Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1498
Hei!

Jeg lurte på om noen aner hvordan det er med skatt iforhold til kunst. Jeg driver ett enkeltmannsforetak og gjør litt små jobber på siden av vanlig jobb. Noen av de små jobbene er at jeg maler en russebuss i ny og ned.

Så spørsmålet mitt er egentlig: Er det noen måte jeg kan slippe unna skatt på når jeg gjør disse jobbene (Altså russebusser når jeg overstiger 50k på fortjenesten)

Har hørt (Fra usikre kilder) at man slipper å skatte av kunst som man ikke kan selge på ny. Da mener jeg for eksempel ett maleri på en betongvegg. Da jeg mener man i utgangspunktet ikke selger en russebuss på nytt på grunn av lakken som er på den.

Alle tips angående skatt på kunst blir tatt med åpene armer!
Er det ikke enklere og gjøre det svart ?
Du forveksler moms og skatt. Du må skatte av all næringsinntekt. Moms må du betale når momspliktig omsetning overstiger 50.000.-
Som over men det er og en 50k grense for næringsoppgave.
Under 50k kan du skrive næringsinntekten i selvmelding.
Over 50k må du levere næringsoppgave.
Kunst er unntatt mva men ikke skatt.

Leverer du ikke næringsoppgave kan du heller ikke føre fradrag som næringsdrivende.

En måte å slippe skatt på er å holde det i en så liten skala ar det kan gå som hobby.
Sist endret av Dough; 31. januar 2019 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Japp. Kvalifiserer nok til forenklet næringsoppgave.

Å male en russebuss kommer ikke inn under momsfritaket for kultur da det er en service rettet mot en smal gruppe kunder og ikke kulturtilbud for allmuen. Hobby er det heller ikke med mindre materialkostnadene og omsetning er ca lik. Dersom TS ligger an til å tjene penger på hobbyen sin er det næring og ikke hobby.

Her må det nok både skattes og momses.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg

Her må det nok både skattes og momses.
Vis hele sitatet...
Det er nok virkeligheten. Bare å sette i gang å bokføre næringsvirksomheten fra dag 1. Det finnes nok av enkle nettbaserte tjenester som lar deg gjøre det til en lek i 2019. Fiken f.eks vil jeg anbefale.

Det sagt..

Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Å male en russebuss kommer ikke inn under momsfritaket for kultur da det er en service rettet mot en smal gruppe kunder og ikke kulturtilbud for allmuen.
Vis hele sitatet...
Så er kunst og kultur unntatt.

Opphavsmannens omsetning av egne kunstverk og opphavsrett til egne litterære og kunstneriske verk er unntatt fra loven.

Spørs jo mer om noe skribleri på en russebuss på bestilling er å karakterisere som kunst. Jeg ville nok kalt det grafiske tjenester, bildekor eller noe lignende.
Sist endret av Dough; 1. februar 2019 kl. 12:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke kunst. Det er som du sier en grafisk tjeneste. Unntaket gjelder omsetning av egne åndsverk. Det er det ikke når man leies inn for å male en buss. Tror kanskje man får en illsint TS når han finner ut at over halvparten av pengene må til staten.