Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1361
Jeg leste en artikkel på et nettsted.

Og lurer på hva dere syns, jeg tror vi kan ha blitt lurt alle sammen.

Det foregår enormt mye ulovlig dumping av radioaktivt avfall utenfor Somalias Kystlinje, men pga borgerkrig og total kaos i landet har de ikke en flåte eller kystvakt og imøtekomme trusselen på.

Så de sender ut sine menn i små motorbåter med kallashnikovver.

Les mer her
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/01/...gens-kystvakt/


New york times skrev også noe om dette, kan det hende det ikke bare er en konspirasjonsteori?

For meg virker det som om noen vil at det ordet skal ødelegge en debatt.

For å få det til å virke virklighetsfjernt og hollywood aktig.

Men det er dønn seriøst, vær vennlig og hold denne tråden seriøs.
Godt mulig det er noe i dette her. Men det spørs jo hva motivene "piratene" har for å borde de skipene de gjør. Er det fordi de vil utøve makt, eller er det fordi de vil ha varene som blir fraktet? Og går i så fall varene tilbake til sivilbefolkningen på et vis?

Jeg ser uansett problemet. Verden har sviktet innbyggerne Somalia ved å ikke anerkjenne de lokale styresmaktene som har reel kontroll. På det viset er Somalias farvann fritt vilt, og "piratene" er vel det eneste somalierne har for å hevde noe som helst suverenitet til havs. Løsningen på problemet ligger i at vi må anerkjenne de lokale styresmaktene og dele dagens "Somalia" opp i tre-fire land slik det faktisk er i praksis. Da kan man opprette diplomatiske forbindelser og inngå fornuftige avtaler som kommer sivilbefolkningen til gode. Og drit i at noen av klanene som styrer der nede er islamister eller det som verre er. Vår egen regjering har jo ingen betenkeligheter ved å selge våpen til Saudi Arabia. Dessuten har jo en del av provinsene i nord-somalia (Somaliland) et oppegående representativt demokrati.
Sist endret av pyramide; 12. april 2009 kl. 21:14.
Det der er en blog, ikke en seriøs nyhetskilde.

Nei disse piratene angriper ikke for å unngå radioaktivt avfall. Da hadde vi hørt kravene deres.

De kaprer skipene for å få penger.

Case closed.
Hvorfor holder somalerne i norge tett om dette? hadde det vært sant så hadde de nok gjort sitt for at den norske befolkningen skulle vist om det.
Iverstefall så er det bare å ta en telefonsamtale ned ditt og høre hvorfor dem driver pirat virksomhet.
jeg er sikker på at vis det hadde vært riktig så hadde somalere kjempet for at folk skulle bli klar over det.
Det er sant at det har forekommet mye ulovlig dumping i somalia sitt farvann. Men disse piratangrepenge har et formål. Ta skipene og hold mannskapet som gissler, for så å kreve løsepenger.
Å i det hele tatt tenke på å bruke nyhetsspeilet.no som kilde i en post etter all moroa nFF har hatt med konspirasjonsteorier gjør dette bare latterlig.

anyways: "hei russisk rederi, dere har fisket opp en haug yngel i vårt farvann. vi holder båten deres her til dere betaler" vs "hei norsk rederi, vi storma båten deres og skyter kneskålene av kapteinen med mindre dere betaler en absurd mengde penger sånn at vi kan dra i land og kjøpe horer & dop og leve det glade liv i Moghadishu til vi er blakke og enda litt mer fulle av kjønnsykdommer".

Det er en aldri så liten forskjell mellom de to der, gjett hvilken av de som er terror og hvilken som er beskyttelse av eget territorie
Jeg tviler egentlig på teorien til nyhetsspeilet.no

De angriper fordi piratene vil tjene millioner på å gi tilbake mannskapet og kapteinen og ikke minst skipet i god behold.

Om de skulle angripe fordi det dumpes radioaktivt stoff i landet ville de stått opp og sakt det klart og tydelig ut, istedet for å kapre uten at vi vet hva vi kan gjøre med det.
Her er også en ganske fin artikkel. http://www.sfbayview.com/2009/you-ar...about-pirates/
Det er klart at det finnes pirater som bare er ute etter penger, men så finnes det nok en del som gjør noe istedet for å se på deres fisk og skalldyr blir stjålet og radioaktiv dumping!
hvis jeg ville fått en slutt på dumping å tyvfiske så ville vell patrulgjering av områdene vært veien å gå? Eller får du slutt på problemet ved å kapre uskyldige skip å kreve løsepenger for skip og mannskap?
Hvis du ser på båtene som blir kapret så kan enn se at alt fra private seilbåter til VLCCer blir kapret. Og nå etter at det har kommet stadig flere militærskip tilstede i adenbukta så har piratene gått stadig lenger ut til havs.
Dette er stor butikk for en ellers fattig befolkning.

Ja vi vet om dumping og tyvfiske men å bruke det som unnskyldning for kapring av uskyldige handelsflåteskip blir for drøy kost.