Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3185
Som de fleste sikkert har fått med seg har senterpartiet freshet opp logoen sin med én ekte blomst med noe penere aspekt. Den tidligere logoen var enkel, og med stor forståelse for partiet, direkte kjedelig, men gjør det saken noe bedre av å endre fra ett animert bilde til et ekte foto med dårlig redigering?

Den gamle logoen.
Den nye logoen.

Spørsmål: Hva synes du om denne endringen?


Videre er det nå tatt opp et tema hvor bildet av den nye logoen skal være tatt ut fra et annet bilde av firkløveren man enkelt finner på nett.

Det originale bildet.

Spørsmål: Hva synes du om denne typen bruk av andres bilder?


Kjør debatt (!)
Sist endret av waf; 7. desember 2010 kl. 15:34.
En elendig logo til et elendig parti.

Den representerer sikkert at det er like stor sjans for å finne en firkløver som at SP får gjennom saker i regjeringen og stortinget. På vinteren.
Skjønner ikke hvordan de kan bruke et bilde som logo. Ser jo ikke ut som de har noen vektor-versjon av den noe sted? Gleder meg til å se hvordan den ser ut hvis de drar den der utover et stort banner...
Jeg ser ærlig talt ikke at det er samme blomst. Og jeg synes at en diskusjon om hvorvidt partisymbolet er fra det eller det bildet er meg uinteressant! Det som er interessant er å få vite hva andre synes om SP-politikk, jeg vet veldig lite om dette kunne tenkt meg å få høre hva div freaks mener om den.
litt sånn plastikk photoshop
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg ser ærlig talt ikke at det er samme blomst. Og jeg synes at en diskusjon om hvorvidt partisymbolet er fra det eller det bildet er meg uinteressant! Det som er interessant er å få vite hva andre synes om SP-politikk, jeg vet veldig lite om dette kunne tenkt meg å få høre hva div freaks mener om den.
Vis hele sitatet...
Dette var vel en tråd som omhandlet nettopp logoen...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jepp, og som jeg sa, tror det kommer til å bli en kjedelig og uinteressant tråd. Det er jo hva slags politikk partiet står for som er interessant, ikke logoen.
Vis hele sitatet...
http://www.senterpartiet.no/politikk/category12921.html
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En ting er å lese partiprogrammet, en annen ting er å høre hva folk mener om det. Og jeg synes det siste er mye mer interessant enn det første.

Men for all del, kjør debatt rundt etikken til logo-bruken til SP
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
En elendig logo til et elendig parti.

Den representerer sikkert at det er like stor sjans for å finne en firkløver som at SP får gjennom saker i regjeringen og stortinget. På vinteren.
Vis hele sitatet...
Å si at SP ikke har fått noe gjennom i regjering er kunnskapsløst.
De har sikret mesteparten av sine kjernesaker gjennom



deltagelsen. Men men

Når det kommer til logoen er jeg ikke veldig imponert. For det første fremstår den som uferdig. Kløveret har skader noe som ikke er gunstig for et parti. Som nevnt kan mangelen på vektoriseribg by på store problemer rundt trykk. Men en annen ting er at strekene fra forrige logo er fjernet. Disse symboliserte SP som sentrumsparti og dermed har logoen mistet noe av effekten. Men på den positive siden har logoen en mye friskere farge enntidligdre. Og i tilegg synes jeg at det er nevneverdig at de lar være å bruke uforsvarlig mye penger på å utarbeide en logo (men de fikk hva de betalte for).

Hvis jeg skulle lage logoen ville jeg brukt de lysere fargene, og smalnet inn bladene på kløveren, beholdt pilene og hatt den i vektorisert form
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Et noe tidligere bruk av samme bilde: Mucize Mühendisi - tyrkisk for «Mirakel Ingeniøren», som ser ut til å være en bok (ISBN: 9758523457)
Er ikke en del av poenget med en logo at den skal fungere i alle mulige størrelser og være lett å kjenne igjen? Elendig, synes jeg.
Dette var jo helt grusomt gjennomført. Ser man på det tekniske arbeidet rundt logoen har jo personen bak ekstrahert bakgrunnen av et bilde på en ekstremt dårlig måte. Det kan fungere fint i veldig små størrelser, der feilene skjules, men blåser du opp denne kommer det ikke til å slå positivt til..
Dette er helt utrolig pinlig. At de ikke har folk som ser at et logo ikke kan være et utklipp av et fotografi får meg virkelig til å lure.

Så har vi den siden hvor det gjerne er en grafisk designer som har tatt penger for å lage denne logoen, men bare klippet ut en annens bilde. Hvem som eier dette bildet? Er det kanskje blitt solgt til han med boken, men nå er det bare blitt tatt? Det blir nok avisskriverier igjen om dette også, og SP får enda mer drit. Humor.
Sist endret av Matthiesen; 7. desember 2010 kl. 17:44.
Står litt mer om den her, i følge den linken er det ikke en gang en kløver som er avbildet, men en nær slektning av gaukesyre.

Som mange andre har jeg ikke mye til overs for den, hvis man ser på Senterpartiet.no så funker den nesten ikke i det hele tatt. De må legge på stygge skygger osv. for at den skal funke, og den vil jo ikke se ut i f.eks. svart-hvitt, eller hvis man må bruke et omriss osv.

Naturlig nok var den gamle bedre, og det var i grunn en av få politiske partilogoer jeg syns funket godt.
Sist endret av Viva la Opium; 7. desember 2010 kl. 17:45.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Så har vi den siden hvor det gjerne er en grafisk designer som har tatt penger for å lage denne logoen, men bare klippet ut en annens bilde.
Vis hele sitatet...
"Men nå har partiet fått en ny, en noe mer naturtro variant av firkløveren, utført av partiets egen grafiske designer, produksjonsleder Ragne Borge Lysaker".

Er vist partiets egne grafiske designer som står bak dette. Vil gjerne se dokumentasjon på noe som tilsier grafisk erfaring, eller om dette er en tittel han har tatt på seg i noen runder med paint.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Litt moro å lese denne da.

Men det flaueste er nok at det ikke engang er en kløver, men en nær slektning til gaukesyre.
Vis hele sitatet...
Som dere ser er det ikke så katastrofalt som førsteinntrykket skulle tilsi, med unntak av den nederst til venstre. Dette er fire alternativer fra SPs eget materiell:
http://i56.tinypic.com/10ynvv7.jpg
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg ser ærlig talt ikke at det er samme blomst.
Vis hele sitatet...
Studer flekkene på blomsten, så ser du at det er nøyaktig samme blomst.

Om du ikke tenker på gamle og ny-logoen da
Ingen av logoene er jo spesielt bra da uansett...
Skal firkløveren understreke at de er en gjeng med bønder?
Sist endret av ragedAsian; 7. desember 2010 kl. 17:57. Grunn: Mordi!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Som dere ser er det ikke så katastrofalt som førsteinntrykket skulle tilsi, med unntak av den nederst til venstre. Dette er fire alternativer fra SPs eget materiell:
Link til bildet.
Vis hele sitatet...
Den øverst til høyre ser bedre ut, men likefullt er den amatørmessig laget. Det ser ganske ille ut enkelte steder hvor «kuttinga» er ujevn. På de store versjonene gremmes jeg.
Sist endret av Viva la Opium; 7. desember 2010 kl. 18:00.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Som dere ser er det ikke så katastrofalt som førsteinntrykket skulle tilsi, med unntak av den nederst til venstre. Dette er fire alternativer fra SPs eget materiell:
Vis hele sitatet...
Jeg synes det der var enda verre. Makan. Har noen fått penger for det der?! Se alle detaljfeilene man enkelt kan plukke ut. Kontrast-helvete, ekle skyggefunksjoner, dårlig utklipp, blomstens "fregner" er tatt med.

Dette skulle de tegnet/animert helt fra grunn av. Dette er amatørarbeid.
Noen brune flekker passer bra, siden Senterpartiet tross halt hadde Quisling på ministerpost en gang i tiden
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Her bekreftes det at planten ikke er en firkløver.

Morsomt å faile så mye da med sin nye logo.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Morsomt å lese at "Logoen skal tas i bruk umiddelbart i alt nytt materiell i lokal- og fylkeslag.", når den gamle logoen fortsatt florererwebsidene deres.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Morsomt å lese at "Logoen skal tas i bruk umiddelbart i alt nytt materiell i lokal- og fylkeslag.", når den gamle logoen fortsatt florererwebsidene deres.
Vis hele sitatet...
Morsomt det der..Også på youtube bruker de den gamle logoen.
Kunne faktisk gjort det samme i paint.
Er jo deprimerende at de faktisk ikke gidder å sjekke om det de skal ha som symbol faktisk ER en firkløver...
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
«Trekker tabbe-kløveren»

På bakgrunn av manglende kunnskap og en dårlig planlagt endring av partiets logo har de nå trukket tilbake kløveren (som ikke en gang var en kløver). I tillegg har VG startet en side hvor man nå kan sende sitt forslag på partiets logo. Jeg har litt lyst å sende bilder av tilfeldige blomster, bare for å være gi min «støtte» til kunnskapsmangelen.
Det er i det minste bra at de innser at de har gjort feil, nå er jeg spent på å se hva de får til neste gang. Ikke minst for å se om det blir samme person som får prøve seg igjen. Noe jeg tviler sterkt på.
Hva slags folk leier de egentlig inn til å gjøre slikt? Selv en førsteklassing på Media og kommunikasjon kunne fortalt dem at dette blir helt feil. Lykke til neste gang.. Dere har ikke bruk for flere flauser
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Overraskende at ingen enda har utbrutt "Kan de ikke gjøre noe i stedet for å bruke ressurser på å fornye den grafiske profilen sin?"
Sitat av Jonta Vis innlegg
Overraskende at ingen enda har utbrutt "Kan de ikke gjøre noe i stedet for å bruke ressurser på å fornye den grafiske profilen sin?"
Vis hele sitatet...
Troligvis fordi alle ser at det er ikke allverdens ressurser som har gått til spille til å utvinne denne logoen
Synes det var et bra PR-stunt jeg ;p
Sist endret av hosjmeister; 10. desember 2010 kl. 16:46.