Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6680
Kom over denne artikkelen når jeg var innom The Guardian nå.

Det meste av argumenter for og imot en slik forening er nevnt i artikkelen, men hva føler freaksene? Jeg har selv ikke tatt noe endelig standpunkt, men er i utgangspunktet tvilende. Dette bygger på at jeg ikke tror at så store statsmakter som dette kan gi det optimale styresettet.

Scipio
Jeg ville heller kuttet av meg en hånd enn å dele godene våre med svenskene..
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg er for.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Etter 400 år under svensker og dansker, ikke faen
For noen fantastiske argumenter dere har!
Skulle alle de svarte amerikanerne ha dannet sin egen uavhengige stat fordi de egentlig stammer fra afrikanske slaver?

Hva med å heller se på fordelene og ulempene istedenfor å bare svare for å svare?

Selv har jeg ikke gjort meg opp noen mening om saken ettersom jeg vet alt for lite om emnet til å ta et standpunkt.
Sist endret av Knask; 3. desember 2010 kl. 02:23.
njaa, som vanlig er det masse fordeler og ulemper.
for det første er islenderene konkurs, men jeg kunne likevel gått med på å gå i union med de.
det er fordi vi har en del til felles med, kulturelt. du skal ikke så mange hundre år tilbake før de var nordmenn selv :P
or det andre, kunne jeg ALDRI gått i union med sverige. i mine øyne er de en stat uten ryggrad som gjør alt USA vil.
se bare på TPB saken.
hele den norske økonomien måtte ha blitt bygget om, noe jeg egentlig ikke har noe imot.
men som mange andre frykter jeg at vi ville mistet store ressurser og penger.
danmark har jeg ikke noe imot, bortsett fra at jeg ikke skjønner en dritt av hva de sier.
så hvordan skulle det blitt med språk osv i denne teoretiske staten?
så det kommer helt ann på hvordan denne staten hadde blitt laget, og organisert. hadde vi tatt det beste fra alle land tror jeg vi kunne blitt sterkere, og kunne bidratt mer både internasjonalt.
Sålenge "e er statsministar" så er jeg for
Jeg kunne lett vært for tettere samarbeid, men jeg har ingen tro på å gjøre norden til en felles stat som han skisserer i artikkelen. Eirikur Bergmann mener at man bør ha en felles hovedstad. Jeg tviler på at man i Norden vil godta en felles hovedstad. Og historisk sett så har man jo strevd om sin egen selvstendighet i Norden. Folket i Norge var jo ikke særlig fornøyd når København var vår hovedstad.

Noe lignende på en union kunne jeg kanskje hatt troen på, en felles stat har jeg ikke troen på.
Sist endret av St.Vitus; 3. desember 2010 kl. 17:28.
Stureplan som hovedstad, nej takk.

Når vi er tomme for olje, så kan vi ta en ny titt på saken.
Tja, hvorfor ikke? Så lenge vi setter Norsk som riksmål.
Kunne gått med Norge-Sverige-Danmark fordi våre muntlige og skriftlige språk er såpass like. Vi kunne gått inn for en fusjonering av de 3 språkene til et fellesspråk, og hatt norsk, svensk og dansk som hovedspråk i de repsektive landene. Ser for meg at landene vil fungere som "stater" i USA, altså med egen Guvernør (statsminister), monarkiet blir avskaffet og vi får en felles president for hele unionen. Ser for meg forskjellige lover i de forskjellige statene, slik som i USA. Kunne faktisk ha gått!
vi hadde jo selvfølgelig beholdt språket vårt, det hadde danskene og svenskene også!
Jeg er for at hele verden skal samles til en stat jeg..
I teorien skulle dette gå uten problemer. Med unntak av finland, snakker hele norden så og si dialekter av samme språk. Og de ''kulturelle'' forskjellene er så godt som ikke-eksisterende. Men faktisk så tror jeg Norge er den som vil være mest i mot et slikt forslag, netopp fordi vi er så latterlig rike i forhold til norden ellers (og norden er ikke et fattig område). Vi har ikke et øre i statsgjeld, mens sverige og danmark feks. har mye. Om vi går i en union vil denne gjelden etter all sannsynlighet bli vår også, det er sjelden populært. Men når det er sagt så er min egen mening at dette er klart et godt forslag som vi vil være bedre overens med enn å være de småstatene vi er i den internasjonale poltiske verden i dag. Men ting tar tid og ofte er det helt uventede ting som utløser det.. Økonomi = Politikk. Politikk = Økonomi.
Det eneste problemet jeg ser med dette er at Norge blir overkjørt av Sverige og Danmark som er de store statene i Skandinavia. Av samme grunn som jeg ikke ønsker å bli medlem av EU. Jeg føler at ved et slikt samarbeid så bringer også Norge mer på bordet enn det vi får igjen. (Oljefondet)

På en annen side så kommer det masse fordeler ved et slikt samarbeid. Ville tippet at vi i Norge ville fått et mye mindre byråkrati, færre statlige ansatte og mye mer konkuranse dyktig som nasjon. Sterkere privat sektor. Dette er bare det første jeg klarer å komme på.

Jeg tror vi ville stått ovenfor et ganske heftig integrasjons problem. Ingenting styrker folkesjela mer enn når vi måler oss med Sverige. Det er da nasjonal romansen virkelig blomstrer.

Skulle gjerne hatt litt mer informasjon før jeg tar standpunkt i en slik sak. Dette er bare noen av mine tanker rundet emne.
Synes argumentet "Vi bringer mer på bordet enn det vi får igjen" er litt egoistisk. Synes vi burde jobbe for velstand i alle de nordiske landene, vi har jo så mye til felles med Sverige og Danmark, hadde ikke hatt noe imot å delt noe å vår rikdom med de. Selvfølgelig ikke ubetinget, men synes det med oljefondet er et urimelig argument

En ting er ihvertfall klinkende klart, vi kommer til å bli helt uslåelig i Langrenn og Skiskyting
Sist endret av Sneipen92; 3. desember 2010 kl. 18:01.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Synes argumentet "Vi bringer mer på bordet enn det vi får igjen" er litt egoistisk.
Vis hele sitatet...
Vel, vi blir jo kalt for "Selfish Fishermen"
Sitat av Loppe Vis innlegg
Det eneste problemet jeg ser med dette er at Norge blir overkjørt av Sverige og Danmark som er de store statene i Skandinavia. Av samme grunn som jeg ikke ønsker å bli medlem av EU. Jeg føler at ved et slikt samarbeid så bringer også Norge mer på bordet enn det vi får igjen. (Oljefondet)

På en annen side så kommer det masse fordeler ved et slikt samarbeid. Ville tippet at vi i Norge ville fått et mye mindre byråkrati, færre statlige ansatte og mye mer konkuranse dyktig som nasjon. Sterkere privat sektor. Dette er bare det første jeg klarer å komme på.

Jeg tror vi ville stått ovenfor et ganske heftig integrasjons problem. Ingenting styrker folkesjela mer enn når vi måler oss med Sverige. Det er da nasjonal romansen virkelig blomstrer.

Skulle gjerne hatt litt mer informasjon før jeg tar standpunkt i en slik sak. Dette er bare noen av mine tanker rundet emne.
Vis hele sitatet...
Svensker og dansker er jo allerede blant de største gruppene innvandrere i Norge, men man hører vel så godt som aldri noe snakk om det. Og siden det ikke blir diskutert skulle vel det tilsi at nei, det er ikke noe problem. I Oslo hvor jeg har bodd mesteparten av livet er det svensker så og si overalt. Og det med mindre byråkrati og offentlig sektor er enn sannhet med store modifikasjoner. Svergie og danmark har høyere skattenivå enn Norge har, og Sverige har større offentlig sektor enn oss, men forskjellene er minimale i det store og det hele. Finland skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at ulike statsvitere rundt omkring inkluderer dette landet i det de kaller ''den nordiske modellen'' noe som skulle tilsi at forskjellene ikke er spesielt store der heller.
Da må vi iallefall fjerne denne:
http://groggludren.blogg.se/images/2010/go-home_89881850.jpg

Hvorfor skal vi egenltig ha en forent stat? Hva er meningen?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Da må vi iallefall fjerne denne:
http://groggludren.blogg.se/images/2010/go-home_89881850.jpg

Hvorfor skal vi egenltig ha en forent stat? Hva er meningen?
Vis hele sitatet...
hehe, det der har jeg sett fra bussen mange ganger før!
Sitat av Googæl Vis innlegg
Svensker og dansker er jo allerede blant de største gruppene innvandrere i Norge, men man hører vel så godt som aldri noe snakk om det. Og siden det ikke blir diskutert skulle vel det tilsi at nei, det er ikke noe problem. I Oslo hvor jeg har bodd mesteparten av livet er det svensker så og si overalt. Og det med mindre byråkrati og offentlig sektor er enn sannhet med store modifikasjoner. Svergie og danmark har høyere skattenivå enn Norge har, og Sverige har større offentlig sektor enn oss, men forskjellene er minimale i det store og det hele. Finland skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at ulike statsvitere rundt omkring inkluderer dette landet i det de kaller ''den nordiske modellen'' noe som skulle tilsi at forskjellene ikke er spesielt store der heller.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at Svensker er den største invandrings gruppen i dette landet. Det jeg tror er at folk vil ha store problemer med å gi slipp på nasjonal følelsen. At du ikke lenger er Norsk men "nordisk". Kongehuset og flere slike nasjonale symboler ville blitt avviklet ved en slik sammenslåing. På både godt og vondt.

En slik sammenslåing måtte gå over ganske lang tid så påkjenningene ikke ville blitt for store. Ser for meg ganske heftige debatter når det kommer til hvilket riksmål, valuta, flagg og hovedstad som skal velges. For ikke å snakke om alle mulige sosiale reformer og lovverk.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i de statlige systemene i de andre landene til å utale meg om hvordan ting fungerer der.
Jeg er for et militært samarbeid der vi har en skandinavisk hær i stendenfor den norske, danske, finske osv. Altså at ingen land i skandiva har sin egen hær.
Hadde vel gått bedre med en alianse mellom de nordiske landene, som ordna opp i viktige økonomiske, militære, politiske osv. saker. Vårt eget lille EU/NATO
It can, however, be a stimulating academic exercise to speculate about what this Nordic federal state should look like. In that spirit I propose beautiful Stockholm for a capital (the only never conquered by an foreign force), that we all share the Danish royal family (which is mostly German anyhow), that the Scandinavians return to Icelandic (the old Norse) as a common language, that we adopt the Norwegian kroner (with a stake in the large oil fund) and then, finally, bag our troubled past, hand on heart, under the Finnish flag.
Vis hele sitatet...
Han foreslårur herur at vi allur skalur ha Islandsk som felles språkur.. Den går jeg dessverre ikke med på ;D
Hvis vi skal ha et felles språk må det bli en blanding av Norsk, Svensk og dansk.

Egentlig ville jeg heller sett at Norge Danmark og Sverige slo seg sammen
Hvorfor må vi absolutt ha et felles språk? vi har jo ikke et felles språk i norge en gang!
Ser for meg at hvis dette hadde skjedd så hadde vi beholt morsmålet våres.
Sitat av zevz Vis innlegg
Hvorfor må vi absolutt ha et felles språk? vi har jo ikke et felles språk i norge en gang!
Ser for meg at hvis dette hadde skjedd så hadde vi beholt morsmålet våres.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest ordentlig så hadde du sett at det står HVIS vi måtte ha et felles språk. Jeg er ikke nødvendigvis enig om å ha det.
Sist endret av plipp; 3. desember 2010 kl. 19:06.
Skal vi da være ett land, med 10 morsmål?
Norsk, Nynorsk, Svensk, Finsk, Dansk, Færøyisk, Islandsk, Samisk, Grøndlandsk og Ålandsk
Et interessant tema, men artikkelen som er utgangspunktet for debatten er mildt sagt latterlig. Forfatteren (islendingen Eirikur Bergmann) presterer bl.a. å komme med denne uttalelsen:

After a long and hard-fought struggle for independence, Norway and Iceland finally gained sovereignty and independence from Denmark in the early 20th century, and Finland escaped from the Swedes.
Vis hele sitatet...
Man skulle tro at Islendinger - med sine nære tilknytninger til Norge og resten av skandinavia - hadde bedre kontroll på historien enn dette. Når flere lesere påpeker dette i debattseksjonen nedenfor artikkelen, presterer han å komme med dette svadaet av et svar:

@CapteinZlog

No, it was from under Denmark Norway gained independence in 1905.

Regards, Eirikur Bergmann.
Vis hele sitatet...
og
@CaptainZlog

You are of course right that there was an union between Norway and Sweden but Norway was under Denmark and fought for its independence from Danish authority. That is what is relevant for the piece. Norway gained a constitution in 1804 and independence in 1905.
Vis hele sitatet...
I tillegg er hele utgangspunktet for artikkelen i seg selv på grensen til latterlig. matthewwhiting skriver:
Granted, I saw the link and indeed such an item is scheduled. I will repeat though, since the average British reader will have next to no knowledge of current affairs in any of the Nordic countries, that there is no such discussion here in the Nordic countries. Such an item might be an amusing sideshow for foreign ministers in between the normal business of the Nordic Council, but it does not exist in any way shape or form as a real issue.

What is being suggested here is the same as publicly announced meetings between the UK and Irish governments to discuss a federation of the British Isles without any media or anyone else at all reacting. The notion that this is a real issue is ridiculous.
Vis hele sitatet...
The Guardian sank mange hakk i mine øyne etter å ha publisert noe makkverk som dette her.
Jeg er for glad i Norge som nasjon enn til å forene alle landene til ett. Uten at jeg har satt meg så altfor mye inn i saken, kunne jeg heller sett for meg et tett knyttet samband der nasjonene var inntakt, men der samarbeidet både utenriks og innenriks var stor. Noe som kunne føre til større innflytelse utenriks, med mer.
Sist endret av Psytrip; 3. desember 2010 kl. 19:20.
Sitat av Loppe Vis innlegg
Det jeg tror er at folk vil ha store problemer med å gi slipp på nasjonal følelsen.
Vis hele sitatet...
Har majoriteten med nordmenn idag nasjonalfølelse i seg?

Sitat av Loppe Vis innlegg
Ser for meg ganske heftige debatter når det kommer til hvilket riksmål, valuta, flagg og hovedstad som skal velges. For ikke å snakke om alle mulige sosiale reformer og lovverk.
Vis hele sitatet...
Skriftspråk og talemål blir naturligvis som det er idag. Sosiale reformer som følge av sammenslåingen vil jeg tro blir minimal. Vi snakker tross alt områder med samme etnografi og normer. Når det kommer til valuta, flagg og hovedstad må emnene naturligvis diskuteres.

Det er viktig å huske på at artikkelen snakker om, for å skissere det grovt, en felles front når det kommer til utenrikspolitikk, men at de systemene vi har for styre innenriks vil vedvare. Modellen er tydeligvis kommet på som en metode for å skaffe mer makt utenrikspolitisk, og lettere å sentralisere den. Ne, jeg er nok imot en sammenslåing.

@
steinarlima: Du har rett, artikkelen bygger ikke på en situasjon som jeg ser på som reell innen mine egne leveår. Eirikur trenger også en historietime som du påpeker. Til daglig kan man kanskje unnskylde Islendingene, da de har en nokså bolkete historie når det kommer til deres egen frigjøring, nok å huske på for dem selv med andre ord. Når det kommer til en journalist i The Guardian hadde man kanskje ventet litt mer research av mannen før han kommer med så bastante påstander i jobb-sammenheng.

Men selv om situasjonen med sammenslåingen ikke er igang, og kanskje aldri blir det, er det et interessant scenario å diskutere. Som du jo påpeker i begynnelsen av innlegget ditt.
Hva syns dere om en sammenslåing av hele verden da, hadde det gått?
Selv er jeg for det, selv om jeg ikke har tenkt så mye om goder og onder som følge av en sammenslåing. men mener at det kunne ha blitt bedre!
Hadde ikke vært så mye krig og alle delte på alt...
Sitat av zevz Vis innlegg
Hadde ikke vært så mye krig og alle delte på alt...
Vis hele sitatet...
Du svarer igrunn deg selv med denne setningen her. Man klarer ikke å danne fred ved Gaza-stripen i Israel etter alle disse årene. Hvordan skal det da være mulig å forene hele verden?
om det er mulig er et annet spørsmål, er nok ikke mulig, men hadde det vært mulig hadde det jo vært genialt?
Sitat av zevz Vis innlegg
om det er mulig er et annet spørsmål, er nok ikke mulig, men hadde det vært mulig hadde det jo vært genialt?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært mulig hadde det vært genialt at vi ikke trengte noen stat til å beskytte oss fordi alle var venner, ingen ble gamle eller syke og alt vi trengte dukket opp på magisk vis i husene våre...

Men det er ikke mulig, og derfor ikke hverken genialt eller et særlig verdifult tankeeksperiment...
Vi er alt for ulike til at ville ha gått,det ville blitt et ork uten dimensjoner.grøsser ved tanken

Jeg heller for å splitte Nord Norge fra resten av landet,slik at vi får det slik som i Irland,med Irland og Nord Irland
Personlig er jeg langt mer positiv til en skandinavisk/nordisk union, enn en fremtidig Europeisk føderal stat. Folk må også huske på at at det er stor forskjell på en enhetsstat, slik som vi har i Norge, og en føderal stat, slik som de har i USA. Det føderale maktområdet trenger heller ikke være så bredt som noen ser for seg at det skal være. Ideelt sett bør det primært omhandle militæret, valuta og arbeidsmarked.

Når det er sagt er jeg ikke 100% sikker på hva jeg synes selv. Men jeg ville uansett foretrukket en nordisk union fremfor en stadig mer ekspansiv Europeisk union..
Jeg er for en forent nordisk hær, men ikke mer. Kan ikke se for meg Norge i union med Sverige og Dannmark egentlig...
jeg føler at svenskene prøver å sverte nordmenn på alle sjansene de får.....
Utvidet samarbeid i skandinavia kunne vært interessant, men jeg ser ingen god grunn til å forene oss.
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg føler at svenskene prøver å sverte nordmenn på alle sjansene de får.....
Vis hele sitatet...
Hva tenker du på her,Alden ? Kunne du udypet litt eller ?
Han tenker sikkert på at de svenske deltakerne på Bartenderskolen gjorde narr av sine norske konkurrenter etter at de vant en konkurranse.
Skal man se på en fusjon mellom de nordiske landene så må man se på regjeringene og styringsmaktene, ikke legge all hovedvekt om hvem som er best til å stå på ski, spille fotball eller annet tull.
Det er økonomisk vekst og fruktbart samarbeid som er det mest naturlige å ta hensyn til i denne saken, mener nå jeg.

Såkalt "dissing" av motstandere finner man over hele verden, i hvert enkelt land og i hver enkelt kommune/del av landet.
Sist endret av Knask; 3. desember 2010 kl. 21:26.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Et felles militær hadde vært noe jeg ihvertfall hadde stemt for.
Det hadde jo vært morsomt å prøvd! Vi er alle jordboere. Det at noen er svensker og andre er dansker mens vi er norsker er en illusjon! Kanskje det å oppløse grensene på denne måten kan være bittelite behjelpelig steg på veien til å forene planeten.

Vi i Skandinavia er generelt fredelige individer. (bortsett fra at selve landet vi bor i produserer bomber og granater, deltar i krig, og lever av sort gull som skitner til naturen). Scenarioet har mangen utfall og det er ikke så lett å se for seg hvordan det hadde blitt i det lange løp. Det kommer helt ann på hvordan vi hadde brukt denne nye og sterke identiteten vår til det positive mot det negative.

- På samme måte som "en ny verdensorden / New World Order" (at planet blir en eneste forent stat) kan bli fremstilt både som paradis og som helvete.
Sitat av Loppe Vis innlegg
Jeg vet at Svensker er den største invandrings gruppen i dette landet. Det jeg tror er at folk vil ha store problemer med å gi slipp på nasjonal følelsen. At du ikke lenger er Norsk men "nordisk". Kongehuset og flere slike nasjonale symboler ville blitt avviklet ved en slik sammenslåing. På både godt og vondt.

En slik sammenslåing måtte gå over ganske lang tid så påkjenningene ikke ville blitt for store. Ser for meg ganske heftige debatter når det kommer til hvilket riksmål, valuta, flagg og hovedstad som skal velges. For ikke å snakke om alle mulige sosiale reformer og lovverk.

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i de statlige systemene i de andre landene til å utale meg om hvordan ting fungerer der.
Vis hele sitatet...
La meg stoppe deg der, og fortelle deg at du vet feil. Vi har flere polakker og pakistanere enn svensker i Norge. Folk vil ha problemer med å gi opp sin nasjonalfølelse, men fortsatt man er ikke nordisk. Man er en skandinaver din løk. Kongehus er etter min mening ubrukelige utgifter. Arve seg til rikdom, og idag har jo rikdommene eksplodert.

Hei du, har du noen gang faktisk sett flaggene til Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island ? Det kommer til å bli latterlig hvis det blir en opphetet debatt om hvilke farger korset skal ha, og hvilken farge resten skal ha. Det er to farger det. Valuta tror jeg vi finner en god løsning ganske fort på. Det er bare Finland som bruker Euro. De skandinaviske landene er jo stort sett velferdsstater.

Sitat av Loppe Vis innlegg
Det eneste problemet jeg ser med dette er at Norge blir overkjørt av Sverige og Danmark som er de store statene i Skandinavia. Av samme grunn som jeg ikke ønsker å bli medlem av EU. Jeg føler at ved et slikt samarbeid så bringer også Norge mer på bordet enn det vi får igjen. (Oljefondet)

På en annen side så kommer det masse fordeler ved et slikt samarbeid. Ville tippet at vi i Norge ville fått et mye mindre byråkrati, færre statlige ansatte og mye mer konkuranse dyktig som nasjon. Sterkere privat sektor. Dette er bare det første jeg klarer å komme på.

Jeg tror vi ville stått ovenfor et ganske heftig integrasjons problem. Ingenting styrker folkesjela mer enn når vi måler oss med Sverige. Det er da nasjonal romansen virkelig blomstrer.

Skulle gjerne hatt litt mer informasjon før jeg tar standpunkt i en slik sak. Dette er bare noen av mine tanker rundet emne.
Vis hele sitatet...
Et tettere samarbeid ville forutsette at Norge ikke har noe mindre å si enn de andre landene. Ja, selv om Norge kan bringe mye til bordet så blir det litt rart å sitte i et hjørne og klemme og stryke på pengesekken.

"Jeg tror vi ville stått ovenfor et ganske heftig integrasjons problem."
Jeg tror ikke det, stort sett felles religion som har påvirket lover og styresystem, lignende språk og lang felles historie.


"Ingenting styrker folkesjela mer enn når vi måler oss med Sverige. Det er da nasjonal romansen virkelig blomstrer."

Virkelig ? Mener du det ?

Også idag er vi ikke avhengige av at en leder (kongen) må få avkom for å opprettholde politiske bånd og forhold.

Sitat av Alden Vis innlegg
jeg føler at svenskene prøver å sverte nordmenn på alle sjansene de får.....
Vis hele sitatet...
Jeg er også overbevist om der det finnes svensker faller moralen og åndslivet forfaller. Vi bygger Gulag i Jotunheimen for å sikre de svenske innvandrernes sikkerhet.
Jeg synes hvertfall dette virker som en kjempespennende idee, morsomt å leke med tanken selvom det neppe kommer til å skje. Jeg kan for min del ikke si at jeg for nasjonalfølelse når jeg sammenligner oss med danmark og sverige. Helt ærlig så vet jeg ikke helt hva denne nasjonalfølelsen skal være, ja jeg er litt stolt av Norge, det er et fantastisk land og bo i men til høsten flytter jeg til Danmark, jeg vil ikke føle meg som en turist der.

Ang språk og valuta, så er jeg usikker, sånn jeg ser det for meg så er det mest aktuellt med Danmark-Sverige-Norge siden vi har en lang historie bak oss med unioner osv. Hovedstat er meg likegyldig men synes at Stockholm eller København er bedre alternativer enn Oslo. Ser for meg at vi snakker vært vårt språk, som er veldig likt. Har en felles valuta, har hver vår statsminister, kan ha forskjellige lover i de forskjellige statene. Men en president for hele unionen. Litt sånn som i USA der de forskjellige statene er ganske frie, men underlagt føderale lover.
Vil bare legge til at dere som er redde for det med nasjonalitet, patriotisme, flagg, normer, språk og kultur. Dette er også en illusjoner som en vakker dag må gå i oppløsning. Men slapp av! Vi vil alltid ha bildene og fortellingene fra den gangen!
Interessant tanke det med å forene de nordiske landene. Økonomien er desverre ganske kjevt fordelt, Norge har masse peng, Sverige har masse gjeld, Island er snart konk. Når det gjelder myntenheten, er jo den norske krona ganske sterk og stabil, men jeg kan ikke nok økonomi til at jeg vil vite hva som vil skje hvis den norske krona tar imot gjelden fra de andre landene. Felles militær er noe som høres realistisk ut. Kulturelt og religiøst er vi også ganske like.

Når det gjelder språk tipper jeg at alle ville snakket det samme språket de snakker i dag. Det hadde nok ikke blitt noen tvunget reformasjon. I så fall tror jeg det ville blitt laget et nytt nordisk språk basert på svensk/norsk (skavlansk? :P) med en snert av dansk og islandsk. Finsk og samisk ser jeg ikke grunn til å blande inn da de er såpass langt ifra språklig. Liker litt tanken med å gå over til islandsk, slik artikkelforfatteren vil ha det. Islandsk er jo mest nordisk, på den måte at vi snakket et lignende språk i Norden før. Det er jo så å si nordisk språkhistorie som ligger bevart i islandsken. Dessuten er det et vakkert språk, og i tillegg vil islendingene også føle at de er med på morroa, og ikke bare ligger der avsides uten innflytelse. Så får vi tilfredsstilt de også litt :P

Flagg blir en utfordring, fordi en blanding ville ikke nødvendigvis vært så veldig pent. Slik ser jeg for meg at det ville sett ut:

http://img585.imageshack.us/img585/8371/nordenflagg.png

Nei, tror vi må tenke nytt der, ass...
Jeg tror at selv om vi hadde blitt en stat og alle i de nordiske landene på papiret var av samme nasjonalitet, ville vi likevel begynt å skylde på de andre "nasjonene" i unionen dersom noe skulle gå galt feks økonomisk ^^, Tror ikke vi hadde klart å kalt oss noe annet enn nordmenn. Selv om vi hadde fått en slik union hadde fremdeles jeg vært norsk og en svenske en svenske
Bruk det gamle, Kalmar regionens flagg.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Flag_of_the_Kalmar_Union.svg/370px-Flag_of_the_Kalmar_Union.svg.png
Sitat av jpano Vis innlegg
Bruk det gamle, Kalmar regionens flagg.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Flag_of_the_Kalmar_Union.svg/370px-Flag_of_the_Kalmar_Union.svg.png
Vis hele sitatet...
Jeg ville aldri bodd i et land med det flagget
hvordan skulle dett gått med danske alkohol og røyke vaner i norge?
eller norsk sutring i danmark?
for å ikke snakke om skyteglade finner, som trenger en hagle til enhver anledning.