Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3912
Hei, har en moped uten batteri som jeg har lyst til å montere batteri på. Jeg tenkte å sette på en likeretter slik at jeg får likespenning til batteriet. Vil batteriet lade med en spenning ifra statoren på 10 volt? Statoren produserer ca 80 watt

Problemet er, hvordan skal jeg begrense ladingen til batteriet slik at det ikke overlader og blir ødelagt??? Er det en enkel løsning på dette? Hvordan er det isåfall gjort ellers på andre bilder og mopeder? ��
Sist endret av Mrbutthurt98; 5. september 2016 kl. 02:11.
Hva slags moped er det du har? Gjør det litt lettere å svare på, den hadde vell originalt batteri eller?
Suzuki rmx, den har ikke batteri orginalt. Den har forsåvidt egen lys spole på 85watt
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
10v er vel tomgang? Dette øker med turtall.

Du må kjøpe kombinert likeretter/laderegulator, evt begge to. Denne kobler du parallelt med kretsen ut fra ladespolen.
Når du har montert må du sørge for at du får noe mellom 13.8-14.4v ut til batteri, avhengig av turtall.
Deretter må du koble om lysene dine fra spolen din til batteri, husk sikring og koble etter tenningen, slik at du ikke kan glemme å skru lyset av.

Husk at mopeden ikke er beregnet til å ha batteri, spolen din er egentlig ment til å mate lyspærene dine, 80W på 12v tilsvarer ca 6 ampere.
Dersom du har mange strømforbrukere, og batteriet skal lades samtidig så blir det veldig mye for den lille spolen din, du kan evt begrense dette ved å kjøpe en liten laderegulator som ikke kan lade mer enn spolen kan gi.
Okay, takk for svar �� hvor får jeg kjøpt laderegulator? Har prøvd å finne selv,men finner ikke noe som er aktuelt