Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1331
Jeg har et spørsmål til alle dere der ute som omhandler justismord. De fleste her kan selve hoveddefinisjonen på et justismord, og for de som ikke kan det er det bare til å slå opp på Wikipedia.

Mitt spørsmål er:

X dreper noen og blir tatt for dette. Han blir stilt for retten og dømt for drapet. I teorien er X skyldig, men i selve rettssaken foreligger det utilstrekkelige bevis eller grove saksbehandlingfeil (Men han blir dømt allikevel). Kan dette da kalles et justismord?
Hvis det hadde vært utilstrekkelig med bevis hadde han ikke blitt dømt til å begynne med, og hadde det vært grove saksbehandlingsfeil hadde advokaten hans oppdaget dette.
Wikipedia: "Justismord er en betegnelse som brukes når en person med rettskraftig dom er blitt dømt for en forbrytelse vedkommende ikke har begått."

Hvis X har drept noen og blir tatt og dømt for dette, så kan det altså ikke kalles et justismord.
Svar: Nei.

Man kaller det et justismord hvis man blir dømt for noe man ikke har gjort. Hvis man blir dømt har en dommer veid det hele opp og ned og kommet til en beslutning av at bevisene som er framlagt er nok til å dømme personen for handlingen. I Norge har vi mulighet for å anke saken, slik at en høyere instans kan vurdere å ta opp saken på nytt for å overprøve kjennelsen. I en sak hvor det har blitt begått saksbehandlingsfeil og/eller store bevismangler, er det stor sannsynlighet for at sakens anke vil bli godkjent.
Sist endret av Deezire; 11. desember 2010 kl. 21:50.
Jeg forstår deres svar, og takk for dem. Men dersom en person blir dømt på manglende bevis (Si hva dere vil, men det skjer!) eller en saksbehandlingsfeil (det skjer også, i teoretisk forstand)... Personen må altså være uskyldig uansett dersom det skal kunne kalles et justismord?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Personen må altså være uskyldig uansett dersom det skal kunne kalles et justismord?
Vis hele sitatet...
Dette forklarer jo Chiisai, ut ifra Wikipedia-definisjonen du refererer til. Som du mener "De fleste her kan selve hoveddefinisjonen på" (som sannsynligvis inkluderer deg selv). Så hva er problemet? Du kan sikkert lage din egen definisjon der dette ikke er et krav, eller trekke en forvridd definisjon ut ifra media, eller folks oppfatning.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette forklarer jo Chiisai, ut ifra Wikipedia-definisjonen du refererer til. Som du mener "De fleste her kan selve hoveddefinisjonen på" (som sannsynligvis inkluderer deg selv). Så hva er problemet? Du kan sikkert lage din egen definisjon der dette ikke er et krav, eller trekke en forvridd definisjon ut ifra media, eller folks oppfatning.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at definisjonen som står på Wikipedia er uttømmende?
Jeg sier det motsatte. Jeg sier at dersom noen vil sette seg inn i hva et justismord er, og har liten eller ingen peiling på dette er fra før, så kan de lese på Wikipedia. Det jeg lurer på er om min spesifikke situasjonsbeskrivelse kan defineres innenfor det samme.

(Jonta: Du har kanskje over 3000 innlegg her på forumet, men du trenger ikke å oppføre deg så cocky av den grunn.)
Sist endret av illuSiOn^; 11. desember 2010 kl. 22:42.
Sitat av nikons Vis innlegg
Hvis det hadde vært utilstrekkelig med bevis hadde han ikke blitt dømt til å begynne med, og hadde det vært grove saksbehandlingsfeil hadde advokaten hans oppdaget dette.
Vis hele sitatet...
Så du mener altså at justismord ikke forekommer?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så du mener altså at justismord ikke forekommer?
Vis hele sitatet...
Selvsagt forekommer det! Det er litt av "prisen vi må betale".
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Selvsagt forekommer det! Det er litt av "prisen vi må betale".
Vis hele sitatet...
Jeg vet jo at det forekommer. Spørsmålet var ikke rettet til deg.
Wikipedia er en unøyaktig kilde

fra caplex.no
justismord, oppr. henrettelse av en uskyldig dømt person; nå generelt om domfellelse av en person som senere viser seg å være uskyldig.

Her i Norge er man uskyldig inntil det motsatt er bevist. Og om politiet ikke har klart å bevise at domfelte har utført den straffbare handlingen, er han teoretisk sett uskyldig. Om det foreligger grove saksbehandlingsfeil i rettsprosessen, ville vil jo det medføre at kjennelsen kan bli gjort ugyldig. Men alt dette er vel opp til advokaten til domfelte.

Hva har skjedd med deg trådstarter, siden du lurer på dette?
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Hva har skjedd med deg trådstarter, siden du lurer på dette?
Vis hele sitatet...
Det skjedde ingenting med meg. Er aldri dømt for noe, og har forsåvidt ikke så mye å bli dømt for. Dette var bare noe jeg begynte å undre på for noen uker siden, og håpte vi kunne komme frem til et svar her på nFF
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Du mener altså at definisjonen som står på Wikipedia er uttømmende?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se hvor i innlegget mitt du finner noe slikt. Jeg brukte definisjonen fra norske Wikipedia fordi det er denne du refererer til i førstepost.
Jeg sier det motsatte. Jeg sier at dersom noen vil sette seg inn i hva et justismord er, og har liten eller ingen peiling på dette er fra før, så kan de lese på Wikipedia.
Vis hele sitatet...
OK, så en såkalt "hoveddefinisjon" finnes på Wikipedia, og denne er du enig i, aight? Det som gjenstår ser ut til å være eventuelle "sidedefinisjoner" eller unntak, som gjør det mulig å referere til din spesifikke situasjonsbeskrivelse som justismord.

Bokmål, nynorsk, engelsk og nederlandsk Wikipedia sier omtrent det samme. SNL, The Free Dictionary og UiO sier tilsvarende. "Fremmedord og synonymer for kryssordløseren" (Kunnskapsforlaget, 15. utgave (1992) originalt fra 1986. S. 169) og "Norsk illustrert ordbok - Moderat bokmål og riksmål" (Kunnskapsforlaget, 1993) likeså. Vil du ha mer uttømmende kilder/definisjoner foreslår jeg at du drar på biblioteket og etterspør et tilsvarende oppslagsverk.
Det jeg lurer på er om min spesifikke situasjonsbeskrivelse kan defineres innenfor det samme.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tydeligvis ikke.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for hjelp. Glad vi/jeg fant ut av det.