Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3891
En kammerat og jeg holder på å planlegge en paintballkrig. Vi skal væra ca 8-10 stykk. Vi skal være i type skogsterreng, så er ikke snakk om spill på bane, så det er det ikke vitts å nevne. Vi har tenkt å kjøpe to tanker og nok av kuler, og holde på ganske lenge. 24t ca.
Det jeg lurer litt på er: Hvordan spiller dere paintball?

Det finnes nok uendelige måter å spille paintball på. Ene kan være at to team går til hver sin ende, og skyter løs når de møter hverandre på midten. Andre kan være at man må hente en ting i basen til det ene laget, og det andre laget skal passe på denne tingen.
Vi har i hvert fall tenkt å åpne med et lag må passe på en ting i basen, mens det andre laget må komme inn og hente den. Dette skal gå over ganske lang tid, slik at de som må våkte må passe på i kanskje 5-6-10 timer før det andre laget gjør seg klare til å angripe. Og nei, det blir ikke kjedelig :P
Det blir ikke tid til to slike runder, så etter først en slik runde må vi kjøre litt raskere hyppigere runder. For at alle skal ville være med på litt taktikk og ha litt seriøsitet over det hele er det alltid fint med regler. F.eks dele skudd inn i magasiner. Man har kun 3magasiner av 30 skudd pr runde for eksempel. Og en passende straff til det tapende laget, og en premie til det lage som vinner (tips?).

Så; Hvordan spiller du paintball? Har du noen tips til gøye metoder/missions man kan ha i en runde? Regler man bør ha for at det skal være litt seriøst? Og premie til vinner/straff til taper?
for mission google etter airsoft+scenario da finner du endel siden airsoft primært er milsim
Mange spiller "fang flagget" dvs. At hvert lag har et flagg og begge lagene har som oppgave å "eie" begge flaggene. Denne versjonen tar litt kortere tid enn at bare et lag har et flgg
Attack and Defence: morsom måte å spille på dersom terrenget tillater det, men det finnes selvfølgelig grenser på hvor lenge man kan dra ut tiden hver runde.
trendhore
Geddi's Avatar
Dere kan jo f.eks spille et spill hvor det ene laget kler seg opp i camo stuff og trasker ut i skogen for å gjemme seg. Det andre laget venter i en 15-20 minutter for så å jakte opp det andre laget som ligger i buskene
Hadde sikkert vært morsomt med en liten tidsinnstilt bombe (mest for smellet sin skyld), plantes, og det andre laget defuser den. Som i Counter-Strike.
Sitat av Zero
Hadde sikkert vært morsomt med en liten tidsinnstilt bombe (mest for smellet sin skyld), plantes, og det andre laget defuser den. Som i Counter-Strike.
Vis hele sitatet...
Kunne gått det. En bombe helt uten eksplosiver da selvsagt. Skulle den gå av er det ikke bare ta /reconnect heller
Paintballbombe. Vaskemaskin = /reconnect.
Det med å lage en bombe er lett, bare å kjøpe en sånn timer som piper etter x antall minutter/timer.

Helt enkelt så er jo unreal spillet egtlig bare paintabll, alle mot alle, ta flgget, lag mot lag osv. Hvis du bygger videre på det. Feks hvis du spiller ta flagget, det må ikke være et flagg, det kan feks være kuler som de trenger, eller kanskje en medic pakk osv. Alt handler om å lage en god historie om hvorfor de skal inn å hente en ting. Eller hvorfor de jakter på det andre laget.

Andre ting som er kule er vip eskorte. En mann er vip, han har ikke våpen. Et lag skal frakte han fra A-B uten at vipen dør. Det andre lagets mål er å skyte vipen, sånn at lag en ikke før han til B.

Og hvis du er ute etter å ha alt så realistisk som mulig ville jeg spillt med airsoft våpen
mer info om airsoft finner du på www.nasf.no Men dere kan jo teste med paintball våpen først og se om dere liker det, eller om dere vil ha det enda mere realistisk og går over til airsoft våpen.

P.S: Kall det painball spill og ikke krig, dere kriger ikke dere spiller
Epleplukker
En ting vi spilte når vi spilte i skogen var "el president". En er president, han har ikke markør. Med seg har han 2-4stk livvakter som gjerne har litt bedre markører enn resten. Resten skal da prøve å treffe presidenten. Livvaktene må kaste seg i skuddsoner osv for å beskytte han.
Målet er å få presidenten trygt inn i en sone.
spille et spill i 5-6timer høres urealistisk ut, med mindre dere spiller på et svært stort område. Når en først "spotter" hverandre, går det som regel ikke lang tid før et lag har tapt. Dele skudd inn i magasiner er ganske vanskelig, da paintball magasinene er ganske store. Blir endel å drasse rundt på, viss en skal dra med seg 3stk 200ball-mags.

Sitter med en følelse at dere er litt mere "militærtyper" en paintballspillere. Kanskje airsoft med 'ekte' våpen, magasiner og kamuflasjeuniformer er mere tingen ?
Litt offtopic:
Nå fikk noen meg her til å lure på hva Airsoft var, så leste litt om det og må si jeg har mer trua på paintball.. Mest fordi det finnes altfor mange som "liker" å jukse når man spiller slike spill!
Sitat av Raymond
Litt offtopic:
Nå fikk noen meg her til å lure på hva Airsoft var, så leste litt om det og må si jeg har mer trua på paintball.. Mest fordi det finnes altfor mange som "liker" å jukse når man spiller slike spill!
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Juksing i airsoft?
Hele greia med airsoft (sånn som jeg og de fleste i NASF) er at det ikke er noen vinnere, så det spiller liten rolle om man blir truffet, så nei det er lite juksing. Men har vært på spill der det har blitt jukset og det blir hardt slått ned på. V

Vi spiller for å ha det gøy, ikke for å finne ut hvem som er best.

Og siden vi først er inne på det www.dask.org for litt tøffe bilder av airsoftutstyr osv
Epleplukker
Sitat av Raymond
Litt offtopic:
Nå fikk noen meg her til å lure på hva Airsoft var, så leste litt om det og må si jeg har mer trua på paintball.. Mest fordi det finnes altfor mange som "liker" å jukse når man spiller slike spill!
Vis hele sitatet...
Veldig lett å jukse i paintball også, og mange som gjør det. Var faktisk å dømte NPL på lørdag.
kan bekrefte at det ikke er mange som jukser i airsoft. de blir som regel raskt frosset ut å satt på plass. airsoft er mere milsim å gentlemans sport.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Det som er med paintball er at der har du en klatt med maling som bevis på at du er truffet, kulene preller jo bare av med airsoft... Bruker du noenlunde bra ball når du spiller pb så setter den malinga seg så godt fast at det ikke går an å "wipe" (tørke av maling og late som man ikke er truffet).
SkiM: Mye dårlig paint i NPL eller? Hvilken div. dømte du?
Vi spiller kanskje ikke helt etter de "paintballreglene", men man kan da absolutt spille paintball-krig. Vi har gjort det før, og funket fint det. Bare denne gangen vil vi ha litt mer struktur og litt gøyere oppdrag enn bare to lag som skal drepe hverandre. Men mange bra tips her

Går det forresten ann å leie airsoft? (I Kristiansand) Har alltid hatt lyst til å kjøpe airsoft. Ser jo helt ekte ut, og får litt mer krigefølelse med et slikt gevær :P
Vet at det er klubber som leier ut airsoft, og hobby-huset.no holder vel til i kristiansand hvis jeg ikke tar helt feil. Tror de leier ut våpen. Ta å sjekk ut siden dems www.hobby-huset.no
Har spilt paintball i ca et år nå, vi planlegger å ha en liten Paintball -turnering etterhvert, men det kan jeg komme tilbake til senere.

Vi leter etter en nedlagt fabrikk eller noe lignende til å spille Anti- og terrorister. Måten vi da har tenkt å spille på er å ha f.eks en vekkerklokke som vi stiller på 15-25 min så skal antiterroristene selfølgelig stoppe alarmen.

Men har spilt endel i skog, dvs bare i skog. Da har vi ca 4-5 mann på hvert lag. Spiller til det ene laget er skutt og død. Enkelt å grett. Skal dere spille så lenge kan det være grett om man spiller på et meget stor området, og med regler for å ha et "respawn" område der de som er dau kan være med å spille igjen. Kan kanskje være grett å ha regler som at om man blir truffet i armen eller bena "tåler" man 2 skudd før man dør. Om ballen ikke sprekker så kan man velge å trekke seg eller om man vil spille videre. Hvilke regler man har for skudd i gunneren eller magasinet osv osv.

Vil absolutt annbefale deg å sjekke ut: http://www.xlpaintball.no/default.asp
De har turnering med minst 100mann, er over en helg og vest- mot østlandet spiller. Komme kanskje til å delta selv, må mesten se hvordan det er med jobb ogsånt først. Lykke til.
Sitat av GeirBauer
Vi spiller kanskje ikke helt etter de "paintballreglene", men man kan da absolutt spille paintball-krig. Vi har gjort det før, og funket fint det. Bare denne gangen vil vi ha litt mer struktur og litt gøyere oppdrag enn bare to lag som skal drepe hverandre. Men mange bra tips her

Går det forresten ann å leie airsoft? (I Kristiansand) Har alltid hatt lyst til å kjøpe airsoft. Ser jo helt ekte ut, og får litt mer krigefølelse med et slikt gevær :P
Vis hele sitatet...
Vil du kjøpe, er det jo (som du sikkertnok vet) en god del salg på Internett. F.eks på QXL, Wasteland osv. Men vær nå litt forsiktig, det er lett å kjøpe seg et elendig våpen
Wasteland leier også ut softguns, på bane der, men de holder dessverre til i Bergen. (Vet ikke om de har butikker andre steder også).
Du er min venn
niigu's Avatar
Hobbyhuset i Kristiansand har en del markører, og der nede har de folk som har peiling hvor på Sørlandet man kan spille. Jeg har vært på Vipers Paintball-klubb å spilt et par ganger, første gang var det softball og den andre gangen var det paintball. Det ligger ca. 15 min sør for Evje. Helt utrolig tøft der, med vraka biler og lagerhus i terrenget! Gleder meg til imorra, Bauer!
Når vi spiller så er det ikke grenser for hva vi finner på..

F.eks. D-day.. eller patrioten..

D-day: D-day er da en som ligger høyt oppe en plass så skal resten storme han å prøve å ta han, han ene som ligger oppe da har et våpen som heter "angel" 20 skudd i sekundet.. Så det blir nesten som en tysk mg42.. Å blir du selfølgelig truffet så er du "død" Altså ikke med lenger..

Patrioten: Patrioten er da som rødjakkene og blåjakkene.. Er to rekker viss dere er sånn 10 stk. så er det 5 stk. på hvert lag! Først er det et av laga som skal begynne, da har de lov å skyte en gang, hver altså 5 skudd mens de andre står helt stilt, så når de er ferdige er det de andres tur til å gjøre det samme.. Når begge rekkene har gjort det tar dere et skritt frem og fortsetter samme dealen! Men husk på at dere på starte på god avstand! Husk også at blir du truffet en gang er du "død" altså ikke med lengre.. Så det kan fort sje at det blir 4 mot 1 men sånn er spillet..

Men det vi spiller mest er da er vel "Capture the flag"
Starter i kvarsin ende av området, der vi er er det skog, opne sletter, sandtak og fjell.. Så er litt av et område, altså.. Og noen ganger spiller vi med flag, dvs. at begge lagene har kvar sitt flag, så er målet da å stjele det andre laget sitt flag! Men blir du truffet går du tilbake til der du begynte å venter til alle fem på ditt lag er tilbake, dvs. at blir du truffet en gang så er du død til et av laga vinner.. Og når du blir truffet så er det viktig at du tar opp hendene i lufta så de ser du er truffet å dermed ikke skyter på deg!

Så det finnes nesten ikke grenser for hva du kan spille, kan jo finne på noe selv også!
Sist endret av agsel; 21. juni 2005 kl. 17:48.
Zero: Wasteland er dyrt innenfor paintball, og har lite utvalg. ED paintball (som holder til på Laksevåg) derimot, er en ganske god paintballbutikk. Airsoft vil jeg tro Wasteland baserer seg mest på.
pinnsvinet: Ja, det stemmer nok det. Syns de har godt utvalg innenfor airsoft/utstyr, selv om de er litt dyre.
har jo sandefjordpaitball også www.airsoft.no (husker bare airsoft adressen) Vet ikke åssen prisene på PB utstyr er i forhold til andre, men på airsoft ligger de på likt som alle andre norske butikker sånn mer eller mindre.
Epleplukker
Sitat av totto
Det som er med paintball er at der har du en klatt med maling som bevis på at du er truffet, kulene preller jo bare av med airsoft... Bruker du noenlunde bra ball når du spiller pb så setter den malinga seg så godt fast at det ikke går an å "wipe" (tørke av maling og late som man ikke er truffet).
SkiM: Mye dårlig paint i NPL eller? Hvilken div. dømte du?
Vis hele sitatet...
Tullball.. Det er veldig lett å tørke det av. Har god erfaring med dette når jeg selv var aktiv spiller. Skal du ha ball som er 'vanskelig' å tørke vekk må du opp i temmelig høy prisklasse. Draxxus leverer noen som er litt verre å få vekk, i den dyreste ballen er det glitter i tillegg til malingen. Men det er ytterst få som spiller med dette i norge.

Painten i NPL er veldig forskjellig, de beste lagene stiller med den beste painten og motsatt. Jeg dømmer alle div.
Da var krigen over for denne gang. Vi fant fort ut at nattspilling funker dårlig. Ser minus av hvor folk er, og hvor du skyter :P Men var artig å prøve en runde. Lett å snike seg inn på folk hvis du vet hvor de er
Du er min venn
niigu's Avatar
Vi har forresten ca 500-600 malingkuler pr stk til overs, noen som vil kjøpe?
Vi var å spillte paintball med klassen, og da spillte vi slik;

- 2 baser.
- Attack and Defend. - Annenhver gang.

Men dette kan bli sykt gørr i lengden.

Det vi gjorde var denne typen. Har en litt artig historie etter denne gangen..

Etter 45minutters spilling, så var jeg rimelig forbanna. Hadde blitt pepra av 3-4stk runden før. Vondt som faen. Men i den neste runden så kom jeg bak en motstander. Endelig revansj! Idet jeg nærmet meg ca. 5meter fra motstanderen, så bråsnudde han jeg skjøt da av 3 kuler. Og hva skjedde?

Jo, det var så klart læreren min som fikk 2 kuler i øyet. Deretter bar det til legevakten, og ikke mer kos på klassen vår
ED Paintball var der jeg kjøpte min markør fra, og er veldig fornøyd! Vi pleier å spille Counter Strike aktig, altså et lag er terror og får gå å "gjemme" seg, og CT skal da finne og "nøytralisere" faren...