Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2563
Hei

For en uke siden kom jeg med fly fra Amsterdam, mellomlandet på Gardermoen og fløy videre til Flesland. Det er kommet et relativt nytt system, som gjorde at bagasjen min ble sendt automatisk fra Gardermoen til Flesland uten at jeg trengte å sjekke den inn på nytt.

Jeg gikk da gjennom tollen med håndbagasjen på Gardermoen, og fløy videre til Bergen hvor jeg hentet bagasjen min på innenriks.

Dermed passerte bagasjen min aldri noen toll, og kunne teoretisk sett vært fullt med diverse tollbelagte substanser? Blir kanskje bagasjen scannet for store mengder tobakk/alkohol på noe tidspunkt, eller havnet jeg tilfeldigvis i et smutthull og unngikk tollen for bagasjen min?
Bagasjen blir scannet og om dem finner noe de vil undersøke roper de deg nok opp, evt åpner dem.
Nei, du presterte å gå rett forbi forenklet fortolling og var "heldig" i at bagasjen din gikk gjennom. Regelen er vel at du skal stå å vente til du får beskjed på skjermen at den er tollklarert.

– Så lenge man er kommet seg hit, så har du god forutsetning for å lykkes. Nå er det like før passasjerene kan gå gjennom tollfilteret, men det er viktig å følge med på skjermen på veggen som viser at bagasjen er tollklarert, forklarer Eriksen.

Når status på skjermen viser «klar», så kan passasjerene skanne billetten og passere gjennom tollfilteret.
Vis hele sitatet...
kilde: http://e24.no/betalt-innhold/bak-tal...veien/23720920