Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5264
http://gfx.dagbladet.no/labrador/137...ctive/960x.jpg FREDSPRISVINNER 2010: Den kinesiske regimekritikeren Liu Xiaobo (54) vant, femte gang han var nominert. Kona er usikker på om hun får lov til å komme til Norge for å motta prisen til den fengslede mannen. Foto: Scanpix/Reuters/Handout


Liu Xiaobo vant Fredsprisen

-------------------------------------------------------


Så, hvorfor tror dere at Kinesiske myndigheter reagerer som de gjør?
Er de redde for å miste makten? Hva er det de prøver å skjule?
Sist endret av nso; 9. oktober 2010 kl. 01:42.
Kina har igrunn ikke noe med hvem som faar fredsprisen.

Om valget av vinner er bra eller ikke vil jeg ikke spekulere i, da forrige fredsprisvinner dro hele greien ned i dritten for meg!

Vi kan ikke legge oss ned for Kinesiske trussler, fredspriskommiteen maa staa for valget de har tatt, og det ser det ogsaa ut som de gjoor
Jeg tror det er ganske enkelt Kinesiske myndigheter som har som grunnregel at dersom noen begynner å stille spørsmål og kritisere hvordan de styrer landet, settes de i husarrest.
Kinesiske myndigheter skjuler strengt tatt ikke så mye, "alle" vet at kina er et relativt dårlig sted å bo.
Det kinesiske myndigheter ikke liker, er at folk påpeker dette.
Jeg skulle til ambasaden og søke visum till Kina i dag men endte op med ikke å dra. Det var flaks tror jeg. Dog håper jeg virkelig ikke at dette skulle by å noe problemer mtp visum til Beijing, men det tror jeg ikke..
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg skulle til ambasaden og søke visum till Kina i dag men endte op med ikke å dra. Det var flaks tror jeg. Dog håper jeg virkelig ikke at dette skulle by å noe problemer mtp visum til Beijing, men det tror jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Ambasaden var totalt stengt i dag.
Skammen vi påførte oss selv i 1996 når vi hadde Kinas president på besøk forsvinner sakte men sikkert...
Jeg mener at det blir feil å gi fredsprisen til denne personen. Dette ble gjort bare for å sette søkelyset på Kina, fordi Kina er en stor nasjon. Jeg kjenner flere som bor i forkjellige deler av Kina og ingen av dem klager på tilværelsen. De lever et helt normalt liv og er fornøyde med den tilværelse de har og ser ingen grunn til å endre på det. Greit nok at ytringsfriheten ikke er på topp, men de er likevel fornøyd med staten og mener ikke at dee har det noe spessielt vondt som vi tror de har.
Hvorfor ikke rette søkelyset på et land der folk faktisk har det vondt som Hviterussland, Tadjikistan, Kyrgyztan, Uzbekistan eller Turkmenistan? Folk i disse landene blir faktisk banket opp og fengslet daglig og deres tilværelse er mye værre enn den tilværelsen vi mener kinesere har. Dette er stater som akkurat som de vil med innbyggerne sine og som aktivt sørger for at alle penger som kommer inn blir levert direkte til presidentens lommebok. Men er det noen som bryr seg om disse personene? Nei, det virker ikke som om disse landene er av noen interess for oss. Rett og slett fordi de ikke er like store. Dessuten har Statoil store summer investert i disse landene. Azerbaijan er det beste eksempelet her. Dette landet har noe av det værst tenkelige styresettet i værden der presiidenten/diktatoren får mer og mer makt via utenlandske selskaper som investerer i landet og sikrer presidentens makt.
Betyr ikke disse landene noe?
Sist endret av sixfeetunder; 9. oktober 2010 kl. 01:42.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Skammen vi påførte oss selv i 1996 når vi hadde Kinas president på besøk forsvinner sakte men sikkert...
Vis hele sitatet...
Skammen vi påførte oss selv i 2009 når vi ga Obama fredsprisen forsvinner sakte men sikkert...
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg mener at det blir feil å gi fredsprisen til denne personen. Dette ble gjort bare for å sette søkelyset på Kina, fordi Kina er en stor nasjon. Jeg kjenner flere som bor i forkjellige deler av Kina og ingen av dem klager på tilværelsen. De lever et helt normalt liv og er fornøyde med den tilværelse de har og ser ingen grunn til å endre på det. Greit nok at ytringsfriheten ikke er på topp, men de er likevel fornøyd med staten og mener ikke at dee har det noe spessielt vondt som vi tror de har.
Hvorfor ikke rette søkelyset på et land der folk faktisk har det vondt som Hviterussland, Tadjikistan, Kyrgyztan, Uzbekistan eller Turkmenistan? Folk i disse landene blir faktisk banket opp og fengslet daglig og deres tilværelse er mye værre enn den tilværelsen vi mener kinesere har. Dette er stater som akkurat som de vil med innbyggerne sine og som aktivt sørger for at alle penger som kommer inn blir levert direkte til presidentens lommebok. Men er det noen som bryr seg om disse personene? Nei, det virker ikke som om disse landene er av noen interess for oss. Rett og slett fordi de ikke er like store. Dessuten har Statoil store summer investert i disse landene. Azerbaijan er det beste eksempelet her. Dette landet har noe av det værst tenkelige styresettet i værden der presiidenten/diktatoren får mer og mer makt via utenlandske selskaper som investerer i landet og sikrer presidentens makt.
Betyr ikke disse landene noe?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at Kina får en sterkere og sterkere posisjon internasjonalt, spesielt økonomisk hvor den kinesiske økonomien nå inntar en 2. plass. Det er mange land hvor menneskerettigheter ikke ivaretas dessverre, men jeg mener det er viktigere at et så enormt land som Kina gjør det fremfor f.eks. Aserbajdsjan. Kina innholder jo 1/6 av jordens befolkning og evt. reformasjoner i Kina vil yte stor innflytelse internasjonalt.

Jeg mener prisen er korrekt, og håper den får ringvirkninger. Det at Kina praktisk talt er et kommunistisk diktatur får for lite oppmerksomhet etter min mening.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Snakker regelmessig med en fyr fra kina, han sier at nyhetssider o.l blir blokkert der as we speak. Interessant, absolutt.
"fredsprisen"

Ikke vet jeg hva fred er, men det er tydelig at det er noe jeg har missforstått. Obaba, Gore, denne random fyren? Blant tidligere nominerte så finner vi jo internett og G.W Bush.

Stå på Jagland og co! Frihandelavtale med Kina trenger vi ikke. Vi lever godt på luft, vann og utdeling av priser.
Sist endret av toeless; 9. oktober 2010 kl. 05:56.
Litt skuffa. Hadde håpt at Barack Hussein Obama vant igjen for den gode innsatsen i Afganistan.
Søren, jeg hadde virkelig håpet at Bono vant. Andre gangen han har blitt nominert, men blitt utelatt nå. De må da forstå at det snart er på tide!
Ifølge vg nett så er ho vist forsvunnet også nå da.

Jeg synes heller at internett skulle fått prisen. Men, men det mener jo ikke fredprisutdelerne. Det at Obama fikk i fjor skjønner jeg heller ikke, i år så hadde jeg godtatt det (mtp Afganisthan)

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10025294
Aldri hørt om vinneren - ikke har jeg fulgt veldig godt med på nyhetene det siste året heller.
Kina er den nest største makta i verda, og derfor er det særs viktig at dei blir lagt under press. Skal ein betre verda kan ein ikkje angripe dei små problema, men ein må ta for seg dei store statsmaktene. Som USA forrige år, og Kina i år. Med Kina på lag for å fronte ytringsfridom, pressefridom og menneskerettar kunne verda sett mykje betre ut.

Vi ser på ytringsfridom, pressefridom og menneskerettar som opplagt, i Kina kan ein bli fengsla for å ytre meiningane sine. Slik som Liu Xiaobo som har fått 11 år for å skrive ein alternativ grunnlov som talar for oppløysing av eitpartistaten. Det er viktig at vi tydeleg viser at dette ikkje er noko vi aksepterer!

Når det kjem til ein demokratisering av Kina er det ekstra vanskeleg sidan majoriteten av kinesarar ikkje har tilstrekkeleg utdanning til at eit demokrati vil fungere. Og lokalpolitikarane er korrupte og har sjølv lite utdanning og ekspertise. Her er nok ein langsam prosess, med utbygging av skulesystemet og sakte politisk omvelting ein smartare veg å gå enn gjennom raske reformer. Problemet er særs samanhengane og komplisert, sjølv har eg i grunn ikkje nok kunnskap til å kunne uttale meg.

Skal ein kritisere nobelkomiteen for noko, må det vere at ein oppfordrar til ein for rask omvelting av eit allereie etablert statssystem, som står som eit delvis fungerande alternativ til vesten.
Sist endret av Sem; 9. oktober 2010 kl. 14:02.
Er ikke Kinas reaksjon på denne prisen nok til å vise at dette var riktig? BBC og CNN gikk svart i Kina på sekundet vinneren ble utnevnt.
Det er ingen som tar fredsprisen seriøst lenger etter at Obama fikk den i fjor, ikke det at den har blitt tatt seriøst de senere årene uansett, er jo bare et politsk spill.
Fredsprisen handler ikke lenger om å ære de som faktisk jobber for fred. Det handler om hvilket land vi vil sette fokusen på for en liten stund.
Nobels fredspris har blitt en populistisk prisutdeling som strider mot sin originale hensikt. Og det startet ikke med Obama, dette har holdt på lenge, men allmennheten er ikke opplyste om hvilke krav som egentlig ligger til bunn for å fortjene en slik pris. Norsk media har merkelig nok ikke skrevet særlig om det (som jeg kan se i hvert fall), men den svenske pressen nevner det. Det påstås at hele 9 av 10 av de seneste fredsprisvinnerne ikke egentlig oppfylte gjeldende krav, og komiteen har derfor blitt anmeldt og saken har ligget hos forvaltningsdomstolen i Stockholm de seneste to årene. Utfallet får vi nå til høsten, og det er kanskje resultatet av dette som norske medier venter på, men jeg synes fortsatt det er merkelig at temaet ikke har blitt tatt opp i større grad her til lands.

Kilde:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/int...pris-1.1185480

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nob...agen-1.1144293
Så fint at vi ga Liu freds prisen, folk som kjemper for demokrati burde få en slik pris og det at vi gir den til han er modi og viser at ingen av de som deler ut fredsprisen har noen peiling på kulturen eller historien til Kina.

Her i vesten så har vi bygget opp en tanke med at demokrati og ytringsfrihet er viktige og sentrale rettigheter, disse tankene har blitt bygget opp gjennom generasjoner. Kina har aldri hatt denne kulturen, de har aldri hatt et demokrati. Men har en rekke ganger vært den ledene makten innen kultur og utvikling gjennom historien. Derfor er denne prisen et eksempel på vestlig makt arroganse, noe vi ikke burde holde på med når vi er mer avhengige av Kina enn det de er av oss.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kinesiske myndigheter skjuler strengt tatt ikke så mye, "alle" vet at kina er et relativt dårlig sted å bo.
Det kinesiske myndigheter ikke liker, er at folk påpeker dette.
Vis hele sitatet...
Folk i Kina har det ikke like bra som Norge. Men de har en stor vekst som ikke bare gjør noen folk rikere som i de fleste andre et parti stater, men det gjør faktisk folk flest rikere også. Flere og flere Kinesere kommer seg ut av fattigdom og får høyere utdannelse. Dette hadde aldri skjedd uten kommunist partiet.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
"alle" vet at kina er et relativt dårlig sted å bo.
Det kinesiske myndigheter ikke liker, er at folk påpeker dette.
Vis hele sitatet...
Virkelig? "Alle" har da tydligvis ganske feil.
I skrivende stund befinner jeg meg i Dong Guan, Guangdong. Har bodd en mnd i Beijing, og har bodd hos en helt vanlig familie på et lite (med lite så mener jeg rundt 300.000 inbyggere) sted som heter Enping.
Jeg lever godt, og levde godt i Beijing, bostandarden er høy. Jeg har alt jeg trenger. Har også sett leiligheter til forskjellige kinesere. Noen ikke fult så bra som andre selvsagt. Den familien jeg bodde hos hadde det veldig greit, og det hadde ikke gjort meg noe vondt å bo der på fulltid.
Noen veier her og der er helt rævva, det er en del søppel rundt omkring men ikke så mye at det faktisk gjør noe. Lufta er heller ikke noe å skryte av, men man venner seg fort til det. Og jeg vurderer faktisk å bli boende her i Kina, vi får se hva tiden bringer.

Det de fleste kinesiske vennene mine her, klager stort sett på at det er for mye folk. Ellers har de det ganske greit og mange har ikke så alt for mye imot regjeringen.

Nei..Kina er ikke et dårlig sted å bo. Jeg trives godt her. Desuten er jentene veldig pene!

Sjekk faktaene dine neste gang
jeg har planer om å vinne fredsprisen snart asså!
jeg mener vis en helt blåst amrikaner som ikke har gjort noe somhelst, å en av 10000++ opprørere kan vinne kan vell jeg også!:P
må bare bli litt mere politisk engasjert!
http://www.dagbladet.no/2010/10/14/n...drap/13843236/

Lol

Seriøst. En dialog med Kina må vel være 1000 ganger bedre enn alt oppstyret rundt fredsprisen. Man spytter ikke noen i trynet og forventer at man skal bli best buds 2min etterpå.
^Nobelkomiteen er uavhengig av den norske stat, og er ikke nødt til å ta hensyn til Regjeringen og norsk utenrikspolitikk. Fredsprisen er for fred i verden, ikke trygging av Norges interesser.

Eller foreslår du at staten skal ha veto og sensurrett over det organet, i praksis en begrensing av ytringsfriheten?
"Uavhengig av den norske stat"

Ja du kan jo leve i troa. Når det er stortinget som velger hvem som skal sitt der så er det teknisk sett stortinget som indirekte bestemmer utfallet. Om ikke sentrale AP krefter sitter og trekker i trådene kan du kalle meg en krakk.
@Bernhard & Lycan: Når jeg sier "kina er et relativt dårlig sted å bo" sier jeg ikke at folket er slaver som lever på vann og brød og som jobber 20 timer i døgnet...
Det jeg mener, er at kina er på den nedre skalaen over land når det kommer til BNP per innbygger, HDI - indeks for menneskelig utvikling...
Dette er ikke så ille, utviklingen går fremover som du sier:




MEN, på ting som Politiske rettigheter og Politiske rettigheter (CIRI) har utviklingen gått ned.
Ifølge statistikken hadde kina et lite "høydepunkt" mellom 1977 og 1987 for Politiske rettigheter og høydepunkter på politiske rettigheter (CIRI) i 1985, 1987 og 1991...




Ja, det kinesiske folk blir rikere, men deres rettigheter har ikke blitt bedre.
Liu Xiaobo kjempet for rettigheter ikke lønninger.
Sitat av toeless Vis innlegg
"Uavhengig av den norske stat"

Ja du kan jo leve i troa. Når det er stortinget som velger hvem som skal sitt der så er det teknisk sett stortinget som indirekte bestemmer utfallet. Om ikke sentrale AP krefter sitter og trekker i trådene kan du kalle meg en krakk.
Vis hele sitatet...
Ja da kan vel du redegjøre for hvordan dette valget er forenlig med norsk utenrikspolitikk - særlig pragmatisk og realpolitisk er utnevnelsen åpenbart ikke.

Stortinget utpeker medlemmene for en 6årsperiode - og jeg kan ikke se for meg at Liu Xiaobo kan ha vært et klart kriterie for valg av de nåværende medlemmene fra Stortingets side da.
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2010 kl. 21:55.
Sør Afrika er ligger på samme linje som Russland når det gjelder BNP.

Ergo er det like bra å bo i Russland som Sør Afrika.

Om BNP per innbyger er lav spiller det ingen fuckings rolle så lenge folk får mat på bordet og ikke klager.

I tulle Norge bor det 5mill, i Kina 1 milliard og noe sier meg folk i Kina har det mye bedre enn i demokratiske India hvor det også bor 1 milliard. For ordens skyld så er ikke India engang i nærheten av å Kina når det gjelder BNP per capita.

Men det spiller vel ingen rolle. Demokrati er menneskerettigheter er garantert sukesess uansett virker det som...

Grafene dine er også godt utdatert.
Sitat av toeless Vis innlegg
Grafene dine er også godt utdatert.
Vis hele sitatet...
Du tror altså seriøst det har skjedd dramatiske endringer i Kina på 4 år som ikke en banal videreføring av de grafene dekker?

Fortell...
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2010 kl. 22:08.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Stortinget utpeker medlemmene for en 6årsperiode - og jeg kan ikke se for meg at Liu Xiaobo kan ha vært et klart kriterie for valg av de nåværende medlemmene fra Stortingets side da.
Vis hele sitatet...
Hvem som blir valgt er totalt irrelevant. Det er konsekvensene av valget som er kluet. Disse valgene følger en politisk agenda.

Å velge ting som internett og de Burma greiene har for eks null politisk effekt og har dermed ingen politisk verdi.
...og den politiske agendaen til Stortinget var å pisse på Kina slik at man får en liten diplomatisk krise? Dette er jo din tankerekke, så du bør fullføre den...

Det var du som mente man kunne trekke en klar linje fra Stortinget/Regjering til Nobelkomiteen som gjorde at førstnevnte også er ansvarlig. Da stiller jeg samme spørsmål som du gjorde da du ikke skjønte hvorfor vi skulle brenne noen broer til Kina. Har man så lite peiling på konsekvenser der på huset?
Sist endret av Kinseek; 14. oktober 2010 kl. 22:15.
Sitat av toeless Vis innlegg
Sør Afrika er ligger på samme linje som Russland når det gjelder BNP.

Ergo er det like bra å bo i Russland som Sør Afrika.

Om BNP per innbyger er lav spiller det ingen fuckings rolle så lenge folk får mat på bordet og ikke klager.

I tulle Norge bor det 5mill, i Kina 1 milliard og noe sier meg folk i Kina har det mye bedre enn i demokratiske India hvor det også bor 1 milliard. For ordens skyld så er ikke India engang i nærheten av å Kina når det gjelder BNP per capita.

Men det spiller vel ingen rolle. Demokrati er menneskerettigheter er garantert sukesess uansett virker det som...

Grafene dine er også godt utdatert.
Vis hele sitatet...
Herregud det er da vitterlig ikke poenget mitt!
Jagland valgte å gi prisen til den fyren han mente kjempa best for menneskerettigheter, ikke for levestandard.
Jeg er ikke enig i at Liu Xiaobo var den beste kandidaten.
Det jeg er enig i, er at kina kommer svært langt nede på lista når det gjelder pressefrihet, uavhengig av levestandard, noe som Jagland prioriterte høyere enn levestandard.

Dersom jeg hadde stått for utdelingen av prisen, skulle den gått til noen som kjempet for bedre levevilkår generelt.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du tror altså seriøst det har skjedd dramatiske endringer i Kina på 4 år som ikke en banal videreføring av de grafene dekker?

Fortell...
Vis hele sitatet...
BNP per capita PPP vokste med 50% fra 06-08, viser grafene dette? Nope

Kina er vel heller ikke blant de som har fått mest smekk på pung etter finanskrisa heller.
Demokrati og demokratisering av landet er ein ting, fridom til å ytre seg utan å bli fengsla er ein annan. Kina kan godt behalde styresettet sitt samtidig som dei kan tillate ytringsfridom og pressefridom.

Dette er essensielle menneskerettar som burde verdsettast uavhengig av styresett. Om dykk høyrer på Jagland sin tale då han annonsera Xiaobo som fredsprisvinnar, ser dykk at det er ytringsfridom som tyngar mest. Han seier det er ein sterk kopling mellom fridom og fred. Gi folket fridom, og dei held seg rolege, undertrykk folket, og du skaper konflikt.

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Her i vesten så har vi bygget opp en tanke med at demokrati og ytringsfrihet er viktige og sentrale rettigheter, disse tankene har blitt bygget opp gjennom generasjoner. Kina har aldri hatt denne kulturen, de har aldri hatt et demokrati. Men har en rekke ganger vært den ledene makten innen kultur og utvikling gjennom historien. Derfor er denne prisen et eksempel på vestlig makt arroganse, noe vi ikke burde holde på med når vi er mer avhengige av Kina enn det de er av oss.
Vis hele sitatet...
Ja, vi har over ein lang periode utvikla tankane om demokrati og ytringsfridom, noko som ein kan kalle ein naturleg utvikling for land i vekst. Det er denne prosessen Kina nå går igjennom, og denne prisen er med på å synleggjere forkjemparane. Det kan ikkje vere anna enn sunt for Kina å få kritikk, og forhåpentlegvis vokse på den kritikken. Fredsprisen er ypparlig til å gje denne kritikken, for ingen andre vågar ytre seg grunna Kina sin mektige posisjon.
Ærlig talt tror jeg brobygging og god dialog hadde fungert som et bedre virkemiddel enn å pisse av kina så jævlig.

Fredsprisen er snart glemt, at lille Norge ga prisen til en dømt kriminell i Kina blir ikke. Håper det var verdt de x-antall hundre millionene det kostet norsk økonomi i tapte avtaler.

Jagland tråkket kina på tærne og torpederte arbeidet så mange har gjort for å bygge opp god dialog. Way to go.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du tror altså seriøst det har skjedd dramatiske endringer i Kina på 4 år som ikke en banal videreføring av de grafene dekker?

Fortell...
Vis hele sitatet...
Joda, det har skjedd veldig mange endringer i Kina de siste 5 arene ifølge lokalbefolkningen her i byen. Nøyaktig hva som har skjedd kan jeg ikke svare pa, siden jeg er veldig lite interessert i politikk og har ikke gidda a spurt hva. Eller om de endringene det er snakk om, er relevant til temaet i denne traden . I'm just saying.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg mener at det blir feil å gi fredsprisen til denne personen. Dette ble gjort bare for å sette søkelyset på Kina, fordi Kina er en stor nasjon. Jeg kjenner flere som bor i forkjellige deler av Kina og ingen av dem klager på tilværelsen. De lever et helt normalt liv og er fornøyde med den tilværelse de har og ser ingen grunn til å endre på det. Greit nok at ytringsfriheten ikke er på topp, men de er likevel fornøyd med staten og mener ikke at dee har det noe spessielt vondt som vi tror de har.
Hvorfor ikke rette søkelyset på et land der folk faktisk har det vondt som Hviterussland, Tadjikistan, Kyrgyztan, Uzbekistan eller Turkmenistan? Folk i disse landene blir faktisk banket opp og fengslet daglig og deres tilværelse er mye værre enn den tilværelsen vi mener kinesere har. Dette er stater som akkurat som de vil med innbyggerne sine og som aktivt sørger for at alle penger som kommer inn blir levert direkte til presidentens lommebok. Men er det noen som bryr seg om disse personene? Nei, det virker ikke som om disse landene er av noen interess for oss. Rett og slett fordi de ikke er like store. Dessuten har Statoil store summer investert i disse landene. Azerbaijan er det beste eksempelet her. Dette landet har noe av det værst tenkelige styresettet i værden der presiidenten/diktatoren får mer og mer makt via utenlandske selskaper som investerer i landet og sikrer presidentens makt.
Betyr ikke disse landene noe?
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig tror at det ikke finnes kinesere som blir fengslet og banket opp er du jaggu naiv. Poenget, håper jeg, med denne prisen ligger i å understreke at nå som Kina ikke bare har størst befolkning, men også mer makt og penger, så må de også begynne å ta hensyn til hva de har forpliktet seg til internasjonalt. Det er visst mange som glemmer at Kina har underskrevet og vedtatt lover som blandt annet omhandler ytringsfrihet og ikke minst PRESSEfrihet. Allikevel blir disse lovene ignorert daglig, de store pressehusene i Kina er underlagt streng sensur og bruk av husarrest er dessverre relativt vanlig.

Liu er ikke bare en 'random kineser', som flere her påpeker. Jeg synes det er flott at han fikk prisen, for han har arbeidet kontinuerlig i flere år for å få partiet til å begynne å følge de lovene de selv har vedtatt. Det vil si at han har kjempet for rettssikkerheten til 1,3 milliarder mennesker. Alleredet har noe positivt kommet ut av prisen; Li Rui (nei, ikke enda en 'random kineser', men den tidligere sekretæren til Mao) og andre gamle partitopper har nettopp publisert sine egne brev der de krever at pressefriheten i Kina må opprettholdes.

Jeg tror at Kina ikke klarer å tro at den norske regjeringen ikke har noe med prisen å gjøre rett og slett fordi noe lignende ville vært utenkelig i Kina. Det er deres problem. Jo lengre de fortsetter å 'sabotere' Norge og norske interesser ved å avlyse møter ol. jo mer mister de ansikt, de framstår som smålige. Det er vel verdt å merke seg at det var få land som kastet seg på gratulasjonene med entusiasme, Anne Applebaum (nei, ikke en 'random journalist') påpekte med rette at Norge er et av få land som kunne våge dette med tanke på økonomisk tilknytning til Kina. Det gjør det hele enda bedre synes jeg, at komiteen tok muligheten der andre ikke ville våget ut fra økonomiske hensyn.
Men, for å bumpe tråden litt :/

Men, tror dere Kina ville fungert sånn som vi i Norge ser på et demokrati. I Kina har vi i Norge langt fra et realt demokrati, mener mange Kinesere.

Kilde: min far har jobbet i Kina.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Men, tror dere Kina ville fungert sånn som vi i Norge ser på et demokrati.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

India blir vel betraktet som et demokrati, og det har nesten like stor befolkning som Kina, og kanskje enda større variasjon i etnisitet/religion/språk/kultur.

Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
I Kina har vi i Norge langt fra et realt demokrati, mener mange Kinesere.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en setning som gir mening.
Har jeg forstått dette riktig prøver L33tSmiley å få fram at kinesere ser på demokrati på en annen måte enn oss i vesten og lurer derfor på om vestlig demokrati er mulig i Kina.
Kilde: hans far, som har snakket med folk i Kina gjennom jobben.
Sist endret av Mith; 22. oktober 2010 kl. 13:17.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Lycan Vis innlegg
Virkelig? "Alle" har da tydligvis ganske feil.
I skrivende stund befinner jeg meg i Dong Guan, Guangdong. Har bodd en mnd i Beijing, og har bodd hos en helt vanlig familie på et lite (med lite så mener jeg rundt 300.000 inbyggere) sted som heter Enping.
Jeg lever godt, og levde godt i Beijing, bostandarden er høy. Jeg har alt jeg trenger. Har også sett leiligheter til forskjellige kinesere. Noen ikke fult så bra som andre selvsagt. Den familien jeg bodde hos hadde det veldig greit, og det hadde ikke gjort meg noe vondt å bo der på fulltid.
Noen veier her og der er helt rævva, det er en del søppel rundt omkring men ikke så mye at det faktisk gjør noe. Lufta er heller ikke noe å skryte av, men man venner seg fort til det. Og jeg vurderer faktisk å bli boende her i Kina, vi får se hva tiden bringer.

Det de fleste kinesiske vennene mine her, klager stort sett på at det er for mye folk. Ellers har de det ganske greit og mange har ikke så alt for mye imot regjeringen.

Nei..Kina er ikke et dårlig sted å bo. Jeg trives godt her. Desuten er jentene veldig pene!

Sjekk faktaene dine neste gang
Vis hele sitatet...
Nå går ikke livskvalitet utelukkende ut på boforhold. Mange vil vurdere et land hvor man ikke kan ytre meningene sine fritt som et dårlig land å bo i. Jeg ville heller hatt en gammel kloss av en tv som jeg kunne sett usensurerte nyheter på, enn en ny flatskjerm med kun myndighetsvennlige programmer, for å si det sånn.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitter å ser på sendinge nå. Fikk frysninger når alle reiste seg og klappet etter å allererede ha applaudert i en evighet for Liu Xiaobos.

Akkurat sett Training Day, så var litt morsomt å se Denzel Washington sitte å chille i salen
Sist endret av duzzyd; 10. desember 2010 kl. 13:18.