Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2004
Fikk nettopp et koselig brev fra skolen min der jeg fikk "Melding om eksamensresultat".
Jeg fikk vite at jeg strauk på begge norsk eksamene mine (Bokmål/Nynorsk), når jeg vanligvis ligger på 4-5 i karakter i faget. Hvordan er dette mulig?

Lurer også på hvordan folk stiller seg og hva folk synes om at du ikke kommer deg videre når du stryker i et fag siste skoleår på videregående. Du får ikke vitnemål, eneste et kompetansebevis også må du vente til jul for å skulle ta dem opp igjen? Her står oss med skjegget i postkassa

Norge anno 2005.
Sist endret av Little Joey; 25. juni 2005 kl. 16:14.
hvordan det er mulig? du må vel ha gjort det veldig dårlig på eksamen da.
jeg er ellers ganske dårlig i matte, men fikk femmer på eksamen, gikk nesten i gulvet jeg. og så må jeg opp på skolen til mandag for å finne ut av hva jeg fikk i Formgiving
One of the good guys
2rs1's Avatar
gå på skolen og krev å få en kopi av eksamenene dine, få en som har litt peiling på norsk til å rette dem og se om det eventuelt er grunnlag for å klage på resultatet. Ellers er det nesten bare å innse at eksamen gikk til helvette
Når du stryker, klager du uansett! Du har jo ikke noe å tape!

Jeg fikk 5 i matte, og kommer til å klage fordi jeg vet at jeg uansett ikke får 4, mens det er en sjanse for at jeg kan få 6!
Norsklæreren vår er jo forfatter, dessuten har
jo hun lest opp et bibliotek..med andre ord,
hun har peiling på det hun driver med.

Greit nok at det var fagrelaterte oppgaver, men
der bruker alltids å være ei oppg. som ikke
er fagrelatert, slik at du har muligheten
til å puste litt ut.

Men selvsagt stryker du så klager
du uansett, ingenting å tape som sagt.
Sitat av Maddy
gå på skolen og krev å få en kopi av eksamenene dine, få en som har litt peiling på norsk til å rette dem og se om det eventuelt er grunnlag for å klage på resultatet. Ellers er det nesten bare å innse at eksamen gikk til helvette
Vis hele sitatet...
Skriftlige eksamener har vel ikke direkte noe med din spesifikke skole å gjøre? Mener at skriftlige eksamener blir pakka ned av administrasjonen ved skolen og sendt direkte til fylket ( eller hvor de nå sitter og retter ). Dette gjøres for å få en mest mulig fair sensur og slik at ingen av dine faglærere eller andre skal kunne påvirke resultatet ditt. Vet ikke hvor du skal henvende deg for å få tilbake eksamenen din, men skolen kan nok desverre neppe hjelpe deg. De har iallefall ikke papirene !
Det virker som om det var mye vanskelige oppgaver i år. På min skole ble det kun gitt ut 2 seksere på skriftlige eksamer, allmenfaglig. Merk, det ble gitt ut mange flere på muntlig.

Altså, 2 seksere på 160 elever eller noe slikt, ganger 3 er ufattelig svakt, mye svakere enn hva snittet skulle tilsi. Dermed lurer jeg på om det må ha vært noen særdeles vanskelige oppgaver i år.
Sitat av bjarneper
Skriftlige eksamener har vel ikke direkte noe med din spesifikke skole å gjøre? Mener at skriftlige eksamener blir pakka ned av administrasjonen ved skolen og sendt direkte til fylket ( eller hvor de nå sitter og retter ). Dette gjøres for å få en mest mulig fair sensur og slik at ingen av dine faglærere eller andre skal kunne påvirke resultatet ditt. Vet ikke hvor du skal henvende deg for å få tilbake eksamenen din, men skolen kan nok desverre neppe hjelpe deg. De har iallefall ikke papirene !
Vis hele sitatet...
De får papirene tilbake sammen med eksamenskarakterene. Du kan gå på skolen å få en kopi hvis du har snille administrasjonsdamer.
Sitat av bjarneper
Mener at skriftlige eksamener blir pakka ned av administrasjonen ved skolen og sendt direkte til fylket ( eller hvor de nå sitter og retter ). Dette gjøres for å få en mest mulig fair sensur og slik at ingen av dine faglærere eller andre skal kunne påvirke resultatet ditt. !
Vis hele sitatet...
Du har rett i det.
De lærerne som retter eksamens oppgavene skal ikke ha noen slags form for tilknyttning til den skolen du går på, og lærerne som jobber der.

Dette er (som du skrev) for å få en mest mulig fair sensur.
Ellers så vil jeg nok også ha klaget på karakteren din, spesiellt når du sier at du pleier å få 4-5 i norsk til vanlig.
Sitat av bjarneper
[...]men skolen kan nok desverre neppe hjelpe deg. De har iallefall ikke papirene!
Vis hele sitatet...
Jo det har de. Du går til resepsjonen på skolen din og ber om en kopi av eksamensbesvarelsen din. Du trenger kun å oppgi fag, klasse og eksamensnummer...

Du har rett til å få tilbake besvarelsen din.

Little Joey: Klag uansett. Har du strøket kan det uansett ikke gå noe dårligere...
Jeg tror mye av problemet ligger i sensorenes/lærernes forskjellige tolkninger av norskstilene.. Det er veldig vanskelig å sette en standard for hvordan norskstilene skal rettes, i motsetning til mer matematiske fag.

Et eksempel på hvor forskjellig lærere tolker kvaliteten på stiler:
En gang på ungdomskolen, var det en norskoppgave som lød noe i duren av å skrive om noe som var kjedelig.. En elev skrev bare dette i stilen og fikk en god karakter : "Å sitte her å skrive stil i dag, er toppen av kjedsomhet."..... Noen lærere ser humoren og kreativiteten i dette og belønner slikt (noe jeg mener er feil), mens andre er stikk motsatt...
Dette var bare for å understreke forskjellige læreres tolkninger.. Er fullstendig klar over at det er forskjell på ungdomskolen og den videregående skolen på dette, but still...

Men at du har greid å stryke i norsk og til vanlig får 4-5 er et sjeldent tilfelle.
Du er min venn
niigu's Avatar
Jeg fikk bare et kompetansebevis selv om jeg hverken strøk i noen fag eller på noen eksamener. Derimot, eksamensresultatene var LANGT under foventet. Går på samme skole som XByte
Fikk 3 og 3 på norsk\nynorsk, tror snitte i klasen var på 3 og 2,??.
Tror det bare var 1-2 av 90elever som fikk 6er på norsk skriftlig, men jeg fikk 6 på matte muntelig eksamen
Sitat av toughingen
Et eksempel på hvor forskjellig lærere tolker kvaliteten på stiler:
En gang på ungdomskolen, var det en norskoppgave som lød noe i duren av å skrive om noe som var kjedelig.. En elev skrev bare dette i stilen og fikk en god karakter : "Å sitte her å skrive stil i dag, er toppen av kjedsomhet."..... Noen lærere ser humoren og kreativiteten i dette og belønner slikt (noe jeg mener er feil), mens andre er stikk motsatt...
Vis hele sitatet...
Hadde jeg rettet den stilen hadde personen fått stryk. Plagiat av ei gammal vandrehistorie jo!
Systemet er slikt at det nesten er umulig (om du ikke er en slabbedask) å stryke. Du har krav på så så mange forsøk til på å få stå-karakter.

Når det gjelder norsk så varrierer det så kolossalt fra lærer til lærer. Noen legger hovedvekt på språket, mens andre legger mest vekt på innhold (especially det at du holder deg til genren).

Men du burde selfølgelig klage på karakteren, du har absolutt ingenting å tape. =)
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Sitat av toughingen
Jeg tror mye av problemet ligger i sensorenes/lærernes forskjellige tolkninger av norskstilene.. Det er veldig vanskelig å sette en standard for hvordan norskstilene skal rettes, i motsetning til mer matematiske fag.

Et eksempel på hvor forskjellig lærere tolker kvaliteten på stiler:
En gang på ungdomskolen, var det en norskoppgave som lød noe i duren av å skrive om noe som var kjedelig.. En elev skrev bare dette i stilen og fikk en god karakter : "Å sitte her å skrive stil i dag, er toppen av kjedsomhet."..... Noen lærere ser humoren og kreativiteten i dette og belønner slikt (noe jeg mener er feil), mens andre er stikk motsatt...
Vis hele sitatet...
Det der er en gammel vandrehistorie... Hørt den ganske mange ganger. Og det er faktisk ikke bevist at noen har svart noe sånt på en slik oppgave...

Men, som nevnt: Sjekk hva du har fått for noen anmerkninger på eksamen, evt hør om norsklæreren din kan ta en titt på den...
-totto
Sitat av totto
Det der er en gammel vandrehistorie... Hørt den ganske mange ganger. Og det er faktisk ikke bevist at noen har svart noe sånt på en slik oppgave...

Men, som nevnt: Sjekk hva du har fått for noen anmerkninger på eksamen, evt hør om norsklæreren din kan ta en titt på den...
-totto
Vis hele sitatet...
Den historien kan vi kreditere til Bjørnstjerne Bjørnson (tror jeg, i alle fall en av de store)

Han fikk en oppgave der de skulle skrive 3 sider om latskap. Det han gjorde var at han skrev Dette - Er - Latskab, på hver sin side.

Er i alle fall slik jeg har hørt den.

(Norsklæreren min tror selv at dette kun er en cock-and-bull-story dog)