. Slik jeg forstår det kan jeg kaste alt av dele/ledninger(?) oppi en bøtte som er fyllt med Blårens? Ingen deler tar skade av å bli gjennomvåt med Blårens?

Hva med musen, vil den tåle å bli kastet oppi bøtten? Har en Roccat Nyth om det er relevant.

Kan også føye til at blårensen ikke klarer å fjerne gørret noe særlig bra, noen tips til hva annet jeg kan bruke? Blårensen får bort minimalt, noe kliss blir borte men ikke selve flekkene. Mye av brusen har størknet direkte på elektronikken.
Sist endret av SoppVandreren; 27. mars 2016 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er en kjip situasjon du er oppe i nå, du kan selvfølgelig prøve å rense delene med teknisk sprit som isopropyl men etter det du forteller så har du mest sannsynlig kortsluttet mye av de sentrale delene dine og aller sikreste alternativ her er å kjøpe nye deler som: hovedkort, cpu, ram, psu og grafikkkort

eventuelt som en billig nødløsning: oppgradering pakke fra komplett ala: https://www.komplett.no/product/8185...ersary-editon#
Problemet med blårensen er vel at den ikke er helt ren, slik at da den fordamper, så etterlater den seg et belegg.

Noen ganger så kan det gå bra, men har mine tvil ettersom søla gikk rett i vifta og ble da sikkert spruta ut over hele innmaten.
Takk for alle svar! Har til nå fått gått over ram, gpu, cpu og skal prøve å få tatt psu i kveld. Må jeg være så forsiktig som #tr80r sier? Har pratet med en kompis om at dette kan gå på innbo-forsikringen, noen som har noe å føye til her? Tenkte for meg selv å prøve meg på reise-forsikring og si at jeg hadde PC-en imellom meg og en kompis etter vi var på lan så sølte han brus i dataen eller noe lignende, noen som har innspill på det?
For å få renset strømforsyningen skikkelig må du nesten åpne den opp, men komponentene inni kan holde ladning. Du får nok reddet mesteparten, men jeg hadde skiftet ut strømforsyningen for å være sikker.

Skal du bade komponentene i blårens må du nok belage deg på å skifte ut kjølepasta. Du burde ta av kjøleren på skjermkortet for å få god tilgang for vask uansett, så da kan du gjøre det i samtidig.
Sist endret av Fekillix; 28. mars 2016 kl. 23:03.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Takk for alle svar! Har til nå fått gått over ram, gpu, cpu og skal prøve å få tatt psu i kveld. Må jeg være så forsiktig som #tr80r sier?
Vis hele sitatet...
Om du ikke har hatt strømforsyningen tilkoblet strøm siden i går skal kondensatorene være utladet. Om du ønsker å være helt sikker kan du koble sammen pin 14 og jord. Videre kan du kortslutte kondensatorene når du har åpnet strømforsyningen. Burde dog være unødvendig.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Har pratet med en kompis om at dette kan gå på innbo-forsikringen, noen som har noe å føye til her?
Vis hele sitatet...
I så tilfelle har du god dekning på innboforsikringen din.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Tenkte for meg selv å prøve meg på reise-forsikring og si at jeg hadde PC-en imellom meg og en kompis etter vi var på lan så sølte han brus i dataen eller noe lignende, noen som har innspill på det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke sannheten, så da svindler du forsikringsselskapet ditt. Hvorvidt du ønsker å gjøre det må du ta stilling til selv.
Så lenge du har innbo med kasko så blir det normalt sett dekket (- egenandel selvsagt)

Min dekket for eks da madamen klarte å knuse skjermen min ved ett uhell uten at det var noe problem
Sitat av rfa Vis innlegg
Så lenge du har innbo med kasko så blir det normalt sett dekket (- egenandel selvsagt)

Min dekket for eks da madamen klarte å knuse skjermen min ved ett uhell uten at det var noe problem
Vis hele sitatet...
Tenker å si at ungen til en tante/onkel ramlet med et glass brus i hendene så hanvet han på dataen. Da jeg er meldt inn i et LO så blir vell det veien å gå tenker jeg. Regner med at denne fremgangsmåten er enklere enn den jeg nevnte forøvrig.
IT-Konsulent
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Tenker å si at ungen til en tante/onkel ramlet med et glass brus i hendene så hanvet han på dataen. Da jeg er meldt inn i et LO så blir vell det veien å gå tenker jeg. Regner med at denne fremgangsmåten er enklere enn den jeg nevnte forøvrig.
Vis hele sitatet...
Meld inn hele PCen som ødelagt, og finn en "host pc" hvor du kan teste komponenter du kan gjennbruke før du kjøper nytt.

Bruk forsikring som gir minst egenandel/fradrag på hvor gammelt utstyret er. Fleste minker prisen per år etter at den er kjøpt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har tips til hva man kan bruke for å fjerne sukker fra hardwaren? Har allerede gått over alt med Blårens, men det ser ut til at denne har lagt fra seg en del stoffer etter fordampningen - dog flere folk og nettstedet anbefalte å bruke produktet.

Etter jeg vasket alt har skjermkortet begynt å oppføre seg veldig rart, når en kompis testet det på sin data hadde han alltid følelsen av at noe ikke stemte på OS'et samt han lagget en god del i BF/The Division (Noe han ikke gjør med sitt 3år gamle skjermkort, husker ikke hvilket). Før jeg vasket delene klarte jeg glatt å spille CS:GO, Fallout 4 etc.
Jeg var også dum nok til å legge CPU samt batteriet fra hovedkortet i en kopp med Blårens over natten, noe jeg har blitt gjenfortalt at er en særdeles dårlig idé (Jeg vet ikke hvorfor jeg la batterier oppi, men tar CPU skade også?).
Uvaksinert 👍
Jeg ville lagt alt i sterilt vann eller batterivann en god stund så det løste seg opp, så tatt det opp og skylt det med samme type vann. Så kan det tørke i noen dager.

Disse kjørte en pc i vann, men fant ut at olje fungerte bedre.
http://www.tomshardware.com/reviews/...fans,1203.html
Sist endret av daffe; 7. juni 2016 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
Jeg ville lagt alt i sterilt vann eller batterivann en god stund så det løste seg opp, så tatt det opp og skylt det med samme type vann. Så kan det tørke i noen dager.
Vis hele sitatet...
Batterivann som dette? Er det noen typer som er renere enn andre?

Sitat av daffe Vis innlegg
Disse kjørte en pc i vann, men fant ut at olje fungerte bedre.
Vis hele sitatet...
Var på vei til butikken for å kjøpe baby-olje til samme bruken selv for noen år siden. Konkluderte med at det ble stress og dyrt å stikke over til kompisene i helgene da jeg ikke hadde utstyr til å gjøre tanken 100% vanntett

Huff, ser jo at jeg har fått svar på mye av dette fra før, beklager at jeg ikke var mer oppmerksom. Mye som skjer i hverdagen for tiden.. Som sagt så la Blårens ifra seg et fælt belegg på delene mine som jeg må få skyll av. Når det kommer til sukkeret var Blårensen langt fra sterk nok, jeg lot hver enkelt del ligge først en natt i en tank med Blårens, gikk over delen dagen etter med en myk tannkost for å legge den i Blårens en natt til og børste med en hardere tannkost. Skal sette av litt tid på torsdag for å bøye tilbake alle pins'ene i CPU-braketten. Regner med at jeg batteriet til hovedkortet har sett bedre dager og vil bestille et nytt på nett for å forhåpentligvis klare å ordne til en gjeste-data =) Alle deler unntatt PSU har blitt totalt demontert og renset lenge og nøyent for å fjerne mest mulig, men som sagt ble det igjen en del sukker-belegg en del plasser, spesielt på HK.

Ettersom CPU har ligger et døgn i Blårens er den ødelagt, ev. hvor risikabelt er det å teste den på en venn's data?
Sist endret av SoppVandreren; 7. juni 2016 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Øko-Terrorist"
Du kan bruke Aceton til å fjerne belegget, skrubb med tannbørste. Bare vær forsiktig med plast tilkoplinger etc. da Aceton kan løse opp/skade plastdeler.
Kjøpte en slik Aceton, tror du den vil gjøre susen? Kan vell ikke dynke delene i væsken, men heller bruke en q-tips og gå over? Tips mottas Er det noen deler jeg bør unngå å bruke væsken på?
Sist endret av SoppVandreren; 12. juni 2016 kl. 18:52.
"Øko-Terrorist"
Funker fint den ja, gå over med tannbørste evt. qtips der det er trangt. Hold den borte fra plastdeler(Connectors etc.)selve komponentene skal tåle Aceton. Jeg pleier å blande Isopropanol og Aceton for rens av kretskort med vanskelige "flekker". Du kan begynne på 20/80 Aceton/Isopropanol og heller øke på med Aceton om du har behov for sterkere løsning.