Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1476
Hei.

Har en ansatt hos oss som har vært sykemeldt.

Vi har ett skift som går utover normal arbeidstid natt til mandager.
4 timers skift hvor man får overtid. Kall det planlagt overtid.

Personen får ikke betalt for dette skiftet siden det står som overtidsskift.
Skal man ikke ha betalt grunnlønn for dette skiftet, når man er oppført på det?

Grunnlaget for ikke utbetalt er at det er overtid, og det skal man ikke ha når man er sykemeldt. Men man er jo fortsatt oppført til og skulle jobbe i utgangspunktet?
Fagforening, fagforening, fagforening!

Utgangspunktet er at det skal betales sykepenger fra arbeidsgiver for avtalte vakter.

Det er i loven ikke satt inn bestemmelser om overtid.

Fast overtid er i utgangspunktet ulovlig. Hvis den er lovlig skal den med i sykepengene. Hvis den er ulovlig er det noen grisete spørsmål involvert, og god grunn til å involvere fagforeninga.
Fagforening og grisete spørsmål blir litt tricky, siden jeg er øverste leder.

Det er "ulovlig" skift i den forstand at det er ett planlagt overtidsskift, men det må gjøres på denne måten for at vi skal
lever en kunde sitt ønske, inntill videre.
Det er frivillig skift, som mann selv booker om man vil ha det.

Jeg vil bare påse at min økonomi ansvarlig gjør alt riktig, så ikke den ansatte går glipp av noe den ansatte har krav på.
Da er overtiden fast. Enda en indikator på at overtiden er ulovlig og en byrde for arbeidstakeren er om det ikke betales sykepenger på den.
Enig her.

Men her må paragrafer til for at økonomiansvarlig skal endre mening, men det er kanskje ingen pargrafer på dette?
Finner ingen, heller ingen forskrifter på lignende.
Jeg er arbeidstaker og jobber planlagt overtid hver sjuende uke. Dette kompenseres gjennom overtid og 10timer avspasering, 2t hver dag jeg jobber ekstra, i perioden jeg var syk fikk jeg ikke overtid og avspasering, men fikk grunnlønn.

Så jeg tror det er innafor å betale grunnlønn men ikke overtid.

Men det beste hadde vært og sjekket med en jurist.

Og jeg vil ikke si det er planlagt da det høres ut som om det er frivillig og ta den, og hvis ingen vil så må vel du ta den.