Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 18015
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Som de fleste kanskje har fått med seg har KRF fått trumfet gjennom at skolefaget RLE (religion, etikk og livssyn) fra nå av skal gå tilbake til å hete KRLE (kristendom, religion, etikk og livssyn) og ha fokus på kristendom 55 % av undervisningstiden i strid med menneskerettighetsdomstolen.

Her er derfor en glimrende sjanse til alle die hard ateistene på freak (som knappest gidder å melde seg ut av statskirken) til å si ifra at dette går vi ikke med på.

Vær med å signere oppropet mot KRLE!

http://www.opprop.net/nei_til_krle
Takk for at du minte meg på å melde meg ut av statskirka. Får ALDRI gjort det... Må man ikke skrive ut et ark og stresse noe helt vilt?

Anyways, signert!
Jeg blir så forbanna når jeg hører dette.. AARGH!

SIGNERT!
Får aldri skrevet meg ut av den kirka jeg heller.. Hvorfor ikke bare melde alle ut av statskirka, så får de som vil være medlem melde seg inn igjen. Da kan vi virkelig se hvor mange kristne som er igjen. SIGNERT!
Sist endret av Marr; 2. oktober 2013 kl. 17:46.
Ahhh. Syntes det er bra! Det at vi i Norge tar sånn nogenlunde vare på vår kultur er viktig. Føler meg litt kjerringa mot strømmen. Er forresten ikke religiøs selv, men mener at kristendommen burde ha mest fokus i religionsfaget. Misforstå meg rett, syntes også det er viktig og bli opplyst om andre religioner.
Enig med May her. Vi var på god vei til å tone ned religionen vår her i Norge. Men de siste årene føler jeg dette har gitt større spillerom for muslimene, og deres mobilisering.

Hvis valget står mellom våre religiøse røtter, eller sakte innføre en ny som vi ikke har noe relasjon til, velger jeg heller å styrke KRLE faget
Sitat av frø Vis innlegg
Takk for at du minte meg på å melde meg ut av statskirka. Får ALDRI gjort det... Må man ikke skrive ut et ark og stresse noe helt vilt?
Vis hele sitatet...
Ingen vill stressing må til. Du skriver ut og fyller ut navn, adresse og fødselsnummer i dette skjemaet, før du sender det til Kirkerådet, Postboks 799 Sentrum, 0106 Oslo, eller ditt lokale kirkekontor: http://www.kirken.no/?event=downloadFile&FamID=116719 (pdf).
Ok, hva med nei, nei og nei?

Synes det er greit med ett fag som handler om religion, men det at det skal bli 55% fokus på en enkeltreligion har jeg mye imot. Det kan fint tones litt opp, men 55% er alt for mye. Husk at det ikke bare er religion vi lærer om i disse timene, men også hvordan vi skal foreta etisk riktige valg, ha tro til egen seksualitet, og bli informert om at det finnes mange forskjellige syn på livet, ikke alle er relatert til religion.

Dette var iallefall mine KRL/RLE timer.
Må si jeg syntes det er riktig at kristendom får mer oppmerksomhet enn andre religioner, Kristendom er en viktig del av norsk historie og kulturarv, noe ikke islam eller andre religioner er. De aller færreste KRLE lærere prøver å prakke på noen religion på elevene sine, men man skal vite hvor man kommer fra. At religion ikke hører hjemme på skolen kan jeg være enig i, men når det først er et fag syntes jeg det er en selvfølge at ''vår'' religion blir mest prioritert. Er langt ifra noen nasjonalist men ser en gruppe mennesker i Norge som ikke er stolte av det de kommer fra og er underdanige i forhold til andre religioner, gjør meg ganske forbanna
Sist endret av wintip; 2. oktober 2013 kl. 18:23.
Skal jeg være fryktelig ærlig, så er ikke dette noe opprop jeg vil være med på. I mine øyne har ikke religionsfag noe som helst å gjøre i skolen, på lik linje med at jeg ikke synes noen religion, vær det kristendom, islam, pastafarianisme eller whatever, hører til i et moderne samfunn. Et opprop for fjerning av all religionslære i skolen ville jeg støttet.
Ser ikke problemet. Ikke akkurat som om lærerne er noen predikanter.

Ærlig talt... Det vil bare være den samme gamle drittkjedelige undervisninga alle har vært igjennom.
Hvilket navn man putter på faget gjør jo ikke noen forskjell fra eller til.

Tror ikke barn plutselig blir omvendt til uber-kristne fordi de lærer om hva kristendommen handler om.
Jeg har enda ikke sprengt meg selv i lufta eller meditert meg inn i Nirvana enda, så Islam- og Hindukunnskapene mine har ikke hjulpet meg .
Sist endret av uaexed; 2. oktober 2013 kl. 18:42.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ser ikke problemet. Ikke akkurat som om lærerne er noen predikanter.

Ærlig talt... Det vil bare være den samme gamle drittkjedelige undervisninga alle har vært igjennom.
Hvilket navn man putter på faget gjør jo ikke noen forskjell fra eller til.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke det samme gamle. Det skal nå fokuseres 55% på kun kristendom. Vett ikke hvor mye tid som har blitt satt av til dette før, men det skal i hvertfall være en forskjell kontra faget pr. dags dato.
Som ateist selv, jeg ser ikke problemet.
Jeg har aldri blitt tvingt til å ta noe valg av religion pga et fag på skolen, det eneste det har gjort er å opplyse meg om hvilke valg jeg har.

Ja, jeg har mest kunnskap om Kristendommen, men hva er galt i det? tross alt den som ligger til grunne for mye av etikken vår, selv oss ateister.

Selv om du kanskje er imot religion, skal du ikke nekte andre å velge. Dette faget vil spre kunnskap om forskjellige religioner, så de vil få et mer egent valg enn om de bare går i kirka ved bryllup/konf/begravelser/kanskje julaften.
Sitat av Obster Vis innlegg
Det blir ikke det samme gamle. Det skal nå fokuseres 55% på kun kristendom. Vett ikke hvor mye tid som har blitt satt av til dette før, men det skal i hvertfall være en forskjell kontra faget pr. dags dato.
Vis hele sitatet...
Altså, hvordan mener du lærerne skal sette seg ned?

Eksempel 1 (kristendom):
SPOILER ALERT! Vis spoiler

"Tore, vi har 11 dager tilgjenglig med KRLE undervisning dette smesteret. 6 av dem må omhandle kristendommen. Hvordan kan vi gjøre disse små barna som liker Pokemon og My Litte Pony om til konservative kristne?" -Rektor

"Nei, vi må vel finne fram bibelen. Vi må holde den fram forran disse små barna så de kan se hvor ille den svarte boken er. Det må være obligatorisk å ha solbriller på i disse timene. Etter 6 undervisningsdager vil de være konservative kristne." -Tore


Eksempel 2 (islam):
SPOILER ALERT! Vis spoiler

"Flott. Nå kan vi sette av 2 dager til Islam. Hvordan kan vi få dem til å bli konservative islamister?" -Rektor

"Vi må enkelt og greit ha en selvmordsbomber på besøk. Han må på den første dagen fortelle om religionen og hvorfor han vil sprenge seg selv i lufta. Heldekkende klær er obligatorisk under disse timene. Burkaer vil bli utlant fra Islam Norge." -Tore


Her er to kroneksempler på hvor søkt det høres ut.
Religionsundervisning i skolen er et fag der man hører enkelt og greit hva de ulike menneskene i verden baserer sin tro på, hva de gjør under religiøse høytider, skikkene deres osv. Dette er basiskunnskaper som man har. Den prosentandelen alle diskuterer har nesten ingenting å si fordi man må se på teori og praksis.

Og sist, men ikke minst. Man må kunne se lengre enn til sin egen navle. En stor del av verdens befolkning er religiøse på en eller annen måte.
Sist endret av uaexed; 2. oktober 2013 kl. 19:01.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Altså, hvordan mener du lærerne skal sette seg ned?

Eksempel 1 (kristendom):
SPOILER ALERT! Vis spoiler

"Tore, vi har 11 dager tilgjenglig med KRLE undervisning dette smesteret. 6 av dem må omhandle kristendommen. Hvordan kan vi gjøre disse små barna som liker Pokemon og My Litte Pony om til konservative kristne?" -Rektor

"Nei, vi må vel finne fram bibelen. Vi må holde den fram forran disse små barna så de kan se hvor ille den svarte boken er. Det må være obligatorisk å ha solbriller på i disse timene. Etter 6 undervisningsdager vil de være konservative kristne." -Tore


Eksempel 2 (islam):
SPOILER ALERT! Vis spoiler

"Flott. Nå kan vi sette av 2 dager til Islam. Hvordan kan vi få dem til å bli konservative islamister?" -Rektor

"Vi må enkelt og greit ha en selvmordsbomber på besøk. Han må på den første dagen fortelle om religionen og hvorfor han vil sprenge seg selv i lufta. Heldekkende klær er obligatorisk under disse timene. Burkaer vil bli utlant fra Islam Norge." -Tore


Her er to kroneksempler på hvor søkt det høres ut.
Religionsundervisning i skolen er et fag der man hører enkelt og greit hva de ulike menneskene i verden baserer sin tro på, hva de gjør under religiøse høytider, skikkene deres osv. Dette er basiskunnskaper som man har. Den prosentandelen alle diskuterer har nesten ingenting å si fordi man må se på teori og praksis.

Og sist, men ikke minst. Man må kunne se lengre enn til sin egen navle. En stor del av verdens befolkning er religiøse på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg misforstår deg her Uaexed. Men man må vel kjenne sin egen navle også før man begynner å se seg rundt, hehe. For meg handler det om kultur og forståelse for Norsk-etikk og historie, da kommer selvfølgelig vår egen religion først i rekken. At 55% er litt for mye er mye mulig, men å vite hvor man selv kommer fra er da vel viktigere enn å vite hvor andre kommer fra.
Sitat av wintip Vis innlegg
Mulig jeg misforstår deg her Uaexed. Men man må vel kjenne sin egen navle også før man begynner å se seg rundt, hehe. For meg handler det om kultur og forståelse for Norsk-etikk og historie, da kommer selvfølgelig vår egen religion først i rekken. At 55% er litt for mye er mye mulig, men å vite hvor man selv kommer fra er da vel viktigere enn å vite hvor andre kommer fra.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men poenget mitt er fortsatt gyldig. Alt dette handler om til syvende og sist er forståelsen for andre mennesker. Deres tro og hva det innebærer er hva man lærer i RLE/KRL/KRLE etc.

Jeg er enig med deg, det vil være naturlig å ha mere kristendom enn andre religioner siden Norge trossalt er bygget opp av kristendom. Den befinner seg i grunnloven og påvirker landet på flere måter.
For min del er det helt greit å lære om religion og jeg tror dette er viktig, men synes vi bør lære like mye om alle de største religionene. Religionene trenger også maks ett eller 2 kapittel vær.
Så kan man heller bruke resten av (K)RLE timen til å lære om etikk, livet, mennekserettigheter og andre ting som faktisk kan komme til nytte.
55% kristendom er vertfall ALT for mye!
Sist endret av iColdman; 2. oktober 2013 kl. 19:25.
Synes ikke en burde ha undervisning i religion, burde fokusere mer på vitenskapelige fag i skolen.
Når du ser hvor mange kriger som er forårsaket religion så er det rett å lære grunnleggende om alle religioner slik at vi klarer å unngå disse krigene i framtiden. Men jeg syns uansett at vi har for mye (k)rle i skolen.
Syntes det er greit at folk blir sinte.

Men hvorfor?
Det er vel slik at ateister (jeg er ateist selv) ikke vil ha overdrevet fokus på kristendommen. Men iforhold til andre religioner er det ganske mildt å ha "likestilling" mellom religionene. Er vel flere muslimer eller andre som nekter å lære om kristendom. (har ikke noen måte å bevise det)
Mener at det burde finnes bedre måter å løse denne konflikten. Selvfølgelig skal barn og foreldre som VIL lære stoffet få lov til det! Forsatt mener jeg at det ikke skal tvinges på. Det skaper bare fort misnøye og kanskje et "hat" mot faget.

Det er også viktig å ikke være uvitende om religion da det er så mange som praktiserer. Om man får den nødvendige informasjonen utenom skolen og lære i religion er jo godt mulig. Spesielt slik som nyhetsbilde speiler religioner.

Mange foreldre vil jo at barna skal lære dette og husker at jeg syntes noe av stoffet var OK selv,

Det jeg heller er i mot er at barn skal lære om andre religioner før sin "egen". Norge har kristendommen til en viss grad, da syntes jeg ikke at barna skal lære mindre om den og mer om fremmede.

Man alt i alt, folk bør få velge selv. Den dagen den eventuelle ungen min sier at han ikke vil lære om religion så skal han få full støtte av meg. Jeg er heller ikke noen stor grad religiøs, men tror på min egen måte.

Har selv jobbet litt ved en skole. Kan tenke det blir fryktelig vanskelig om f.eks bare halve klassen velger dette faget ved et eventuelt valg. Kan bli vanskelig å organisere en slik travel skolegang der man som oftest følger samme plan.

heartslava.
Ser ut som en del misforstår problemet her.

Mellom 1997 og 2008 hadde man faget som først het "Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering" og senere "Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap", kjent som KRL. Dette faget hadde en stor overvekt av kristendomskunnskap i pensum, og mange mente denne delen var kvalitativt annerledes enn resten av faget og av en forkynnende og indoktrinerende art. Det var kun mulig å søke delvis fritak. En del foreldre tok dette gjennom rettssystemet og opp til FNs menneskerettighetskomité og Den europeiske menneskerettighetssdomstolen, og begge konkluderte med at foreldrene hadde rett: Kristendomsdelen av pensum var uforholdsmessig stor og ikke utformet på en objektiv, nøytral og kritisk måte, slik at faget stred mot menneskerettighetene.

I 2008 ble det nye faget, "Religion, livssyn og etikk" utformet, med ny læreplan. Andelen kristendomsopplæring er her mindre, men ikke fastsatt med noen bestemt prosent. Likevel har kristendom fortsatt hovedvekten i dette faget, noe svært få har et stort problem med.

Nå har det altså blitt bestemt at faget skal ha forholdsvis vanvittige 55% kristendomsopplæring, og at det skal hete "Kristendom, religion, livssyn og etikk", noe som drar faget over i gamle spor. Problemet er når kristendommen særbehandles i uforholdsmessig stor grad og fremstilles kvalitativt annerledes enn andre deler av faget. Det relativt sett enorme fokuset på kristendommen, og særbehandlingen i fagets navn, peker i retning av at man får et fag som Menneskerettighetsdomstolen vil anse som forkynnende, og dermed som et brudd på menneskerettighetene så lenge man ikke tilbys full fritaksrett.
Det er vel ikke snakk om mindre om kristendommen og mer om fremmede. Er snakk om å unngå at kristendommen tar opp 55% av faget mens andre religioner har my mindre. Greit at vi skal lære mere kristendomm en andre religioner, men det til en vis grad.
Sitat av trygve Vis innlegg
Det er vel ikke snakk om mindre om kristendommen og mer om fremmede. Er snakk om å unngå at kristendommen tar opp 55% av faget mens andre religioner har my mindre. Greit at vi skal lære mere kristendomm en andre religioner, men det til en vis grad.
Vis hele sitatet...
Om vi i det hele tatt skal ha skikkelig plikta undervisning i dette faget mener jeg at Kristendommen faktisk bør få mer. Norge kan ikke drive å dilte etter slik. VI skal være veldig åpne for det "fremmede" og det er greit. Norge er når alt kommer til alt et "kristent" land.

Selv husker jeg at vi lærte om de fleste religioner. Hinduismen var kanskje den vi lærte minst om? hvis jeg husker riktig. Ateismen er vel mer eller mindre ukjent, det er bare folk som ikke tror på noe, det faller vel kanskje ikke akkurat inn under religion.

Var en eller annen artikkel som jeg ikke finner igjen. En fortvilt mor som hadde gått ut og klagd i mediene. Husker ikke helt, men tror det var at barnet hennes måtte lære om andre religioner først. Hun var ihvertfall veldig fortvilet, synd jeg ikke finner link på dette.

Selv blant mine venner er mange muslimer. Kristendommen og Islam er veldig like men samtidig veldig ulike. Norge må være litt tøffe å stå på beina når det gjelder slike saker. Kan ikke se for meg Jødiske skoler, Islamske skoler, Buddhistiske skoler prioritere Kristendommen eller en annen religion før sin "egen".

Vi kan ikke være så åpne for å lære om fremmede kulturer og religioner slik at vi snart glemmer vår egen.

heartslava.
Sist endret av heartslava; 2. oktober 2013 kl. 20:21.
For min del kunne godt RLE faget forsvunnet, og relgions ble undervist i som en liten del av faget historie. Istedet kunne man hatt et fag som kun underviser i etikk, seksualitet, andre nyttige emner for dagens ungdom som ikke har et annet fag det passer inn under.
Dette kommer neppe til å skje, så da støtter jeg heller opp under saken som prøver å forhindre at vi går tilbake i tid ved å fjerne likestillingen blandt de forskjellige relgionene.
Det handler ikke om at noen er redd for at 55% kristendom kommer til å gjøre folk kristne, det handler om likestilling. Det eneste man trenger for å unngå å bli kristen er kildekritikk, og logikk.
Sist endret av bjørnar; 2. oktober 2013 kl. 20:21.
Synes filosofi kunne blitt dratt inn langt tidligere i skolen og ikke bare som valgfag på vgs.
KRF er dumme. De burde skifte navn til Muslimsk Folkeparti. Da hadde de garantert sanket inn flere stemmer.

Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Synes filosofi kunne blitt dratt inn langt tidligere i skolen og ikke bare som valgfag på vgs.
Vis hele sitatet...
Gresk filosofi og de kan lære om greske guder istedenfor. Det er likevel greit for gresk mytologi er ganske nøytralt og ingen som praktiserer det lenger.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Synes filosofi kunne blitt dratt inn langt tidligere i skolen og ikke bare som valgfag på vgs.
Vis hele sitatet...
Vi lærer jo om rett/galt, og den vitenskapelige metoden. Såvidt jeg forstod ved å google er dette filosofi (Må innrømme jeg ikke visste helt hva filosofi var).
De fleste ser vell på filosofi som grubling over ting som er "far out", og ubrukelig i hverdagen, type 5 gram sopp og diskutere hva en identitet er.
Kan du fortelle litt om hva annet filosofi har å by på som faktisk er nyttig for både realfag, økonomi, og samfunnsfag-folk?
Sist endret av bjørnar; 2. oktober 2013 kl. 20:32.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
KRF er dumme. De burde skifte navn til Muslimsk Folkeparti. Da hadde de garantert sanket inn flere stemmer.



Gresk filosofi og de kan lære om greske guder istedenfor. Det er likevel greit for gresk mytologi er ganske nøytralt og ingen som praktiserer det lenger.
Vis hele sitatet...
Det burde hete gresk religion like mye som at kristendommen burde hete kristen mytologi eller noe. Er mer filosofi som er nyttig for barn og unge enn bare grekerne også da :P

Sitat av bjørnar Vis innlegg
Vi lærer jo om rett/galt, og den vitenskapelige metoden. Såvidt jeg forstod ved å google er dette filosofi (Må innrømme jeg ikke visste helt hva filosofi var).
Kan du fortelle litt om hva annet filosofi har å by på som faktisk er nyttig for både realfag, økonomi, og samfunnsfag-folk?
Vis hele sitatet...
Vel filosofi kunne blitt knyttet bedre opp mot samfunnsfag i forhold til ideologier for eksempel. Økonomi også for den saks skyld.
Sitat av Fatass Skinny Vis innlegg
Det burde hete gresk religion like mye som at kristendommen burde hete kristen mytologi eller noe. Er mer filosofi som er nyttig for barn og unge enn bare grekerne også da :P



Vel filosofi kunne blitt knyttet bedre opp mot samfunnsfag i forhold til ideologier for eksempel. Økonomi også for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Man starter med gresk filosofi siden det var grekerne som oppfant filosofi i antikken. Kineserne hadde oppfunnet filosofi før antikken, men Norge har det meste fra grekerne og derfor blir det gresk filosofi og romerske hærføring for det meste. Romerne oppfant betong noe som vi også bruker i Norge. Kineserne oppfant betong lenge før romerne, men det vil ikke akkurat Europa innrømme. Kina oppfant også krutt og papir lenge før Europa, men dette vil Europa også nekte er sant.
Sist endret av Gigolo; 2. oktober 2013 kl. 20:35.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Norge må være litt tøffe å stå på beina når det gjelder slike saker. Kan ikke se for meg Jødiske skoler, Islamske skoler, Buddhistiske skoler prioritere Kristendommen eller en annen religion før sin "egen".
Vis hele sitatet...
Så er ikke heller den offentlige skolen en kristen skole. Rekkefølgen på religionene i pensumboken spiller da vel ingen rolle.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Man starter med gresk filosofi siden det var grekerne som oppfant filosofi i antikken. Kineserne hadde oppfunnet filosofi før antikken, men Norge har det meste fra grekerne og derfor blir det gresk filosofi og romerske hærføring for det meste. Romerne oppfant betong noe som vi også bruker i Norge. Kineserne oppfant betong lenge før romerne, men det vil ikke akkurat Europa innrømme. Kina oppfant også krutt og papir lenge før Europa, men dette vil Europa også nekte er sant.
Vis hele sitatet...
Sokrates, Platon og Aristoteles er et viktig startpunkt i filosofi ja, kjenner altfor lite til kinesisk filosofi desverre. Mulig man har litt om gresk filosofi på grunnskolen men husker så dårlig.
Hva er greia? KRLE eller RLE. Det er et tullefag begge deler. Hvorvidt det læres kristendom eller hinduisme har lite å si, men jeg kan forstå at det undervises mer kristendom da det har mer relevans i kulturen vår.
Man får jo kristendommen trøkka ned i halsen enten man kommer fra en religiøs familie eller ikke, utenom religionsfaget også. Ikke for å være coexist-hippie men kanskje greit å lære om andre religioner for å åpne ignorante barnesinn litt mer så de ikke får de frepperarabofobe meningene til foreldrene sine for hjernevaska inn i skallen (worst case scenario), og ikke for å preache islam her heller.
Jeg tror hvordan faget er går veldig mye på læreren selv.
Sitat av complex Vis innlegg
Hva er greia? KRLE eller RLE. Det er et tullefag begge deler.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne

Man lærer om hva folk rundt seg tror på, hvorfor de tror på dette. Man lærere historie, og også det å tenke kritisk, og religionskritikk er en del av pensum. Så har man jo selvfølgelig etikk og moral delen da.
Er jeg den eneste som synes at fokuset burde legges på å få fjernet nynorsken?
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Er jeg den eneste som synes at fokuset burde legges på å få fjernet nynorsken?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, men må kverullere litt. Ikke fjern nynorsken, fjern sidemålet: lettere sagt: la de som snakker nynorsk velge om de skal lære bokmål eller ikke og la oss som har bokmål som hovedmål velge om vi skal lære nynorsk.
Sitat av May Vis innlegg
Jeg er enig med deg, men må kverullere litt. Ikke fjern nynorsken, fjern sidemålet: lettere sagt: la de som snakker nynorsk velge om de skal lære bokmål eller ikke og la oss som har bokmål som hovedmål velge om vi skal lære nynorsk.
Vis hele sitatet...
Problemet med nynorsk er at ingen bruker det i daglige livet. Alle er født og oppvokst med bokmål og ikke nynorsk. Nynorsk er bare der for å bevare kulturen. Nynorsk er døende, men blir bevart av politikerne og tvunget på norske barn med bokmål som hoved norsk.

Problemet med KRL er at det er ikke positivt for muslimske barn. Burde heller lære mer Islam på skolen enn KRL fordi Islam er den mest dominerende religionen i Norge. I tillegg er det veldig mange kristne som konverterer til Islam.

http://islam-i-norge.blogspot.no/201...til-islam.html

Kristendommen som ikke er lenger dominerende burde ikke bli tvunget inn på folk som praktiserer Islam. For Islam har andre tolkninger enn kristendommen og det blir veldig store uenigheter mellom studentene som faktisk er muslimer. Fordi det er ikke skrevet slik og slik i Koranen hvis dere skjønner hva jeg mener

Fasiten i Islam er skrevet annerledes enn den kristne bibelen også. Det kan skape store problemer og barn som er muslimer kan få dårlige karakter i KRL på ungdomskolen.
Sist endret av Gigolo; 2. oktober 2013 kl. 22:32.
Men du vet hvilket helvete det blir når du sier til en som snakker nynorsk, at vi butde slutte med det... Derfor heller si: okei, vi gir faen, vi gidder ikke å lære nynorsk, så kan dere velge hva dere vil lære.

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Fasiten i Islam er skrevet annerledes enn den kristne bibelen også. Det kan skape store problemer og barn som er muslimer kan få dårlige karakter i KRL på ungdomskolen.
Vis hele sitatet...
KRLE er et fag som inneholder mye refleksjon og tolleranse. Dersom et muslimsk barn ikke er tollerant nok/reflektert nok til å forstå at han er i et kristent land og her prioriterer vi kristendommen: so be it.

Han er ikke reflektert eller tollerant, fortjener han ikke bedre karakterer.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Problemet med KRL er at det er ikke positivt for muslimske barn. Burde heller lære mer Islam på skolen enn KRL fordi Islam er den mest dominerende religionen i Norge. I tillegg er det veldig mange kristne som konverterer til Islam.
Vis hele sitatet...
Javel, det er ikke positivt for muslimske innvandrere å lære om kristendommen? Unnskyld meg, men kristendommen er en del av vår norske kulturarv og tradisjon, og å kutte f.eks. kristendomsopplæring for å ikke støte muslimer er helt bak mål. At det er den mest dominerende religionen i Norge er helt feil, muslimer utgjør omtrent 1,6% av befolkningen.

Det er heller flere muslimer som konverterer til kristendommen enn omvendt, og disse får kraftige sanksjoner for det. Det som finnes av muslimske konvertitter idag (rundt 400 til 900) er først og fremst norske kvinner som finner seg muslimer og ender med å konvertere.

Det som er gjennomgående i posten din er at vi skal tilpasse oss muslimer og passe på å ikke støte dem, og det er helt feil i mine øyne. Muslimske innvandrere får heller tilpasse seg vår kultur, ikke omvendt.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Islam er den mest dominerende religionen i Norge. I tillegg er det veldig mange kristne som konverterer til Islam.
Vis hele sitatet...
Eehh... her vil jeg gjerne se litt dokumentasjon.

Forøvrig er det vel ikke snakk om at forkynnelse er en del av læreplanen.
Er det nødvendig å bestemme prosentvis hva slags religion eller livssyn
det skal undervises i? Ettersom kristendom har en sentral plass i norsk
og europeisk historie får man jo kunnskap om dette i stort monn i historiefag
i tillegg.

Jeg husker godt faget som ganske enkelt het "kristendom" da jeg gikk på
skole - vi lærte omlag like mye om hver av de større religionene.


De "tre store" monoteistiske religionene har dessuten såpass mange
fellestrekk og historisk betydning for hverandre at det ville være feil
å prioritere en av dem fremfor en annen.

Ellers mener jeg absolutt, som nevnt, at filosofi (og filosofihistorie) burde
vies mer plass i grunnskolen. Gjerne med en kobling til religionsfaget.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
fordi Islam er den mest dominerende religionen i Norge.
Vis hele sitatet...
Eh. Dagens vits eller? Hvordan kom du frem til dette?
Det bygges flere moskeer enn kirker. Det sier vel noe om hvilken religion som har flest utøvere i Norge da.

Når var det sist gang vi fikk ny kirke i Oslo mellom år 2000 - 2013???
Mellom 2000-2013 fikk vi faktisk 2 nye moskeer i Oslo. En moske på Furuset like ved Nav bygning og en på Grønland. Tilsammen utgjør det ca 200 millioner skatte penger fra felleskassen som ble brukt til å bygge disse 2 moskeene.
Sist endret av Gigolo; 2. oktober 2013 kl. 23:16.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det bygges flere moskeer enn kirker. Det sier vel noe om hvilken religion som har flest utøvere i Norge da.
Vis hele sitatet...
Nå må du ærlig talt kødde? Grunnen til at det ikke bygges flere kirker er at hver eneste gudsforlatte krok i dette landet allerede har minst en kirke pluss bedehus fra før.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Nå må du ærlig talt kødde? Grunnen til at det ikke bygges flere kirker er at hver eneste gudsforlatte krok i dette landet allerede har minst en kirke pluss bedehus fra før.
Vis hele sitatet...
Hver gang jeg går i kirken på søndager så ser jeg kun bare 15-30 mennesker. Hver gang jeg går forbi Furuset moske ser jeg mellom 5000-10000 mennesker. Ja jeg er kristen. Hvis det virkelig er så mange kristne som dere påstår så burde kirkebenken vært full hver eneste søndag. Kirken er aldri full og det er ikke så mange kristne i Norge som dere påstår. Hver gang jeg går forbi moskeen på grønland ser jeg over 1000 mennesker hver eneste gang. Hvis dere ikke tror så kan dere møte opp selv og se hva jeg mener.
Sist endret av Gigolo; 2. oktober 2013 kl. 23:25.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det bygges flere moskeer enn kirker. Det sier vel noe om hvilken religion som har flest utøvere i Norge da.

Når var det sist gang vi fikk ny kirke i Oslo mellom år 2000 - 2013???
Mellom 2000-2013 fikk vi faktisk 2 nye moskeer i Oslo. 1 på Furuset like ved Nav bygning og 1 på Grønland.
Vis hele sitatet...
Ja, for det har ikke vært bygget utallige kirker de siste, nesten 1000 årene. Muslimer har vel egentlig ikke vært tilstede før 70-80 tallet, at de bygger hus for troen sin i en større skala (wow, hele to i Oslo på 13 år, en eksplosjon av byggninger her altså).

Problemet er som sagt det Provo nevner, det er ikke mengden som egentlig er et problem, men fremstillingen. Hadde fokuset på kristendommen betydd at det ble et mer reflektert bilde rundt kristendommen, så kunne det nesten godtas. Men jeg ser for meg at delene der incest er greit, man skal steine ulydige barn og at Gud drepte uskyldige barn for å straffe foreldrene vil gå dem hus forbi. Ingenting har gjort meg mer imot religion enn når presten fortalte stolt om at Gud drepte uskyldige barn, men allikevel elsker alle mennesker like mye. Dersom slike problemer fremstilles for barna, ville det vært kildekritikk på sitt beste for senere arbeider og forståelse av religiøse tekster.
I Norge er det et par Kristne. Resten av de kristne er hobbykristne som ikke har peiling på hva de tror på... Ellers tror jeg de fleste er gudeløse.

Grunnen til at folk ikke går i kirken lenger tror jeg er fordi folk begynner å skjønne at presten som står og babbler er helt ute på vidda

Bare min mening !
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Hver gang jeg går i kirken på søndager så ser jeg kun bare 15-30 mennesker. Hver gang jeg går forbi Furuset moske ser jeg mellom 5000-10000 mennesker. Ja jeg er kristen. Hvis det virkelig er så mange kristne som dere påstår så burde kirkebenken vært full hver eneste søndag. Kirken er aldri full og det er ikke så mange kristne i Norge som dere påstår. Hver gang jeg går forbi moskeen på grønland ser jeg over 1000 mennesker hver eneste gang. Hvis dere ikke tror så kan dere møte opp selv og se hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
så man må gå i kirken på søndager for å være kristen? Jeg tror mye av dette handler om at mange gjerne er mye mer passive rundt religionen sin innenfor kristendommen enn islam.