Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8729
Har altså et bankkort. Er inne på bankens nettsider og lurer på hva disse begrepene betyr egentlig.

Effektiv innskuddsrente

Effektiv overtrekksrente

Til funny guys der ute, jeg har prøvd Google.
Du kan umulig ha googlet lenge hvis du ikke finner svaret på dette, svaret står jo i første treffet for faen.
Se http://www.finansportalen.no/Forsiden for svar på flere spørsmål.

Den effektive renten forteller hva du faktisk betaler for lånet. Den effektive renten er uttrykket for den samlede virkningen av den nominelle renten, gebyrene (etableringsgebyr, termingebyr mv.) og tidspunktene for de terminvise betalingene. Teknisk er den effektive renten definert som den internrenten som gir nåverdi lik null.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 9. desember 2010 kl. 17:45.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan umulig ha googlet lenge hvis du ikke finner svaret på dette, svaret står jo i første treffet for faen.
Se http://www.finansportalen.no/Forsiden for svar på flere spørsmål.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa: til alle funny guys der ute, JEG HAR PRØVD GOOGLE!

Ikke alle er økonomer og finansrådgivere som deg. Jeg skjønner ikke bær av det som står der.
Effektiv rente er hva du betaler ekstra for å låne pengene, inkludert alle renter og gebyrer. Dersom du fremdeles ikke forstår må du definere akkurat hvilken del du ikke forstår...
Sitat av KingJay Vis innlegg
Som jeg sa: til alle funny guys der ute, JEG HAR PRØVD GOOGLE!

Ikke alle er økonomer og finansrådgivere som deg. Jeg skjønner ikke bær av det som står der.
Vis hele sitatet...
Jeg er hverken finansrådgiver eller økonom, dette er allmennkunnskap. Hvis du ikke forstår det som står på finansportalen så anbefaler jeg deg å spørre etter hjelp i banken, de er mer enn villig til å hjelpe deg. Du har tydeligvis ikke de grunnleggende kunnskapene som kreves for å låne penger (og det er helt greit det), men da kan det være greit å spørre noen som jobber med dette daglig og ikke randoms på nettet.
Det jeg postet er rimelig forenklet og vanskelig å koke ned noe mer uten å starte helt på bunnen med hva renter, gebyr og termin betyr.
Sist endret av Mith; 9. desember 2010 kl. 18:11.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er hverken finansrådgiver eller økonom, dette er allmennkunnskap. Hvis du ikke forstår det som står på finansportalen så anbefaler jeg deg å spørre etter hjelp i banken, de er mer enn villig til å hjelpe deg. Du har tydeligvis ikke de grunnleggende kunnskapene som kreves for å låne penger (og det er helt greit det), men da kan det være greit å spørre noen som jobber med dette daglig og ikke randoms på nettet.
Det jeg postet er rimelig forenklet og vanskelig å koke ned noe mer uten å starte helt på bunnen med hva renter, gebyr og termin betyr.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva effektiv rente er nå. Men hva blir innskudds- og overtrekksrente da? Du har rett i dette, jeg har aldri foretatt et lån før. Takk for hjelpen.
Litt enkelt forklart: Innskuddsrente er den renten du får på penger du setter inn på konto, overtrekksrente er den renten som du må betale når du overtrekker kreditten din.
Sist endret av Mith; 9. desember 2010 kl. 18:20.
Sitat av Mith Vis innlegg
Litt enkelt forklart: Innskuddsrente er den renten du får på penger du setter inn på konto, overtrekksrente er den renten som du må betale når du overtrekker kreditten din.
Vis hele sitatet...
Altså: Innskuddsrente: Du setter inn penger på kontoen og du får renter på det. Altså mere penger (tror jeg) = du tjener på det.

Overtrekksrente: Du har gått i minus på krediten din og du får da "straffer" på det i form av renter. Altså det er negativt. = Du må betale mer av beløpet.

Det er iallefall sånn jeg tror det er.
Sist endret av Curver; 9. desember 2010 kl. 18:24.
Mith og Curver, takk for hjelpen. Nå fikk jeg svar på alt. Håper jeg ikke er den eneste her som ikke vet hva alle disse begrepene betyr.
Sitat av Curver Vis innlegg
Altså: Innskuddsrente: Du setter inn penger på kontoen og du får renter på det. Altså mere penger (tror jeg) = du tjener på det.

Overtrekksrente: Du har gått i minus på krediten din og du får da "straffer" på det i form av renter. Altså det er negativt. = Du må betale mer av beløpet.

Det er iallefall sånn jeg tror det er.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil ha en forklaring på hvordan dette prinsippet funker så skal jeg prøve å forenkle det:
Du blir kunde i banken og oppretter en konto.
Pengene du setter inn på den kontoen tar banken for å låne ut igjen til andre.
Som takk for lånet får du "innskuddsrente", noe som du selvfølgelig tjener på siden det er penger du får utbetalt rett på konto.
Hvis jeg så kommer til samme bank og tar opp ett lån så må jeg betale banken først den summen som jeg låner, så den renten som banken skylder deg også skal banken ha sin del. Det vil si at utlånsrenten alltid er høyere enn innskuddsrenten, fordi banken også skal tjene penger.

Overtrekksrente kommer først inn når man låner penger av feks. VISA og skal betale disse tilbake. Da må du betale tilbake alt du lånte pluss litt ekstra som går i lommen til VISA og banken, som takk for hjelpen. Derfor er selvfølgelig også den høyere enn innskuddsrenten.

Som sagt, jeg er ingen økonom, men dette er hvertfall en veldig enkel og forstålig måte å forstå hvordan banker og kreditorer tjener noe av pengene sine.
Sist endret av Mith; 9. desember 2010 kl. 18:45.