Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3586
Hei, har tenkt til å oppgradere lyset på mopeden min. Har for øyeblikket en 55W h7 halogen pære og den fungerer helt ypperlig.
Jeg tenkte å bytte ut denne pæren med et 55W xen pære men siden det ikke er batteri på mopeden tror jeg dette blir litt problematisk. Man får jo kjøpt AC hid kit, vil disse passe? Problem nr2 er jo at xenon trenger veldig mye strøm for å tenne. Leste på nett at jeg kunne koble på en kondensator så ville det funke? Isåfall hvilken type kondensator trenger jeg og hvor stor?

I et 55w xenonkit er hver av pærene på 27,5 watt slik at ette er tilsammen på 55W eller er begge pærene på 55W?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er flere problemer her.

Xenon trenger ikke så veldig mye strøm for å starte, men spenning, dette ordner ballasten, men et av de tekniske problemene jeg kan tenke meg er ujevn ladespenning, spesielt på lavt turtall. Dette ser du vel nå, at glødepæren din såvidt lyser på tomgang? Dette fordi ladespolen ikke generer nok effekt.
Er godt mulig det vil funke med kondensator, men tviler på det er sunt for både ballast og pærer.

Ballast til xenon går på likestrøm, og din moped uten batteri leverer nok kun vekselstrøm, derfor må du også ha en likeretter, evt laderegulator dersom du går for batteri.

Enda en ting å tenke på, er at 55W med xenonlys lyser noe helt vannvittig mye, da 35W xenon er vanlig på biler som kjørelys, 55W blir brukt på fjernlys noen ganger.
Du kommer med andre ord til å blende alt og alle du kjører mot, og lysbildet kan endre seg dersom brennpunktet endrer seg, da reflektoren din ikke er laget for en slik pære.

Når det gjelder xenon, så er det ikke pærene som bestemmer effekten, men ballasten, enten 35 eller 55.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis det er som på bil er det så godt som umulig å få godkjent ettermontert xenon.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror jeg skal ettermontere ett batteri. Må ha likeretter for vekselspennig, men hvordan får jeg regulert slik at batteriet ikke overlader og blir ødelagt?

Skal selvfølgelig ha kjørelys og lang lys slik stilling jeg ikke blender ned annen trafikk hehe mopeden er trimmet og ikke akkurat lovlig fra før så bryr meg forsåvidt bare om godt lys og driter litt i regelverket.

Likeretter ifra vekselspennig til likespenning *
Sist endret av Mrbutthurt98; 5. september 2016 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.