Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  366 234684
Hvilken:

Paulo Coelho - The Witch of Portobello

Hva:

Enda en av Paulo Coelhos bøker. En finurlig fortelling fra flere perspektiver om en adoptert jente som driver med aktiviteter litt utenom det vanlige

Hvorfor:

Jeg har lest mange av bøkene hans før, og jeg liker bøker med lite ytre handling. Han er også en fantastisk forfatter og man kan plukke ut mye visdom fra bøkene hans, selv om jeg ikke nødvendigvis synes alle er like spennende. En annen grunn er at jeg har lest så mye prosa i det siste, pluss at jeg er midt i "Min venn Leiesoldaten", så jeg trengte noe lettere

Hvordan:

Ikke av de beste fra Coelho, men likevel en god bok med mye filosofi mellom linjene. For de som har lest Coelho før vil jeg ikke spoile, og for de som ikke har det må man nesten lese en bok for å skjønne hva de handler om. En ting er derimot sikkert; han er en utrolig dyktig forfatter, selv om jeg ikke kommer til å putte denne på noen "must read"-liste.
Sist endret av phish; 11. august 2013 kl. 20:59. Grunn: Formatering
Hvilken: Jakthundene av Jørn Lier Horst.

Hva: En norsk kriminalroman hvor man følger en politimann som må renvaske seg selv for anklager om å plante bevis. Han blir suspendert, og må dermed selv prøve å finne ut av hvem som plantet bevisene.

Hvorfor: Har hørt at det er en god krimroman, og fant den i innbundet versjon for 99kr på ARK.

Hvordan: Den var bra den. Det er ekte, norsk krim, på både godt og vondt. Fungerer helt topp når du er tom for nytt lesestoff fra Nesbø!

Boka har fått ganske god kritikk i media, og det er helt fortjent, for det er en solid krimbok som er vanskelig å legge fra seg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvilken: El Choco: svensken i Bolivias mest ökända fängelse, av Markus Luttemann.

Hva: En svenske havner på fengsel i Bolivia etter å ha forsøkt å smugle kokain tilbake til hjemlandet. Sann historie.

Hvorfor: Jeg så den på en flyplass for 5-6 år siden, tenkte den så interessant ut, tok et bilde av den for å få lest den senere, og har nå endelig fått gjort det.

Hvordan: Veldig godt. Jeg hørte lydboken lest av forfatteren, og han både leser og skriver bra. Vi får høre om de politiske forholdene på passende steder, og annen bakgrunnsinformasjon vi måtte lure på. Jeg kommer ikke på spørsmål jeg sitter igjen med etter at jeg er ferdig med den. Det skjer nok av interessante ting i fengselet, som er helt annerledes fra de vi kjenner fra amerikanske filmer og norske avisartikler.
Sist endret av Jonta; 26. august 2013 kl. 16:56.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Journalism av Joe Sacco

Hva:En samling journalistiske historier i tegneserieform, av Joe Sacco, som enkelte regner som en pioner innen tegnet journalistikk.
I boken er det presentert et utvalg av historier som har vært trykket i forskjellige publikasjoner, det er så vidt jeg vet den første samlingen som er trykket.
Den inneholder reportasjer fra Palestina, Tsjetsjenia, Balkan, Irak, India og Malta, og er presentert som tredjepersonsperspektiv reisedokumentarer.

Hvorfor: Enkelt og greit pga "kunder som kjøpte X, kjøpte også denne" på amazon.com, min lommeboks bane.

Hvordan: Jeg likte den veldig godt.
Jeg har en stor forkjærlighet for grafiske romaner og noveller, og da spesielt med historisk eller sosialrealistisk tematikk.
Selv om et par av reportasjene blir kuttet litt for kort pga hendelser utenfor forfatterens kontroll lykkes han allikevel å presentere noen virkelig sterke historier.
Illustrasjonene er bra, og inneholder nok detaljrikdom til å berike historien utenom dialogen.
Jeg kunne tenke meg at et par av reportasjene var lenger, spesielt den fra India, men det er som sagt litt utenfor hans kontroll, og han forklarer hvorfor det ble som det ble.
Han kommenterer også hver enkelt reportasje, og det er interessant å lese hva han selv synes om dem, og hvordan han gikk frem for å skape dem.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Slaughterhouse-Five av Kurt Vonnegut

Hva: En satirisk roman løst sentrert om bombingen av Dresden under andre verdenskrig.

Hvorfor: Jeg har lest andre bøker av Vonnegut, som jeg liker godt, og Slaughterhouse-Five er ansett som hans seminale verk.

Hvordan: Jeg synes det var en god bok, selv om jeg kanskje ikke er enig i at det er hans beste.
Den er litt rotete, uten at jeg ser nødvendigheten av det. Den er semi-autobiografisk, og er lagt opp som en fortellerstemme som forteller om hovedkarakteren, en antihelt ved navn Billy Pilgrim.
Pilgrim er i stand til å hoppe mellom forskjellige tidspunkt i livet sitt, i alle fall er han av den oppfatningen.
Dette fører til at handlingen hopper frem og tilbake gjennom hele boken, i og for seg en grei teknikk, men jeg ser ikke hvordan den tilfører historien noe som helst.

Det boken klarer å tilføre, er uansett en fin påminnelse om hvor absurd krigføring egentlig er, og litt tanker om måten vi oppfatter tid.
Boken er uansett verdt å lese, mest på grunn av Vonneguts flotte språk.
Den er gjennomsyret av en underfundig, sarkastisk humor, og tidvis ganske poetiske vendinger.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Sveve over vatna av Ragnar Hovland.

Hva: En dannelsesroman hvor vi følger en ung bygdegutt i det han flytter til Bergen og lærer storbyen å kjenne.

Hvorfor: Jeg har tenkt på å lese boken i flere år, fordi Hovlands navn ofte dukker opp i diskusjoner om Norges beste forfattere, og denne boken er ansett som kanskje den beste, i alle fall den mest kjente av hans bøker.

Hvordan: Jeg elsket boken, en av de første jeg har lest på en god stund hvor jeg ikke klarte å legge den fra meg, men bare måtte lese videre.
Da jeg sovnet klokken halv fem i natt, gjorde jeg det med et smil om munnen, fordi jeg var så tilfreds med boken.
Boken holder et heseblesende tempo, og inndelingen i svært korte kapitler, ofte kun en enkelt side om gangen, gjør at man drives fremover uten å kunne hjelpe for det.
Den er full av bannskap, kjærlighet, fyll, vold og kommunisme, og alt er skrevet på en herlig nynorsk.
Selv om nynorsken er bred, er den lett forståelig, og utrolig flott å lese.
Boken er full av små underfundige hverdagsfilosofiske utsagn som fikk meg til å vekselvis humre, bli tårevåt i øyekroken eller skrattle for meg selv.

Alt i alt en av de flotteste bøkene jeg har lest på lenge.
Limer inn et lite utdrag for å illustrere stilen den er skrevet i;
Det var ein litt for tidleg kveld på Place de la République, og eg gjekk for å ta ein kopp kaffi på ein kafé like i nærleiken, litt bortover Faubourg du Temple, sidan det var så tidleg.
Verten skjenkte oppi ein kopp av den typen som er så liten at når du har drukke han så hugsar du det ikkje, og når dei krev betaling av deg tar du det for ein spøk, og når du ser at det er alvorleg meint begynner du å reflektere over kor absurd verda er, og kva er meininga med alt saman.
Vis hele sitatet...
Sist endret av The Great Catsby; 18. september 2013 kl. 01:11.
Hvilken: Fyrsten av Niccolo Machiavelli

Hva: Et av verdens desidert mest kjente politiske verker. Skrevet under renessansen. Den drar frem spennende og interessante politiske teorier og ideer. Enkelte kaller den "en håndbok i kynisk maktbruk", andre kaller den ett mesterverk.

Hvorfor: Dette er jo en bok som stadig blir dratt opp og referert til i alt fra politiske debatter til bok diskusjoner. Har lenge hatt lyst til å lese den, men jeg har ikke hatt tid. Fant den nylig i bokhylla og bestemte meg for å lese den en gang for alle :P

Hvordan: Jeg likte boken veldig godt, dette er en av de få bøkene som, for meg, lever opp til sitt omdømme. Jeg sitter igjen med en god følelse og mange nye inntrykk. Boken har virkelig fått meg til å tenke og revurdere mine politiske ideer. Den kan være litt vanskelig å tolke fra tid til annen men alt i alt føler jeg at jeg sitter igjen med en god forståelse av boken.

God bok, en av de bedre jeg har lest.
Sist endret av Elmsild; 18. september 2013 kl. 22:24.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Ready Player One av Ernest Cline.

Hva: En dystopisk sci-fi roman som for det meste foregår i en virtuell verden kalt OASIS, som er arvtageren til internett. I år 2044 har oppfinneren av OASIS vært død i 5 år, og hele verden leter etter "easter eggs" han har lagt igjen i den virtuelle verdenen han har skapt, som gir førstemann som finner det arverett på hele hans enorme formue. Han var enormt opptatt av videospill- og popkultur fra 80-tallet og opp til våre dager, noe som gjenspeiler seg i skattejakten, så hele boken fungerer som en mimrefest for oss som kjenner kulturen.

Hvorfor: Jeg fikk den personlig anbefalt av en kompis, og man kan nesten ikke ha vært på internett de siste to årene uten å ha hørt om boken, så jeg tenkte det var på tide og se hva all støyen handlet om.

Hvordan: Boken er en heseblesende reise hele veien, så jeg kjedet meg egentlig aldri. Selv om handlingen er noe forutsigbar og språket kan være platt til tider, var det fortsatt en fin leseopplevelse. Det er vanskelig å ikke bli nostalgisk når man leser den, om man har et snev av interesse for gamle dataspill, filmer, tv-serier og musikk. Selv om løsningene i boken ofte er noe fantastiske, er det fortsatt en ganske koherent og engasjerende historie. Det er en klassisk ung underdog-historie ispedd riktige mengder moral og humor, men jeg er litt usikker på målgruppen for boken. På den ene siden bør man være godt opp i tjueårene for å ta alle referanser, men språket virker som det er rettet mot et noe yngre publikum. Jeg kan vel uansett anbefale den til folk som liker den nevnte kulturen, men ikke forvent en fantastisk leseropplevelse, forvent heller noen timer med actionfylt moro.
Historien ser ut som Reddit kollektivt har gått sammen for å skrive et filmmanus, og jeg håper virkelig det blir laget en film av denne. Det kunne blitt den kjekkeste nerdefilmen siden Scott Pilgrim.

Hvilken: Paper Towns av John Green.

Hva: En slags oppvekstroman forkledd som et mysterie. Amerikansk high school, forsvinningsdrama og småbymentalitet er greie stikkord.

Hvorfor: John Green har vært mye oppe i Redditzeitgeisten i det siste, og jeg tenkte som vanlig å se om det var hold i hypen. Hvorfor jeg først har blitt obs på ham nå, selv om han har vært aktiv og prisvinnende i mange år allerede har jeg ikke noe godt svar på.

Hvordan: Boken er standard tenåringsangst, småbyoppvekst og intellektuell oppvåkning. Det som gjør den interessant er det overraskende engasjerende forsvinningsdramaet boken dreier seg rundt, samt det tidvis nydelige språket. Litt kvasifilosofisk kanskje, men fortsatt mange fine observasjoner og poetiske vendinger. Kanskje en av de beste og mest intelligente i sjangeren jeg har lest på lenge, og som med Perks of being a wallflower skulle jeg ønske jeg hadde lest den da jeg var et par år yngre. Jeg vil kalle den en veldig bra miks av Catcher in the rye, Veronica Mars, On the road og nevnte Perks of being a wallflower
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken: American Gods - Neil Gaiman

Hva: Shadow slipper ut av fengsel. Hans kone har tilfeldigvis omkommet i bilulykke, og Shadow møter tilfeldigvis på en mann som kaller seg selv Mr. Wednesday som overtaler Shadow til å jobbe for seg. I begynnelsen er det ikke helt klart hva han egentlig skal jobbe som eller med, men det hele tar han med på en merkelig reise igjennom USAs kultur og historie.

Hvorfor: Den var på salg til 50,- og jeg hadde lyst på noe nytt å lese. Den var feit, hadde en fengende tittel og det var tilfeldigvis Gaiman som hadde skrevet den.

Hvordan:
Litt lang og kronglete til tider. Vanskelig å følge med på "hovedhistorien" med alle mellom-kapittel-ene som kommer inn i mellom. Likevel ser jeg at det hadde en sammenfattende historie med hovedhistorien. Spennende og interessant lesing. Det er også en ganske lærerik bok med mye rare "fakta". Man får mye innsikt i amerikansk kultur på tvers av landet, og jeg merker at jeg hele tiden er veldig nysgjerrig på hovedkarakteren og hva han blir å møte på veien videre.
Sist endret av kn^tte; 8. oktober 2013 kl. 18:46.
Hvilken:
The Death of Bunny Munro av Nick Cave
Hva:
Bunny, en selger av beauty products(finnes det et lignende ord på norsk?), mister sin kone til selvmord. Nå har han vært notorisk utro og er generelt sett en drittsekk, men allikevel klarer han ikke være i hjemmet lenger. Derfor drar han på roadtrip med sønnen Bunny jr.
Konens død henger som et mørkt teppe over Bunny og han klarer ikke helt å holde grep om livet lenger. Svikting av små barn på høyt nivå og puling av alt med puls blir standard.
Litt som den kjipe, og om mulig mørkere, utgaven av Hank Moody for de som har sett Californication med en sønn som forguder sin far på roadtrip.
Hvorfor:
Jeg sto nå i butikken og skuet utover engelsk-sekjonen. Blant Hemningway og Tom Clancy så jeg et navn jeg har fra andre steder enn bøker, nemlig Nick Cave. Tenkte da why not og røsket med meg den.
Hvordan:
Overaskende bra. Nick Cave ass, enkelte folk klarer tydeligvis alt...
Det er en veldig underholdende bok. Mørk, rå, morsom, bra skrevet, flotte detaljer og generelt sett ganske kul. Den blir etterhvert noe forutsigbar og jeg skal ikke legge under en stol at det er veldig en bok som er veldig "mann". I tillegg er det lite plot og man blir egentlig bare med på en tur ned i det mørke. Så, det er ikke en bok for alle. Men, liker du håpløse antihelter, sex og dystre fremtidsutsikter er det absolutt en bok å ta med seg.
4/6, kanskje 5/6 om du er Nick cave-fan.
Hvilken: Gjenferd av Jo nesbø

Hva: Boken omhandler Harry Hole som dere kansje kjenner til, som hiver seg på et fly til Oslo for å renvaske en gammel kjenning. Tror ikke jeg skal si så mye mer.

Hvorfor: Fikk en ide i vår om at jeg skulle begynne på en bokserie, etter flere år uten noe særlig med lesning, og falt deretter for Harry hole serien, og nå var det gjenferd som stor for tur.

Hvordan: Likte boken kjempe godt, og jeg tør nesten å gå så langt å si at dette var min favoritt bok i Harry Hole serien så langt (har enda ikke lest politi). Liker spesielt godt hvordan man for et innblikk i Oslos narkomiljø, og se hvordan små valg, gjør så store forskjeller. Liker også hvordan man følger livet til offeret gjennom brev som han har skrevet til faren.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Consider the lobster av David Foster Wallace

Hva: Essay om hummerfestivalen i Maine, skrevet på oppdrag for Gourmet Magazine, som raskt mister fokus på festivalen og går over på å filosofere rundt etikken ved å koke hummeren levende.

Hvorfor: David Foster Wallace er en av mine favorittforfattere, og jeg snublet over denne på nettet og tenkte det var en fin måte å varme opp til å fortsette på Infinite Jest av samme forfatter, som jeg ikke har orket å fortsette på de siste seks månedene(over 1000 sider pluss over 300 fotnoter tærer på).

Hvordan: Essayet var finfint. Det er kort og lettlest, og tidvis både morsomt og kanskje for noen tankevekkende. Jeg tror ikke du vil bli skuffet om du setter av et kvarter og leser det selv, hele essayet ligger ute her; http://www.gourmet.com/magazine/2000...printable=true .
Tips: åpne det i to faner, og ha det ene bladd ned til fotnotene, for å gjøre det enklere å holde tråden i lesingen.
Sist endret av The Great Catsby; 9. oktober 2013 kl. 21:54. Grunn: Formatering
Hvilken: Five Days at Memorial av Sheri Fink

Hva: En bok som tar for seg dagene etter Katrina-katastrofen i New Orleans på et sykehus. Beskriver hvordan sykehuspersonellet må forholde seg til stadig knappere ressurser. Den røde tråden er påståtte (barmhjertighets)drap og sakene som oppstår rundt disse.

Hvorfor: Fått aldeles strålende kritikker, og grenser til mitt interesseområde.

Hvordan: Meget godt skrevet. Om enn kanskje noe uklar i de etiske dilemmaene. Jeg liker ikke forfattere som overlater for mye til leseren. Jeg gjør opp min egen mening uansett, men foretrekker å ha noe å si meg enig eller uenig i. Da synes jeg også argumentene oftere blir bedre strukturert. Dog, det er jo prisverdig at forfatteren greier å holde seg såpass distansert fra det etiske samtidig som hun evner å gå inn i detaljene på en måte. Det er jo tross alt ambisjonen til de fleste journalister.
Hvilken: Siddhartha av Herman Hesse

Hva: En bok om reisen gjennom livet til en samtidig av Buddha.

Hvorfor: Fordi jeg fikk den av min alternative tante, den var veldig kort og jeg trengte noe ikke-faglig litteratur.

Hvordan: Vakkert språk. Litt i ånderligste laget for enkelte muligens, men det er den boken som har hatt mest (positiv) innvirkning på hverdagen min i perioden jeg leste den. Jeg pleide å lese den i lunsjen, og resten av dagen føltes det som om jeg svevde to cm over bakken.
Hvilken: "The Martian" av Andy Weir (lydbok, audible)

Hva: Boken handler om en astronaut som har blitt forlatt på Mars etter en ulykke. Veldig Robinson Crusoe in space.

Hvorfor: Anbefalt av kamerat, som ikke klarte å slutte å snakke om hvor bra denne boka var. Trengte noe nytt å lytte til på mobilen, så passet bra.

Hvordan: Sikkert ikke en bok for alle, men jeg elsket den. Historien utspiller seg i forholdsvis nær fremtid og omhandler etterdønningene etter ulykken som råket den 3. bemannede turen til mars. Det beste med boken for meg er de detaljerte og troverdige løsningene hoverpersonen har på alle problemene han støter på, og den positive holdningen han prøver å ha i all håpløsheten. Boken starter slik:

"I'm pretty much f**ked.

That's my considered opinion.

F**ked.

Six days into what should be the greatest two months of my life, and it's turned into a nightmare. I don't even know who'll read this. I guess someone will find it eventually. Maybe 100 years from now. For the record... I didn't die on Sol 6. Certainly the rest of the crew thought I did, and I can't blame them. Maybe there'll be a day of national mourning for me, and my Wikipedia page will say "Mark Watney is the only human being to have died on Mars." And it'll be right, probably. Cause I'll surely die here. Just not on Sol 6 when everyone thinks I did. Let's see...where do I begin?"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Trout fishing in America av Richar Brautigan

Hva: En bok løst sentrert rundt ørretfiske i Amerika, men egentlig ikke. En surrealistisk, kort liten bok delt inn i bittesmå kapitler, uten noen klar gjennomgående handling, mer korte bruddstykker hvor noen av karakterene går igjen.
Boken er selvreferende, tre av kapitlene går med på å beskrive omslagsbildet til boken, og frasen "Trout fishing in America" henspeiler ikke bare på selve akten å fiske ørret i Amerika, det er også navnet på en person, navnet på boken, et pseudonym for Jack The Ripper, blant flere eksempler.

Hvorfor: Siden den kom ut i 1967 har den holdt seg relevant, som en populær kontrakulturell bok. Selv om den kanskje ikke er like overraskende i dag som i post-beatnikperioden, er den fortsatt å finne på mange lister over anbefalte bøker fra perioden. Den er ofte satt i samme bås som Even cowgirls get the blues, uten at jeg helt ser sammenligningen.

Hvordan: Boken er snedig og morsom. De mange metaforene er ofte treffende, tankevekkende eller bare uforståelig, men de gjør boken underholdende å lese. Jeg liker surrealisme, men dadaistisk surrealisme som er det kun for å være det gir meg som oftest lite. Den er lite nok tilstedeværende, og bra nok formulert til at det ikke blir et irritasjonsmoment. Jeg er litt usikker på hva man egentlig skal ta med seg videre fra denne boken, det jeg fikk ut av den var mest et par timers underholdning, men man skal jo ikke kimse av det heller.
Hvem skjøt William Nygaard?
Forfatter: Odd Isungset.

Bakgrunn: da den britiske forfatteren Salman Rushdie publiserte den kontroversielle romanen Sataniske Vers annonserte Irans daværende leder og ayatollah en dødsdom, både over forfatteren og over alle bokens oversettere og utgivere over heile verden. Iran`s ledere oppfordret alle troende muslimer å drepe enhver person som hadde en eller annen tilknytning til boken eller dens forfatter. I oktober 1993 blir William Nygaard skutt utenfor sitt eget hjem. For første gang etter andre verdenskrig ble en nordmann angrepet og forsøkt myrdet fordi han hadde forsvart ytringsfriheten. Politiets etterforskning av drapsforsøket var mildt sagt elendig, og den skyldige har aldri blitt tatt.

Hvorfor: Jeg oppdaget denne boken tilfeldigvis på ett bibliotek, og boken virket spennende og interessant. Derfor plukket jeg den med meg, og det angret jeg ikke på.

Hvordan: Boken er en slags dokumentar, og forfatteren går gjennom en del materiale fra politiets etterforskning etter attentatforsøket på William Nygaard. En del av dette materialet var tidligere hemmeligstemplet, og det kommer frem veldig mye ny informasjon som tidligere ikke var offentlig kjent.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: The Group av Mary McCarthy

Hva: En skjønnlitterær roman hvor vi følger en gruppe på åtte piker som sammen er nyutdannede fra prestisjefylte Vassar College, i 1933, midt i den verste depresjonstiden. Bokens handling veksler mellom de forskjellige personene, i det vi følger dem gjennom alt det unge velstående piker slet med på den tiden, og til en viss grad sliter med enda selv om det er mindre tabu i dag; samfunnets krav om et lykkelig ekteskap, reproduksjon, prevensjon, mentale lidelser og selvrealisering. Da den kom ut i 1963 var den uhyre kontroversiell, men ble liggende på bestselgerlistene i to år. I Australia ble boken forbudt som umoralsk. Den er også en direkte inspirasjon for Candace Bushnell, forfatteren bak spalten Sex og singelliv, og det er ikke vanskelig å se paralleller.

Hvorfor: Som et ledd i min plan om å ha lest all viktig feministisk litteratur var turen nå kommet til denne boken, som regnes som en av de viktigste fra perioden.

Hvordan: Jeg elsket boken, det er nok en av bøkene jeg har satt mest pris på på veldig lenge. Språket er fantastisk, og handlingen medrivende. Kanskje jeg er i overkant positiv pga min enorme fascinasjon for New York på tidlig 1900-tall, men jeg ble rett og slett betatt av boken. Den maler et tilsynelatende realistisk bilde av hvor repressivt samfunnet var, for både kvinner og menn, og det er også betenkelig at mange av problemstillingene synes relevante i dag.

Hvilken: Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking av Susan Cain.

Hva: Det siste årets mest poppe "selvhjelpsbok", som tar sikte på å være en vitenskapelig gjennomgang av introverthet. Hva det vil si, fysiologiske årsaker, psykologiske virkninger og introvertes rolle i samfunnet. Man kan knapt ha vært på internett det siste året uten å ha hørt om boken, og den har blitt kalt den viktigste boken på området.

Hvorfor: Jeg har det siste året sett boken på alle flyplasser jeg har vært på, men den står alltid så nært selvhjelpshyllen at jeg har vært skeptisk til den. Da jeg fikk den anbefalt av en venninne hvis smak jeg setter pris på, ga jeg den en sjanse. Jeg anser meg selv som tilbøyelig til introverthet, og har da også en personlig interesse for området.

Hvordan: Jeg likte ganske godt den første halvdelen av boken. Der lener hun seg for det meste på det som fremstår som seriøs forskning på området, og kommer med få personlige oppfatninger. Utover i boken blir den mer og mer tendensiøs, og ender opp med en del teorier som virker rett ut spekulative. Den saklige, men velformidlende tonen blir i økende grad patosdrevet, og de mange anekdotiske historiene blir trettende etter en stund. Da blir det lettere å observere de mange tankefeilene som man kanskje lettere unnskyldte tidligere.

I begynnelsen av boken tar hun for seg hva det vil si å være introvert,og påpeker skillet mellom introverthet og sjenerthet, og hvordan de ikke nødvendigvis henger sammen. I resten av boken bruker hun nesten eksklusivt termen introvert, uten å spesifisere nærmere. Ikke før i epilogen tar hun tak i dette, og beskriver hvilken betydning hun legger i sin bruk av termen. Denne forklaringen virker alt annet enn plausibel, og virker som den er slengt inn i etterkant, i det hun innså at teksten hennes mister sin koherens pga begrepsblandingen. Siden hun ikke spesifiserer hvilken betydning de forskjellige forskerne legger i ordet heller, fremstår ikke teksten som vitenskapelig slik hun ønsker (en femtedel av boken er dedikert til litteraturlisten), men som en hvilken som helst selvhjelpsbok bygget på et skrøpelig fundament.

Alt i alt, en bok som har vært viktig for å belyse situasjonen, men som kunne vært gjennomført veldig mye bedre.
Som nevnt, den første halvdelen var tidvis interessant, og har nok et formål, men den siste halvdelen føler jeg grumset mer til enn den forklarte.
Sist endret av The Great Catsby; 27. oktober 2013 kl. 20:23. Grunn: Formatering
1984 - [COLOR="DarkRed"]George Orwell[/COLOR]

[COLOR="DarkRed"]Hva[/COLOR]: En fremtidsroman av dyster karakter. 1984 ble utgitt i 1949. Man kan si at boken er en litt sørgelig spådom om hvordan fremtiden kan bli med et totalitært system. Det er praktisk talt ingen individuelle rettigheter blant annet. Den ble tross alt skrevet i skyggen av annen verdenskrig, tungt inspirasjon fra det nasjonalsosialistiske Tyskland og Sovjetunionen. Og dermed er den like aktuell selv om årstallet for lengst er passert nuet. Tittelen i seg selv har sin forklaring i at boken ble skrevet i 1948, og Orwell selv valgte å snu om på årstallet. - «Storebror ser deg»

[COLOR="DarkRed"]Hvorfor?[/COLOR]: Fordi jeg som barn leste Animal Farm, og oppdaget at det var mer mellom linjene. Satirisk og åpenbar kritikk mot den russiske revolusjonen, og en vurdering om hvordan kommunismen utviklet seg under Stalin. Det at dyrene tok makten fra menneskene og begynner å drive gården på sine egne premisser var noe som fascinerte meg veldig. «Alle dyr er like, men noen er likere enn andre». . Den, i likhet med Watership down har alltid vært bøker jeg har latt meg oppsluke av.

Det jeg finner særdeles spennende er hvor ofte boken har blitt brukt nærmest som en klisjé på hvordan samfunnet er i ferd med å utvikle seg, eller farene som har oppstått med informasjonssamfunnet.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Hvilken: Wool omnibus, av Hugh Howey.

Hva: Dystopisk sci-fi noen hundre år frem i tid hvor de få gjenlevende menneskene på planeten i generasjoner har bodd i enorme betongsiloer under bakken i påvente av at det giftige klimaet utenfor blir mer levelig. Dette er første del i en serie på tre hvor vi sakte får fortellingen om siloenes oppkomme og historie, samt hva som egentlig hendte med klimaet på utsiden.

Hvorfor: Jeg er grovt hekta på sci-fi om dagen, denne serien har svært gode tilbakemeldinger på amazon.

Hvordan: Personlig synes jeg det var litt tungt å komme i gang og vurderte å legge den fra meg, men når det først løsnet så løsnet det med ettertrykk. Boken starter med en drapssak for å kunne introdusere en del av persongalleriet og det er denne biten som er litt tung. Imidlertid tar det hele en helt annen vending enn hva man forventer, og etterhvert males vi inn i en intens og blytung dystopi som treffer prepper-tidsånden midt i hjertet.

Anbefales for alle som lar seg fascinere av gærne amerikanere som har kjøpt luksusleilighet i betongsilo.
Sist endret av Apraksin; 3. november 2013 kl. 17:08.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: A confederacy of dunces av John Kennedy Toole.

Hva: En pikaresk roman satt i New Orleans på 60-tallet, hvor man følger protagonisten Ignatius J. Reilly på en kortvarig men vill tvungen ferd ut i arbeidslivet. Reilly er en umåtelig tykk og lat, selvopptatt og på de fleste måter utrivelig mann som bor med sin mor som han behandler respektløst, med en hang til lange politiske tordentaler tilsynelatende uten rot i virkeligheten. Den ble skrevet i 1963, men ble ikke utgitt før i 1980, 11 år etter at forfatteren hadde avlidd for egen hånd. Den vant Pulitzerprisen for fiksjon i 1981.

Hvorfor: Nok en gang ble jeg lurt av Amazon sin anbefalingsfunksjon.

Hvordan: Selv med en uspesifisert mastergrad blant et persongalleri bestående av samfunnets nedre lag fremstår Ignatius som den dummeste av alle på grunn av sin sviktende virkelighetssans og ekstreme narsissisme. Han er kort og godt en person som er vanskelig å like, men allikevel grodde han fort på meg fordi han er så hensynsløst idiotisk i sin usvikelige tro på egen fortreffelighet. I løpet av boken interagerer han med en rekke fargerike karakterer, noe som gir mulighet for en til tider ganske dyptgående satire, blant annet rundt homofili, svartes rettigheter og alkoholisme. De mange og lange monologene hans er innimellom så morsomme at jeg lo høyt for meg selv mens jeg leste boken, noe jeg sjelden gjør. Det er vanskelig å si så mye mer om boken uten å ødelegge handlingen, men jeg, som er veldig glad i absurdkomikk og samfunnsatire, fant boken veldig underholdende.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: Sjuk av lykke av Frode Grytten

Hva: Novellesamling med noveller hentet fra fire tidligere utgitte samlinger, tilsynelatende sentrert rundt lykkebegrepet.

Hvorfor: Jeg har tidligere lest Bikubesong og Flytande Bjørn av samme forfatter, og liker stilen hans meget godt.

Hvordan: Jeg var ikke klar over før jeg kjøpte boken og begynte å lese at novellene var tidligere utgitt, så jeg hadde lest nesten halvparten av dem før. Det var uansett kjekt med et gjensyn, og jeg må med skam innrømme at to av dem ble jeg ikke obs på at jeg hadde lest før, før etter at jeg var ferdig med boken og så listen over hvilke utgivelser novellene var hentet fra. Dette sier kanskje mest om meg, men også om forfatterskapet til Grytten. Det er ingen store høyder eller dype daler, det er trauste hverdagsobservasjoner i en stilren prosa. Som vanlig er det nynorsk, Odda, smelteverket, Smeltaren, Morrissey og The Smiths, triste menn og triste damer. Det sagt, så er det aldri kjedelig å lese ham. Språket, en ganske egen form for nynorsk, er vakkert, morsomt og ofte overraskende poignant. Jeg fikk kanskje ikke all verden ut av boken, de beste novellene synes jeg er dem som er hentet fra Bikubesong som jeg allerede hadde lest, men det var en fin leseropplevelse.
Hvilken: Anubis: A Desert Novel av Ibrahim al-Koni (2002).

Hva: Anubi fra Tuareg-stammen legger ut på en ferd i ørkenen for å finne sin far. Romanen tar for seg hans møter med ørkernånder, hans kamp mot tørsten og sola, flukten fra metamorfose, hans forsøk på å slå seg ned og oppdagelsen av en utopisk oase. Hele tiden ligger det et mytologisk bakteppe over fortellingen.

Hvorfor: I forbindelse med en mastergrad jeg holder på med for øyeblikket.

Hvordan: al-Koni (som opprinnelig skrev romanen på arabisk) er kjent for sitt rike språk og sin bruk av arabisk. William M. Hutchins har gjort en fantastisk oppgave ved å oversette Anubis til engelsk, og han fanger virkelig magien ved dette verket. Romanen er veldig poetisk og på mange måter abstrakt med en noenlunde spesiell plot-struktur. Den fanger essensen rundt Anubis-myten og fortellermåten får den til å virke som en mytologisk tekst i seg selv. Dette er ikke en roman for alle og en hver, men om du er ute etter noe eget og poetisk samt tankevekkende (det ligger utrolig mye visdom i denne romanen) vil jeg anbefale den på det sterkeste.
Hvilken:Steve Jobs av Water Isaacson

Hva: Biografien om Steve Jobs, skrevet i de siste årene han levde.

Hvorfor: Jeg hadde en ekstra credit hos Audible (jeg elsker å lese, men må høre lydbøker på jobb) og biografien hadde akuratt kommet ut.

Hvordan: Jeg likte denne boken utrolig godt! Boken i seg selv er vel ikke noe mesterverk, men for en mann Steve Jobs var! Jeg har aldri vært noen særlig Apple-fan, men jeg stiller meg helt nøytral i alle iPhone/Android- og Pc/Mac debatter. Denne boken ga meg et helt nytt syn på både Jobs og Apple og visjonen til firmaet og produktene deres. I ettertid har jeg sett mange videoer at Steve Jobs bare for å se denne mystiske karismaen han visstnok hadde over seg, og "blikket som boret seg inn i deg".
Hvilken: "Jag är Zlatan"

Hva: tittelen sier det meste. En type biografi om Zlatan Ibrahimovich, hvor leseren får ett innblikk i oppveksten hans og hvordan veien var fra å være ett null til å bli en av nåtidens beste fotballspillere.

Hvorfor: Jeg har egentlig aldri vært en fan av Zlatan (før jeg leste boken), har sett på han som en arrogant tulling osv., men etter å ha lest boken så har det gitt meg mer forståelse for hvorfor han har en slik personlighet.

Hvordan: Jeg har aldri vært en leseløve, men ble fort hekta på å få vite mer om denne superstjernen og mye av dette skyldes måten forfatteren skrev boka på. Så dersom du er en som har interesse for biografier så er denne å anbefale!

(Denne boken vil også passe bra som julepresang til gutter som er interessert i fotball som vil resultere i at de bruker leseevnene sine).

Neste bok: "Med mandat til å drepe", en bok basert på snikskyttere i Int.ops. og deres hverdag.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: One flew over the cuckoo's nest av Ken Kesey

Hva: En fiktiv fortelling om et par måneders hendelsesforløp på en psykiatrisk institusjon i Oregon på 60-tallet.

Hvorfor: Jeg har aldri sett filmen, men det er en av dem jeg har tenkt lenge jeg burde se. Og det er nesten alltid kjekkere å lese boken først, så da gjorde jeg det.

Hvordan: Jeg satt stor pris på boken. Den gir et interessant og morsomt innblikk i livet på institusjonen slik som Kesey ønsker å fremstille det. Boken er en kraftig kritikk mot behaviorisme og maktbruk ved psykiatriske institusjoner, og mye av det er relevant den dag i dag. Det forekommer jo jevnlig debatter rundt det samme i Norge, bruken av tvang, hvorvidt opphold på institusjoner faktisk kan forverre en lidelse og lignende temaer.
Boken overdriver jo selvfølgelig en del, den er til tider ganske fantastisk, men han retter en del legitim kritikk mot systemet.
Sist endret av The Great Catsby; 21. november 2013 kl. 22:47. Grunn: formatering
Hvilken: "Sagaen om Darren Shan" av Darren Shan.

Hva: Handler om en ung gutt som blir tvunget til å bli vampyr etter en hendelse og må leve livet som vampyrassistent. Basert på en sann historie, ifølge forfatteren. :P

Hvorfor: Har lest bøkene før, men det er mange år siden. Men de er så bra skrevet og så spennende at det ikke er mulig å la det gå noen år før du må lese de igjen.

Hvordan: For å være ærlig så er det noen av de beste bøkene jeg har lest. Spennende fra første side til slutt, og du får et spesielt bånd med hovedpersonen. Og plottene i boken er så nøye planlagt og så perfekt skrevet. Too good..
Hvilken: Politi og Anarki av Jens Bjørneboe

Hva: Utvalgte essays skrevet av Jens Bjørneboe mellom 1953 og 1972. Kritiske blikk på samfunnet fra Bjørneboe, blant annet ang. sydenliv, anarkisme, olje, språk osv.

Hvorfor: Stor fan av Bjørneboe og Essay-sjangeren. Ønsket å lese eksempler på hvordan min store helt formidlet seg i sine essay. Har en pågående eksamen hvor jeg må skrive fagessay og ønsket å forberede meg på det.

Hvordan: Skal innrømme at jeg ikke har lest alle essayene, bare de jeg syntes virket interessante. Bjørneboe kan kunsten å formidle. Hans kritiske og nesten depressive samfunnssyn er virkelig en oppvekker. Mye av det han skriver om er relevant også i dag, og det får en til å innse at verden faktisk ikke har forandret seg i veldig stor grad de siste 50 årene. Spesielt hans syn på kunst og litteratur er de punktene jeg finner mest interessante. Bjørneboe kan virke veldig bastant, og kanskje en smule arrogant i hans uttrykksmåte. Det kan se ut som han ofte kanskje glemmer å se ulike saker fra ulike vinkler.
Sist endret av kn^tte; 22. november 2013 kl. 17:58.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Hvilken: Cyberstorm, Matthew Mather.

Hva: Roman som beskriver et cyber-angrep på USA, og hvor sårbart systemet er blitt med overgangen til data og internett.

Hvorfor: Billig kindle-bok med gode reviews.

Hvordan: Mjaaa, for meg ble det litt for mye fokus på dramaet rundt familieaspektet og det å overleve i et isolert New York uten strøm, vann og kommunikasjon. Ikke nok fokus på den tekniske siden av saken. Der Tom Clancy skrev glimrende techno thrillere blir dette mest bare thriller og drama. Dramaet er til gjengjeld av høy kvalitet, selv om boken til tider er litt belærende i forhold til temaer som den som er opptatt av overvåkning og datasikkerhet forlengst har inkorporert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken: Narcopolis, skrevet av Jeet Thayil

Hva: Bli med til Bombay, vi begynner på 70tallet og beveger oss mot egen tidsalder gjennom en drømmende, dissosiativ virkelighet, sløvet ned av opium og en skitten, men levende, by. Leseren blir tatt med på en reise gjennom en intrikat og flott sammennøsting av ulike skjebner og historier man ellers forbinder med Tarantino.
Språket og ordvalg er ikke noe annet enn fantastisk.

Hvorfor: Det var coveret som fikk min oppmerksomhet, og etter å ha lest baksiden så måtte jeg bare se hva dette dreide seg om. Som en bonus så er pocketbøker på engelsk billigere enn en McDonald's-meny så å kjøpe en bok bare for coveret sin del er liksom ikke så galt.

Hvordan: Noe av det absolutt beste jeg har lest på lang, lang tid. Vi snakker 10 på topp, ever. Anbefales på det sterkeste.
6/6
Hvilken: George R.R. Martins "A Clash of Kings" (Bok 2 i serien A Song of Ice and Fire)

Hva: For de som har sett Game of Thrones eller lest bøkene i A Song of Ice And Fire, så vet de hva det går utover.
Boka fortsetter der bok 1 slapp ("A Game of Thrones"), og personlig synes jeg den er lettere å sette seg inn i enn bok 1.
Brilliant skrevet bok med mange karakterer som skildrer både personer og landskap bedre enn noen annen bok jeg har lest, men kan til tider bli litt tung litteratur. Gode engelskferdigheter er et pluss om du skal lese boka på engelsk (Som forøvrig er anbefalt).
George R.R. Martin er en magiker med ord, som kan skape et vanvittig stort miljø av karakterer, og boka kommer til å suge deg inn til du er ferdig med den. Jeg har aldri vært borti mer "immersive" bøker enn denne serien.

Hvorfor: Når jeg var i militæret var det en del dødtid, så siste permen min stakk jeg på Ark på Gardermoen før flyet gikk, og jeg bestemte meg for å nytte meg av 3 for 2-dealen de hadde der og da, og kjøpte henholdsvis bok 1, bok 2 og bok 3 del 1 i pocket-versjon (Dog boka er svær, så "pocket" er ikke et bra ord for det ) for å ha noe å lese i dødtid og på flyreiser.

Hvordan: Utvilsomt et av de beste litterære verkene jeg har lest, og kan anbefales til alle, da spesielt på Engelsk. Utrolig herlige bøker som fremstiller Westeros på en enda bedre måte enn f.eks serien.
Dersom du likte Game of Thrones-serien på HBO, og liker å lese, så anbefaler jeg å lese A Song of Ice and Fire-serien så fort som mulig. Dessuten kommer ikke episode 9 i hver sesong (Notorisk kjent for å være sjokkerende hittil) så brått på når du har lest boka. Bøkene er forøvrig mye, mye mer innholdsrike enn en allerede innholdsrik serie, så les bøkene, så ser du serien.
Anbefalt, ti thumbs up!
6/6

Jeg er forøvrig begynt på A Storm of Swords: Steel and Snow nå, men pga. eksamensperioder, så blir det ikke mye lesing av skjønnlitteratur fremover.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvilken: How to Become a Straight-A Student, av Cal Newport.

Hva: Strategier, teknikker og taktikker for å klare skolearbeid bra, uten å bruke overmåte lang tid på det. Tatt fra både forfatterens egen, og andres erfaringer.

Hvorfor: CGPGrey nevnte So Good They Can't Ignore You av samme forfatter i Q&A with Grey #2 (han nevner GTD først). Jeg hadde hørt om den før, begynte å snoke om forfatteren, og fant boka. Som jeg også hadde hørt om før. Jeg så et foredrag av ham om samme tema, det virket lovende, så jeg leste den. Fordi studieteknikken min er helt forferdelig dårlig, og dét er noe jeg har lyst til å endre.

Hvordan: Godt. Han nevner litt ofte at det er tips fra straight-A-studenter, men det er oppsummeringer på slutten av hvert kapittel, håndfaste framgangsmåter, og eksempelbruk av metodene. Skulle ønske jeg hadde lest den før universitetet videregående ungdomsskolen.
Not my final form
Hvilken: "Madame Bovary"
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/servlet/VisBildeServlet?bildeId=56675&width=170

Hva: Madame Bovary (eller Fru Bovary) er en roman fra 1857 av den franske forfatteren Gustave Flaubert (1821-80). Jeg har fått tak i den relativt sjelde oversettelsen av Birger Huse for Verdensbiblioteket. Forøvrig deres nummer to over verdens viktigste romaner (etter Don Quijote).

Hvorfor: Først og fremt fordi jeg leser svært lite skjønnlitteratur. For å få et avbrekk fra bibelsider skrevet av amerikanske forfattere som får betalt per side ønsket jeg meg en bok som bruker alt hva det fantastiske språket vårt har å by på. Madame Bovary, spesielt Birger Huse sin oversettelse, har nettopp dette. Boken ble gitt av min onkel, professor i litteratur, nettopp for å dekke dette ønsket. Gustav Flaubert var kjent for å lese sine skrevne ord høy i motvinden for å høre hvordan alt lyder sammen. Hadde jeg kunnet fransk så hadde jeg lest originalen.

Hvordan: Boken har gitt meg et helt nytt syn på skjønnlitteratur. Emma Bovary, legekone i Frankrike, ønsker seg et liv i sus og dus, med fest, kjoler, og moro. Emma kan identifiseres som så mangt; egoistisk, en opprører mot det patrialske, og en romantisk idealist, men hennes ferd igjennom livet inneholder følelsesmessige fjell og dype daler.
Språket i denne boken, spesielt de fantastiske skildringene, er annerledes enn jeg noen gang har opplevd tidligere. De lengre avsnittene er i en helt annen liga enn alt annet jeg har lest, og det er en fryd å måtte lese enkelte avsnitt to ganger. En beskrivelse av hestekjerra, med tilhørende kusk, som jeg leste høyt for min samboer henger friskt i minnet. I prioritert rekkefølge over skjønnlitterære opplevelser setter jeg denne som nummer to, rett etter Ringenes Herre.

God lesing!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
The Great Catsby lurte på om det var konkrete tips i "How to become a straight-A Student", så dét kom tydeligvis ikke fram bra nok av min foregående post. Ja! Konkrete tips i massevis.
___________________________

Hvilken: "So Good They Can't Ignore You", av Cal Newport

Hva: En påstand om at «følg lidenskapen din!» funker dårlig, og hva man bør gjøre i stedet. Som i "How to become a straight-A Student" har han intervjuet folk som har «fått det til», og forklarer hvorfor disse funker som eksempler for stegene han har kommet fram til.

Han forteller også om folk som har gjort det motsatte; fulgt drømmen, og kræsjet. Fordi de manglet en del ting.

Veldig strukturert.

Hvorfor: "How to become a straight-A Student" var bra, denne virket også relevant for meg.

Hvordan: Veldig godt. Den beste input-en jeg har hatt mht. «hva skal jeg gjøre i livet?». Ingen vasing om ukonkrete fantasier og ting som «i prinsippet» skal funke.

[reading intensifies]
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: How to Become a Straight-A Student, av Cal Newport.

Hva: Diverse strategier for å bruke mindre tid på å prestere bedre i studiesammenheng.

Hvorfor: Anbefalt av Jonta, og jeg kunne også ha bruk for den.

Hvordan: Jeg syntes ikke noe særlig om denne boken. Boken er skrevet av en amerikansk forfatter, noe som er pinlig åpenbart. Alle poengene hamres inn med teskje, og tonen hans er så jovial og inkluderende at det nesten virker nedlatende.
Som de fleste selvhjelpsbøker bruker han så mye tid på å styrke bokens kredibilitet at den ender opp med å miste den («Hvorfor bruker han så fordømt mye tid på å overbevise meg om at tipsene er verdt å stole på? Kom med dem og la meg avgjøre selv.»).
Etterhvert blir det bent frem komisk hvor formulaisk han legger de hyppige og som oftest anekdotiske sitatene fra toppstudenter ved diverse amerikanske utdanningsinstitusjoner, som han bygger mye av etoset sitt på; nesten uten unntak legges det frem [SITAT] says [NAVN], a straight-A student from [PRESTISJESKOLE].

Når det gjelder selve det faglige innholdet holder det sikkert vann, og jeg kommer nok til å prøve å implementere et par av teknikkene, kanskje bortsett fra de som strider direkte mot det jeg lærte i faget Akademisk Skriving på universitetet.
Han finner nok ikke opp kruttet på nytt, men det meste virker plausibelt og med hindsight bias-brillene på veldig opplagt.
Så, alt i alt, jeg skulle ønske han ville skrevet den samme boken på en femtedel av plassen, men den er fortsatt kort og grei nok til og plukkes opp og leses i en sitting.
Det kan godt være jeg får noe ut av det jeg leste, men jeg håper ikke dette er den beste boken skrevet om emnet som han selv påstår.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Hvilken: How to Become a Straight-A Student, av Cal Newport.
Vis hele sitatet...
Etter å ha lest omtrent halve denne boken vil jeg oppsummere den slik: Most students do this wrong. We, the elite, the straight-A students do it differently. And then we party, hard!
Sist endret av liasis; 20. desember 2013 kl. 12:45.
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Etter å ha lest omtrent halve denne boken vil jeg oppsummere den slik: Most students do this wrong. We, the elite, the straight-A students do it differently. And then we party, hard!
Vis hele sitatet...
Det er omtrent det inntrykket jeg sitter igjen med også.
Han prøver så krampaktig å overbevise om at det går an å gjøre det bra på skolen uten å være en «nerd», at det blir litt latterlig etterhvert.
Men men, noe nyttig får man sikkert ut av boken.
Sist endret av The Great Catsby; 20. desember 2013 kl. 18:47.
Den siste boka jeg leste var Bram Stokers Dracula. Den leste jeg fordi den ble lånt meg av en venn, og er viden kjent for å være definerende for fremtidens vampyrforståelse og kanskje den aller viktigste boken i horrorsjangeren noen sinne (sammen med Frankenstein og Dr. Jekyll and Mr. Hyde).

Boka består hovedsaklig av brev, dagbokinnlegg og notater, med noen innslag av avisartikler. Den er plassert i sin egen tid sent på 1800-tallet og handlingen finner stort sett sted i England og i Transylvania.

Jeg likte boka veldig godt, det på tross av at dette er en av de store klassikerne som man "vet" en del om fra før, og man leser den ut fra det med store og veldig spesifikke forventninger til innholdet. Den innfrir på alle områder og er tidvis svært fengslende. Slik vampyren grev Dracula og andre vandøde fremstår i boken er det tydelig hvor trofast alle andre som har beskrevet vampyrer i ettertid har vært til Stokers oppskrift, som bygger på gamle sagn og fortellinger fra Øst-Europa.
Hvilken: "The God Delusion" av Richard Dawkings

Hva: En religionskritisk bok hvor Dawkins argumenterer for hvorfor religion og troen på en gud er en vrangforestilling. "In The God Delusion, Dawkins contends that a supernatural creator almost certainly does not exist and that belief in a personal god qualifies as a delusion."

Hvorfor: Er veldig facsinert av dette temaet, og fikk inntrykk av at Dawkins setter ting litt på spissen og ikke er redd for å si akkurat det han mener.

Hvordan: Fantastisk bok, utrolig lærerik og ekstremt relevant. Anbefaler alle, uavhengig av religiøst standpunkt, å lese denne boken. Forfatteren forklarer grundig hvorfor han mener det han mener, og jeg tror mange som leser denne boken vil sitte igjen med en helt annen oppfatning av religion og troen på en skaper.
Hvilken: Pelsjegerliv av Helge Ingstad.

Hva: Dette er hans debutbok ifra 1931, hvor han skriver om sine 4 år som pelsjeger i det arkltiske Canada.

Hvorfor: I mangel av lesemateriale fikk jeg min far til å finne frem en spennende og god bok til meg.

Hvordan: Det er en ganske lettlest bok, med et enkelt men samtidig uttrykksfullt språk. Boka er full av gode skildringer, spennende hendelser og interessante personer man lærer å kjenne. Anbefales virkelig!
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Hvilken: RASL av Jeff Smith

Hva: Grafisk roman om teleportasjon mellom parallelle univers, flukt fra militæret og forbudt kjærlighet.

Hvorfor: Fordi samme forfatter har skrevet en av mine absolutte favoritter innenfor sjangeren, nemlig Bone.

Hvordan: Jeg ble først overrasket over hvor radikalt forskjellig boken var i forhold til Bone, men jeg ble fort vant til det. Det er som vanlig veldig veltegnet, morsomt og spennende. Boken fletter på et fiffig vis historie (Manhattan-prosjektet, Nikolas Tesla m.m.) sammen med myter og konspirasjonsteorier (Philadelphia-prosjektet). Alt i alt en finfin opplevelse, men den føles mye mer kortlivet enn Bone.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------


Hvilken: Imot kunsten av Tomas Espedal

Hva: En kort roman om slektshistorier og hvordan fortiden påvirker fremtiden.

Hvorfor: Espedal er en av Norges fremste samtidsforfattere, og denne har stått på leselisten min alt for lenge.

Hvordan: Boken er helt fabelaktig fin. Den er skrevet på Espedals typiske blanding av prosa og poesi, som gir en ganske spesiell karakter til boken. Selv om den er veldig kort og lettlest besitter den en enorm gravitet. Spesielt kjekt er det jo at jeg kjenner alle stedene i Bergen, som han skriver om, men jeg vil tro at kjennskap til lokalgeografi ikke er nødvendig for å få noe ut av boken.
Sist endret av The Great Catsby; 25. desember 2013 kl. 22:29. Grunn: formatering
Hvilken: DOCTOR SLEEP av Stephen King

Hva: Oppfølgeren til "The Shining" (Ondskapens Hotell)

Hvorfor: Sikkert ikke bare meg som har lurt litt på hvordan det egentlig gikk med Dan, sist vi møtte ham var han jo bare fem.

Hvordan: De som ønsker mer av skrekken i "The Shining" vil nok bli skuffet, da den ikke er i nærheten av like skummel. (Kan muligens ha noe å gjøre med at leseren er eldre også ) Fine karakterskildringer slik King bruker å ha i bøkene sine! Kan anbefales, men langt fra noen favoritt blant det han har skrevet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken: "Svermen" av Frank Schätzing

Hva: En miljøtriller der en hittil ukjent intelligens blir oppdaget i havet.

Hvorfor: Skildrer mange sider av menneskets trangsynte blikk på verden og deres tanker om å plassere seg øverst på rangstigen over skapninger. Faktumet at vi vet mer om verdensrommet enn om havet får oss til å tenke på om dette kunne skjedd i virkeligheten. Kan også røpe (uten at jeg ødelegger lesingen), at en tsunami legger store deler av Norges kyst i ruiner.

Hvordan: Forfatteren trekker inn mange fakta som er basert på, og som oftest lik i samvær med virkeligheten (søkte opp en god del av ren nysgjerrighet). Bok en er veldig lang, men absolutt verdt å lese!

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=2343962
Sist endret av Avatar; 5. januar 2014 kl. 00:33.
Hvilken: Ghostman, av Roger Hobbs (på Kindle)

Hva: En Ghostman er en kriminell som skifter identitet lett som bare det (litt sånn method acting aktig). Dette er en thriller hvor "Jack" er en Ghostman som får et oppdrag fra en person han ikke har snakket med på fem år.

Hvorfor: Fikk den anbefalt på op-5.no

Hvordan: To historier i ulike timelines rulles ut parallelt. Mye action. Våpen. Penger. Spenning. Absolutt en pageturner.

Irriterende at forfatteren er så ung og skriver denne boken rett etter college. Skal visst filmatiseres også.
Hvilken: Helligtrekongersaften av William Shakespeare

Hva: Et skuespill av verdens mest berømte forfattere og et av hans mest populære verker. Et trekantdrama av en komedie som bunner ut i crossdressing og kjønnsforvirring med forelskelser på kryss og tvers. Sleng inn en dose homofile undertoner så har man et ganske sassy skuespill for sin tid.

Hvorfor: Vel, det er Shakespeare. Man må jo nesten lese det en gang. Om ikke bare for å skryte av faktum at man faktisk har gjort det...

Hvordan: Ganske morsom lesing dette. Mye bruk av ordspill og en uhøytidelig dialog som er veldig spenstig. Tar litt tid å sette seg inn i måten skuespillet/språket er skrevet, men så fort man gjør det går sidene raskt unna.
Om man vil lese noe virkelig klassisk er det et fint sted å starte.
Hvilken: Gone (Forsvunnet)

Hva:En bok om barn som er 15 år og under som blir sperret inne i en kuppel som har lagt seg over småbyen Perdido Beach. Noen av dem får unaturlige krefter.

Hvorfor:Fordi jeg fikk boka i julegave.

Hvordan:Spenningsutviklingen stiger hele tiden og noen ganger klarer du ikke å stoppe å lese. Det liker jeg med boka. Klarer du ikke å se for deg hvordan det ser ut kan du se på kartet du finner på de første sidene.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvilken: Lolita av Vladimir Nabokov

Hva: En roman om ensidig kjærlighet, oppslukthet og pedofili. Humbert Humbert har vært oppslukt av det han kaller "nymphettes" (noen jenter mellom 10 og 14 år) siden hans første kjærlighet døde fra han da hun var 12. Etter å ha flyttet til USA møter han Dolores "Lolita" Haze. Han blir oppslukt i henne, gifter seg med moren hennes som senere dør. Boken handler hovedsaklig om Humbert og Lolitas ferd igjennom USA. En ekte klassiker.

Hvorfor: Jeg er ute etter å lese klassikere.

Hvordan: God. Fantastisk språk. Boken gir et inblikk i et forskrudd verdenssyn, og man må passe seg for å ikke føle med fortelleren. Historien er til tider skremmende vulgær, uten at det noen sinne bruke vulgære ord og uttrykk. Anbefales.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvilken: Data, a Love Story. Av Amy Webb.

Hva: Forfatterens jakt på drømmemannen. Via Internett. Med hacking. I ~2006.

Hvorfor: Jeg så to TED-talker av henne (18 min TED, 20 min TEDx), og ble nysgjerrig på detaljer og mer. Tihi! Vennene mine lagde denne profilen for meg på gøy, såehhh… kanskje det funker :p Å HERREGUD JEG ER SÅ ENSOM KOM OG TA MEG! Du er kul, jeg er kul. Date i Trondheim?

Hvordan: OK. Ikke så mange flere detaljer etter presentasjonene. Metoden hennes for poenggivning blir forklart nærmere, og bakerst er det en liste med detaljer. Hopp fram dit. Lett underholdning tho. Tar ikke lang tid å lese.
Hvilken: "Atlas Shrugged" av Ayn rand.

Hva: Å beskrive denne boken ved hjelp av noen få setninger er vanskelig. For å understreke hvor vanskelig det kan være linker jeg til Wikipedia artikkelen som omhandler boken: http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Shrugged. Dette er en rimelig tung bok, mest på grunn av vokabularet. nå skal det sies at jeg leste den på engelsk, noe som naturlig nok vil være vanskeligere enn norsk. Ordbok ble brukt flittig Boken følger hovedsakelig Dagny Taggart og det strevende jernbaneselskapet Taggart Transcontinental Railroad i et dystopisk USA. Temaet i boken er i følge forfatteren selv "the role of man's mind in existence".

Hvorfor: I min forrige jobb ble det mye prating med kunder, både om det jeg solgte og om alt annet som f. eks bøker. Et par som ofte var innom, pratet om denne boken som om de hadde oppdaget bibelen. Kom til å tenke på de og denne boken en dag, derfor lånte jeg den.

Hvordan: Måten mange av karakterene tenker og filosoferer på gjorde de veldig levende, eller ekte, og jeg følte virkelig med de. Ofte endte jeg opp med å sitte å tenke på det jeg hadde lest, istedenfor å lese, noe jeg satte pris på. Ble litt lei halvveis i boken, men alt i alt en god bok. Verdt å lese om man så bare leser 300 sider av den.
Hvilken: "I Am Pilgrim" av Terry Hayes

Hva: Herlig spionthriller, med alle elementer som gjør at man ønsker å lese ut boken i et drag. Den er på over 700 sider, jeg leste den på Kindle og det gikk altfor fort, deppa når jeg var ferdig. Ville ha mer.

Hvorfor: Fikk anbefaling på http://op-5.no/

Hvordan: "Think 24 meets Bond meets Bourne Ultimatum. It'll blow your mind."

Sitat av Quasar Vis innlegg
Hvilken: "Atlas Shrugged" av Ayn rand.

Hva: Å beskrive denne boken ved hjelp av noen få setninger er vanskelig. For å understreke hvor vanskelig det kan være linker jeg til Wikipedia artikkelen som omhandler boken: http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Shrugged. Dette er en rimelig tung bok, mest på grunn av vokabularet. nå skal det sies at jeg leste den på engelsk, noe som naturlig nok vil være vanskeligere enn norsk. Ordbok ble brukt flittig Boken følger hovedsakelig Dagny Taggart og det strevende jernbaneselskapet Taggart Transcontinental Railroad i et dystopisk USA. Temaet i boken er i følge forfatteren selv "the role of man's mind in existence".

Hvorfor: I min forrige jobb ble det mye prating med kunder, både om det jeg solgte og om alt annet som f. eks bøker. Et par som ofte var innom, pratet om denne boken som om de hadde oppdaget bibelen. Kom til å tenke på de og denne boken en dag, derfor lånte jeg den.

Hvordan: Måten mange av karakterene tenker og filosoferer på gjorde de veldig levende, eller ekte, og jeg følte virkelig med de. Ofte endte jeg opp med å sitte å tenke på det jeg hadde lest, istedenfor å lese, noe jeg satte pris på. Ble litt lei halvveis i boken, men alt i alt en god bok. Verdt å lese om man så bare leser 300 sider av den.
Vis hele sitatet...
Likte du denne så sjekk ut "Kildens utspring" av samme forfatter, lettere å lese, men like god!
Sist endret av frank_l; 29. januar 2014 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.