Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 8066
For en tid tilbake satte jeg sammen en haug med aforismer til en video. Er nysgjerrig på tilbakemeldinger. Noen som har peilig på filosofi mente jeg burde korte det ned og sette det sammen til en bok, og det er dette jeg driver med i disse dager. Videoen er langvarig, så hvis du vil se på det, må du enten sette deg tilbake med noe å drikke, eventuelt ta det over flere økter.

Ble forresten slaktet her sist jeg prøvde meg. Håper på et bedre resultat nå.

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=dJ5IVKrXdFk

Et afrodisiakum i 1116 deler.

Av en senromersk gatepoet 0:00

Akt I Logos 0:12 Motsetningens lov

Akt II Ethos 0:13:01 Det handler om dem

Akt III Pathos 0:22:27 Jeg er meg

Akt IV Logos 0:38:15 Eros og Ares

Akt V Ethos 0:59:36 Mot dogmene

Akt VI Pathos 1:24:19 Jeg elsket deg

Akt VII Logos 1:37:45 Tingens tilstedeværelse

Akt VIII Ethos 1:53:15 Stoia

Akt VIIII Pathos 2:12:16 Ut av min sol
Nå er det ikke sikkert jeg er i målgruppen for det her, men jeg skjønner ikke helt hva det er jeg ser på? Er det dine tanker du viser i videoen og hva vil du med dem?

Det virker litt usammenhengende, og jeg tror kanskje ikke at en video er den beste måten å fremstille tekst slik som du gjør her.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
Ja, det er mine tanker, men det er selvfølgelig umulig å ikke komme borti tanker andre filosofer har tenkt.

Er en del irriterende småfeil jeg ikke får gjort noe med nå, med mindre jeg skal legge inn utrolig mye arbeid.

Hadde et håp om å kutte ned dette innholdet til en bok, en samling på omtrent 500 aforismer. Gikk dessverre i dass med dette prosjektet, men håper å gjenoppta det snart.

Bakgrunnen er en filosofisk journal jeg skrev back in the day: https://www.tranaas.net/sol-invictus.html
Det var iallafall en filosofisk måte å vise tankene sine på. Du vil muligens finne et bredere publikum hvis du korter ned og trekker fram noen av de beste, istedenfor å ta med absolutt alt.

Den jeg liker best så langt er—

De snakker til meg som om jeg er på deres side.
Vis hele sitatet...
Den jeg liker minst så langt er—

Jeg er vel ikke interessert i dine regler og dine spilleregler, som handler om deg.
Hvis du vil ha noe fra meg må du betale meg noe jeg vil ha.
Da skal jeg kanskje late som jeg bryr meg en stund.
Vis hele sitatet...
Noe bra innimellom. Ellers er det mange av «aforismene» som likeså godt kunne ha funnet sted i en vilkårlig blogg. Mange av dem maler et portrett av en ganske bitter og usympatisk person og er ikke utsagn som stimulerer meg intellektuelt.

Men jeg likte altså den første der. En skal aldri glemme at The Wall ikke hadde vært det den ble uten en nådeløs produsent den heller. Du har helt klart potensiale, men trenger sårt en redaktør/noen som kan hjelpe deg å luke ut noen av de mindre tankevekkende tankevekkerne.

Jeg synes det er bra du fortsetter å dele da. Keep it up!
Trådstarter
Takker for tilbakemeldingen, spesielt med tanke på den fremhevede aforismen. Det gir meg noe å gå etter. Det folk liker/reagerer på er nesten alltid gull.

Du har rett i at forfatterstemmen fremstår patetisk. Her er et utdrag fra en lengre tilbakemelding jeg fikk:

"Det generelle inntrykket man sitter igjen med av disse aforismene, er dog at forfatteren er en taper og en svekling som hater sin familie, hater de fleste av sine venner, hater kvinner, hater arbeid, hater folk han omgir seg med, mens han i det sosiale liv opptrer som vennligheten selv og høfligheten selv, og bare her i boken kan han være seg selv.

Dette er i og for seg legitime følelser, men de vektlegges så mye at det blir vondt å se forfatteren som en person med autoritet, og følgelig blir det vanskelig å ta på alvor det han skriver. Jeg ser dette som en kontrast til en roman hvor hovedpersonen er en taper og en svekling som hater sin familie, hater de fleste av sine venner, hater kvinner, hater arbeid, hater folk han omgir seg med, mens han i det sosiale liv opptrer som vennligheten selv og høfligheten selv. Så lenge en slik fortelling blir fortalt oss av en forfatter med autoritet og et rikere perspektiv på tilværelsen, vil den kunne fascinere oss. Men ikke i aforismesamlingen, hvor forfatteren og «hovedpersonen» er én og samme person."


Det er forsåvidt betryggende at inntrykket folk får er sammenfallende. Forhåpentligvis kan jeg jobbe med fortellerstemmens autoritet utover. Må bare vikle meg ut av denne rare trøyen.
Sist endret av Sanjar; 18. januar 2019 kl. 21:14. Grunn: Kopiert fra PDF, måtte fikse formatering
Som en øvelse, kan ikke du trekke fram 5 - 10 av aforismene du er ekstra fornøyd med og dele dem i sitatform her?

Selv folk som er i målgruppen for disse vil ha vanskelig for å hoppe blindt inn i en så lang video. Du må bli bedre på å overbevise folk om at du har noe de ønsker å fordype seg i, litt grunnleggende markedsføring for å nå fram til ditt publikum.
Hvorfor bruker du aforismeformatet? Det setter standarden for innholdet uhorvelig høyt om det skal være verdt lesernes tid og er ikke akkurat i vinden. Du burde nok, som flere av de profesjonelle tilbakemeldingene du har fått indikerer, kondensere innholdet mer. Eventuelt bytte sjanger/format. Du bruker også mange pompøse floskler og klisjeér som svekker tilliten til kunnskapen bak ordene. Lite av det jeg leser av deg gir meg noe som menneske i 2018, og fortellerstemmen din er både ynkelig og ovenpå på samme tid, noe som frustrerer meg hvertfall. Sikker på at forfatter er det rette yrket for deg?