Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5736
Hei!

Jeg er ny bruker på forumet, men har lurket her inne som gjest cirka ett års tid. Synes forumet virker som en bra greie, spesielt rusmiddel-delen. Her deler folk ruserfaringer på forskjellige typer narkotiske stoffer, samt vanedannende a- og b-preparater som benzoer og opioder.

For cirka ett års tid siden ble jeg operert, og ble foreskrevet 20 x 50 mg nobligan fra kirurgen. På denne tiden var jeg ikke vitende om nobligan/tramadols ruspotensiale, og brukte faktisk kun en pille ved leggetid. Mars i år fant jeg gjenværende 3 kapsler på dette brettet med 20, og tok disse tre med en times mellomrom. Fikk den (for meg) diggeste rusen i form av kribling i kropp, og en deilig eufori. Etter denne ene gangen hadde jeg ikke mer tilgang på nobligan, og hadde naturligvis ingen abstinenser etter legemiddelet heller. Så i august fant jeg ut at jeg skulle prøve å fake smerter i rygg/skulder hos en privatlege for å få ut en pakke på 20 x 50 mg tramadol. Dette gikk uten større vansker. Disse varte ca 4-5 dager med økende toleranse, og neste gang jeg gikk til egen fastlege (september) fikk jeg en ny pakke a 20 tramadol for samme "problem". Med drøye 4 ukers mellomrom, fikk jeg så og si samme effekt. Så rundt slutten av oktobermåned skadet jeg faktisk meg delvis, men paracet gjorde nytten. Dro dermed til samme sykehus som opererte meg i fjor, og fikk av denne legen en pakke med 100 tramadol. Naturligvis hadde jeg da nesten en uke med himmelrus, før jeg gikk tom. Så gikk min bestemor brått bort, og jeg gikk i dag tilbake til samme lege og sa jeg fikk en uønsket elevasjon av scapula under kistebæring, og at jeg skulle til fysioterapeut for å få en mer helhetlig sjekk førstkommende mandag. Ønsket å få en fornyet resept, noe han faktisk sa var greit. Så sitter nå da på en euforibølge med bare 6-7 kapsler brukt av 100

Over da til spørsmål: jeg er veldig inneforstått med at å fortsette dette er veien til seponeringssyndrom om jeg går cold turkey er stor, hvertfall ubehag. Men gitt jeg har fått nå store doser x 2 på under 3 uker, på beskrivelser av diffuse nakke- og ryggsmerter (dog faglige beskrivelser, studerer medisin) - hvor lett er det å få eksempelvis oxykontin?

Mvh
Archdacko
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hva er neste etter oxy? Sub og heroin? Det er vanskelig og få oxykontin. Drive å lure de sånn med å få skrevet ut på flere plasser kan fungere greit en periode det, men noen vil til slutt sjekke digitalt og da har du et forklaringproblem. Missbruk rett i journalen og problemer med å få resepter senere. Kan også legge til at når de finner ut av det her så ryker førekortet ditt fort, hvis du har det.
Takker for konstruktivt svar, Lima! Jeg har ikke ett behov for å prøve noe sterkere, var mer ett hypotetisk spørsmål, i og med felleskatalogen tydelig skriver at bruk av tramadol skal så langt det lar seg gjøre, ikke pågå lengre enn 7 dager. Og jeg fikk da den største pakningen uten å spørre for drøye 3 uker siden, og nå på nytt nå.
Dette med sjekke digitalt går vel ikke? En av årsakene til at samtlige private klinikker er svært restriktive, eller ikke skriver ut opioder på resept i det hele tatt, er fordi de ikke kan sjekke hva fastlegen har skrevet ut til deg tidligere, og omvendt(?) Forøvrig har jeg mitt på det rene , det er ikke slik at jeg x dato har gått til en klinikk og fått skrevet ut tramadol, så y dato (samme dag eller få dager etter) har fått skrevet ut samme medikament. Det er minimum 3 ukers mellomrom, så terapeutisk dose er ikke "spist opp for fort" før neste legebesøk..

Har heller ikke planer om å fortsette denne pilleknaskingen over nyttår, det fører ingen god vei om jeg bruker det for ofte, for lenge.
Sist endret av Archdacko; 16. november 2018 kl. 01:43.
Har ødelagt meg selv med Tramadol.
Det er jo en SNRI, og ikke en ren opioid.

Det er mye "bedre" for deg hvis du kunne få kodein, eller med litt flaks, morfin.
Om legen har et behov for å sjekke tidligere resepter har han/hun mulighet for å gjøre det, men det må gjøres på grunnlag av at det ansees som at det er behov for det.

Forøvrig burde du som medisinstudent være klar over hvor lite lurt det er å misbruke opiodanalgetika.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Har ødelagt meg selv med Tramadol.
Det er jo en SNRI, og ikke en ren opioid.

Det er mye "bedre" for deg hvis du kunne få kodein, eller med litt flaks, morfin.
Vis hele sitatet...
Det var trist å høre. Ødelagt deg i som at du går på det fremdeles, og ikke klarer stoppe, som i at du seponeres og opplever forferdelig ubehag, eller at du i retrospektiv ser tilbake på en fæl seponeringstid?

For hva kodein gjelder, følte jeg ikke dette ga noen merkbar eller varig rus. Mens jeg blir euforisk og sløv som faen i 6-8 timer av 300-400mg tramadol, gjorde ikke 8 pinex forte noe annet enn liten følelse av rusa, som varte i 45 min før den avtok, så usammenlignbare for min del.
Sitat av travaxa Vis innlegg
Har ødelagt meg selv med Tramadol.
Det er jo en SNRI, og ikke en ren opioid.

Det er mye "bedre" for deg hvis du kunne få kodein, eller med litt flaks, morfin.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at det er en SNRI og ikke et opiod?
Når metabolitten desmetramadol er et opiodanalgetikum vil det jo i praksis være det.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Om legen har et behov for å sjekke tidligere resepter har han/hun mulighet for å gjøre det, men det må gjøres på grunnlag av at det ansees som at det er behov for det.

Forøvrig burde du som medisinstudent være klar over hvor lite lurt det er å misbruke opiodanalgetika.
Vis hele sitatet...
Pr dags dato er det ikke grunnlag for dette, det er jeg sikker på. Jeg gikk jo til samme lege med 17 dagers mellomrom og fikk 100 tramadol begge gangene. Han anså det troverdig at jeg lot det som var overflødig etter at smertene var borte, ble lagt i skapet til senere behov.

Det er vel greit nok at det ikke er helt rasjonelt/lurt å ruse seg på opiodanalgetika som medisinstudent, men det er lite rasjonelt blant legestanden i Norge generelt. Leger er den yrkesgruppen med høyest selvmordsrate, hvor de liksom skal ha grunnleggende kompetanse på forebyggende og rehabiliterende tiltak for å gjenopprette homeostase (likevekt mellom psyke og kropp, og at de funker sammen).
Sitat av Archdacko Vis innlegg
Pr dags dato er det ikke grunnlag for dette, det er jeg sikker på. Jeg gikk jo til samme lege med 17 dagers mellomrom og fikk 100 tramadol begge gangene. Han anså det troverdig at jeg lot det som var overflødig etter at smertene var borte, ble lagt i skapet til senere behov.

Det er vel greit nok at det ikke er helt rasjonelt/lurt å ruse seg på opiodanalgetika som medisinstudent, men det er lite rasjonelt blant legestanden i Norge generelt. Leger er den yrkesgruppen med høyest selvmordsrate, hvor de liksom skal ha grunnleggende kompetanse på forebyggende og rehabiliterende tiltak for å gjenopprette homeostase (likevekt mellom psyke og kropp, og at de funker sammen).
Vis hele sitatet...
Homeostase omhandler den fysiologiske indre likevekten, men du skal ha kudos for en artistisk tolkning. Det er ikke rasjonelt å misbruke opioder generelt, spesielt med tanke på hvor lett man blir avhengig. Dette gjelder uavhengig av hva du studerer eller jobber med, men medisinstudenter lærer også spesifikt om avhengighet og biologien bak det.

Og det at leger er en yrkesgruppe med høy selvmordrate betyr ikke nødvendigvis at de er irrasjonelle, det er en latterlig konklusjon. Det er nok flere faktorer, hvor jeg kan tenke meg at stress og ansvar er to av hovedfaktorene.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Homeostase omhandler den fysiologiske indre likevekten, men du skal ha kudos for en artistisk tolkning. Det er ikke rasjonelt å misbruke opioder generelt, spesielt med tanke på hvor lett man blir avhengig. Dette gjelder uavhengig av hva du studerer eller jobber med, men medisinstudenter lærer også spesifikt om avhengighet og biologien bak det.

Og det at leger er en yrkesgruppe med høy selvmordrate betyr ikke nødvendigvis at de er irrasjonelle, det er en latterlig konklusjon. Det er nok flere faktorer, hvor jeg kan tenke meg at stress og ansvar er to av hovedfaktorene.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke kverulere på det du skriver, jeg er bare en fersking på første semester.

Stress og ansvar er selvfølgelig faktorer som spiller mye inn, men det å la det gå så langt med stresset at man finner utveien i selvmord, er irrasjonelt da man burde inneha kunnskap om å ta seg en pustepause før det går så langt.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan går du frem for å få ut tramadol isteden for f.eks paralgin forte? Ber du om det eller får du det anbefalt?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hva mener du med at det er en SNRI og ikke et opiod?
Når metabolitten desmetramadol er et opiodanalgetikum vil det jo i praksis være det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn at Tramadol også funker (fucker) på nevrotransmitterne eller serotonin. Noe som gjør at man etter langtidsbruk blir rimelig kokt i hode ved slutt. Flere ganger jeg har sluttet på Tramadol så har jeg tatt Oxy, men selv om de fysiske abstinensene ble borte så var jeg like kokt i hode og generelt dårlig humør. Har også sluttet på Benzo, vil faktisk påstå at Tramadol er være og kutte.
Sitat av Lima Vis innlegg
Er det ikke sånn at Tramadol også funker (fucker) på nevrotransmitterne eller serotonin. Noe som gjør at man etter langtidsbruk blir rimelig kokt i hode ved slutt. Flere ganger jeg har sluttet på Tramadol så har jeg tatt Oxy, men selv om de fysiske abstinensene ble borte så var jeg like kokt i hode og generelt dårlig humør. Har også sluttet på Benzo, vil faktisk påstå at Tramadol er være og kutte.
Vis hele sitatet...
Joda. Det er en SNRI også, som står for selektiv noradrenalin gjenopptak inhibitor, altså at noradrenalin som er en viktig eksitatorisk nevrotransmittor ikke blir brutt ned like fort, og dermed virker lengre. Serotonin er forøvrig også en nevrotransmittor.

Om du blir kokt i hode har ikke jeg nok kunnskap til å uttale meg om, men det finnes mange antidepressiva som fungerer på nogenlunde samme måte (men de har ikke metabolitter som binder seg til opiod reseptorer).

Poenget mitt var bare at det blir veldig rart å si at tramadol ikke er et opiodanalgetikum da det metaboliseres til et.
Sist endret av Skepty; 16. november 2018 kl. 08:54.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Skepty Vis innlegg
Joda. Det er en SNRI også, som står for selektiv noradrenalin gjenopptak inhibitor, altså at noradrenalin som er en viktig eksitatorisk nevrotransmittor ikke blir brutt ned like fort, og dermed virker lengre. Serotonin er forøvrig også en nevrotransmittor.

Om du blir kokt i hode har ikke jeg nok kunnskap til å uttale meg om, men det finnes mange antidepressiva som fungerer på nogenlunde samme måte (men de har ikke metabolitter som binder seg til opiod reseptorer).

Poenget mitt var bare at det blir veldig rart å si at tramadol ikke er et opiodanalgetikum da det metaboliseres til et.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, har mye erfaring med bruk, men null peiling på hvordan det egentlig fungerer på kroppen og hode. Vil det da si at hvis man bruker riktige antidepressiva så kan man slippe alt det psykiske ved slutt på Tramadol...
Sitat av Lima Vis innlegg
Takk for svar, har mye erfaring med bruk, men null peiling på hvordan det egentlig fungerer på kroppen og hode. Vil det da si at hvis man bruker riktige antidepressiva så kan man slippe alt det psykiske ved slutt på Tramadol...
Vis hele sitatet...
De effektene som vil komme på grunn av at nordadrenalinet ikke virker i like stor grad lengre vil du kunne unngå. De som kommer på grunn av at kroppen har nedjustert sin endorfin (endogene/indre opioder) produksjon vil du ikke unngå. (Opioder er forøvrig også en nevrotransmittor men har en mer regulerende effekt.)

Et annet spørsmål er om det er spesielt lurt å begynne på SNRIs fordi du ikke vil ha bivirkningene av tramadolstopp.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oxy er mye vanskeligere å få utskrevet enn tramadol. Men du, slutt å lur deg selv da, å si at det var kun et "hypotetisk" spørsmål, du oppretter ikke en tråd her for et hypotetisk spørsmål. Selvfølgelig trenger du ikke noe sterkere. Ut i fra det du skriver så trenger du jo ikke tramadolen en gang ( som smertelindring) Gratulerer, du er på god vei til bli hektet på opioder, noe av det jævligste du kan hekte deg på ( snakker av erfaring) Jeg vet at dette faller for døve ører, for i den fasen du er nå så klarer du ikke selv å se selv at du er kraftig ute å kjøre, du overbeviser deg selv om at det ikke er så farlig og at du er altfor smart og oppegående til å bli avhengig og at du klarer å slutte i tide. Det handler ikke bare om å unngå eller komme over evt abstinenser eller seponeringssyndrom som du så fint kaller det, det er den letteste delen, problemet er å ikke begynne igjen når abstinensene er over. Lykke til!
Dette er jeg spent på hvordan går. Oppdater gjerne tråden de neste månedene og fortell hvordan det går med deg. Hvorfor vente med og avslutte pilleknaskingen over nyttår?
Anonym bruker
"Svak Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har uten nevneerdige problemer avsluttet fast tramadolbruk to ganger, og da har jeg vært ganske heavy bruker over tid. Så lenge du passer på å trappe mykt ned er det ingen problem. Jeg gjorde det sånn at jeg beholdt noen piller til å ta toppene av det verste psykiske suget etter at jeg hadde avsluttet. Dette er selvfølgelig individuelt, men at det skal være SÅ jævlig hardt mener jeg er en myte.
Sitat av Skepty Vis innlegg
De effektene som vil komme på grunn av at nordadrenalinet ikke virker i like stor grad lengre vil du kunne unngå. De som kommer på grunn av at kroppen har nedjustert sin endorfin (endogene/indre opioder) produksjon vil du ikke unngå. (Opioder er forøvrig også en nevrotransmittor men har en mer regulerende effekt.)

Et annet spørsmål er om det er spesielt lurt å begynne på SNRIs fordi du ikke vil ha bivirkningene av tramadolstopp.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg misforstår det du mener her. Opioider binder til locus ceruleus og hindrer nevronene i å produsere noradrenalin - dette er en av årsakene til de sentraldepressive effektene til opioider. Følgen av langtidsbruk av opioder vil dermed være oppregulering av sensitiviteten til mu-reseptorene her (og dermed celleaktiviteten). Når personen da slutter med opioder ser man en økt noradrenalinutskillelse, som er basis for mange av abstinenssymptomene (angst, diaré, muskelkramper++). Hvis man legger til en SNRI vil abstinenssymptomene forsterkes antar jeg.

Tramadol er kanskje hakket mer komplisert mtp. at det allerede har en viss SNRI-effekt, og da vil muligens noradrenalinreseptorene allerede være delvis nedregulert. Samtidig vil opioidfunksjonen være såpass mye sterkere at jeg tviler på at SNRI-effekten har noen særlig innvirkning på reseptorene, det vil vel heller hjelpe LC å unngå basal overaktivitet, som (nå synser jeg) muligens er årsaken til at tramadol har lavere avhengighetspotensiale enn tradisjonelle opioidanalgetikum. Jeg ville likevel vært veldig forsiktig med å legge til en SNRI til noen som gikk gjennom tramadolabstinenser.

Etter å ha tenkt meg litt mer om gir det fullstendig mening at tramadol er mindre avhengighetsskapende. Hvis noradrenalinreseptorsensitiviteten allerede er nedregulert som følge av dets SNRI-effekt vil den massive økningen i noradrenalin etter brå seponering medføre færre abstinenssymptomer. Jeg ser også at det er utført noen vellykkede kliniske forsøk med SNRI-assistert opioidseponering, men det er såvidt jeg kan finne ennå ikke skapt en forklaringsmodell. Muligens vil den serotonerge effekten overdøve den adrenerge, men dette er langt utenfor kunnskapsområdet mitt.
Sist endret av Nether; 16. november 2018 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er feil å si at S- i SNRI står for selektiv som det står lenger oppe. S- i SNRI står for serotonin.

S- i SSRI står derimot for selektiv.

Til topic: det er vanskeligere å få oxy. Da må du ha en kronisk smertetilstand, kreft, eller annet alvorlig opplegg.
Uansett, neste smertestillende i rekka blir jo i så fall oxy etter tramadol. Du kan få fiksa det hvis du sier til legen at tramadol ikke tar smertene og at du må opp i såpass høye doser at det er uforsvarlig for å få effekt.

Dette er ingen god sti å gå på btw. Men god tur. Oppdater tråden.
Anonym bruker
"Ivrig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har plutselig begynt å få angst av Paralgin forte, kan det være pga for lite noradrenlin?
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har plutselig begynt å få angst av Paralgin forte, kan det være pga for lite noradrenlin?
Vis hele sitatet...
Angst når du har tatt pf, eller angst på nedturen om man kan kalle det det?
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Paralgin forte har ingenting med noradrenalin å gjøre. Det inneholder kodein som omgjøres til morfin i kroppen.

Tipper du har fått toleranse og angst som en rebound-effekt
Mye svar her siden i går.

Jeg vet at jeg er ute på tur ved å holde på slik jeg gjør nå, men det er så ekstremt deilig. Jeg begynte klokken 19 med første kapsel og tar i snitt 1 kapsel med 500 mg paracet ved siden hvert 50. minutt. Etter to gram paracet, fortsetter jeg bare med tramadol for å unngå den største belastningen på leveren. Nå er jeg på en måte i "skyene" for min del, jeg vet at tramadol er bare 1/10 så sterkt som morfin, og at oxy er 4x morfin igjen - med andre ord, det som er "være i skyene" for meg nå, er for mer erfarne opiodknaskere, ingenting.

Hva gjelder avhengighet og symptomer på abstinenser, har jeg fint klart holde meg unna i 4 uker av gangen, og med noe nedstemthet dag 1 og 2 etter jeg ikke lenger har flere kapsler. Tenker dette kommer likeså mye av en inneforståelse med at nå er det "tomt", som at det er en biopsykososial reaksjon på at kroppen og sinnet ikke lenger får tramadol.
Jeg kommer nok til å gi meg med opiater etter disse 7-10 dagene jeg har i vente med rus, årsaken er at toleransen øker dratisk og jeg ikke kommer til å ta sjanser i fremtiden på å oppsøke flere leger/egen fastlege hyppig for å få utskrevet mer. Konsekvensene er vesentlig større enn det det smaker.
Anonym bruker
"Sikker Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Først av alt; du er langt fra lege - du er elev på første semester som eksperimenterer med tramadol og beskriver det som at du er i "skyene" når du tar de. Bra utgangspunkt!

Du nevner selvmordsraten for leger er høy og tror faktorer som at de opplever mye elendighet og gir mye av som forklaring. Det er mulig, men bestefar som på sin tid var psykiater+distriktslege tok selvmord etter flere år med fri tilgang på morfin.

Oppdater gjerne tråden om et par år!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Først av alt; du er langt fra lege - du er elev på første semester som eksperimenterer med tramadol og beskriver det som at du er i "skyene" når du tar de. Bra utgangspunkt!

Du nevner selvmordsraten for leger er høy og tror faktorer som at de opplever mye elendighet og gir mye av som forklaring. Det er mulig, men bestefar som på sin tid var psykiater+distriktslege tok selvmord etter flere år med fri tilgang på morfin.

Oppdater gjerne tråden om et par år!
Vis hele sitatet...
Da din bestefar var lege, innebar legerollen en høytstående stilling i samfunnet, med befolkningen og politikere rundt blindt naive på hva slags regelverk legene hadde å forholde seg til. Det var sikkert ingen som betvilte dersom legen diagnotiserte seg selv med sykdom/lyte, og påfølgende behandlingsforløpet for dette (medisiner vedkommende hadde lyst å knaske). I dag er det ikke slik at Dr Ola Nordmann kan rekvirere paralgin forte, tramadol eller andre vanedannende smertestillende til seg selv, fordi dr nordmann har diffuse ryggsmerter. Det er vel også mistenksomt med fastleger som har noen form for familie/slekt som egne pasienter, også.
@TS
Jeg håper jeg tar feil, men for hvert innlegg du skriver blir jeg mer overbevist om at du er på god vei mot en avhengighet.
Når jeg leser tråden din sitter jeg med mye av de samme tanken jeg fikk når jeg leste og fulgte denne tråden (anbefaler deg å lese tråden om du ikke allerede har gjort det, eventuelt bare TS sine innlegg).
Nå er det et stort skritt fra det å knaske piller til å sette sprøyter, men avhengighet er avhengighet like fullt, for selv om noen avhengigheter er lettere å kvitte seg med enn andre, er mønsteret ofte det samme.

Det er mulig du har sterkere viljestyrke enn hva jeg får inntrykk av ut fra innleggene dine, men det er flere varsellamper som lyser.
De 4 ukene du ikke tok piller, hadde du da piller liggende, eller var du tom og måtte skaffe nye for å kunne ta mer?
Gjør deg selv en tjeneste og slutt først som sist, du har ingenting å tjene på å vente til du har spist opp det du har av piller nå, suget etter å være i "skyene" vil med all sannsynlighet bare øke for hver dag du fortsetter å knaske piller.
En lege kan skrive ut hva som helst til seg selv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Skepty Vis innlegg
Joda. Det er en SNRI også, som står for selektiv noradrenalin gjenopptak inhibitor, altså at noradrenalin som er en viktig eksitatorisk nevrotransmittor ikke blir brutt ned like fort, og dermed virker lengre. Serotonin er forøvrig også en nevrotransmittor.

Om du blir kokt i hode har ikke jeg nok kunnskap til å uttale meg om, men det finnes mange antidepressiva som fungerer på nogenlunde samme måte (men de har ikke metabolitter som binder seg til opiod reseptorer).

Poenget mitt var bare at det blir veldig rart å si at tramadol ikke er et opiodanalgetikum da det metaboliseres til et.
Vis hele sitatet...

Såå når du tar heroin, og det omgjøres til diacetylmorfin, tar du heroin eller morfin da? Du tar jo heroin og får en morfin effekt
Sitat av 420master Vis innlegg
Såå når du tar heroin, og det omgjøres til diacetylmorfin, tar du heroin eller morfin da? Du tar jo heroin og får en morfin effekt
Vis hele sitatet...
Heroin er diacetylmorfin.
Her har du morfin:

Morphin - Morphine
NEUROtiker [Public domain], from Wikimedia Commons
Når du ser på molekylet, så er det to OH hrupper på venstre side. I organisk kjemi, så er stoffer med OH-grupper alkoholer. Men altså et stoff kan tilhøre flere grupper samtidig. Morfin er et alklaoid og en alkohol. Kjennetegn på alkaloider er, at de alltid inneholder nitrogen, de er alltid basiske av natur (høyere pH enn 7), de er nesten alltid i fast form ved romtemperatur (unntak nikotin), de er nesten alltid uløselig i vann (unntak koffein, teobromin og teofyllin er løselig i varmt vann) og de er alle mer eller mindre giftige, noen er ekstremt giftige.

Alkoholer kan en la reagere med syrer, og man får estere. Du kan ha uorganiske estere, der syra/syrene er uorganisk(e) syre(r), et eksempel her er nitroglyserin (alkohol: glyseol/glyserin syre:salpetersyre), men det er mange flere, også i naturlig i kroppen. Sammen med organiske estere, der syren(e) er organisk(e), som eksempel her kan en nevne oktylacetat (alkohol:oktanol syre:eddik resultat appelsinaroma) det er mange estere, med diverse aroma, og mange av disse er naturlige aromaemner i frukt, bær, grønnsaker og krydder sammen med en rekke andre typer stoffer. Et annet eksempel er palmitin (en av mange typer fett alkohol:glyserol (en treverdig alkohol (3 OH-grupper)) og syrer:3 x palmitinsyre). Det siste eksemplet er heroin, eller diacetylmorfin om du vil. Her er alkoholen morfin, en toverdig alkohol, og syrene er eddik, hvis salter og estere heter -acetat. Da ser molekylet slik ut:

Acetyl groups of heroin
Heroin_-_Heroine.svg: NEUROtiker
derivative work: RicHard-59 [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons Der eddik er det i rødt.


Ellers så påvirker disse opiatene opiatreseptorer, som kroppen egentlig har for en gruppe stoffer med navn endorfiner, som er polypeptider (se på det som mikroproteiner). Endorfinene binder seg til reseptorene, og disse resptorene styrer da andre nevrotransmittere på enkelte steder i hjernen. Dette gir da effekten av smertelindring og eufori. Reseptorene kan ses på som et nøkkelhull, og endorfinene som nøkkelen. Morfin, heroin og andre opiater kan oppe i dette ses på som en dirk, som kjører disse reseptorene ekstremt effektivt sammenlignet med endorfinene. Derfor får en alle de symptomene morfin gir. Blant annet at en kan dø av pustestans.
Sitat av Archdacko Vis innlegg
Da din bestefar var lege, innebar legerollen en høytstående stilling i samfunnet, med befolkningen og politikere rundt blindt naive på hva slags regelverk legene hadde å forholde seg til. Det var sikkert ingen som betvilte dersom legen diagnotiserte seg selv med sykdom/lyte, og påfølgende behandlingsforløpet for dette (medisiner vedkommende hadde lyst å knaske). I dag er det ikke slik at Dr Ola Nordmann kan rekvirere paralgin forte, tramadol eller andre vanedannende smertestillende til seg selv, fordi dr nordmann har diffuse ryggsmerter. Det er vel også mistenksomt med fastleger som har noen form for familie/slekt som egne pasienter, også.
Vis hele sitatet...
Hvordan går det med deg nå, TS?
Sitat av elsa Vis innlegg
Hvordan går det med deg nå, TS?
Vis hele sitatet...
En medisinstudent på kjøret
Er det ikke muligens smart å gå til legen med skader/lyter, som du ikke trenger smertestillende til en gang i blandt?
Jeg har gjort det meste som kan gjøres av beinbrudd, avrevet menisk, ødelagt skulder, nyrestein og prolaps i lett tilstand, men har aldri fått foreskrevet smertestillende.
Men nå skal jeg operere en avrevet menisk, i rekvisisjonen min ble det oppført "Ikke tatt smertestillende", men nå skal jeg tigge meg til en feit pakke med smertestillende jeg skal kose meg med under sykemeldingen, fordi jeg kommer ikke til å trenge det antallet Nobligan for å lindre knesmerten, da det er en utrolig skånsom operasjon, så jeg skal kose meg titt og ofte mens jeg er sykemeldt.

Bare stikk dit for litt ymse symptomer en gang iblandt, så klarer du å oppnå en litt bedre journal hvor ikke alt dreier seg om smertestillende?