Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3593
1) Er det noen som har erfaring innen dette yrket og kan dele noen erfaringer? Evt kjenner noen?

2) Er det sånn at man bør ha erfaring med tungmaskineri for å få jobb lett?

3) Hovedsaklig vil jeg bytte til dette for å utvikle meg, men også mye pga lønna. Er det godt betalt?

4) Jobbe man på vinteren eller er det sånn at man jobber mye på sommeren, og har fri på vinteren?


Takknemlig for alle svar!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har ikke jobbet som dumpersjofør, men har kjørt litt. Og reparert på dumper.
Har noen kompiser som kjører/har kjørt som jobb.
Dumper kan se morro ut, og det er det vel og noen dager, men det er egentlig sinnsykt kjedelig.
Du kjører korte strekk, og mye frem og tilbake.
Lønna varierer såklart mye fra firma til firma, men du tjener ikke veldig bra. Tjener hvertfall ikke nok til å kun halve året.
2) Maskinførerbevis er et krav i det minste. Driver sjølv å samler timer på gravemaskin nå,etter 40 timer kan du kjøre opp gitt at du har kurset og timene i orden. Da kan du i det minste kjøre uten oppsyn. Nå er det enda slik at dei fleste etterlyser erfaring.
Jobber i et gruveselskap, og mange av dumpersjåførene i selskapet sier at det er kjedelig, med stor K. Du sitter i ro i dumperen og kjører fram og tilbake mellom to steder. Virker som kjedsomme greier!
Eg vil nok ikkje ha maskinførerjobb på heiltid men med litt grunnleggende interesse for maskiner og vilje så er det ikkje dumt å ha med seg videre. Føler vel den grunnleggende interessen mangler litt hos deg TS?
Kjører gravemaskin på heltid, og har da naturligvis kjørt en del dumper også.
Jeg for min del kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn å sitte plantet i en dumper 7,5t hver dag. Blir fort lei av mye risting og all den korte kjøringen som nevnt her i tråden.

Hos oss har dumpersjåførene 215,- i timen.

Angående vinterarbeid så er det hovedsakelig aktivitet hele året, (Hvertfall her i distriktet mitt) men hender av og til det er mindre arbeid på vinteren, og en kan da være ganske utsatt for å bli permittert.
Takker for synspunkter. Det har seg nok sånn ja, at jeg ikke er så interessert i det mekaniske. Jeg kunne tenke meg å lære å skru, men det vil jo bli det samme som å selge fritiden sin. Regner også med at de fleste firmaer har egne mekanikere.

Jeg vil nok bare kjøre, ja. Men det er vel jobb nok i seg selv, det! Og det er lønna som lokker, egentlig. For meg er det ikke så farlig om det er kjedelig, så lenge det er trygt, og man har et greit klima og miljø.

Da får vi se hva fremtiden bringer. Det er vel best å bli kjent med noen som kjører og høre med dem hvordan man går frem. Det letteste ser jeg for meg er å bli med og se hvordan det fungerer, blande erfaring med kurs.
Om du vil kjøre maskin å jobbe halve året så ville jeg anbefalt deg å finne noe innen asfalt, eller om du har et skisenter i nærheten så kan du jo sjekke opp der med mulighetene for å få kjøre tråkkemaskin hos dem.

De stedene jeg har vært så blir du brukt som håndmann ei god stund før du blir satt i noe maskin, hjalp lite å komme med maskinførerbevis å fersk fra skolebenken inn i et slikt yrke og kreve goder
Sist endret av Bemu; 28. august 2013 kl. 00:36.
Veldig få som både kjører og skrur. Ring et firma du veit drifter dumpere. Spør om det er mulig å få komme å kikke osv.. Om lønna er motivasjonen så er du i feil bransje. Interesse er viktig i jobber som dette. Brukte dagen idag på å pakke rundballer. Aldri gjort det før så derfor moro og eg liker ting som durer og går på diesel... Uten den interessen så ville eg heller ha lest ei bok.