Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207418
jeg har mediakonverter ja , skal bare kvitte meg med den håpløse zyxel skiten som følger med fra altibox fatter ikke at dem kan levere noe av så lav kvalitet med til noe som egentlig er såpass bra ellers.
Jeg opplever mye hakking med min nye router Netgear Nighthawk X4s r7800 når jeg ser på TV, bild og lyd.. Prøvde min gamle ASUS rt-n66u, samme hakking.

Noen tips?

Jeg opplever mye hakking med min nye router Netgear Nighthawk X4s r7800 når jeg ser på TV, bild og lyd. Prøvde min gamle ASUS rt-n66u men samme sak, hakking..

Bruker Zyxel powerline på samme elkurs og det virker med hjemmesentralen, men ikke på disse to andre routere.

Noen tips?
Sist endret av Shen; 2. februar 2017 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da fikk jeg byttet ut tp-link tl-sg105E med cisco sg200-8
0 pakkefeil på 1 uke og ingen problemer med tv dekoder


Er det ikke dumt å sende vlan 101 gjennom router, stjeler jo mye av
kapasiteten til routeren. F.eks ubiquiti edgerouter x fsp. Hvis en har tilgang på L2 switch så kan en kjøre fiber/tp (fra het-3012) gjennom switch og vlan 102 til router og vlan 101 direkte til tv-dekoder/eller vlan trunke til annen switch.... og en slipper å knøvle med router oppsettet for å få tv dekoder til å fungere...
Forstår tankesettet men er ikke nettverksguru, du mener en switch med sfp fra HET-3012 som da er satt opp med VLAN 101/102 som da går direkte til TV dekodere og VLAN 102 til router? Har lust å prøve dette ref min hakking på TV..

Kan du gi eksempel på en sånn switch?
Sist endret av Shen; 2. februar 2017 kl. 21:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shen Vis innlegg
Kan du gi eksempel på en sånn switch?
Vis hele sitatet...
SG200-8...
Beklager skjønner nå inlegget fler eksempel fra ubiquiti mikrotik?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shen Vis innlegg
Beklager skjønner nå inlegget fler eksempel fra ubiquiti mikrotik?
Vis hele sitatet...
Er null problem å mikse utstyr, og Cisco sine SG/SB-switcher gir rimeleg mykje valuta for pengane. Einaste som har irritert meg litt med SG er at dei støtter få VLAN på billig-modellane. Kjøpte et par 8-portere på jobb, og det vart et par gloser når eg oppdaga at dei støtta max. 8 vlan for å sei det slik.
Då prøver dette og ser om TV slutter å hakke. Takk for svar :-)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er null problem å mikse utstyr, og Cisco sine SG/SB-switcher gir rimeleg mykje valuta for pengane. Einaste som har irritert meg litt med SG er at dei støtter få VLAN på billig-modellane. Kjøpte et par 8-portere på jobb, og det vart et par gloser når eg oppdaga at dei støtta max. 8 vlan for å sei det slik.
Vis hele sitatet...
Huh? I følge http://www.cisco.com/c/en/us/product...78-634369.html så støtter SG200-08 og SG200-08P 16 VLAN, mens alle de andre i SF/SG200 serien støtter 256. Det er selvsagt en kjedelig begrensning hvis man trenger flere, men jeg synes ikke det er urimelig lavt tatt i betraktning prisklassen vi snakker om.

Jeg har hatt en SLM2008 (veldig gammel versjon av SG200-08) i mange år, og det er en av de nyttigste nettverksduppedittene jeg har hatt. En feature som er en killer for meg, og som jeg synes de er overraskende lite flinke til å skryte at, er at SG200-08 kan drives vha PoE (dvs som "powered device" - PD). Jeg bruker den som TV-benk-switch. Perfekt å slippe en ekstra strømkladd. Det blir jammen nok av dem til de andre boksene. Dette gjelder altså kun SG200-08. De andre krever nok for mye strøm.

Jeg ble selv nysgjerrig på hvor mange år det kunne være snakk om. Fant til slutt igjen bestillingen fra 26. mai 2009(!) Den kostet da 889 kroner inkludert moms. Må være det mest lønnsomme datakjøpet jeg noensinne har gjort.

Det er jo også den desidert eldste komponenten i nettverket mitt, med ihvertfall 5 års ledelse
Sist endret av bmork; 2. februar 2017 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Shen Vis innlegg
Då prøver dette og ser om TV slutter å hakke. Takk for svar :-)
Vis hele sitatet...
tagged vlan 102 fra het-3012 -> untagged vlan 102 til wan-router

router-lan tilbake på switch default (untagged vlan 1) eller om du vil bruke vlan så må denne ikke settes til 102 da denne er opptatt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bmork Vis innlegg
Huh? I følge http://www.cisco.com/c/en/us/product...78-634369.html så støtter SG200-08 og SG200-08P 16 VLAN, mens alle de andre i SF/SG200 serien støtter 256. Det er selvsagt en kjedelig begrensning hvis man trenger flere, men jeg synes ikke det er urimelig lavt tatt i betraktning prisklassen vi snakker om.
Vis hele sitatet...
Ja, mulig det var seksten. Uansett einig i at det gir relativt mykje for pengane, og er grei hardware. Ville definitivt gått for den typen utstyr heime om eg hadde behovet.
https://www.komplett.no/product/9053...witch-altibox#

Vil denne fungere til å untagge vlan102 og sende det ut på en port og videre til router wan port slik at man kan bruke router med dd-wrt software ? dd-wrt har ikke støtte for vlan102 og fungerer dermed veldig dårlig med altibox.
Sitat av kim Vis innlegg
https://www.komplett.no/product/9053...witch-altibox#

Vil denne fungere til å untagge vlan102 og sende det ut på en port og videre til router wan port slik at man kan bruke router med dd-wrt software ? dd-wrt har ikke støtte for vlan102 og fungerer dermed veldig dårlig med altibox.
Vis hele sitatet...
dd-wrt støtter vlan tror jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av blueking Vis innlegg
dd-wrt støtter vlan tror jeg.
Vis hele sitatet...
Gitt at underliggande HW støtter det. Dei støtter det ikkje på alle platformer, og det er ikkje veldig prioritert for dei virker det som. Ser nesten ut til at OpenWRT har betre støtte for det.
Problemet med dd-wrt er at det bare støtter vlan fra 0 til 15 fra web grense snittet, slik at vlan102 ikke er mulig å få til uten å lage seg sine egene oppstarts script.

Er nå sikker på at den vil fungere til å sile ut (vlan102) og sende dette ut som et vanlig untagget nettverk på en av portene, så har derfor bestilt meg noen. Syntes den ser veldig liten å snasen ut, ville helst unngå å ha noe svære 24 ports switcher hjemme.

Ble overbevist om at det vil fungere etter å se på denne https://www.youtube.com/watch?v=saiHINU13o0&t=1151s
Jeg har erstattet Zygel boksen med Pfsense boks, internet og TV.
Alt har fungert kjempe fint i flere måneder.

Men så plutselig enn dag her så gikk strømmen i stuen og TV dekoderen måtte starte opp på nytt...

TV dekoderen booter opp og alle de grønne lysene lyser og den begynner å telle opp over når det det står "laster portal" eller.no slik, men den teller til 120 sirka også kommer det opp "portal er ikke tilgjengelig" men at jeg kan bruke pil taster for å skifte kanal, og jeg for kun NRK kanaler...

Jeg har testet litt, når jeg kobler tilbake zygel hjemme sentralen og rebooter dekoderne så kommer de online, også kobler jeg tilbake til pfsense uten å reboote dekodene og da fungere de fint...

Er det noen som vet hva dette kan verre ? hvorfor for jeg ikke lov å boote opp tv dekoder når jeg har pfsense istedenfor zygel hjemme sentralen?

Tusen takk for innspill !
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Prøv å ta strømmen på hjemmesentralen i 4 timer, da har leasetid gått ut så da er det mulig dhcp serveren gir deg ny adresse.
Vis hele sitatet...
...til info, du får ikke ny IP uansett hva du gjør - om du da ikke blir lagt over på ny modul og port i i noden (f.eks oppgradert core i fra fasEth til Gig) eller ved påvist linjefeil i fra node til mediaconverter/hjemmesentral som montør må ut i node for å patche om.

btw hvorfor trenger du ny IP?

Sitat av Shen Vis innlegg
Jeg opplever mye hakking med min nye router Netgear Nighthawk X4s r7800 når jeg ser på TV, bild og lyd.. Prøvde min gamle ASUS rt-n66u, samme hakking.

Noen tips?

Jeg opplever mye hakking med min nye router Netgear Nighthawk X4s r7800 når jeg ser på TV, bild og lyd. Prøvde min gamle ASUS rt-n66u men samme sak, hakking..

Bruker Zyxel powerline på samme elkurs og det virker med hjemmesentralen, men ikke på disse to andre routere.

Noen tips?
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg riktig om du sier at TV ( bilde & lyd ) hakker når Nighthawk'en er koblet til hjemmesentralen?

I alle tilfeller så test med ny patchekable i fra hjemmesentrale til STB

NB! ikke patch via veggpunkter eller switcher når du tester ny kabling.

...usikker på om jeg faktisk forstår hva du mener.
Sist endret av Pinkdot; 5. februar 2017 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter utvidelse av wifiduppedingser ser jeg det som nødvendig å skaffe meg noe brukenes utstyr fremfor Zyxel p2812ac. Den har en rekkevidde på 6 meter maks, lav hastighet og høy ping.

Dersom jeg kjøper en ny router, må jeg fremdeles bruke zyxelen og sette den i bridge, eller kan jeg bare bruke nettverkskabler som lommer fra koblingsboksen til Altibox? Evt irriterende med 3 bokser som krever strøm for noe jeg tidligere (kobbernett) hadde behov for strøm til en boks.

Finnes der rimelige routere som gir greit wifi-signal til en rimelig penge? Trenger ikke det beste, det viktigaste for meg er egentlig muligheten å koble til flere kablene porter enn 1(!).
Etter utvidelse av wifiduppedingser ser jeg det som nødvendig å skaffe meg noe brukenes utstyr fremfor Zyxel p2812ac. Den har en rekkevidde på 6 meter maks, lav hastighet og høy ping.

Dersom jeg kjøper en ny router, må jeg fremdeles bruke zyxelen og sette den i bridge, eller kan jeg bare bruke nettverkskabler som lommer fra koblingsboksen til Altibox? Evt irriterende med 3 bokser som krever strøm for noe jeg tidligere (kobbernett) hadde behov for strøm til en boks.

Finnes der rimelige routere som gir greit wifi-signal til en rimelig penge? Trenger ikke det beste, det viktigeste for meg er egentlig muligheten å koble til flere kablene porter enn 1(!).
Sist endret av reklame; 5. februar 2017 kl. 22:17.
Sitat av Shen Vis innlegg
Jeg opplever mye hakking med min nye router Netgear Nighthawk X4s r7800 når jeg ser på TV, bild og lyd.. Prøvde min gamle ASUS rt-n66u, samme hakking.

Noen tips?

Jeg opplever mye hakking med min nye router Netgear Nighthawk X4s r7800 når jeg ser på TV, bild og lyd. Prøvde min gamle ASUS rt-n66u men samme sak, hakking..
Vis hele sitatet...
For svak HW / CPU.

Sitat av gordone Vis innlegg
Jeg har erstattet Zygel boksen med Pfsense boks, internet og TV.
Alt har fungert kjempe fint i flere måneder.

Men så plutselig enn dag her så gikk strømmen i stuen og TV dekoderen måtte starte opp på nytt...

TV dekoderen booter opp og alle de grønne lysene lyser og den begynner å telle opp over når det det står "laster portal" eller.no slik, men den teller til 120 sirka også kommer det opp "portal er ikke tilgjengelig" men at jeg kan bruke pil taster for å skifte kanal, og jeg for kun NRK kanaler...

Jeg har testet litt, når jeg kobler tilbake zygel hjemme sentralen og rebooter dekoderne så kommer de online, også kobler jeg tilbake til pfsense uten å reboote dekodene og da fungere de fint...

Er det noen som vet hva dette kan verre ? hvorfor for jeg ikke lov å boote opp tv dekoder når jeg har pfsense istedenfor zygel hjemme sentralen?

Tusen takk for innspill !
Vis hele sitatet...
Hvis din forrige setup var noe tilsvarende oppskriften jeg la ut for lenge siden, baserte den seg på at STBens MAC måtte være synlig for sentralen. Det var derfor nødvendig med transparent setup (bridging).

Det er flere og flere som opplever det samme som deg (hos meg er det ikke slik). Det virker nå som at det er FMGens MAC som skal autentisere. Du kan prøve forskjellige ting:

1) Sett opp IPTV-WAN (101) med DHCP med FMG MAC-spoof. Kjør så vanlig routing til IPTV-LANet (porten). Tilsvarende som sist må Allow IP Options på FW-rulen være enablet.

2) Noe tilsvarende 1), men sett opp IGMP-proxy med IPTV-LANet som downstream. Ang upstream må du rett og slett kjøre packet capture (ex Wireshark) for å finne ut hva denne er. Tipper den kan variere mellom de ulike lokale leverandører.

Årsaken til at du klarer å se NRK-kanalene er at de er de eneste kanalene som ikke er krypterte (+ infokanal tror jeg)
Sist endret av Teratom; 6. februar 2017 kl. 00:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Teratom Vis innlegg

Hvis din forrige setup var noe tilsvarende oppskriften jeg la ut for lenge siden, baserte den seg på at STBens MAC måtte være synlig for sentralen. Det var derfor nødvendig med transparent setup (bridging).

Det er flere og flere som opplever det samme som deg (hos meg er det ikke slik). Det virker nå som at det er FMGens MAC som skal autentisere. Du kan prøve forskjellige ting:


1) Sett opp IPTV-WAN (101) med DHCP med FMG MAC-spoof. Kjør så vanlig routing til IPTV-LANet (porten). Tilsvarende som sist må Allow IP Options på FW-rulen være enablet.

2) Noe tilsvarende 1), men sett opp IGMP-proxy med IPTV-LANet som downstream. Ang upstream må du rett og slett kjøre packet capture (ex Wireshark) for å finne ut hva denne er. Tipper den kan variere mellom de ulike lokale leverandører.

Årsaken til at du klarer å se NRK-kanalene er at de er de eneste kanalene som ikke er krypterte (+ infokanal tror jeg)
Vis hele sitatet...
TS referere kun til ZyXel (snakker vi P2812, p2812AC eller FMG)

Det er vesentlig forskjell på hvordan info kommer ut i et spørsmål - Har TS en p2812(m/u AC) så er/kan det være mange ting - det vesentlige er HVA SLAGS STB er det TS har? er det Motorola m/u PVR integrert/ekstern HDD? er det ADB, hvilken type?

Teller STB opp til over 70-80 så er det som regel feil i måten SW bli tatt på av STB under omstart eller så kan det være en kjent feil mot SW på STB eller selve STB'n i seg selv som er litt "tufs".

Når de kommer til FMG (som også er ZyXel btw) så må denne ha en switch bakom som støtter Multicasting (IGMP snooping) OG være riktig konfigurert da denne HS'en jobber på annen måte en sine forgjengere.

MAC-spoof var ift godkjenning av STB på gitt HS et must før, men slik det er i dag så skal STB automatisk provisjoneres av/på - dette for at kunder skal slippe å ha null signal i fra HS om MAC-addr ikke er lagt inn før utsending av utstyr til kunde.
Takk for tilbakemeldinger.

Teratom, jeg skal ta også teste litt rundt dine forslag.

Jeg tror ikke det er noe feil med STB, fordi vist jeg kobler til Zygel midlertidig og starter opp STB går den rett opp uten problem, har testet flere ganger.

Jeg skal også prøve å koble dekoder direkte til ethernet port på pfsensen så kan ikke switchen bakom verre problem heller.
Men vist switchen ikke hadde støttet Multicasting så skulle det jo ikke fungert nå?
Alt fungerer helt fint om jeg kobler om til pfsenen etter STB har startet opp.
Takk for tilbakemeldinger.

Teratom, jeg skal ta også teste litt rundt dine forslag.

Jeg tror ikke det er noe feil med STB, fordi vist jeg kobler til Zygel midlertidig og starter opp STB går den rett opp uten problem, har testet flere ganger.

Jeg skal også prøve å koble dekoder direkte til ethernet port på pfsensen så kan ikke switchen bakom verre problem heller.
Men vist switchen ikke hadde støttet Multicasting så skulle det jo ikke fungert nå?
Alt fungerer helt fint om jeg kobler om til pfsenen etter STB har startet opp.
Sitat av Pinkdot Vis innlegg
TS referere kun til ZyXel (snakker vi P2812, p2812AC eller FMG)

Det er vesentlig forskjell på hvordan info kommer ut i et spørsmål - Har TS en p2812(m/u AC) så er/kan det være mange ting - det vesentlige er HVA SLAGS STB er det TS har? er det Motorola m/u PVR integrert/ekstern HDD? er det ADB, hvilken type?

Teller STB opp til over 70-80 så er det som regel feil i måten SW bli tatt på av STB under omstart eller så kan det være en kjent feil mot SW på STB eller selve STB'n i seg selv som er litt "tufs".

Når de kommer til FMG (som også er ZyXel btw) så må denne ha en switch bakom som støtter Multicasting (IGMP snooping) OG være riktig konfigurert da denne HS'en jobber på annen måte en sine forgjengere.

MAC-spoof var ift godkjenning av STB på gitt HS et must før, men slik det er i dag så skal STB automatisk provisjoneres av/på - dette for at kunder skal slippe å ha null signal i fra HS om MAC-addr ikke er lagt inn før utsending av utstyr til kunde.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest innlegget ditt minst tre ganger, men skjønner fortsatt ikke hva du prøver å si. Og av det jeg skjønner er jeg dels uenig.

Kan du skissere opp en konseptuell løsning ut i fra din kunnskap, hva som er endret i autentiseringsdelen / nøkkel- / sertifikatutvekslingen?
Det jeg prøver og si er: ost er ikke bare ost (billedlig ment) da TS ikke spesifisere HVA salgs ZyXel han har før han ber om råd/tips)

TS snakker ikke direkte om FMG som HS men kun Zyxel

Det er pr.dd 3 ZyXel HS'r P2812, P2812AC og FMG

Om han har P2812 (m/u AC) så er sw og autentiserig annerledes en det er på FMG

Har han P2812(m/u AC) så er Vlan90(SIP) Vlan91(STB) Vlan92(LAN) (hhv 100,101,102) og man trenger heller ingen switch som støtter IGMP snooping for å kunne autentisere en STB mot HS eller via pfSense - men kun MAC adressen på STB da det kun er Vlan91 som er dedikert til IPTV og han kan dermed kun bruke port 2,3,4 på HS å trenger derfor ingen enhet bak (eller som erstatting) som støtter multicasting.

Har han FMG så er det nødvendig med en switch som støtter multicasting etter FMG da aller porter på FMG pan brukes om hverandre til LAN/IPTV. Om han velger å se bortifra FMG å bruke pfsense så må denne også settes opp på samme måte som FMG'n ville oppført seg, mer eller mindre slik du illustrere i pkt.2 i ditt forrige svar.

ikke noe mere en det
Okay, jeg var litt rask i avtrekkeren ved mitt forrige innlegg. Jeg later som jeg ikke har merket at ingen har giddet å svare meg.

Jeg har Altibox fiber med Zyxel p2812ac ruter. Jeg har en Asus rt ac66u ruter. Jeg har hørt mye negativt om å sette Zyxelen i bridge, man mister kapasitet på nettverket. I tillegg får man hele 3 bokser som trenger strøm osv. Det jeg er ute etter er å få Asusen til å route all trafikk og kaste Zyxelen til helvete.

Har jeg forstått det riktig ved at jeg trenger å innstallere en virtuell ruter på datamaskinen min, for så å kopiere over mac-adresse og tagge noen porter? Beklager å måtte meddele, dette er den eneste kilden i hele Norge der dette blir forklart, og det er forklart på en meget komplisert og innvikla måte for hvermansen. Jeg refererer da til første post i tråden.
Stikk inn på WAN -> Internet Connection, under MAC Address skriver du inn det som er oppgitt bak P2812AC boksen.

Deretter LAN -> IPTV, og under Port -> Select ISP Profile velger du Manual

Deretter plotter du inn:
Internet - VID: 102
LAN Port 3 - VID: 101 (TV)(Her plugger du inn kabel til TV-boks, om du har)
LAN Port 4 - VID: 100 (Telefon)(Trenger en ekstra boks for å få dette til å fungere, med mindre enn har IP telefoner)

Om du ikke har TV eller telefon, hopper du over å sette disse, da de evt. kan brukes like port 1&2.
Bug i FW gjør at når disse først er satt, er det en litt mer komplisert prosess å få de tilbake, om en ikke factory resetter.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Stikk inn på WAN -> Internet Connection, under MAC Address skriver du inn det som er oppgitt bak P2812AC boksen.

Deretter LAN -> IPTV, og under Port -> Select ISP Profile velger du Manual

Deretter plotter du inn:
Internet - VID: 102
LAN Port 3 - VID: 101 (TV)(Her plugger du inn kabel til TV-boks, om du har)
LAN Port 4 - VID: 100 (Telefon)(Trenger en ekstra boks for å få dette til å fungere, med mindre enn har IP telefoner)

Om du ikke har TV eller telefon, hopper du over å sette disse, da de evt. kan brukes like port 1&2.
Bug i FW gjør at når disse først er satt, er det en litt mer komplisert prosess å få de tilbake, om en ikke factory resetter.
Vis hele sitatet...
Thats it? Jeg kobler opp asusen direkte til mediakonverteren i wan, plugger kablet forbindelse fra asus til pc, går inn i innstillingene på asusen og gjør disse endringene? Har kun nett, ingen behov for tv.

Det ble litt vanskelig forklart med at man måtte ha en virtuell ruter (?)- fpsense. Det kan jeg bare se bort fra og følge denne enkle guiden?
Sitat av reklame Vis innlegg
Thats it? Jeg kobler opp asusen direkte til mediakonverteren i wan, plugger kablet forbindelse fra asus til pc, går inn i innstillingene på asusen og gjør disse endringene? Har kun nett, ingen behov for tv.

Det ble litt vanskelig forklart med at man måtte ha en virtuell ruter (?)- fpsense. Det kan jeg bare se bort fra og følge denne enkle guiden?
Vis hele sitatet...
Det er alt som skal til for å få internett på (og ut av) boksen, ja.

Anbefaler å sette eget SSID og Passord under Wireless -> General.
Om du har enheter som skal snakke sammen, og ev. krav til hastighet, anbefaler jeg å skille 2,4GHz og 5GHz på navn.

Ta også en kikk på Administration -> System for å endre login navn og passord på ruteren.

Trenger du port forwarding gjøres dette fra WAN -> Virtual Server / Port Forwarding.

Enjoy
Lanjelin: Takk for at du tok deg tid! De andre funksjonene(wifi, gjestenett, portåpning) skal jeg kunne klare å finne ut av. Det var bare en enkel fremgangsmåte jeg var ute etter og som jeg finner det vanskelig å finne i tråden. Kanskje førsteposten burde redigeres til de som vil bytte router bare, uten virtuell routing og litt mer ryddig kanskje?
Lanjelin: Takk for at du tok deg tid! De andre funksjonene(wifi, gjestenett, portåpning) skal jeg kunne klare å finne ut av. Det var bare en enkel fremgangsmåte jeg var ute etter og som jeg finner det vanskelig å finne i tråden.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kanskje førsteposten burde redigeres til de som vil bytte router bare, uten virtuell routing og litt mer ryddig kanskje?
Vis hele sitatet...
Vel du trenger ikke å redigere førsteposten (da ser jo alt av svar hittil ut helt på trynet) men det du kan tenke på ved senere anledninger er jo

1) Tenk på hvordan du formulerer deg å hva du egentlig er ute etter, er ikke alltid enkelt men for å være helt ærlig så var første posten -full retard

2) Svar på det folk lurer på når du ikke greier å formulere eller vet hvordan du skal formulere deg. Det er en grunn til at folk lurer på ting ift det du lurer på for å kunne gi deg mest mulig riktig svar. Hadde du startet spørsmålet ditt på samme måte som du gjorde sist så hadde du fått svaret som .:Lanjelin:. ga deg i første eller andre post.


3) Har du hjul? [this will just approve my point]

btw; Kudos til Lanjelin for flott svar.
Noen som har peiling på hva som aktiverer opptaksfunksjonen til tv-boksen? På jobb har jeg satt opp et par-tre slike (Jeg jobber ikke for altibox aller noe slikt, er bare for å hjelpe folk som "ikke har peiling" når jeg først er der)
I mitt område -inkludert hjemme hos meg selv- har de fleste Motorola Arris VIP 1853 boksen. På undersiden av denne skal "PVR-modulen" som de så fint kaller den kobles til. I mine øyne ser dette ut til å være en helt vanlig SATA harddisk.
Ligger det noen for for programvare på denne harddisken som aktiverer pvr-funksjonen, er det at funksjonen "låses opp" i fra Altibox sin side eller holder det å bare koble til en helt random harddisk?
Hei,

Ser det er flere som både kjøper switcher og routere for å fjerne Altibox utstyret. Jeg har selv erstattet alle boksene med en fra Mikrotik, av typen CCR1009. Denne har en flere Gigabit Ethernet porter + 1xSFP +1xSFP+ port som jeg har Altibox fiberen terminert direkte inn i. Har gjort dette på 3 forskjellige plasser nå, og det har fungert i lang tid.Kjøpte også en BiDi SFP fra Mikrotik og er strålende fornøyd.

De har også en modell som heter RB3011 som har 10xGigabit Ethernet + 1xSFP som du kan sette opp, vil tro denne passer bra for de fleste opptil ca 1gbit WAN trafikk, inkl TV.

Jeg har blitt Mikrotik frelst de siste årene og er veldig fornøyd med fleksibiliteten og prisnivået, men det er en bratt læringskurve.. Utfordringen i Norge er å få fatt i dette utstyret, men har de siste årene bestilt fra en utenlandsk webshop som fungerer greit.

https://routerboard.com/RB3011UIAS-RM
https://routerboard.com/CCR1009-7G-1C-1SplusPC
Hei, dette virker kanskje som et dumt spørsmål, men vurderer å droppe den nye hjemmesentralen. . Blir det bedre med f.eks. CRS125-24G-1S-RM eller RB3011 og 2 UniFi AP AC PRO? Dette er i et mellomstort hus med endel enheter, det er også servere, brannmur, managed switcher, Cisco WLC osv på nettet allerede.
Sist endret av Anonym102854; 12. februar 2017 kl. 07:32.
Har selv ikke prøvd den nye FMG hjemmesentralen så kan ikke svare direkte på det. CRS modellene til Mikrotik er å beregne som switcher, ikke routere. Så ikke velg denne CRS125-24G-1S-RM hvis du ønsker å legge internett routingen på samme boksen.

Jeg personlig hadde nok i ditt tilfelle valgt Mikrotik RB3011 + 2 Mikrotik wAP AC(evt. Ubiquitu hvis du heller foretrekker det).

www.eurodk.com er siden jeg har hadlet fra. Billig frakt og rask forsendelse, men moms + tollgebyr kommer i tillegg
Sitat av varg300 Vis innlegg
Noen som har peiling på hva som aktiverer opptaksfunksjonen til tv-boksen? (...) Ligger det noen for for programvare på denne harddisken som aktiverer pvr-funksjonen, er det at funksjonen "låses opp" i fra Altibox sin side eller holder det å bare koble til en helt random harddisk?
Vis hele sitatet...
Det funker ikke å bare koble til en random disk, du må bestille PVR fra Altibox for at det skal fungere, og da får du jo en harddisk gratis uansett Du kan jo prøve da, om du vil ha en disk som er større enn 500gb, men da må du bestille PVR via kundesenteret først.
Sist endret av seroto9n; 13. februar 2017 kl. 12:41.
Sitat av atg Vis innlegg
Har selv ikke prøvd den nye FMG hjemmesentralen så kan ikke svare direkte på det. CRS modellene til Mikrotik er å beregne som switcher, ikke routere. Så ikke velg denne CRS125-24G-1S-RM hvis du ønsker å legge internett routingen på samme boksen.

Jeg personlig hadde nok i ditt tilfelle valgt Mikrotik RB3011 + 2 Mikrotik wAP AC(evt. Ubiquitu hvis du heller foretrekker det).

www.eurodk.com er siden jeg har hadlet fra. Billig frakt og rask forsendelse, men moms + tollgebyr kommer i tillegg
Vis hele sitatet...
Supert, da satser jeg på de. Har også sett at Senetic selger, men vet ikke om de er en ok leverandør. Satt opp en VM med RouterOS, må si at det er veldig bra
Noen som forresten vet om RB3011 støtter IGMP Snooping, sett at RouterOS ikke har dette..
Sist endret av Anonym102854; 14. februar 2017 kl. 13:42.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det funker ikke å bare koble til en random disk, du må bestille PVR fra Altibox for at det skal fungere, og da får du jo en harddisk gratis uansett Du kan jo prøve da, om du vil ha en disk som er større enn 500gb, men da må du bestille PVR via kundesenteret først.
Vis hele sitatet...
Ja jeg regna med det i grunn. Er ikke så nøye heller, ser vel nok på denne idiot-boksen uansett, hva med og så preike litt med sønnen sin i stedet


Sitat av Anonym102854 Vis innlegg
Noen som forresten vet om RB3011 støtter IGMP Snooping, sett at RouterOS ikke har dette..
Vis hele sitatet...
Etter et kjapt søk ser det ikke slik ut, kan jo hende at det lar seg gjøre på annet vis uten at jeg skal spekulere i det.
IGMP-snooping er jo strengt tatt ikke nødvendig heller, det funker jo fint uten. Det eneste som skjer er egentlig at noe av kapasiteten til nettverket blir "sløst bort" siden IP-TV'en vil altid bli sendt til alle klienter i samme subnet selv om de ikke har bedt om det.

Mine switcher har støtte for igmp-snooping, men jeg må si at jeg merker liten forskjell på om det er slått på eller ikke.
Sist endret av meitemark; 13. mars 2023 kl. 00:58.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Ja jeg regna med det i grunn. Er ikke så nøye heller, ser vel nok på denne idiot-boksen uansett, hva med og så preike litt med sønnen sin i stedet



Etter et kjapt søk ser det ikke slik ut, kan jo hende at det lar seg gjøre på annet vis uten at jeg skal spekulere i det.
IGMP-snooping er jo strengt tatt ikke nødvendig heller, det funker jo fint uten. Det eneste som skjer er egentlig at noe av kapasiteten til nettverket blir "sløst bort" siden IP-TV'en vil altid bli sendt til alle klienter i samme subnet selv om de ikke har bedt om det.

Mine switcher har støtte for igmp-snooping, men jeg må si at jeg merker liten forskjell på om det er slått på eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, sant. Men synes der er ganske merklig at de ikke har implementert det, når billig rutere har det og.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skaffet meg nettopp ein USG og ordnet IGMP snooping. Kommer meg nesten like langt som personen over meg; "TV-portalen laster" også vises antall sekunder gått, fram ~120 før den gir beskjed om at "TV-portalen er utilgjengelig for øyeblikket".

Har også ein ZyXel GS1920 switch, fordi eg trengte ekstra porter og eg liker å kjøpe ting eg ikkje burde kjøpe.
Eg veit at oppsettet fungerer uten USG kor eg bruker FMG som ruter, men vil gjerne ha tre grønne sirkler i UniFi (Neida).

Er det noen som har nokon som har Tafjord, som også veit kva VID eg trenger?
Skal eg bare sette VID i USG konfigurasjonen?
Skaffet meg nettopp ein USG og ordnet IGMP snooping. Kommer meg nesten like langt som personen over meg; "TV-portalen laster" også vises antall sekunder gått, fram ~120 før den gir beskjed om at "TV-portalen er utilgjengelig for øyeblikket".

Har også ein ZyXel GS1920 switch, fordi eg trengte ekstra porter og eg liker å kjøpe ting eg ikkje burde kjøpe.
Eg veit at oppsettet fungerer uten USG kor eg bruker FMG som ruter, men vil gjerne ha tre grønne sirkler i UniFi (Neida).

Er det noen som har nokon som har Tafjord, som også veit kva VID eg trenger?
Skal eg bare sette VID i USG konfigurasjonen?

Sitat av sciencefyll Vis innlegg
Skaffet meg nettopp ein USG og ordnet IGMP snooping. Kommer meg nesten like langt som personen over meg; "TV-portalen laster" også vises antall sekunder gått, fram ~120 før den gir beskjed om at "TV-portalen er utilgjengelig for øyeblikket".

Har også ein ZyXel GS1920 switch, fordi eg trengte ekstra porter og eg liker å kjøpe ting eg ikkje burde kjøpe.
Eg veit at oppsettet fungerer uten USG kor eg bruker FMG som ruter, men vil gjerne ha tre grønne sirkler i UniFi (Neida).

Er det noen som har nokon som har Tafjord, som også veit kva VID eg trenger?
Skal eg bare sette VID i USG konfigurasjonen?
Vis hele sitatet...
Når du fem timer seinere får vite at port1 til port2 er for TV og port3 er bare for internet på hjemmesentralen når du har aktivert bromodus. Damn. XD

Da var jo det løst da!
Sist endret av sciencefyll; 1. mars 2017 kl. 11:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!

Jeg får nå installert Altibox og får Altibox FMG hjemmesentral. Jeg er ny på sidene her, men har lest meg litt opp på forumet her. Slik jeg forstår det er ikke FMG noe særlig å bruke om en ønsker et bra LAN + Wifi hjemmenettverk.

Jeg har forsøkt å oppsummere det som er skrevet på sidene her og håper noen kan svare kort på disse spørsmålene til glede for meg og nye lesere.

1ab) Er ikke FMG en RUTER i seg selv det er mulig å sende signal til ulike SWITCHER? Om så slipper jeg å kjøpe ny wifiRUTER om wifi signalet er OK i huset der jeg bor?

2) For alle som synes FMG ikke er noe å samle på, så fant jeg dette bildet på et annet forum (kred til brukeren LMH1): https://s23.postimg.org/yh8aeh6uj/fiber.png

Her er det skissert to alternativer for prinsipper for hjemmenettverk. Enten fibersignal inn i MEDIAKONVERTER og så inn i RUTER. Eller FMG som BRIDGE til egen RUTER.

Spørsmål 3) Om jeg bruker FMG som bridge kan jeg da sende signal rett til SWITCH (f.eks. TP-Link TLSG108E GB Media Switch), og så derfra sende signal til ulike komponenter? Og samtidig signal FMG til TV i egen kabel?

Spørsmål 4a) Om jeg dropper FMG og tar fiberkabelen (den blå på bildet) inn i en MEDIAKONVERTER (f.eks. TP-LINK MC210CS Gigabit Media converter), så kan jeg ta signalet rett inn i en wifiRUTER og så fordele signalet videre med LAN?
Spørsmål 4b) Fordele signalet fra wifiRUTER med LAN til en SWITCH ved TV området (TV dekoder + apple TV osv...) og til en SWITCH i kontorområdet (stasjonær, skriver, sonos osv...)?
Spørsmål 4c) I SWITCH ved TV området kan jeg velge en kanal(port) for TV dekoder og resten av kanalene(portene) til LAN tilkoblinger, ikke sant?
Spørsmål 4d) I wifiRUTER blir da FIREWALL?

Spørsmål 5a) Konklusjon blir da at jeg trenger å kjøpe EN MEDIEKONVERTER, EN wifiRUTER, en SWITCH til bruk ved TV området og en SWITCH til bruk ved "kontor"området. Planen er også å sende LAN kabel videre fra kontorSWITCH til andre aktuelle rom? Jeg tenker dette vil gi færrest kabler.

Spørsmål 6) Som dere ser på bildet under er det fiberinstalleringen fra Altibox (BKK). Er det riktig at MEDIEKONVERTER kobles til fiberkabelen (den blå enden som ennå er løs) og så kan jeg koble MEDIEKONVERTER til min egen wifiRUTER der Altibox FMG er hengt opp, ikke sant?

[IMG][/IMG] (Bildet er vridd 90 grader til høyre).

Oppfølging til innlegg over:

Med fiber fra Altibox har jeg skjønt etter mer lesing at det er denne MEDIAKONVERTEREN jeg trenger: TP-LINK MC220L, fordi fiber til altibox går begge veier i samme fiberkabel.

Så oppsummert tilleggskommentar til mitt innlegget over:
7) Fra passiv adapter på veggen skal fiberkabel inn i MEDIAKONVERTER (f.eks. TP-LINK MC220L) og fra denne bruker jeg en CAT6 kabel inn i ny wifiRUTER (f.eks. ASUS RT-AC87U AC2400) som da blir skille mellom internett og huset mitt?
8) Og fra wifiRUTER (ASUS) kobler jeg videre med CAT5/6 til SWITCHER, TV dekoder og annet en ønsker?
Sist endret av ipPlomme; 2. mars 2017 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du ønsker KUN inet uten hjemme sentralen, må du kjøpe en "media converter" eller gbic/sfp som er:
Singel fiber (tx og rx i samme fiber)Tx: 1310nm RX:1550nm.
sfbd-155e2j1r er model nr p sfp(mini gbic)
Vis hele sitatet...
https://www.multicom.no/tp-link-netw...t-p/c/p2751971

http://www.ebay.com/itm/Free-Shippin...EAAOSwoydWjhQ4

Router bør stå som trunk, da det funger best.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Router bør stå som trunk, da det funger best.
Vis hele sitatet...
Mulig ikke svar til meg, men svaret passer. Så takk for svar. Router som trunk -

Mener du fra MEDIAKONVERTER TIL FMG boksen fra Altibox i bridge og signal videre til ASUS og så videre?
Eller fra MEDIAKONVERTER til ASUS og så videre til SWITCH før rundt i huset?

Ønsker å ha WIFI tilgjenglig fra ASUS samtidig. Men det skulle vel gå bra å ha wifi fra den og sende kablet nett som TRUNK til SWITCH?
Sist endret av ipPlomme; 2. mars 2017 kl. 12:06. Grunn: Retting
MEDIAKONVERTER til ASUS, da første posten vertfall sier det skal fungere.
Jeg har ikke prøvd selv, men denne tråden så vises det funger. Du må nesten prøve deg frem.
Hvis det ikke virker, må noe være feil, enten VLAN eller Mac filtering på mediaconverteren.

Får du nett å fungere på kabel bør det vel også virke på trådløs.
Test IGMP Snooping også hvis dekoderne dine er ustabile eller ikke får nett.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
MEDIAKONVERTER til ASUS, da første posten vertfall sier det skal fungere.
Jeg har ikke prøvd selv, men denne tråden så vises det funger. Du må nesten prøve deg frem.
Hvis det ikke virker, må noe være feil, enten VLAN eller Mac filtering på mediaconverteren.

Får du nett å fungere på kabel bør det vel også virke på trådløs.
Test IGMP Snooping også hvis dekoderne dine er ustabile eller ikke får nett.
Vis hele sitatet...
OK. Takk. Har ikke kjøpt inn utstyret ennå. Planlegger innkjøp. Gir en tilbakemelding her om noen uker, når signalet er klart fra altibox og jeg har fått testet ut. Satser da på å bruke mediakonverter til ASUS og så videre til switch og tv dekoder.
Sitat av lmh1
Router bør stå som trunk, da det funger best.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at router bør 'stå i trunk' ?

Ikke for å være kritisk mot andre forummedlemmer, men.... lmh1, du har skrevet så mye rart på forumet at dine forslag til løsninger og ikke minst innkjøp bør tas med en klype salt. ipPlomme, anbefaler du at finleser litt på forumet og setter deg litt inn i 'nettmaterien', så baserer du innkjøpene på grunnlag av det.

Feks....

Sitat av lmh1
Hvis det ikke virker, må noe være feil, enten VLAN eller Mac filtering på mediaconverteren.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Teratom; 3. mars 2017 kl. 01:16.
Det er jo bare å:
http://oi68.tinypic.com/25tyclh.jpg

Er enig med ipPlomme at forumet her er litt rotete, ikke enkelt å finne frem hvis det skulle ikke virke.
Ser det er diskusjon.

Lurte på følgende:

Hvilken er best av

Cisco SG 300 8 x Gigabit +2 SFP

ELLER

Ubiquiti EdgeRouter X 5-port Gigabit Router with SFP In and passive (ER-X-SFP)?

Mener jeg har lest i forumet her at EDGErouteren hadde lavere hastighet for switching enn en Cisco. Og med EDGE ruter eller Cisco må jeg kjøre firewall i ASUS.

Siste alternativ er fiberkabel rett i SFP i en mediakonverter og rett inn i Asus og så videre til ulike switcher?

For meg virker en EDGE SFP ruter eller CISCO SFP ruter som et ekstra unødvendig ledd, siden ASUS kan gjøre jobben så lenge den får en LAN kabel fra mediakonverter og det blir benyttet switcher etter ASUS for LAN etter behov.