Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7261
Roald Dahl har to norske foreldre, men er født i Wales. Han kalles en britisk forfatter.

Jeg kjenner mange som er født i Norge, men der foreldrene er født i utlandet. Ingen av disse kaller seg norske, men f.eks. pakistanske ettersom begge foreldrene er det. Tar jeg feil når det gjelder R. Dahl, eller har definisjonen endret seg? Eller er det rett og slett hva du føler deg som bestemmer nasjonalitet?
Roald Dahl ble som du sier født i Storbritannia, hadde britisk statsborgerskap, tjente i RAF under krigen, og bodde store deler av sitt liv i Storbritannia -- aldri i Norge. Høres ganske britisk ut, spør du meg.

Når det gjelder dine venner med utenlandske foreldre, så får de ikke automatisk norsk statsborgerskap selv om de er født i Norge. Om de likevel skulle ha fått norsk statsborgerskap, så er det jo ikke utenkelig at de fremdeles ønsker å definere seg med sitt opphavs kultur, selv om de har skiftet nasjonalitet på papiret.

Nasjonalitet bestemmes (pretty much) av statsborgerskap. Men det er jo ingenting som hindrer deg i å kalle deg noe annet, uansett hvilken nasjonalitet du måtte ha på papiret.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg regner med at de du kjenner som kaller seg f.eks. «pakistanske», kalles «norske» i Pakistan.

Hva kaller de seg i et tredje land?
Jeg trodde han var norsk når jeg var yngre fordi det blir nevnt/skrytt av i hver vending om mannen i norske medier, noe jeg syns er idiotisk. Han er født og oppvokst i Storbritannia og er sånn sett 100% britisk selv om begge foreldrene var norske. Mener du at æren for at han var en genial forfatter burde gå til de norske genene, heller enn det britiske samfunnet?
Nå vet ikke jeg så mye om R. dahl, men med tanke på nasjonalitet, så virker det som om det kommer ann på hvor personen føler mest tilknytning til.

I Kina så blir folk med tilknytning til Kina som bor i utlanded kalt Hǎiwài Huárén (overseas Chinese), og i Vietnam så blir de kalt Viet Kieu (overseas Vietnamese). Når jeg møter amerikanere så er det mange som anseer seg som enten meksikanere eller irer etc.

Her en dagen så møtte jeg en fyr som var fra Texas, som jeg syntes snakket ganske dårlig engelsk. Han er født i USA, men p.g.a oppvekst i meksikansk nabolag så er hans oppførsel mer meksikansk. Har en kompis som også er født i USA, med meksikanske røtter, men han er oppvokst i et mer mikset (fant ikke ett bedre ord) nabolag, så han anser seg selv som amerikansk.

Jeg har f.eks en utenlandsk far og norsk mor, men jeg har null tilknytning til min fars opprinnelses land, derfor har jeg alltid ansett meg selv som norsk. En del barndoms venner som kommer fra min fars land mener derimot at jeg egentlig tilhører min fars land.

Personlig så mener jeg folk tilhører nasjonaliteten til det landet de er født i, da enhver form for nasjonalisme separerer folk. Kulturer blandes etterhvet som tiden går, og i vår globaliserte verden så skjer det fortere og fortere.
Husker ikke helt hvor jeg leste det, men jeg tror han ofte var i norge i lengre perioder for å skrive.
Det her handler vell også ikke bare om hvordan Roald Dahl selv følte det. Siden han "oppnådde noe" og ble ganske berømt, så er det jo mere inntersant for ett Land å skulle clame nasjonaliteten hans. Folk i norge er i hvertfall ofte opptatt av å skulle påpeke att noen har Norske opphav.
Roald Dahl besøkte jo ofte Fevik på 60 og 70-tallet,ikke utenkelig at han skrev da.I sin barn og ungdom ferierte de fast hos morens foreldre i Oslo og Tjøme.En artig ting ved Roald Dahl som ikke mange vet er at han skrev filmmanus til en James Bond-film,nemlig "James Bond i Japan",med Sean Connery.Roald Dahl hadde også en meget vanskelig personlighet.Men en fremragende forfatter var han okke som. Hans foreldre var fra Sarpsborg ( far ) og Oslo ( mor ),faren var skipsmegler.
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Roald Dahl besøkte jo ofte Fevik på 60 og 70-tallet,ikke utenkelig at han skrev da.I sin barn og ungdom ferierte de fast hos morens foreldre i Oslo og Tjøme.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg tenkte på
"Da han selv hadde stiftet familie, besøkte han Fevik i Grimstad flere somre på ferie i 1960- og 1970-årene, de bodde stort sett på Strand Hotel." Fra Wikipedia