Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  366 234689
Jeg har fått tillatelse fra oven til å lage denne listetråden, og ble lovet at den fikk stå så lenge folk oppførte seg.
Dette er ikke en anbefalingstråd, det finnes det allerede flere av, så bruk dem om du vil ha eller gi en anbefaling.
Dette skal kort og greit være en tråd der du forteller hvilken bok du leste sist.

Vi er interessert i hvilken, hva, hvorfor og hvordan.
Altså, hvilken bok leste du, hva handler den om, hvorfor leste du den og hvordan likte du den?

Vær snill og prøv å holde styr på formatering av innlegg, og ikke fyll tråden med usakligheter og utenomsnikksnakk.
Ikke post om du ikke har tenkt å skrive ordentlig, ingen er interessert i å lese en enkelt linje slengt fra deg i forbifarten, som "Leste Beatles fordi læreren tvingte meg, den var bra."
Post så utfyllende at du ville hatt lyst å lese innlegget selv.
Derfor jeg ville opprette tråden var fordi jeg er nysgjerrig på hva folk faktisk leser her på bruket.
Ikke vær redd for å poste ofte, og ikke spar deg til du har lest en bok du virkelig likte.
Leste du en bok du ikke likte eller ikke forsto?
Skriv om den allikevel.

Krysser fingrene, og går selvfølgelig ut først;

Hvilken: "Notes from a dirty old man" av Charles Bukowski.

Hva: En samling delvis autobiografiske tekster publiserte i det legendariske litteraturmagasinet Open City.

Hvorfor: Jeg har tidligere lest en del Bukowski, og da jeg snublet over denne i bokbutikken forleden dag, plukket jeg den med meg, da jeg har likt det jeg hadde lest før.

Hvordan: Jeg likte boken veldig godt. Det er klassisk Bukowski; fyll, sex, vold, hor, misgyni og selvforakt, bare enda mer komprimert enn i de lengre tekstene hans. Jeg liker veldig godt denne typen tekster der man ikke blir tvunget til å følge et narrativ, men bare blir kastet rett ut i historien, og disse tekstene er så umiddelbare at det aldri byr på problemer å leve seg inn i dem.
Som han skriver i boken; "En intellektuell sier en enkel ting på en vanskelig måte, mens en kunstner sier en vanskelig ting på en enkel måte".
Dette etterlever han til gagns, språket er enkelt og bent frem, men han evner å formidle på en sterk måte, og boken veksler mellom å være hysterisk morsom og tragisk, ofte på samme side.
Han var jo uten tvil en utrolig kjip fyr, men man kan ane hvordan han ble sånn når man leser tekstene.
Vi er interessert i hvilken, hva, hvorfor og hvordan.

Er i prosessen med å lese, men tenker at det får gå. Det er ikke en skjønnlitterær bok, så avslutningen er ikke så alt for viktig vil jeg tro.

Hvilken: "Thinking, fast and slow", av Daniel Kahneman

Hva: Den handler om hvordan mennesker kategorisk ser bort ifra statistikk, og hvordan hjernen viser seg å være en lat sak som gjør feil i tide og utide. Samtidig viser den tidlig at øvelse faktisk gjør mester.

Hvorfor: Leste om at det var en psykologibok skrevet av en mann med Nobels pris i økonomi, når jeg så at han var en av opphavsmennene til økonomisk adferd, så var jeg solgt. For meg virket det usannsynlig at mennesker som drev med verdipapirer o.l. skulle la seg styre av noe annet enn statistikk og intuisjon.

Hvordan: Så langt jeg har kommet, så er det underholdende å lese og man kan selv merke når man går i fellene nevnt i boken. Fascinerende, men slitsomt å lese i lengden hvis man virkelig vil tenke over det som står der og følgene. Har vekslet mellom norsk og engelsk versjon alt ettersom hvilken jeg hadde tilgjengelig, så språket og utførelsen kan jeg ikke uttale meg alt for mye om, annet enn at den var lett forståelig på begge språk.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg har ryddet litt i tråden. Fint om dere ikke kommer med gigantiske spoilers framover.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Hvilken: "Harry Potter og ildbegeret" av Joanne Rowling

Hva: Den fjerde boken i Harry Potter serien som består av tilsammen 7 bøker.

Hvorfor: Det var lenge siden jeg hadde lest noen store bøker, og valgte derfor Harry Potter-serien fordi jeg viste det kom til å ta litt tid. Tenkte også at jeg ville få med meg frempekene, eller de skjulte hintene som er i serien i forhold til hva man får vite senere.

Hvordan: Jeg likte boken enda bedre denne gangen, fordi jeg fikk med meg de skjulte tingene som jeg ikke har sett den andre gangen jeg leste serien. Fikk også et helt annet bilde på hvordan alt ser ut, fordi jeg leste bøkene før jeg så filmen, men nå har jeg lest bøkene etter filmen. Vil også legge til at de som ikke har sett filmene, burde lese bøkene først, for å skape sitt eget bilde på hvordan alt ser ut.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hvilken : Jo Nesbø med Politi

Hva : En ny bok om Norges yndlings politimann, Harry Hole

Hvorfor : Digger de forrige bøkene med Hole. Etter slutten på den forrige gråt jeg. Nå er jeg glad igjen.

Hvordan Spoilers.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvilken: Catcher in the Rye av J. D. Salinger

Hva: Romanen virker å være delvis autobiografisk, bildungsroman som strekker seg over noen dager etter vår forteller, Holden Caulfield, blir kastet ut av skolen. En amerikansk klassiker, hvor fortellerskikkelsen har blitt en slags manifestasjon av motkultur.

Hvorfor: Som nevnt er det en klassiker, og bør dermed leses. Dessuten kan den komme godt med til videre studering hvor jeg blir påkrevd å lese den.

Hvordan: Skulle gjerne sagt at jeg likte denne boken. Det gjorde jeg ikke. Jeg ser at mange, spesielt for noen tiår siden, kunne sette pris på boken. Men i mine øyne ble den litt for sutrete, fortelleren litt for irriterende og dum. På den andre siden gir den et godt innblikk i et sinn preget av demoner og problemer

Anbefales å lese, spesielt hvis du er tenåring. Den er lettlest, og man kan ofte kjenne seg igjen i tankegangen. Kan dessverre ikke si den er for alle.
Boken jeg har lest sist: Syk Pike – Espen Holm.

Hva: dommedags-thriller som er lagt til tiden rundt sommer-OL i London i 2012. London er ett stort terror-mål i seg selv, også uten et så gigantisk arrangement som OL. Det brukes millioner på millioner på sikkerhet, uten at det hjelper. I boken har en norsk biolog fått nok av menneskehetens grådighet og rovdrift på jordens ressurser, og setter seg som mål å stoppe galskapen. Hun skaffer seg pest-bakterier som det ikke finnes noen medisiner mot, og hun planlegger å slippe løs bakteriene på steder med veldig mye folk.

Hvorfor: Jeg kom tilfeldigvis over denne boken i nettbutikken til WWF, og konseptet virket veldig spennende.

Hvordan: Jeg mener at boken var veldig bra, og den anbefales på det sterkeste. Men jeg vil ikke komme med noen store spoilere her for det vil ødelegge all spenningen. De som er interessert får lese boken selv for å finne ut hvordan den slutter.
Sist endret av Fishface; 19. juni 2013 kl. 18:31.
Hvilken: Escape from Camp 14 - Blaine Harden

Hva: Spennende og interessant bok som omhandler livet til en tidligere fange som er født og oppvokst i en fangeleir i Kaechon i Nord-Korea og hans vei til frihet.

Hvorfor: Kom tilfeldigvis over en artikkel om bøker man burde lese i en avis, og har fattet interesse for Nord-Korea i senere tid så da endte det opp med at jeg kjøpte denne boken.

Hvordan: Likte denne boken veldig godt, fikk et godt innblikk i livet til fangene i konsentrasjonsleiren og den avskyelige måten menneskene blir behandlet på.
Hvilken: Matt Archer: Legend av Kendra C. Highley

Hva: Modern Fantasy/Horror for ungdom. Monstrene er ekte, men menneskeheten er beskyttet av krigere som slåss med kniver som inneholder sjelene til tidligere helter. Bøkene forteller om hvordan Matt Archer får tak i en av disse knivene, og hvordan han slår tilbake mot de mørke kreftene ved hjelp av venner, familie og U.S. spesialstyrker.

Hvorfor: Dette er tredje boka i serien, og jeg liker å gjøre ferdig serier jeg har begynt på.

Hvordan: Helt grei. Dialogen er troverdig, men litt kortfattet. Plottet er ikke veldig avansert og virker litt klisjè, men det har ingen store hull. Anbefales for folk som liker bøker for og om ungdom.
Sist endret av Morden78; 19. juni 2013 kl. 19:29. Grunn: Mindre endringer.
Hvilken: Metro 2033, orginal tittel: Метро 2033 av Dmitry Glukhovsky.

Hva: Har ikke kommet så langt enda, men jeg kan si at jeg ble hektet etter bare 20 minutters lesning. Postapocalyptisk spenningsroman. Settingen er i Moskvas metro, for alt leseren vet er dette det siste stedet på jorden mennesket lever. Vi følger en ung gutt ved navn Artjom. Han er everntyrlysten men holdes tilbake av stefaren Sajsa. En dag i den mørke undergrunnen kommer en gammel venn av Sasja, Hunter, som gir Artjom et veldig viktig oppdrag.

Hvorfor Skulle oppholde meg på Gardermoen over en lengre tidsperiode og fikk øye på boken. Hadde hørt mye godt om spillet(du hørte riktig). Det er lenge siden jeg har lest så jeg kastet meg i det.

Hvordan Liker den veldig godt så langt, har aldri blitt så bergtatt av en bok så fort noen gang. Pleide å lese mye da jeg var yngre og har aldri kunnet huske å lese så gode, men veldig enkle, skildringer. Forfatteren skildrer mørket, farene, skrekken og... alt ved det å leve i en Metro befengt det verste mørket har å tilby.

Anbefaler denne boken for alt og alle, det er en god oversettelse. Det er litt vanskelig å lære seg de russiske navnene, men det følger med kart over metroen.

Liker tråden G4ndj1. SK.
Sist endret av Oransje; 19. juni 2013 kl. 19:57.
Har bare lest litt over halvveis da, men har definitivt skjønt poenget

Hvilken: Veronika vil dø, av Paolo Coelho

Hva: Veronika er lei av det meningsløse livet sitt, og bestemmer seg for å ta selvmord med en overdose sovepiller. I stedet for å dø våkner hun opp på et psykiatrisk sykehus. Her får hun beskjed om at hun har ødelagt hjertet sitt med sovepillene og har ca en uke igjen å leve. På galehuset begynner Veronika å få livsgnisten tilbake. Her kan hun være seg selv uten å bli uglesett.
Boka filosoferer med hva det egentlig vil si å være gal, og hvordan samfunnet produserer kjipe A4 mennesker som lever og klager på sitt kjipe A4 liv

Hvorfor: Fordi jeg endelig hadde sommerferie = fri fra skolen. Orker ikke å lese bøker i tillegg til pensum

Hvordan: Digger den så langt! Kjenner igjen alt det forfatteren tar opp. Mange av setningene har brent seg inn i hjernen.

Kjempebok. Leser nesten aldri bøker, men denne fikk meg til å ville lese flere bøker i fremtiden.
Hvilken: A Song of Ice and Fire - A Game of Thrones

Hva: Handlingen foregår i en fiktiv verden, som tydelig er inspirert av middelalderen generelt og Rosekrigen spesielt. I motsetning til vår verden, er ikke sommer eller vinter sesongbetont, men kan vare i årevis. I tillegg eksisterer magi og overnaturlige skapninger.

Hvorfor: Leste denne boken fordi jeg ble annbefalt den av en venn, samt at jeg ville lese igjennom alle bøkene før jeg begynner på tv-serien. (Ja, jeg har fortsatt ikke sett en eneste episode av Game of Thrones)

Hvordan: Denne boken var noe helt annet enn hva jeg har lest tidligere, også min første fulle bok på engelsk. Den er spennende og meget godt fortalt, men litt tunglest.

Kan kjøpes her.

A Song of Ice and Fire - A Clash of Kings står for tur!
Sist endret av JVMyhre; 19. juni 2013 kl. 21:29.
usertitle import
bleh's Avatar
Hvilken: "The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference" av Malcolm Gladwell

Hva: Et slags dypdykk i, og et forsøk på å forklare, hverdagslige sosiologiske hendelser som påvirker vår hverdag (og hvordan man kan snu dette til en positiv fordel i flere sammenhenger).

Hvorfor: Malcom Gladwell skriver friskt og engasjerende om teorier som går fra å være kun teorier til å plutselig bli noe mer under Gladwells penn. Etter å ha lest "Outliers" hoppet jeg rett på denne.

Hvordan: Det tar litt tid før alle poengene synker inn, så jeg trenger litt tid til å tenke over denne bokens innhold og dets mening. Generelt sett må jeg si at Gladwell har tatt tingene til enda et nivå, og hans måte å fortelle, forklare og kverulere rundt bokens tema er rett og slett slik at man ikke klarer å legge den fra seg, selv om stoffet i boken er ganske tungt. Leser du denne boken, eller noe som helst annet av Gladwell, MÅ det være på originalspråket.

Malcom Gladwell på Amazon
Sist endret av bleh; 19. juni 2013 kl. 22:04.
Hvilken: Fahrenheit 451

Hvorfor: Scifi bok som har fått Pultizer-pris og generelt veldig godt omtalt.

Hvordan: Jeg synes plottet var veldig besnærende, og leste en annen bok om noen som reiste rundt på et romskip med et bibliotek og kom til en planet hvor bøker ble brent og var forbudt - akkurat samme lovverk som i Fahrenheit 451 altså. Så var veldig positivt innstilt, men jeg synes det ble for pjattete. Den hadde veldig lange, og mange skildringer som jeg tilførte boken lite, eller ingenting. Jeg synes også slutten var helt dust. Det grenset til så dårlig at jeg hadde trodd det var fanfiction om jeg hadde lastet ned på ebok fra Piratebay, men kjøpte bok fra Amazon så var vel ekte vare...
Hvilken: Faust av Erwin Neutzsky-Wulff, utkommet i 1989.

Hva: Boken representerer et slags tredje (større) bud på Faust-myten, med Marlowes og Goethes som første og annen. Faust-legenden kan sies å ha oppstått i det 15. og 16. århundre, da den mere eller mindre historiske Faust levde, selv om den drar på tradisjoner helt fra Simon Magus fra gnostisk tid med den kirkekristne desavuering av hans teologi eller lære; videre fikk legenden et pedagogisk sikte, fremdeles under kristen innflytelse, både i folkebokfortellinger og i en viss grad i Marlowes versjon. Hos Goethe blir Faust det nye opplyste, humanistiske menneske, og vi ser en tilnærming mellom tro og viten, men den endelige totale kritikk og oppgjøret med den nesten to tusen års kristne dogmatikk får vi først i denne versjon.

Faust, Mefistofeles og Helena er også her tilstedeværende, men under andre navn. Tiden er lagt til 1994 og opp til tusenårsskiftet. Her er ikke Faust teolog, men psykoanalytiker, hvis 'Fraud' etterhvert blir åpenbar som en utilstrekkelig forklaringsmodell. Han er vitne til en ny oppfinnelse, Desireg, et slags apparat som forenklet sagt styrer hjernens belønningssentre, eller utgjør en regulering av limbiske dynamikker, hvis formål er å umuliggjøre raseri og voldelige handlinger, og med denne oppfinnelse kan, ifølge en av romanens personer, mennesket temme den siste og farligste naturkraft, nemlig dets "egen destruktive natur".

Dette apparatet blir gjort tilgjengelig for og utstyrt i hele den menneskelige befolkning, og på overflaten er resultatet lovende og som forventet, krigenes og konfliktenes tid er forbi, men samtidig får denne driftens og begjærets eliminering store følger for virkeligheten. Litteratur og ordforråd og regler i sjakk forsimples og forenkles, og vi får se hvordan ting som ikke begjæres, hvis neurologiske dynamikk er borte, sakte, men sikkert forsvinner ut av virkeligheten slik den nødvendigvis må konstitueres i hjernebarken på bakgrunn av disse underliggende og ubevisste limbiske krefter og dynamikker. Menneskeligheten, det som gjør et menneske til et menneske er tapt, og det blir opp til romanens hovedpersoner å finne frem til dette igjen.

Hvorfor: Neutzsky-Wulff er en av mine yndlingsforfattere, og som et geni i sin tid vil jeg ikke gå glipp av en eneste bok av ham. Faust-legenden er jo også interessant.

Hvordan: Fantastisk roman, den er spennende, tankevekkende og utfordrende. Den tar et oppgjør med vår tids dogmatiske skapkristne materialisme og presenterer oss for en helt ny (eller eldgammel) virkelighetsforståelse, selv om den også er en forlengelse av de tidligere Faust-fortellingene.
Sist endret av exocytose; 19. juni 2013 kl. 23:10.
Shady Banana
Quix's Avatar
Hvilken: The Painted Man av Peter V. Brett.

Hva: En Fantasy fortelling som følger tre personer uten forbindelse til hverandre, Arlen, Leesha og Rojer, over mange år fra de er små til de er ''voksne''. Vi følger de i deres reise gjennom livet og dets utfordringer i en verden hvor dødelige demoner er nattens herskere. Menneskeheten har minsket kraftig i antall og deres eneste beskyttelse mot demonene er magiske runer som holder de ute fra byene.

Hvorfor: Jeg var på utkikk etter en spennede fantasy bok og jeg så den bare ved en tilfeldighet i øyekroken. Syntes at den virket spennende så jeg kjøpte den og tok den med hjem

Hvordan: Jeg likte The Painted Man veldig godt. Det var en veldig bra bok som var skrevet ordentlig og hadde en innholdsrik og spennende verden. Det er kjempe spennende å følge de tre hovedpersonene på sine ''heroiske'' reiser og følge dem fra barn til voksen og få oppleve hvordan de utvikler seg som person. Jeg anbefaler de som liker fantasy å sjekke ut The Painted Man på det sterkeste, det er en ganske solid bok!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvilken: "Good Omens" av Terry Pratchett og Neil Gaiman

Hva: En komisk vri på jordens undergang

Hvorfor: Deal med kjerringa, hun leser The Dark Tower Book 1 : The Gunslinger mot at jeg leste Good Omens

Hvordan: Kjempebra bok, typisk Pratchett i humoristisk og god beskrivende stil med mange fine sidehistorier til hovedhistorien, for de som ikke har lest den kan den anbefales på det sterkeste.

Hva nå : Setter igang med The Dark Tower Book 5 : Wolves Of The Calla.
Hvilken: "Hvite Niggere" av Ingvar Ambjørsen

Hva: Halv-selvbiografisk generasjons roman, veldig morsom.

Hvorfor: Jeg spurte fattern om han kunne anbefale en god bok som ikke var helt A4, denne var da forslaget hans.

Hvordan: Utrolig bra bok, veldig morsom, og du får en tur innom forskjellige typer dop. Selv om den så og si ikke har en rød tråd, unntatt at Erling og Charlie vil bli forfattere, så er dette en konge bok, den er litt tunglest, men fortsatt ekstremt bra. Du får blant annet veldig gode beskrivelser av rom, ting og personer som de møter på sin ferd gjennom livet. Anbefales på det sterkeste.

Neste bok: Den andre fattern foreslo "En flyktning krysser sine spor" av Aksel Sandermose, dette er da boken om Janteloven. Random fact: Det er en dansk bygd boken handler om, selv om folk flest trur den handler om en norsk bygd den handler om.
Hvilken: "Bone: Eyes of the Storm" av Jeff Smith

Hva: Fenomenale fantasy-tegneserier, som spenner hurtig fra storslåtte dramatiske øyeblikk til morsomme øyeblikk.

Hvordan: Som sagt, en fenomenal serie som anbefales på det varmeste om man liker fantasy, tegneserier, drama eller humor. Veldig bra timet og tegnet. Ikke et eneste kjedelig øyeblikk å spore. Finnes i to varianter; fargelagt eller svart-hvitt. Jeg leser den fargelagte. Mest fordi jeg ikke har somlet meg til å kjøpe den i svart-hvitt ennå. Dette er tredje eller fjerde gang jeg leser serien. Det ødelegger dog ikke for nytelsen, selv om det går noe raskere å lese gjennom serien denne gangen. Består av ni bøker (fargelagt) eller en stor og tjukk bok (Svart-hvitt).

Neste bok: "Bone: the Dragonslayer". Må fullføre serien, vettu
Hvilken : Den Fremmede av Albert Camus

Hva : Boken begynner brått på hvor vi får innsikt i livet til en mann som lever et stille og anonymt liv. Det er en rimelig depressiv bok som tar for seg følelsen av å ikke passe inn eller føle seg utilpass med mennesker rundt seg. Boken baserer seg på hovedpersonens opplevelser og hvordan han kommuniserer med andre mennesker på det emosjonelle plan. Det er en helhet fra begynnelse til slutt, og man skjønner at hovedpersonen gjør og tar de valgene han gjør, selv om det er utenkelig at noen kan oppføre seg slik han gjør.

Hvorfor : Jeg fikk den i bursdagsgave av en venninne. Har tidligere lest "Pesten", og blitt nysgjerrig på forfatteren. Han skiver godt og klarer å formidle mye underliggende basert på de følelsesmessige aspektene ved menneskelig kontakt.

Hvordan: Yikes. Jeg skulle virkelig ønske at jeg likte denne boken godt, men jeg klarte bare ikke å ha noe sympati for hovedkarakteren i det hele store. Det er mange fine situasjoner som er beskrevet, og forfatteren uttrykker seg bra. Jeg sitter bare igjen med en følelse av å synes synd på hovedpersonen for at han er den han er. Det føles likevel som noe mangler, og jeg følte ikke at jeg fikk så veldig mye igjen for det. Boken er heldigvis kort og jeg følte ikke at jeg misbrukte nevneverdig mye tid på den. Mulig jeg har misforstått et eller annet viktig budskap i boken, men den traff meg ikke 100%, dessverre.
Hvilken : Replay av Ken Grimwood

Hva : Boken handler om Jeff som er 43 år, jobber som journalist i radio, og har et nokså "på vei ned" ekteskap. Han sitter på jobb og snakker med sin kone da han plutselig dør og våkner opp som 18 åring. Han har mye av fremtidens kunnskap fremdeles intakt, og på denne måten får et nokså luksuriøst liv. Helt til han igjen fyller 43.

Hvorfor : Fordi jeg liker å lese :]

Hvordan : Så filmen "Groundhog day" med Bill Murray og elsket den med en gang. Filmen i seg selv var grei, men selve konseptet å leve den samme dagen om og om igjen fant jeg ytterst spennende.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Hvilken: "A Fraction of the Whole" av Steve Toltz.

Hva: En eventyrlig røverhistorie som følger 3 generasjoner i Dean-familien

Hvorfor: Fikk denne boken til jul, begynte å lese og skjønte allerede etter 10-12 sider at dette var rett ned min gate. Utrolige historier og en spinn-vill fantasi. Jeg lo så jeg gråt flere ganger.

Hvordan: Jeg er veldig svak for røverhistorier og uvirkelige situasjoner, og elsket f.eks "Skandinavisk Misantropi"-trilogien av Abo Rasul. Denne var mindre mørk, men morsommere. Et rikt karaktergalleri som får meg til å humre når jeg tenker tilbake på det. ANBEFALT!
Hvilken bok: Inngangsporten

Hva: Psykologi

Hvorfor: Fordi et nytt semester nærmer seg. Før du vet ordet av det. Og fordi jeg interesserer meg for slikt.

Hvordan: Vel, boken er ikke akkurat komplett. Men det er en god bok med mye bra innhold. Man kan i grunnen ikke vente seg en hel bok om dette temaet uten å måtte trykke en bok på så mange sider som antall innbyggere i Kina.
Hvilken bok: Joyland av Stephen King.

Hva: En coming-of-age-bok om en ung gutt som får hjertet sitt knust og dermed flytter sørover for å ta sommerjobb på et tivoli.

Hvorfor: Fikk kjøpt boka før offentlig releasedato i London en plass (vet ikke om det var en feil eller meningen), så bestemte meg for å plukke den opp, ettersom jeg er en stor fan av King.

Hvordan: Jeg likte den nokså godt, selv om den var veldig annerledes enn jeg hadde trodd. Det er veldig lite horror eller mysikk til å være King, og det at den markedsføres som krim er bare helt feil.

King klarer å skildre personer på en helt unik og ærlig måte som virkelig får deg til å tro på karakterene, så boka er etter min mening bedre enn lignende romaner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvilken: Die Trying - Lee Child. Del 2 av Jack Reacher-serien.

Hva: Hr. Reacher var i militærpolitiet i 13 år, og kommer seg opp i farlige situasjoner der han bruker ferdighetene sine. Actionbøker om du vil.

Hvorfor: Hadde sett filmen fra 2012, og fikk anbefalt bøkene av nso. Visstnok var ikke den første i serien den mest engasjerende. Jeg hørte begge på lydbok med halvt øre imens jeg gjorde andre ting, så det ble litt som actionfilmer man ser på som underholdning når man er sliten.

Hvordan: Greie til det formålet. Er en stund siden jeg har lest noe av Andy McNab, men mener jeg likte dem bedre. De er dårlig skrevet. Haugevis av adjektiver, metaforer og similer. Dermed var det nok lurt å
høre dem på lydbok i stedet for å lese dem. Stilen minnet meg om Shantaram, som jeg la bort fordi jeg ble lei av "the dagger of hate twisted an evil path into my chest" og denslags. Kanskje jeg burde hørt den også på lydbok.

Creds for atypiske plot. Det er ikke de typiske krimseriegreiene om narkotika og bankran.
Hvilken: Joe Vampire av Steven Luna

Hva: Urban fantasy. Enda en bok om vampyrer.

Hvorfor: Første boka som kom opp i forslagene på Amazon.

Hvordan: Joe Vampire er en normal fyr, kanskje litt for lite sosiale antenner, men stort sett en grei fyr. Boka er skrevet som en samling bloggposter hvor Joe forklarer hva, hvorfor og hvordan vampyrer er.
Ikke mye plot, dette er ikke en bok om verdensomspennende komplotter eller mystiske krefter. Joe Vampire har problemer med damer, venner, familien og jobben.
Jeg foretrekker vanligvis litt mer action, men Joe Vampire var velskrevet og underholdende.

Neste: Joe Vampire: The Afterlife av Steven Luna
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken: "I, Robot" av Isaac Asimov

Hva: Klassiker innenfor fremtidslitteraturen, 9 noveller med en rød tråd.

Hvorfor Hadde tenkt å lese denne samlingen lenge, men tiden strekker ikke til. Dessuten så er jeg interessert i forholdet mellom menneske og maskin. Den "røde tråden" i historiene er nettopp robotpsykologi, og interaksjonen mellom oss og "dem".

Hvordan: Jeg kjenner forfatteren fra før da jeg har lest "Foundation"- trilogien på dansk, men foretrekker å lese engelsk litteratur på originalspråket. Han tilhører gruppen av forfattere med real-vitenskapelig bakgrunn; i likhet med Arthur C. Clarke.

PS: For tiden så så leser jeg faglitteratur: "Kampen om voldtekt", forfattet av Preben Z. Møller. Kjetil Rolness hadde en interessant kronikk i Dagbladet som satte meg på sporet av den tapte innsikt.
Sist endret av Alkibiades; 27. juni 2013 kl. 21:26.
Hvilken: "Sibirsk oppdragelse" av Nicolai Lilin.

Hva: Selvbiografi/oppveksskildring fra den russiske mafiaen.

Hvorfor: Fikk den av en kamerat som mente jeg burde lese den. Han har så langt aldri sviktet, så jeg leste den med stor iver.

Hvordan: Historien er veldig subjektivt fortalt og det fremkommer tydelig at han pynter litt på virkeligheten her og der. Dessuten må jeg innrømme at han tidvis glorifiserer sin egen klan på bekostning av andres, samtidig som jeg ikke helt kjøper hans uttrykte ambivalens. Jeg vil likevel si at dette var en spennende bok som ga et verdifullt innblikk i et parallellt samfunn. Selv om alt ikke skulle være 100% sant og noen av historiene blir litt i overkant, så er det gjenværende mer enn nok til å virke forstemmende. I tillegg var det interessant å lære mer om det kulturelle samholdet deres, hvilken rolle religion og overtro spiller, og hvordan samfunnet deres rett og slett var organisert. De mange anekdotene hvor han selv spiller en underordnet rolle var særs besnærende, og dialogene inneholdt mange gullkorn. Språket er enkelt, men godt.
Hvilken: Fifty Shades Of Grey - Fanget

Hva: Da litteraturstudenten Anastasia Steele skal intervjue den unge industrimagnaten Christian Grey, møter hun en mann som er vakker, intelligent og litt skremmende. Møtet går rett i vasken - tror hun. Men så dukker Grey uventet opp i butikken der Ana jobber deltid... Hun er uskylden selv, men innser med ett at hun vil ha denne mannen. Grey på sin side blir voldsomt tiltrukket av Anas kjølige skjønnhet, kvikke hode og uavhengige sjel. Han vil ha henne også, men bare om de følger hans spilleregler... Ana blir både sjokkert og spent da hun oppdager Greys spesielle erotiske smak, og hun nøler. For til tross for sin suksess - forretningsimperiet, den enorme formuen, familien som elsker ham - er Grey en mann som blir drevet av behovet for absolutt og total kontroll. Ana og Grey innleder snart et dristig forhold, basert på sin gjensidige fysiske tiltrekning. Da Ana oppdager Christian Greys hemmeligheter, leder det henne til å utforske sitt eget, mørke begjær.

Hvorfor: Fordi jeg rett og slett elsker "Mr. Gray".

Hvordan: Hørte mye om den før jeg bestemte meg for å lese serien, å så langt er det vel en av de beste bøkene jeg har lest. ^^
Sist endret av Frktm; 28. juni 2013 kl. 15:00.
Hvilken: En gatekatt ved navn Bob / a streetcat named Bob - av James Bowen
Hva: James har levd et liv på gata i London som rusmisbruker. Han har nylig vært igjennom et rehabilitering programm for rusmisbrukere. Nå skal han prøve å orden på livet sitt igjen og har nettopp flyttet alene til en kommunal leilighet i Tottenham, hvor han lever som gate musikant. En dag finner James en hjemløs katt som har søkt tilflukt i oppgangen hans. Denne katten skal vise seg å endre livet hans.
Hvorfor: Er ca halveis i boken nå og anbefaler boka. Veldig rørende og fin historie uten å bli klissete eller klisje aktig. Det er etter det jeg har forstått en sann historie , eller i hvertfall så er den bassert på virkelige hendelser. Årets sommerlektyre.
Hvordan: Fant den i bokhandleren.
Sist endret av h3kr0; 3. juli 2013 kl. 20:15.
Hvilken:
Jakthundene av Jørn Lier Horst

Hva:
"William Wisting suspenderes og settes selv under etterforskning mistenkt for å ha fabrikkert bevis. Han var etterforskningsleder i en av landets mest medieomtalte straffesaker, da unge Cecilia Linde ble drept. Nå, 17 år senere, har det kommet for en dag at bevisene som felte gjerningsmannen var forfalsket. Mediene værer nytt blod.

Wisting har brukt hele sitt yrkesliv på å jakte på forbrytere. Nå er det han som er byttet, og han må arbeide på egen hånd og i skjul for å finne ut hvem av deres egne som konstruerte det falske beviset, og hva som egentlig skjedde den gangen. Han får hjelp av journalistdatteren Line, men også fra svært uventet hold. Så forsvinner en ny, ung kvinne. Det blir starten på et nervepirrende kappløp."

Hvorfor:
Har tidligere lest bøker av Jørn Lier Horst. Han har en kjempeengasjerende og god skrivestil som det er lett å leve seg inn i. Han har i tillegg jobbet som politi noe som gir historiene hans et mer realistisk preg.

Hvordan:
Som sagt har jeg lest et par tidligere bøker av Horst, men denne har vunnet Riverton-prisen (krimpris), og fått strålende kritikker. Jeg er absolutt enig i den gode kritikken, en av de bedre bøkene jeg har lest!
Sist endret av Heisenberg1; 3. juli 2013 kl. 23:23.
Hvilken: Plan D av Simon Urban

Hva: Kriminalroman i den kontrafaktiske historiesjangeren. I 1989 falt aldri DDR, og staten holdes kunstig i live av utenlandske overføringer. Leseren følger en øst-tysk politiinspektør som etterforsker et mord som kan få store konsekvenser for landet.

Hvorfor: Jeg har alltid vært fascinert av Øst-Tyskland (og andre kommuniststater for den saks skyld). Boken er åpenbart inspirert av Robert Harris' Fatherland, en bok jeg likte godt da jeg leste den for mange år siden.

Dessuten har Plan D fått gode kritikker i seriøs presse (Morgenbladet, Frankfurter Allgemeine, etc.)

Hvordan: Nja. Jeg skal innrømme at jeg ble litt skuffet. Plottet er spennende nok det, og det er morsomt å lese om et DDR-samfunn anno 2011. Likevel er jeg ikke helt overbevist rent litteraturfaglig; "jeg"-personen fantaserer mye om sex og fører samtaler med avdøde kolleger, og det er ofte vanskelig å følge med på hva som er fantasier og hva som er faktisk handling. Det krever mye av en forfatter å få til denne sjangeren bra, og her synes jeg Urban blir for lett.

Merk også at boken krever en del av leseren; man bør ha en spesiell interesse for Tyskland og kanskje spesielt DDR for å få med seg alle de kulturelle referansene. For eksempel: Du bør vite litt om Lafontaines politiske bakgrunn, og forstå hvem det siktes til når "nobelprisvinner i fysikk, Angela Kasner" nevnes.
Hvilken: Neverwhere av Neil Gaiman. (Tror det er tre versjoner av denne boka. Jeg leser i så fall den siste)

Hva: Boken handler om Richard Mayhew som flytter til London. Under London er det en helt annen verden med "monsters and saints, murderers and angels, knights in armour and pale girls in black velvet". En hendelse fører til at han møter en person fra denne verdenen under London. Etter møtet med denne personen, husker ingen hvem han er. Til slutt kan ingen se han i det hele tatt.

Hvorfor: Jeg leste mye da jeg var yngre og savnet det. I tillegg har jeg ikke lenger engelsk på skolen, så tenkte det ville være fint å holde språket ved like. Pappa anbefalte også denne boka til meg.

Hvordan: Har ikke lest slutten enda, men boken er spennende. Jeg syns den var litt treg i starten, men så absolutt verdt å "holde ut". Språket er veldig godt (ihvertfall den engelske versjonen). Den er lett forståelig og morsom. Jeg liker boken veldig godt.
(Jeg "jukser" litt og nevner også den nest siste boken jeg leste. Begge er lest siden tråden ble opprettet, så regner med at det er i orden )

Hvilken: Simen Sætres Fjordman: Portrett av en antiislamist

Hva: Journalisten Simen Sætre skriver en biografi om skribenten Peder "Fjordman" Jensen, mest kjent som inspirasjonskilde for massemorderen Anders Behring Breivik.

Hvorfor: Jeg har lest litt av Fjordman før om årene, uten å bli voldsomt imponert av analysene eller hans litterære evner. Breivik-saken gjorde at det ble et massivt mediatrykk rundt Fjordman, og han kan vel sånn sett sies å ha fått fornyet aktualitet. Avisene skriver mye om Fjordman (praktisk talt alltid med et negativt fortegn), og det kunne være interessant å lære mer om personen bak skriveriene.

Hvordan: Det er noe i overkant pompøst ved å skrive en biografi om en par-og-tredve år gammel blogger som stort sett er kjent i litt spesielle kretser (kontrajihadistiske, islamofobe, islamkritiske, eller hva man nå velger å kalle dem. Det finnes dessverre ikke noe verdinøytralt uttrykk til å beskrive miljøet). Etter å ha lest igjennom boken (det er fort gjort) sitter jeg igjen med følelsen av at Fjordman ikke har gjort nok her i livet til å forsvare en biografi av denne typen.

Jeg har aldri vært noen stor fan av Fjordmans artikler, og boken bekrefter bildet mitt av en fyr med i overkant tro på egne ferdigheter og egen analyse. Fjordman tåler kritikk enormt dårlig, noe oppstyret rundt boken også bekrefter. ("Forfatter truet av Fjordman på grunn av bok")

Når det er sagt synes jeg også medias hardkjør mot Fjordman er ute av alle proporsjoner. Det at Breivik så opp til Fjordman gir sistnevnte selvsagt ikke noe ansvar for ugjerningene på Utøya og i Regjeringskvartalet. Boka kunne gjerne ha analysert Fjordmans tekster mer metodisk og (uten fordommer) prøvd å summere hva han faktisk prøver å si med tekstene sine - jeg mistenker at media siterer ham noe skjevt når de skriver om ham. Media drar stadig frem et par uhyggelige Fjordman-sitater (flørting med fascisme, tanker om å drive muslimer ut av Europa), men jeg vil gjerne vite mer om i hvilken kontekst han skriver dette, og ikke minst hvorfor han skriver slikt. Simen Sætres bok går et stykke på vei, men kunne gjerne ha analysert dette mye mer i dybden.
Hvilken: 'Junk' av Melvin Burgess (ikke i slekt med Anthony Burgess forresten).

Hva: En bok om kjærlighet, tillit og heroin.

Hvorfor: Lærer anbefalte den.

Hvordan: Nå er ikke jeg en bok analytiker, men jeg kan prøve å beskrive i grove trekk hva den går ut på.

Et tenårings-par, begge 14 år gamle, en jente og en gutt, rømmer fra sine hjem og bosetter seg i mer urbane strøk i håp om å finne et nytt liv.

Jenta er rebelsk og har lyst på noe nytt (eventyr lysten). Hun har det helt greit hjemme. Hun henger seg opp i bagateller som at foreldrene er "teite" og bestemmer seg for at hun ikke gidder å bo hjemme mer.

Gutten blir slått av sin far og hans mor er hjelpeløs og utnytter gutten til å gjøre alt hun burde gjort. Begge foreldrene har store alkohol problemer og sliter med å få endene til å møtes. Så for å redde seg selv, rømmer han.

Paret slutter seg til en gruppe med husokkupanter (squatters), og bosetter seg med dem.
Her i fra tar det helt av. Livet deres tar en helt annen retning enn hva de noen gang hadde planlagt.

Historien tar sted i England, nærmere bestemt Bristol, i begynnelsen av 80 tallet, da både Punk kulturen og Anarkismen var store bølger som gikk over landet. En hel masse narkotika, og arbeidsledighet herjet også.

ANBEFALES

Tror det er stor sannsynlighet for at jeg svarte feil på flere punkter.
Hvilken: Skalden Skurres historier, skrevet av J. K. Rowling. Det er den samme dama som har skrevet de bøkene om Harry Potter.

Hva: Boken inneholder fem små fortellinger, og har 127 og 1/2 halv side, inkludert forord og etterord, så den er veldig lettlest. Inntektene fra denne boken går til The Children`s High Level Group (CHLG) som hjelper barn som bor i store institusjoner over heile Europa. Barna bor ikke nødvendigvis der fordi de er foreldreløse, men fordi foreldrene deres er veldig fattige eller er funksjonshemmende slik at de ikke er istand til å ta vare på barna sine selv.

Hvorfor: en av disse fortellingene i boken – Historien om De tre brødrene – kan leses i sin helhet i den aller siste Harry Potter-boken. Denne historien handler om tre brødre som blir konfrontert av Døden i egen person som gir dem et ønske hver. Den eldste broren ønsker seg "en tryllestav mektigere enn alle andre, en stav som vinner alle dueller for sin eier". Den andre broren ønsker seg en måte å hente andre mennesker tilbake fra Dødsriket på, og Døden gir ham «oppstandelsessteinen.» Den tredje broren ønsket seg en måte å kunne slippe unna møtet med Døden på uten at Døden kunne forfølge ham, og Døden måtte derfor gi sin egen usynlighetskappe til den tredje broren. Denne usynlighetskappen blir nevnt mange ganger gjennom alle de syv Harry Potter-bøkene, og den blir brukt gjentatte ganger av Harry Potter og vennene hans når de skal snike seg rundt på Galtvort og lignende.

Hvordan: Jeg likte boken, og den tok opp enkelte aspekter rundt Harry Potter-universet som jeg ikke var klar over tidligere...
Sist endret av Fishface; 8. juli 2013 kl. 17:00.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvilken: Divine Justice, Baldacci, David. 2008.
Hva: Roman i serien "The Camel Club". Bok nummer 4.
Hvorfor: Fordi Baldacci er en forfatter som er i en egen klasse for seg selv. Hans nivå er likt Robert Ludlum som jo har skrevet mange gode bøker, f.eks. Jason Bourne. Han skriver utfyllende, har mange tråder gående samtidig og har en skrivestil som er svært vid. Dvs. han beskriver handlingen så godt at du forsvinner inn i handlingen.
Hvordan: Jeg likte denne mindre enn de tre forrige bøkene i serien. Boken nøstet opp ulike tråder, men den var dårlig generelt sett. For å bare nevne det; Jeg begynte på bok nummer 5 også, men nivået til bøkene er ikke som #1 og #2.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hvilken: "Slapstick or Lonesome No More!" av Kurt Vonnegut

Hva: Sci-fi med elementer fra Vonneguts virkelige liv. Han starter med å beskrive hovedpersonens høyst merkelig barndom med den like geniale/neandertalske tvillingsøsteren sin, og skisserer så en verden hvor USA har gått i oppløsning og kineserne har utviklet seg til å nærmest bli en høyerestående rase (selv om de har avlet seg frem til å bli små som maur). Før USA skled ut til selvstyrte stater og kongedømmer har hovedpersonen blitt president og løst problemet med ensomhet en gang for alle.

Hvorfor: Den stod lett tilgjengelig på Tronsmo.

Hvordan: Hadde håpet å kose meg med den i sommer, men etter en halv ettermiddag var jeg allerede halvveis, og den var cirka umulig å legge fra seg! Både Vonneguts verden og løsningen på ensomhetsproblemet var høyst fascinerende, morsom og bittelitt trist.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken: Hypnotisøren av Lars Kepler

Hva: Svensk krim som har solgt i bøtter og spann i nabolandet. (Boken har også blitt filmatisert, men fått så ræva kritikk at jeg aldri kommer til å gidde å kaste bort 2 timer av livet mitt på å se den). Far, mor og datter blir funnet slaktet på to forskjellige åsteder og på en eller annen håpløs måte finner Politiet ut at de skal be en fuckings hypnotisør om hjelp til å avhøre guttungen som overlevde massakren.

Hvorfor: Harry Hole-overdose etter å ha lest Nesbøs siste samt de fire første bøkene om alkisdetektiven. Dessuten er jenta i bokhandelen så jævlig søt, så når hun anbefalte denne klarte jeg ikke si nei.

Hvordan: Bortsett fra at omtrent 100 av de drøyt 500 sidene går med til en oppsummering av hendelser som skjedde ti år tidligere (alt skrevet i jeg-form) var boken temmelig spennende. Akkurat nok til at jeg gidder kjøpe Paganinikontrakten som er neste bok i serien om etterforsker Joona Linna. En etterforsker du egentlig ikke får vite noe særlig om i den første boken, sånn bortsett fra at han virker som en irriterende dritt-finne som påpeker til alle som ikke tror på han at han alltid har rett ved å si "hva var det jeg sa" i ettertid. Ikke verdens største plot-twister, men etter Hole-overdose er det egentlig helt greit med noe som bare er spennende, men litt enklere. Forhåpentligvis skriver ingen en norsk versjon hvor Snåsamannen blir politiets sidekick og løser kriminalgåter (med Aksel Hennie i hovedrollen når det filmatiseres)
Sist endret av liasis; 17. juli 2013 kl. 23:19.
Hva:
Understanding Power av Noam Chomsky fra 2002.


Hvorfor:
Det er en bok som er tilgjengelig gratis på Internet gratis. Det var en videosnutt av Aaron Swartz som sa at boken var "mindblowing" som trigget meg. Dessuten vet jeg at Noam Chomsky er anerkjent og er en veldig produktiv forfatter.


Hvordan:
Boken er delt inn i omkring ti kapitler. Boken er et slags referat fra en gruppesamtale Noam Chomsky har hatt med noen tilhørere, noe som gjør at boken får et uformelt språk. Dette gir også innspill fra de som tydeligvis deltok på denne gruppesamtalen. Det diskuteres blant annet hvorfor USA innvaderer andre land, hykleriet om hvorfor de IKKE støtter humanitær støtte til den tredje verden, men SAMTIDIG påstår de sier de støtter menneskerettigheter osvosv, israel som han kaller en "mercenary state", en teori om hvorfor marihuana ikke er lovlig, osvosvosv.

Jeg tror ikke jeg har fått så mye ut av boken som jeg kunne ha fått. Jeg skulle gjerne hatt en grundig gjennomgang av amerikansk historie de siste 100 årene før jeg satt meg ned med den. Men boken er ganske god og den har forandret litt synet mitt på kapitalisme.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg kryssposter fra en annen tråd, så jeg gidder ikke endre strukturen på innlegget.

Bok: Hugo Chávez: Revansjen.
Forfatter: Eirik Vold
Språk: Norsk
Sjanger: Samfunnsanalyse
Hvorfor lese?: Hugo Chávez, omstridt sosialist og president av Venezuela i fra 1999 til 2013. Den nå avdøde presidenten tok Venezuela med storm i kampen for sosial omfordeling av godene fra den rike overklassen til de fattigste av de fattige i Venezuelas mange, store slumområder. Chávez provoserte, sjokkerte og imponerte en hel verden da han i løpet av regjeringstiden eksproprierte de statlige og utenlandske oljeselskapenes selskaper i landet for å støtte sin egen Bolivarianske revolusjon, overlevde minst ett CIA-støttet militærkupp etter å ha provosert på seg USA og de økonomisk mektige oligarkene som regjerte i Sør-Amerika, og fikk en voldsom oppslutning blant Venezuelas mange millioner fattige som tidligere ikke engang hadde brydd seg med å bruke stemmeretten da det tidligere ikke hadde fantes noen som kjempet deres kamp.

Eirik Vold bodde i Venezuela i åtte år, flere av dem i slummen, og han intervjuet også Chávez etter å ha tilbragt et døgn med presidenten. Boken er en førstepersonskildring av hans opplevelser.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Hvilken: "The Shipping Man" av Matthew McCleery.

Hva: En hedgefondforvalter blir lurt av en gresk skipsmegler til å kjøpe et gammelt skip, og blir kastet på hodet inn i rollen som reder med alt det innebærer av moro og hodepiner.

Hvorfor: Jobber selv i bransjen og dette er boken _alle_ i den anbefaler.

Hvordan: Boken gir en lettlest og humoristisk introduksjon til shippingindustriens mystiske verden. Den spiller på fordommer og stereotyper, og er like underholdende for folk med null erfaring med shipping som for de gamle traverne. Anbefales på det sterkeste.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvilken: "Times of Contempt" av Andrzej Sapkowski

Hva: Den tredje engelskoversatte boken i "The Witcher"-serien mest kjent for sine PC-spill her i Norge og den engelsktalende verden. Serien handler om den muterte monsterjegeren Geralt. Som på tross av sitt prinsipp om å holde seg nøytral til omverdens politiske spill blir dratt inn i en rekke politiske og moralske konflikter.

Hvorfor: Jeg begynte å lese disse bøkene i 2007. Nå har jeg ventet på denne boken i siden den forrige kom ut 2008. Jeg liker universet og den tidvis tørre humoren til forfatteren og forhåndsbestilte boken da den endelig fikk en utgivelse.

Hvordan: Boken forsetter der forløperen "blood of elves" tok slutt og forsetter å følge de personene en bryr seg om. Boken har seriens tørre humor og politisk maktspill og intriger. Historien i sagaen begynner å ta seg opp og boken er bedre enn forløperen.

Anbefaler boken for de som har lest forløperen men ikke for nye leser. Dog anbefaler jeg serien i helhet for de som likte historien i spillene og de som vil ha fantasy som ikke er moralsk svart eller hvitt. (Og en serie som ikke er 6-7000 sider lang slik som A song of Ice and Fire). Begynn på "The last Wish"
Hvilken: Blod og gull , en sang om is og ild av G.R.R.Martin

Hva: Om de konglige i Westeros. Om Arya og de andre Stark barna, kong Jeffery og Daenery Stormfød og alle de andre. Det er prinser, prinsesser , riddere, drager, sverdkamper, kriger , drap og blod.

Hvorfor: Jeg har sett tv-serien og likte den, var nyskjerrig på hva som skjedde vidre etter sesong å ha sett tre så bestemte meg for å gi bøkene en sjanse.

Hvordan: Del to , bok tre i Game of thrones serien. Mulig det at jeg så serien først ødla men jeg ble litt skuffet over boken.

Synes språket var unaturlig , tungt og rart. Det er mulig det er den norske oversettelsen som er dårlig og at det ville være bedre å lese bøkene på engelsk. Jeg ga hvertfall opp halveis i de 600 sidene.
Sist endret av h3kr0; 29. juli 2013 kl. 16:42.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Hvilken: "the Complete Stories of Sherlock Holmes" av Sir Arthur Conan Doyle

Hva: Komplett samling med de originale historiene om Sherlock Holmes. Med illustrasjoner fra "the Strand magazine." Holmes er en "consulting detective" - en jobb han har skapt for seg selv. Når politiet kommer til kort, eller noen trenger diskrét hjelp i diverse situasjoner, kaller de på Sherlock Holmes.

Hvorfor: Etter å ha sett tv-serien Sherlock, ble jeg veldig interessert i å lese de originale historiene. Heller enn å kjøpe en og en bok og (grøss) masse utgivelser av et gammelt blad, fant jeg en samling.

Hvordan: Jeg liker boken (bøkene?) svært godt. Har ikke blitt helt ferdig enda, da samlingen teller 1400+ sider. Måten Holmes deduserer hendelsesforløp basert på noen få små spor er virkelig imponerende - selv om han ikke alltid har rett.

"My eyes tell me that on the inside of your left shoe, just where the firelight strikes it, the leather is scored by six almost parallel cuts. Obviously they have been caused by someone who has very carelessly scraped round the edges of the sole in order to remove crusted mud from it. Hence, you see, my double deduction that you had been out in vile weather, and that you had a particularly malignant boot-slitting specimen of the London slavey."

Jeg liker bøkene spesielt godt fordi Sherlock Holmes i utgangspunktet er en helt vanlig mann - han bruker ikke noe spesielt fancy utstyr eller evner ingen andre har. Han tar det bare til et eget nivå; bl.a. har han skrevet en monograf om forskjellige typer tobakk-aske. Denne kunnskapen bruker han til å skille mistenkte.

Han vet utrolig mye om alt som har med kriminalitet, saker og spor å gjøre. På den annen side vet han ikke at jorden kretser rundt solen, og når han først får vite det sier han at han skal gjøre alt for å glemme det så fort som mulig. Holmes mener hjernen har begrenset kapasitet, og siden det ikke har med arbeidet hans å gjøre, er informasjonen unyttig og "tar opp plass."

Jeg vil absolutt anbefale samlingen til alle og enhver; om ikke annet er det en super bok å ha på hytta.
Hvilken: Candide av Voltaire (1759).

Sjanger: Satire.

Hva: En relativt kort bok (ca. 100 sider) kjennetegnet ved et raskt hendelsesforløp. Jeg vil kalle det en skrønehistorie, hvor hovedpersonen, en rikmannsgutt ved navn Candide (fransk: optimisme), blir kastet ut av slottet og sendt ut i verden på eventyr... Fra Wikipedia: «I den første halvdelen av boken gjendrives Leibniz ved at Candide får sin optimistiske livsholdning utsatt for flere ulike grufulle hendelser: mord, inkvisisjon, kannibalisme, syfilis og jordskjelv.» Her skjer det masse merkelige og de utroligste ting. Men det er ikke hendelsene som er viktig, selv om de for mange kan betegnes som «morsomme» og «artige,» det er Voltaires kritikk av samfunnet. Særlig kritiserer Candide Leibniz' teori om optimismen: at alt er ordnet på den beste måte. Gud ville jo ikke ha skapt en imperfekt verden! Videre kritiserer Voltaire religion, (penger) og tar opp andre filosofiske spørsmål.

Hvorfor: <ærlig>Egentlig mest fordi jeg er så innstilt på å lese klassikere. Jeg tenker som så at de må da være klassikere for a reason, og vil gjerne tenke om meg selv at jeg har lest disse klassikerne. Leste et sted at man i Frankrike (litt før i tiden?) var forventet å «kunne sin Voltaire» og «kunne sin Rousseau». Jeg vil også kunne min Voltaire! Og samtidig føle meg litt tøff.</ærlig>

Hvordan: For meg ble det litt for mye skrøneri, og jeg vil ikke kalle det et litterært mesterverk. Det er ingen spesielt flotte formuleringer, eller skildringer. Jeg ble anbefalt den av en på Twitter som sa den var veldig morsom; vel, jeg synes ikke det. Men så har jeg litt sær humor og det er egentlig svært lite av humoristiske tekster, filmer, serier som underholder meg. Filosofisk sett synes jeg heller ikke at den fikk meg til å tenke skikkelig, eller at den var utrolig innsiktsfull. Hadde jeg for store forhåpninger? Tja. Jeg tror heller det at man må se boken i lys av at den ble utgitt i 1759, og hvor utrolig provoserende den må ha vært på den tiden, samt hvor enorm påvirkning og inspirasjon den må ha vært for folket (franske revolusjon). Samtidig hadde jeg ikke lest meg opp om Voltaire eller boka på forhånd; jeg liker egentlig å lese boka uten å vite for mye på forhånd. Derfor visste jeg vel lite hva som ventet meg. Jeg har enda ikke lest meg opp om boka, slik at min analyse kan være mangelfull.

Men dette var en god bok jeg er glad jeg leste! Litt fordi den var moro å lese – kapitlene går raskt unna slik at det ikke blir kjedelig, mye på grunn av den intelligente satiren og bokens mange referanser (jeg anbefaler å lese en versjon hvor det er fotnoter e.l. som forklarer en del setninger; her er det referanser til konger, historier, kriger og andre hendelser), men mest av alt fordi jeg nå kan si at jeg har lest min Voltaire.
Hvilken:Flink pike av Gillian Flynn
Hva: Nick og Amy er det perfektet paret utad men ekteskapet mellom Nick og Amy halter, på deres femårs bryllupsdag forsvinner Amy. Først kan det se ut som hun er blitt bortført men så blir Nick mistenkt for mordet , selv om han sier han er uskyldig...
HVordan: Spenning , krim som driver deg fremover , en bok du ikke klarer å legge fra deg. Anbefalles!
hvorfor: Skulle finne en lydbok å ha bilen da jeg skulle kjøre langt i sommer. Denne var den som så mest intersant ut av de lydboken som fantes i bokhandlen. Den har vist også fått gode kritikker.
Sist endret av h3kr0; 4. august 2013 kl. 21:12.
Hvilken: Fatherland av Robert Harris

Hva: Historien starter i Nazi-Tyskland i 1964 i uken som leder til Adolf Hitler sin 75 årsdag. I denne verdenen knuste Tyskland de allierte og drev sovjeterne helt bort til Uralfjellene. Handler om Xavier March, en detektiv som jobber for kriminalpolizei som tar på seg en sak der en tidligere SA og Nazitopp har omkommet i noe som ser ut som en drukningsulykke, jo mer han graver jo mer omfattende er denne saken for han og det er ikke alle som vil at han finne ut sannheten.

Hvordan: Spenning, krim, fiksjon. En spennende bok som fletter inn en detektiv-story inn i et alternativ univers der nazistene har stålkontroll over Europa på 60-tallet.

Hvorfor: Fant boken helt tilfeldig i en bokforhandler. Min interresse for the tredje riket og nazismen var nok det som fikk meg til å kjøpe boken og jeg angrer ikke.
Hvilken: "Chimera" av Gert Nygårdshaug

Hva: En ung nordmann jobber som veterinær på en biologistasjon langt ute i regnskogen i Kongo. Der finner de et virus som virkelig kan ødelegge menneskeheten.

Boka er satt til en nær fremtid hvor klimaendringene virkelig har begynt å forandre verden.

Hvorfor: Er en stor fan av Gert Nygårdshaug, så måtte selvfølgelig sette av tid til å lese den nyeste boka hans.

Hvordan: Romanen starter rolig med å skildre jobboppgaver på biologistasjonen nede i regnskogen, men endrer seg fort når de finner et virus ingen har sett maken til tidligere. Det interessante er hvordan man plutselig kommer til et punkt i boka hvor man innser at den virkelig har en mye dypere mening enn man originalt trodde, og den tar opp flere moralske spørsmål i forhold til overforbruk av kloden.

Gert er som vanlig veldig samfunnskritisk, og skildrer hvor hardt vi mennesker kan komme til å ødelegge jorda vår.

Mange mener at boka kan minne veldig om de samfunnskritiske tekstene til selveste Orwell. Jeg har ikke lest noe av han (ennå), så det kan jeg ikke uttale meg mye om, men vil i alle fall påstå at boka er perfekt for dere som liker den slags sjanger.

Dere som likte Mino-triologien ("Mengele zoo", "Afrodites basseng" og "Himmelblomsttreet") av samme forfatter vil sannsynligvis like denne også!
Hvilken : Paulo Coelho-Djevelen og frøken Prym

Hva : Rett fra wiki: En turist hjemsøkt av en vanskelig fortid ankommer den lille landsbyen Viscos. Dette er noe uvanlig for de få landsbybeboerne som holder til der. Den mystiske personen får raskt kontakt med den yngste av landsbybeboerne, Chantal Prym, og bruker henne til å få svar på menneskets kanskje viktigste spørsmål: Er mennesker gode eller onde?

Hvorfor : Jeg har tidligere lest noen andre bøker av Paolo Coelho og likte de godt så da jeg så denne i bokhylla hos foreldre måtte jeg bare lese den

Hvordan: Jeg likte denne best av alle bøkene til Coelho jeg har lest. Den handler om mer moderne tider enn de andre bøkene og de handlet ikke så mye om religion.