Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1276
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Hei!

Jeg lurer på om noen har noe kritikk eller tilbakemeldinger til en sang jeg og en kompis har laga!
Vet at vocalsa er ganske ræva, men det var likevel gøy å lage den!
Budskapet kommer vel ganske greit fram, teksten skrev vi på en halv time...

http://www.youtube.com/watch?v=l6Qz3sPbM7w
Jeg har hørt på House/Progressive House i noen år, eneste jeg hører på egentlig og jeg synes dette var ganske bra men vokalen ødelegger alt. Hadde vært fett om du fjernet de og lastet opp en uten også
Må nok si meg enig med han over meg, men artig tekst Stå på
Bassen maskerer kickn fullstendig; grav ut et søkk i eqn på bassen å lag litt plass.

Skal dere ha vokal på låtene må dere behandle lyden som et instrument og integrere det inn i miksen som med alt annet.
(Autotune var på topp på 90 tallet når cheer og e-type slo igjennom btw)

Kult utgangspunkt. Fortsett så blir dere bare bedre
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Vocalsa er dårlig ja, men jeg fikk en ganske god mikk til jul og følger jeg må utnytte den litt. Teksten og stemmene er jo sitt, jeg "øver" meg på en måte for å mastre vocals, hvordan jeg skal EQe den, effekter osv..

Problemet er at jeg ikke har noen monitorer, bruker kun noen gamle PA høyttalere jeg fikk av broren min for en stund tilbake. Har ikke økonomien til det nå, men monitorer er det neste på lista!

Drumsa vet jeg at jeg også må jobbe mye med! Det hører jeg selv... Kicken har jeg ikke gjort noe med, og percussions er kun en loop ifra vengeance..

Noen tips?
Eg bassen og finn ut hvor kicken ligger i forhold så åpner den seg mer.
Vokalene blir bare bedre om du jobber med vokaler... så ta utgangspunkt i noen andres vokaler først og lær deg eq, kompressor ect skikkelig, (så blir det enklere å mikse egne vokaler senere

Monitorer overlever en uten og, men bare pass på å bruk referanse så du vet noenlunde hvordan det skal høres ut
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Eg bassen og finn ut hvor kicken ligger i forhold så åpner den seg mer.
Vokalene blir bare bedre om du jobber med vokaler... så ta utgangspunkt i noen andres vokaler først og lær deg eq, kompressor ect skikkelig, (så blir det enklere å mikse egne vokaler senere

Monitorer overlever en uten og, men bare pass på å bruk referanse så du vet noenlunde hvordan det skal høres ut
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn at de fleste acapellaer allerede er manipulert så de høres bedre ut ?

Men vurderer selvfølgelig å bruke andre, så blir nok sangen også bedre :P

Kicken og drumsa har jeg bestemt meg for å forbedre, kanskje mekke noen egne loops etc...

Takker for konstruktiv kritikk!!
Sitat av Affe Vis innlegg
Er det ikke sånn at de fleste acapellaer allerede er manipulert så de høres bedre ut ?

Men vurderer selvfølgelig å bruke andre, så blir nok sangen også bedre :P

Kicken og drumsa har jeg bestemt meg for å forbedre, kanskje mekke noen egne loops etc...

Takker for konstruktiv kritikk!!
Vis hele sitatet...
Mangen acapellaer er nok litt behandlet så du får nok ikke fullt utbytte av det sånn sett, men det gir en liten pekepinn. Det beste er om du får en vokalist med.
(Er mangen som kjører colab over internet, sjekk ut inadaba for eksempel

Å bygge dine egne loops er definitivt verdt det. De høres forjævlige ut i starten, men om du lærer deg frekvens spekteret, hvilke elementer som passer sammen og god kompressor bruk så kommer det seg fort

Lykke til
Sist endret av BarBeats; 20. februar 2013 kl. 14:12.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Mangen acapellaer er nok litt behandlet så du får nok ikke fullt utbytte av det sånn sett, men det gir en liten pekepinn. Det beste er om du får en vokalist med.
(Er mangen som kjører colab over internet, sjekk ut inadaba for eksempel

Å bygge dine egne loops er definitivt verdt det. De høres forjævlige ut i starten, men om du lærer deg frekvens spekteret, hvilke elementer som passer sammen og god kompressor bruk så kommer det seg fort

Lykke til
Vis hele sitatet...
Skal sette meg litt inn i egne loops og effekter. Skal også sjekke ut Indaba!

Får vel prøve litt for meg selv det å mastre min mikk, det er vel litt forskjell fra andres. Kanskje jeg kjenner en som er flink til å synge :P

Takk igjen!
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
https://soundcloud.com/affeyo/reason...o-karle-sennep

Fant ut at Reason vokalene passa inn, ettersom jeg fikk litt inspirason fra den.

Ble den plutselig mye bedre nå eller ?
Godt utgangspunkt. Likte vokalene Du burde jobbe med mer med kicket siden det drukner ganske mye i droppet. Litt sidechaining og EQ funker bra til det.
Så mye bedre uten "fattern"-style vokalene ^^ Hadde sikkert fuka fint uten damevokalene og. Er generelt lite fan av dance vokaler. Folk har rett i at kicket ditt høres litt muffla ut. Trenger mere mid/klikk. du kan eqe upp en liten topp i mid seksjonen. layere med et hardere kick. og sidechaine hardere. Men alt i alt godt jobba
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Takk for kritikk, det hjelper som oftest! Skal prøve å perfeksjonere neste sang!
Sennep er digg!

OT: Jeg ville mekka sidechain på leads og bass. og fått fram kicket myyye mer, kicken skulle vært mer sentral i låten. Ellers så er det en catchy låt.
Sist endret av Helso; 2. mars 2013 kl. 00:21.
Theoneandonly & Mr. Niceguy
Er det ikke bedre å bruke en kompressor til å fremheve transienten enn å legge til enda fler frekvenser med eq som lydkilden egentlig ikke har?
Blir jo ikke stort værre en det her.

enn* titegnplsdolan
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Blir jo ikke stort værre en det her.

enn* titegnplsdolan
Vis hele sitatet...
Om en ser bort i fra vokalen som også ts poengterte, så er ikke dette dårlig.
Har hørt annet her på forumet som holder mye lavere standard.

En blir ikke flink over natta, men med sånne ukonstruktive kommentarer blir det ikke bedre ihvertfall.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Blir jo ikke stort værre en det her.

enn* titegnplsdolan
Vis hele sitatet...
Poenget med vokalene er en sånn intern ting jeg har med venner, som syntes det er litt morsomt. (Selvom noen selvfølgelig syntes ikke de er så bra)

Men jeg håper virkelig ikke sangen var ille? Noe spesielt du vil påpeke? Utenom vokalene og sidechaininga/kicken?
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Theoneandonly & Mr. Niceguy
Er det ikke bedre å bruke en kompressor til å fremheve transienten enn å legge til enda fler frekvenser med eq som lydkilden egentlig ikke har?
Vis hele sitatet...
Joda, egentlig enig der. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg bytta ut kicket helt