Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 5672
Jeg er nok ikke den eneste her som er den som ofte kommer 5-10 minutter for sent til timen nokså ofte, så jeg har prøvd en ny døgnrytme, og vil foreslå den for andre om de er interessert.. PS: Egner seg ikke for folk som skal på død og liv være ute hele tiden.
Vi går ut ifra at dere er interesserte

Før: Vekkerklokka står på kl 7:00, hører den ikke/sovner igjen, våkner 7:30-7:45, kommer for sent, føler meg jævlig på skolen, får ikke med noen ting, sovner i timen osv..
Prøver å legge meg tidlig om kveldene, men det funker ikke. Får ikke sove da plutselig (+ en veldig lokkende TV som står 1 meter unna senga med kabel-tv).

Nå (fortsatt i beta-testing): Legger meg heller til å sove når jeg kommer hjem fra skolen evt. etter jeg har spist middag, sover til rundt midnatt, står opp, tar en dusj, gjør lekser på natta (da jeg er våken etter en god dags/kvelds søvn), lite med venner online (ergo: blir mindre distrahert når jeg gjør lekser), spiser litt mat mens jeg gjør lekser, setter på vekkerklokka på 7:00 slik at jeg hører når jeg begynner å få mindre tid, gjør meg klar til skolen, slipper å forsove meg, kommer dit i ca 5 minutter før første timen starter.

I helgene: Legger meg i 8-9 tiden om morra'n, sover lenge, stikker på fest fullt opplagt, legger meg ikke før 8-9 neste morgen. Når det er skole dagen etter, lar jeg bare være å legge meg, og merker trøttheten begynner å komme rundt middagstider, og det passer bra med planen over.

Eneste minus-siden ved dette er det å kunne være sosial på hverdagene evt. stikke til by'n tidlig i helgene (ikke det at det er stort å gjøre i Lillehammer)

På tide å lage meg litt frokost! Har gjort dette siden fredag, og funker fint så langt.

Lykke til alle andre som vil prøve dette!
Sist endret av HaZnO; 9. mars 2005 kl. 06:12.
Jævlig genialt igrunn! Er du skikkelig frisk og opplagt på skolen også?
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Jepp, følger mye bedre med nå enn før, for nå har jeg fått søvnen jeg "trenger", istedenfor bare 2-4 timer per natt som det lett ble før.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hehe.. Jeg kom faktisk inn på denne døgnrytmen denne uken vet et uhell. (Fikk ikke sove natt til Mandag). Ganske smart.. men som du sier, litt usosialt
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Et menneske sover best i tiden mellom 21.00 og 23.00 om kvelden, så den er bra utfylt...
Jeg har noe lik døgnrytme: kommerhjem - spiser - sover til 21.00 ca. - gjør lekser og legger meg igjen. Men så sover jeg mye også da...
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hørtes relativt grei ut den, men litt for mye soving på dagen for min del.
Jeg pleier å stå opp klokka 08.00, legge meg 16.00 står opp igjen 18.00 og legger meg igjen 02.00-04.00. På denne måten får jeg alltid minstebehovet med søvn, må ha seks timer sleeping time i døgnet for å klare meg i lengden.
Jeg må teste dette ut i neste uka. Har skjedd før i nødstilfelle,
men aldri hatt en slik flyt hele uka (med vilje altså).
Håper på suksess.
Legge seg klokka 23.00 stå opp noe over 7.00.
Ta en (kald) dusj, for å vokne litt.
Spise en god frokost m/frukt og youghurt og evnt. juice
Jobb inn en trening på morgenen, så skal dere se hvir opplagte dere blir resten av dagen! Jeg trener morgen og kveld, og har sjelden vært mer opplagt enn det jeg er nå.
går kansje i ferien. men ikke fan om det går når du bor alene =p

edit: trening hørtes smart ut. kansje ta seg en jogge tur ellerno om morgene. får tid til å våkne da
jeg ligger på sofaen mesteparten av dagen når jeg ikke er på skolen, og likevel er jeg trøtt og utslitt etter 8 timers søvn.. tror jeg må begynne og ruse meg på koffein.
Har prøvd dette og det fungerte ikke for meg, ca 1200 ble jeg så trøtt at jeg måtte sove. Fikk derfor en god del fravær på skolen:P
Jeg sover som regel 5-7 timer pr natt. Legger meg 02.00 og står opp 8.00. Det resulterer i en del forsovinger og trøtte dager, men når helgen kommer så sover jeg 12-16 timer og tar igjen den søvnen jeg har mistet. Sover også på bussen som varer i 30 minutt, uten den søvnen hadde jeg ikke klart meg så bra.Ellers så kan det skje att jeg tar meg en dag der jeg sover noen timer ekstra på dagen, dette er skjeden da.

Høres ganske bra ut den sove rytmen din. Men jeg foretrekker og vere litt sosial på dagen også, hehe.
Brukte denne rytmen for en stund siden. Kom rett fra jobb kl 16:00 og la meg kl 17:00 så sov jeg til 00:00 tiden. Kom aldri for seint og var ganske kvil hele dagen. Denne rytmen passet meg også fint fordi jeg ikke har noen venner irl lenger (jo egentlig, men alle har begynt på skoler her og der rundt i landet og er i militæret osv osv... og jeg er for lat til å få meg flere/nye venner)

Problemet var bare at etter en stund så begynte jeg å sove langt forbi kl 00:00, nemlig hvor jeg til slutt sov fra kl 17:00 til 07:00. Jeg sov så godt at jeg slet med å stå opp igjen, og da begynte jeg bare å bli mer og mer kvil og klarte ikke å legge meg kl 17:00, det ble til 18:00 og 19:00 osv og til slutt var jeg tilbake på square one... Naturen ville visst ikke at jeg skulle bestemme over døgnrytmen min:P Det er et paradoks!!! Uansett så er det jo så mye fancy man går glipp av på TV Det eneste som var på om natta var Dr. Phil, Ricki Lake, TV Shop, elendige chatteprogram og sånt møkk!
Sist endret av McKack; 9. mars 2005 kl. 10:46.
Jeg bruker Valergan (du blir trøtt av dem) på kveldene når jeg vet jeg ikke får sove.
Søndags kveld, hiver innpå 3stk da jeg=)
Altså dette er noe jeg fikk erfare når det det gjelder jogging om morgenen.

Stod opp én time før, jogget halvtime, kom hjem og spiste frokost og tok en dusj.
Drar på arbeid, alt er fint.
Kommer hjem fra jobben, spiser middag og slapper av én time før trening. Når jeg drar på trening så er det ikke snakk om en halvtime, jeg kan være i hallen/treningstudio hele dagen om jeg vil.
Kommer hjem fra trening kl 22 00, spiser kveldsmat og slokner mommentant etter det. Er da i seng kl 23 00.

Det funker fett!
Jeg kom også inn i denne døgnrytmen ved ett uhell når jeg gikk på ungdomsskolen husker jeg.
Det funket faktisk utrolig bra. Men jeg gadd ikke holde på mer enn ett par uker, alt for usosialt
Tenker dama hadde blitt glad dersom jeg begynte med den rytmen... haha...

Litt upraktisk å være våken når "alle" sover vel?
Dette hørtes genialt ut! Hadde det ikke vært for at det ville blitt et helvetes kaos fordi resten av familien ikke følger denne rytmen, skulle jeg prøvd det

Får testes ut i studenthybel/leilighet eller lignende om et par år...
Dette hadde vært fint å teste, bortsett fra at man kommer til, som sagt mange ganger allerede, å være veldig usosial.. Får finne meg noen som vil være med.. ;p
Jeg får aldri sove med en gang jeg legger meg, og når jeg skal opp om morgenen står jeg som regel opp for sent, så dette virker nesten litt bra. Mulig jeg tester dette en gang. ;D
Døgnrytme er no herk
Teorien med å trene en halvtime om morgenen og deretter ta en dusj før man reiser på jobb, er ikke dum. Jeg har til tider store problemer med å holde meg våken om morgenen, og dette er farlig siden jeg må kjøre en time for å komme meg på jobb. r33l sitt opplegg høres lurt ut. Får se om jeg har motivasjon til å gjøre det da.
Helt enig! Men det er noe man må ha Altså, jeg personlig kommer alltid 5 -10 minutter for sent på skolen Men, om jeg har vært på lan helga før, så har jeg en noenlunde lik døgnrytme som HaZno fåreslo, he he! Det funker faktisk! Men man får utrolig lite tid til å fly rundt ø kødde med venner ol. he he!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det finnes en annen metode også, som heter Uberman's sleep schedule (link). Da kan man være våken 21 timer per dag i månedesvis av gangen. Ikke bra for sosialt liv, men ypperlig for å få ting gjort.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Artig å se at folk er villige til å prøve dette, hehe, men det med å stå opp en time før osv for å trimme litt funker dårlig for meg, ettersom jeg ikke har viljestyrke/motivasjon nok til å klare å stå opp. Det er akkurat derfor jeg har startet med denne døgnrytmen, slik at jeg slipper problemet med å ha noen få timers tid på å rekke og stå opp og rekke skolen osv.
Når jeg virkelig må få ting gjort, kjører jeg et system med en time søvn per 6 timer. Det funker ikke over så veldig mange dagene, men jeg treffer heller ikke veggen før etter veldig lenge, og trenger ingen spesiell omstillingstid.
Til vanlig varierer det mellom 6 timer per natt og en kombinasjon av 3 timer på dagen og 5 timer om natta, alt etter hvor sliten jeg er.

SharQ:
Tror jeg akkurat har fått meg en nytt sommerferieprosjekt ;D
Uff. Synes synd på folk med slike søvnproblemer. Det er visst ikke få heller tydeligvis. Hørtes lurt ut dette. Legger meg i 22-tida, leser til klokka er 23/24 og våkner sju hver morgen i ukedagene. Dette har blitt så standard at jeg våkner av meg selv, og er klar og opplagt. Hiver i meg frokost og et par kopper kaffe og går til skolen. Men så skal skolen ødelegge alt. Masse kjedelige timer og irositting, og jeg blir trøtt.
Huff, jeg ble trøtt av å lese om all sovingen.. :P Dette kunne vært genialt for meg når jeg gikk på skole.. Jeg droppa ut da, så jeg blir ikke å prøve dette nå iallfall. Men god idè, få høre hvordan det går da
Så lenge jeg har gjort litt fysisk arbeid/aktivitet i løpet av dagen og ikke legger meg for sent så pleier jeg å sovne med en gang. Problemene kommer vel når man ikke er trøtt når man prøver å sove, eller når man stresser med å sovne

Vet ikke jeg, men det her ble litt i det meste laget for min del^^
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager for at jeg tok opp en litt gammel tråd, men må bare spørre om noe.


Nå har det seg slik at jeg er konstant trøtt for tiden, uansett når pådagen/natten jeg legger meg så ender jeg op med å være trøtt _hele_ veien. Så, blir man opplagt av dette eller får man bare masse ting gjort?
Noen andre metoder jeg kan bruke? Etter 9'ende klasse det ble slik, så har vært trøtt i noen år nå
Sitat av Polmen
Beklager for at jeg tok opp en litt gammel tråd, men må bare spørre om noe.


Nå har det seg slik at jeg er konstant trøtt for tiden, uansett når pådagen/natten jeg legger meg så ender jeg op med å være trøtt _hele_ veien. Så, blir man opplagt av dette eller får man bare masse ting gjort?
Noen andre metoder jeg kan bruke? Etter 9'ende klasse det ble slik, så har vært trøtt i noen år nå
Vis hele sitatet...
Beklager det kjipe svaret, men hvis du føler deg generelt trøtt mye av tida kan det være en ide å begynne å trene regelmessig. Man får faktisk mer overskudd av det, jeg merker det ialefall veldig tydelig. Går jeg lengre perioder uten å trene blir jeg helt daff, og går rundt og er halvtrøtt hele tiden.
Sitat av supertruza
Jeg bruker Valergan (du blir trøtt av dem) på kveldene når jeg vet jeg ikke får sove.
Søndags kveld, hiver innpå 3stk da jeg=)
Vis hele sitatet...
Ahhh, that's the shit.
Brukte det før, men er ikke sikker på hvordan jeg skal få tak i mer. Fikk av mormora mi =P

Er det resept på de? Ingenting som en valergan-"rus" (aka søvn t.t)
Jeg trodde det var meningen å være våken med sola og sove når det er mørkt jeg.
Sitat av Dionysos
Beklager det kjipe svaret, men hvis du føler deg generelt trøtt mye av tida kan det være en ide å begynne å trene regelmessig. Man får faktisk mer overskudd av det, jeg merker det ialefall veldig tydelig. Går jeg lengre perioder uten å trene blir jeg helt daff, og går rundt og er halvtrøtt hele tiden.
Vis hele sitatet...
Sånn virker det for meg også
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av FlyingVeeVee
Jeg trodde det var meningen å være våken med sola og sove når det er mørkt jeg.
Vis hele sitatet...
Da flytter jeg til nordnorge om vinteren.
Dere som føler dere så slappe, ta en tur til legen for å måle verdiene på ting og tang i kroppen. Er ikke akkurat uvanlig å mangle f.eks jern.
Polmen: Jeg gikk å var konstant trøtt i noen år, og plutselig forsvant det bare. Vet ikke hvorfor. Tror ikke jeg gjør noe anderledes nå enn før, det bare forsvant.

Anyway.. Jeg leste ikke denne tråden når den var ny, men fikk en ide til en egen døgnrytme. Denne passer best dersom du har flexitid på jobb.

Mandag-Torsdag: 6 timer søvn

07:00-15:00: Jobb
15:00-16:00: Dra hjem, spise og dusje
16:00-20:00: Sosiale aktiviteter
20:00-23:00: Søvn
23:00-02:00: ett måtid + usosiale aktiviteter
02:00-05:00: Søvn
05:00-05:30: Frokost
05:30-06:30: Trening eller lignende
06:30-07:00: Lage matpakke og dra på jobb

Fredag: 9 timer søvn
opp til 16:00 er det samme som man-tor
16:00-20:00: Søvn
20:00-04:00: Sosiale aktiviteter (prøv å få til ett måltid inni her en plass)
04:00-09:00: Søvn

Lørdag: 9 timer søvn
09:00-09:30: Frokost og dusj
09:30-10:30: Trening
10:30-15:00: Sosiale eller usosiale aktiviteter
15:00-18:00: Søvn
18:00-18:30: Middag
18:30-04:00: Sosiale aktiviteter (prøv å få til ett måltid inni her en plass)
04:00-10:00: Søvn

Søndag: 7 timer søvn
10:00-10:30: Frokost og dusj
10:30-11:30: Trening
11:30-13:30: Avslapping/hvile
13:30-14:00: Middag
14:00-19:00: Sosiale eller usosiale aktiviteter
19:00-23:00: Søvn
23:00-02:00: ett måtid + usosiale aktiviteter
02:00-05:00: Søvn
05:00-05:30: Frokost
05:30-06:30: Trening eller lignende
06:30-07:00: Lage matpakke og dra på jobb

Følger man denne planen får man gjennomsnittlig 7 timer søvn vær dag. Poenge med denne planen er derfor ikke å sove så mye mindre for å få mer fritid. Men å sove "smartere". For å gjør den litt mer gjenomførbar velger jeg å kunne flytte søvnen på mandag-tordag, til 16:00-19:00. Dette passer fint dersom man vill gjøre noe på kvelden istede for ettermiddagen.

Dersom jeg klarer å følge denne planen kommer jeg til å leve MYE sunnere. For det første er det lakt inn 1 time trening vær jævla dag... Det blir 7 timer mer trening enn så mye jeg trener nå. Det er også lakt inn 3 måltider vær dag + matpakke på jobb i ukedagene. Nå spiser jeg veldig uregelmessig.

En skummel ting er det at jeg ikke har lakt inn no serlig mulighet til å være fyllesyk. Dette fordi jeg bryter med det drikkemønsteret jeg har nå (ved at nå kan jeg ikke drikke fra 11 om morran til 4 om natta på lørdager), og tror at jeg kommer til å klare å ikke bli fyllesyk bare jeg får den ene timen trening på søndagsmorran. Jeg har tho lakt inn 2 timer "avslapping/hvile" som en liten sikkerhet.

Jeg begynner med dette på søndag eller mandag, og holder dere oppdatert om hvordan det går.

Scha
Likt den idéen, Scha! Tror jeg prøver no' liknende... Hadde vært fint å sove fra 20 til 23...
Sitat av Dionysos
Beklager det kjipe svaret, men hvis du føler deg generelt trøtt mye av tida kan det være en ide å begynne å trene regelmessig. Man får faktisk mer overskudd av det, jeg merker det ialefall veldig tydelig. Går jeg lengre perioder uten å trene blir jeg helt daff, og går rundt og er halvtrøtt hele tiden.
Vis hele sitatet...

Jeg får nok av mosjon og trening i forbindelse ved at jeg skater, har gym på skolen og at jeg trener på senter nå og da. Kanskje jeg kunne lagt meg litt tidligere og jogd på morgenen da. Merker på skolen etter gymtimene (som vi har de to første timene) at jeg føler meg utrolig opplagt.


Scha: Hørtes spennende ut faktisk, maybe I'll give it a go
Akuratt dette her har jeg praktisert selv i en uke. Det funker fett, man sover så lenge som man vil og har god tid til seg selv. Men man får ikke så mye av "samfunnet" rundt med seg... blir litt dødt i lengden. Man bør isåfall ha en veldig god hobby å drive med om natta, gaming f.eks.
Nå har også puberteten ofte den bieffekten at man blir trøtt. Men mosjon hjelper sier de som gjør slikt, selv holder jeg meg til å ruse meg på koffein og kode.
Det må jeg si.. en sjelefrende =) Jeg har hatt denne døgnrytmen helt sida WoW ble releasa med noen få unntak da jeg prøvde meg på dame og greier i ca. 4-5 dager, men den holder fortsatt mål. jeg tenker jeg legger meg snart nå, jeg. Litt asosialt, men man får jo gode doser 'soss' på skola da. Det anbefales fra min side, men det blir muligens værre når jeg når et halvt år med stilen. blir sikkert føkka i hodet snart. men ellers går alt som det skal enda.
men som alle har gjort eller fremdeles gjør, er å ikke spise frokost. det er et utrolig viktig måltid på dagen, du får energi til å holde det gående uten å bli trøtt og slapp, du blir bedre konsentrert osv. + at forbrenningen starter raskere. du trenger faktisk ikke å spise noe mer enn en banan, hive i deg en yoghurt, eller frokostblanding, det viktigste er at kroppen får noe å jobbe med.
Jeg hadde denne døgnrytmen så å si hele sommerferien, var opplagt, men sosiallivet var vel ikke det beste. Men likevel, ordentlig er kjekt!
Trådstarter: Tusen takk for tipset, dette skal jeg gjøre. Jeg gjør stort lite på fritiden, min. Og har akkurat samme morgen-problemene som deg.

Dessuten passer dette "prosjektet" perfekt til Prosjektuka vi skal ha på skolen i neste uke. Er jo bare å skrive logger?
En i klassen min gjorde det samme. Han sov fra 4 på dagen til 2-3 på natten. Men han måtte gi tapt for dette da han har fikk seg dame ^^
Bli ekstremt trøtt av denne tråden.
Men det kan jo ha noe med et underskudd på søvn i det siste, men den som SharQ fåreslo der virket ganske smart (teste i ferien).
Der, har jeg laget en plan som jeg skal følge nå jeg kommer på hybelen

http://home.no.net/bakkiz/dump/soveplan.png

Det er lagt inn tre treningsøkter.
Der det er måltid over soverutea spiser du like før du sovner eller like etter (om morgenen så er det iallefall slik at jeg sover sånn halvveis enda når jeg spiser)
Når du spiser, eller hvor lenge du sover er ikke så riktig, da jeg ikke vet hvordan det kommer til å bli.
Jeg kan jo sove så lenge jeg vil hvær dag, for jeg rekker skolen uansett Jeez det skal bli godt.
Har også et ganske slapt liv der jeg går trøtt og slapp hele tiden, ikkje mykje med lekser, sover middagskvil på en time eller noe. Bor på internat så jeg bli fort vekt. Legger meg ca gjennomsnittlig klokka 3 om natta og konklusjon: forsoving til skolen eller sove i timene. Kanskje jeg skal prøve dette opplegget med å sove fra 20 til 23 og litt om natta. Høres lovende ut, men its always a catch. Usosialt. Men skal teste. Gir også rapport på hvordan det går. Og forresten, endeli KANKSJE kan jeg få trent litt og. Får sove godt om dagen og natta og våkner frisk og opplagt TIDLI og morgenen for å trene. Kanskje det funker
hahaahahaha! Bakkiz, det skal du faenmeg ha! Du gidda faktisk å lage en sånn timeplan ...med føkkings fargekoder osv osv. Jeg bøyer meg i støvet.. Jeg trodde livet mtt hadde lav frekvens på spennende.. -het, men du vant

..ok, det tok sikkert kortere tid å lage den enn det ser ut til, men den ser jo mer komplisert ut enn en doktorgrad i grunnstofftabellen!