Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6229
Hei, jeg snakker nå med sjefen min å sier jeg skal slutte, men hun mener det er 1 måneds oppsigelse tid. Jeg har ikke noe arbeidskontrakt å da mener jeg at jeg kan slutte når det passer meg. Det sa jeg til henne å hun svarte dette: "De økonomiske konsekvensene kan bli veldig store for deg. Jeg tar kontakt med min advokat i morgen, så får du ta konsekvensene." Er det rett at jeg kan få konsekvenser eller kan jeg slutte på dagen pga jeg har ingen arbeidkontrakt som binder meg opp mot disse kravene.
Så lenge det ikke foreligger noen arbeidskontrakt har du egentlig ikke rett til lønn, så da er det heller ingenting som binder deg til stillingen. så vidt jeg vet ivertfall.

kilde :
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=920904
Sist endret av stianr; 27. august 2012 kl. 18:59.
Ganske sikker på det er 1mnd gjensidig oppsigelse, hvis ikke annet er avtalt.
Du har nok oppsigelsestid selvom du ikke har kontrakt.
Bedriften kan bruke dine lønner som bevis på at du har vært ansatt i bedriften og fått lønn.
Dette kan også brukes andre veien mot en arbeidsgiver!
Spørsmålet sier seg selv, hun trenger deg en stund til, kan være en final warning..det er opp til deg.
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Dersom ikke annet er avtalt har du én måned oppsigelsestid.

Arbeidsmiljøloven:
§ 15-3. Oppsigelsesfrister
(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.
Vis hele sitatet...
Så da er det smarteste får meg å levere en skriftelig oppsigelse å få oppsigelse tid ? ( en tid jeg ikke kommer til å jobbe på ) Ikke dømm meg som et rauhål pga det, sjefen er uprofosjonell som holder igjen lønnsslipper å tvinger folk på jobb utenom deres arbeidstid Derfår skal jeg bort derfra uten å jobbe en eneste dag til :P
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Så da er det smarteste får meg å levere en skriftelig oppsigelse å få oppsigelse tid ? ( en tid jeg ikke kommer til å jobbe på ) Ikke dømm meg som et rauhål pga det, sjefen er uprofosjonell som holder igjen lønnsslipper å tvinger folk på jobb utenom deres arbeidstid Derfår skal jeg bort derfra uten å jobbe en eneste dag til :P
Vis hele sitatet...
Vil du være skikkelig rævhål går du til legen og sier du har smerter i ryggen. Da blir du sykemeldt og jeg tror sjefen må betale de 2 første ukene (ikke helt sikker på denne). Toppen av frekkhet liksom Og du slipper jo å jobbe (selv om sjefen prøver seg).
Sist endret av Liverbird; 27. august 2012 kl. 19:21.
Kommer ikke dette her med oppsigelsefrister litt ann på hvor lenge man har vært ansatt i stillingen også ?

Siden det ikke foreligger noen arbeidskontrakt så skulle man tro dette var en litt "dum" deltidsjobb greie ala vikar eller noe, kanskje noe kassadame/butikk greier, men for alt jeg vet så er det jo en ganske seriøs jobb ( correct me if I`m wrong ), men at det er sjefen i denne bedriften ikke har sørget for at en arbeidskontrakt foreligger er jo litt mangelfullt, både med tanke på å sørge for arbeidsgivers rettigheter og arbeidstakers rettigheter.

True med advokat og greier høres også ganske bitchy ut, nå vet ikke jeg bakgrunnen for at TS vil slutte på dagen da, men vist det har med arbeids trivsel og mistrivsel på arbeidsplassen å gjøre så er det jo bare å sykemelde seg i en mnd. pga. av jobbrelatert stress eller lignende i en mnd. i den tiden som er oppsigelsefristen, men klart dette er jo litt umoralsk, men arbeidsgiver KAN ikke tvinge deg til å jobbe på en arbeidsplass vist det er snakk om mistrivsel og at TS faktisk føler seg mobbet eller annet.

Men nå sjefen presterer å si "De økonomiske konsekvensene kan bli veldig store for deg. Jeg tar kontakt med min advokat i morgen, så får du ta konsekvensene." så høres det unektelig ut som en trussel. Hvorfor sjefen velger å si dette vet jeg ikke, men det kan vel være flere årsaker som jeg velger å ikke spekulere i før evt. TS får si noe om mulige årsaker. Men det viser litt til at sjefen kanskje er lite samarbeidsvillig eller løsnings bevist, og heller gir blanke i TS sine rettigheter og heller kun tenker på seg selv. Slike konflikter bør løses på en enklere måte enn å true med advokater.
Det er kassejobb på statoil så vil ikke kalle jobben seriøs, grunnen er meget mistrivsel :P men jeg jobber lære utenom på en bedrift å da blir det vel vannskelig med en sykemelding eller ? Å oppsigelse tiden kan fullføres med en sykemelding ? :P
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78225

Dere har ikke noe Tillitsvalgte eller Verneombud ?

Skal litt til før man kan koble inn arbeidstilsynet, men det kan gjøres, men dem er nøytrale og kan ende opp med å gå i favør for arbeidsgiver. Men arbeidsgiver skal være klar over at dem kan ikke tvinge deg til å jobbe der vist mistrivsel i jobben er veldig stor. Om du jobber som lærling i en bedrift utenom skulle ikke ha så mye å si, for det nevnte problemet er i forhold til Statoil og ikke din lærlingbedrift.

Men jeg ville ha valgt å sjekket om det er noe Tillitsvalgte eller Verneombud som du kan snakke om dette før du gjør noe. Men vist sjefen din holder igjen lønnsslipper så skal hun ha en veldig god grunn før hun gjør noe slik ... slike ting blir ikke sett på med blide øyner fra hverken Tillitsvalgte, Verneombud eller Arbeidstilsyn.
Vist lønn holdes tilbake uten noe skjellig årsak så kan det nesten regnes som et pressmiddel, å det høres nesten ut som det er det hun gjør etter slik du beskriver, men nå vet jeg ikke hennes bakgrunn for hvorfor hun gjør det, så kan være hun ser på det som sin rett pga. av noe.

Uansett så burde du være i dialog med din arbeidsgiver fremfor konflikt, fordi konflikter varer lengre enn konstruktive dialoger. Noe som din sjef også burde forstå fremfor å true med advokat "i morgen den dag".

Les deg også opp om div. ting på arbeidstilsynets sine sider før du evt. gjør noe dumt, alltid greit å vite man har sine saker på det rene før man gjør noe
Enig med Mantuz over ^


Ja, det er bare å si opp, og samtidig melde deg syk, så kan du være syk i hele oppsigelsestiden. Om du leverer oppsigelse eller sykemelding først må du finne ut av. Sykemelding er nok d du må levere først siden du ikke går på jobb en dag til som du skriver.

Men kanskje ikke din månedsoppsigelse funker før 31 aug til 30 sept, dvs at du må levere oppsigelse senest 31 august. Og at din siste arbeidsdag er 30 sept.

Lykke til, det ordner seg nok.
Sist endret av frontman; 27. august 2012 kl. 20:12.
Bare husk at tidligere arbeidsgivere er som regel ettertraktet som referanser på din arbeids- og væremåte ved søknader til fremtidige jobber. Ikke at jeg veit noe om situasjonen du sitter i, men greit å ha med seg med tanke på videre jobb. Ikke alltid like lett å skulle forklare slike situasjoner, og spesielt en som bare går på dagen.
Hvis du ikke har arbeidskontrakt har du heller ingen oppsigelse. Mener ganske sikkert at arbeidsgiver plikter å skrive arbeidskontrakt når de ansetter noen, så da har arbeidsgiveren din gjort noe han ikke har lov til..
Sitat av Joggebuksa Vis innlegg
Hvis du ikke har arbeidskontrakt har du heller ingen oppsigelse. Mener ganske sikkert at arbeidsgiver plikter å skrive arbeidskontrakt når de ansetter noen, så da har arbeidsgiveren din gjort noe han ikke har lov til..
Vis hele sitatet...
At arbeidsgiver har brutt loven gir en ikke tillatelse for at man selv skal gjøre det samme. Sumpen har allerede sitert hva arbeidsmiljøloven sier, så så lenge han er fast ansatt er det virkelig ikke mer å diskutere.

Er derimot snakk om innkallingsvakter, hvor man får beskjed hver uke når han skal jobbe så har verken han eller arbeidsgiver noen som helst forpliktelser. Letteste måten å finne ut det på er spørsmålet:

"Får du betalt når du har sykemelding?"

Hvis arbeidsgiver da bare gir vaktene til noen andre uten mer stress, så er du ikke fast ansatt og kan gå din vei når du vil. Da gjelder det ingen forpliktelser for begge sider.
Sitat av Joggebuksa Vis innlegg
Hvis du ikke har arbeidskontrakt har du heller ingen oppsigelse. Mener ganske sikkert at arbeidsgiver plikter å skrive arbeidskontrakt når de ansetter noen, så da har arbeidsgiveren din gjort noe han ikke har lov til..
Vis hele sitatet...
Arbeidskontrakt skal foreligge. Det betyr ikke at de rettigheter og plikter man etter arbeidsmiljøloven har faller bort dersom man ikke har kontrakt. Så lenge det foreligger et arbeidsforhold av den typen som reguleres av arbeidsmiljøloven, skal reglene (herunder oppsigelsestid) følges.
Har hatt en heftig diskusjon med hele familien (dem jobber alle på statoil), gadd ikke hørre på alt dritten deres så jeg sa at jeg tar vaktene nå i helga, vis ikke jor de det så enkelt at den ene i familien som har jobbet hele uken tok vakta mi å hadda da krav på 100% som jeg måtte betale i følge norsk lov. så jeg tar denne helge vakta å neste vakt før oppsigelsetiden min er ferdig skal jeg få en sykemelding på. Forbanna dritt folk, å det virker som de har drevet med dette tullet en god stund får de sender meldinger til meg via en annen bedrifts telefon så jeg kan ikke bevise noe som helst at det er dem som skriver dem så jeg må legge meg flat på ryggen å skaffe meg en sykemelding. Å alt annet som er ikke lovelig som de gjør har det tatt opp med meg muntlig så jeg kan ikke bevise.
kjedelig streiting
Jeg synes du bør begynne å oppføre deg som et voksent menneske . Så lenge de ikke mishandler deg eller lignende på jobben, så er det bare å bite det i seg å jobbe ut oppsigelsestiden. At du ikke har fått arbeidskontrakt er kritikkverdig ja, men det fritar verken deg eller arbeidsgiver fra lovbestemmelser som er utarbeidet for å verne begge parter i slike saker. Og ja, arbeidsgiver kan kreve erstatning dersom du nekter å jobbe, da det vil kunne bety store medkostnader for dem hvis de må leie inn vikar eller lignende.

Om det er så at de trakaserer deg eller lignende tar du kontakt med advokat.
Du er IKKE nødt til å betale noe som helst, vær klar over det!
kjedelig streiting
Sitat av AntonSR Vis innlegg
Du er IKKE nødt til å betale noe som helst, vær klar over det!
Vis hele sitatet...
Stikker han ifra jobben uten å jobbe ut oppsigelsestiden så kan han fort bli krevd for noen tusenlapper jo.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Stikker han ifra jobben uten å jobbe ut oppsigelsestiden så kan han fort bli krevd for noen tusenlapper jo.
Vis hele sitatet...
Dette er litt situasjons bestemt, men vist det er slik at å arbeide på Statoil gir TS jobbrelatert stress, eller andre faktorer som at han mistrives stort og føler at det er psykisk tyngende så kan ingen bedrift kreve noe som helst så lenge TS har sykemelding fra lege om at slik er det, og fortsetter han i arbeidet så blir han bare værre.

INGEN bedrift kan kreve at arbeidstaker skal fortsette et arbeid der arbeidstakeren blir syk av jobben sin, er det slik at bedriften bevist krever av sine arbeidstakere å jobbe der arbeidstakeren blir syk av det, ja da er har bedriften gjort en nok så straffbar handling. Dette har med HMS og gjøre, disse reglene er veldig klare. Bryter bedriften bevist slike regler kan bedriften regne med noen solide bøter og Arbeidstilsynet har nok til å granske bedriften litt nøyere for å se om det kan avdekkes noe mere.

Det er litt uklart hvordan alt henger i sammen iforhold til TS og Statoil, så å gi riktig vurdering og råd er vanskelig. Det er derfor jeg tidligere har at man bør forsøke å få inn en nøytral 3.part som ikke har noe med denne saken å gjøre. Dessverre så får vi nå bare synspunkter fra TS sin vinkel, noe som alltid vil gi noe missvisning.

Jeg har tidligere nemt Tillitsvalgte, Verneombud, men er ikke sikkert at det er så mye av dette på den gjeldende statoil-stasjonen ... Det hadde kanskje ikke skadet å tatt en telefon til sitt lokale arbeidstilsyn og snakket med dem, men dem vil kanskje ikke ta i denne enkeltsaken med mere den har vært igjennom nettopp Tillitsvalgte & Verneombud. Men er man voksen, saklig og forklarer sin situasjon så kanskje man kan få råd fra akkurat noen som har litt bedre grei på slike ting. Men det hjelper ihvertfall ikke å ringe arbeidstilsynet å si at arbeidsgiver er en "bitch", hjelp meg! ... man har vel ikke som enkel arbeidstaker ikke krav på å si til arbeidstilsynet at dem skal komme inn i denne saken heller. Å så er jo arbeidstilsynet i utgangpunktet en nøytral part, så har man ringt å "kastet" dritt om arbeidsgiver så tar dem ihvertfall kontakt med arbeidsgiver å få høre saken fra arbeidsgiver sitt synspunkt.

Enkelt er det ihvertfall ikke, derfor jeg heller råder til at man kanskje heller står ut denne 1 mnd. oppsigelsetiden man har, oppfører seg voksent og profesjonelt, og tar heller denne som en videre erfaring i livet. Koster en kanskje mere å legge seg i konflikt, bruke masse tid og frustrasjon.

Men vist TS blir fysisk eller Psykisk syk av jobben så kan ikke bedriften gjøre noe som helst etter at TS har skaffet seg en sykemelding, heller ikke kreve at TS som arbeidstaker skal betale for "vikar" eller andre som må ta over hans vakter. Bedriften burde kanskje heller stille seg noen spørsmål om hva er det som får en av deres arbeidstakere til å si opp stillingen sin, for å deretter sykemelde seg bare for å slippe å jobbe oppsigelsetiden. En bedrift burde tenke litt HMS, ut fra TS sine beskrivelser så kan det virke som dem her "gir en blanke faen" i dette ( litt vanskelig å si om dette faktisk er tilfelle uten faktisk å fått høre saken fra den andre siden )
Glømte å skrive at jeg skulle egentlig på kurs med lære plassen min i helga, det var grunnen til at jeg sa til dem jeg ikke kunne jobbe.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg synes du bør begynne å oppføre deg som et voksent menneske . Så lenge de ikke mishandler deg eller lignende på jobben, så er det bare å bite det i seg å jobbe ut oppsigelsestiden. At du ikke har fått arbeidskontrakt er kritikkverdig ja, men det fritar verken deg eller arbeidsgiver fra lovbestemmelser som er utarbeidet for å verne begge parter i slike saker. Og ja, arbeidsgiver kan kreve erstatning dersom du nekter å jobbe, da det vil kunne bety store medkostnader for dem hvis de må leie inn vikar eller lignende.

Om det er så at de trakaserer deg eller lignende tar du kontakt med advokat.
Vis hele sitatet...
Oppfører meg som et voksent menneske glømte å skrive grunnen til at jeg ikke skulle jobbe, har postet det nå. Folk begynner der å slutter der itte noen mnd hele tiden så jeg vet ikke om det er "vi" som må begynne å oppføre oss som voksne eller dem som driver den stasjonen.
Jeg har hatt akkurat samme erfaring som deg TS.

I våres fikk jeg jobb på en restaurant i nærheten. Etter to måneder jobbing, uten arbeidskontrakt, fant jeg meg heldigvis en bedre betalt jobb med en mye greiere arbeidsgiver. Sjefen kunne være en bitch til tider, fikk ikke natt- og helgetillegg og heller ikke pauser. Det var da snakk om 9-12 timer arbeidsdager.

Så jeg sa bare ifra (faktisk en dag før neste vaktskift) at siden jeg ikke hadde noen arbeidskontrakt, kom jeg ikke til å dukke opp pga ny jobb. Fikk til svar at det var greit og det var det. Selvom jeg bare jobbet to dager i juni fikk jeg forsatt lønn for samtlige timer jeg hadde jobbet.

Kan godt hende jeg ikke hadde alle lover og regler med meg, men slik jeg forstod hadde ikke sjefen mye ho skulle sagt og det gjorde hun ikke heller.
Mye spekulering her, så la oss heller bare gå rett til kilden: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....kke_er_inngått