Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2649
er det noe her som har erfaring med å klage på karakterer i vgs??

jeg har da tenkt å skrive at:

1. jeg er utrolig interessert i faget(seff ironi
2. jeg fortjener det karaktera jeg vil har fordi jeg hatt fått den karaktera på mange tester og framlegg
3. jeg er aktiv i timan

er det noe mer LURT som jeg kan skrive???

forresten, er det noe som har en viss peiling på fagplan i gym? har fått en 4 på grunn av jeg fikk 4 til EN ENESTE rapporten vi har i gymen....jeg mener da at ens fysisk form skal telle mye i gym karaktera, og ikke bare en skriftlig rapporten....

takk for all svar jeg får

Hilsen
Erick
Gymkarakteren din er delt opp i tre deler:
1/3 Innsats
1/3 Fysisk form
1/3 Resultat på prøver/innleveringer

Når det gjelder klaging på karakter i et fag må du se på testene/prøvene du har hatt, og regne med innsatsen i faget. Hvis du har fått 4 på alle prøver, og får 4 i karakter har du ingen grunn til å klage, men hvis du derimot ligger på 5-6 på prøvene og så får 4 har du en rimelig grunn til å klage.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du ringer elev.no så får du sikkert svar på det meste du lurer på. Dersom du faktisk har noen gode begrunnelser så får du kanskje gjennomslag. Men, husk at dersom du klager så kan faktisk karakteren din bli nedsatt også.
Hvis dere bare har hatt 1 rapport, kan du jo skrive at det ikke er godt nok karaktergrunnlag.
Er vel egentlig ikke lov til å diskutere skoleting her, så vidt jeg husker. Siden topicen allerede er oppe kan jeg vel svare.

Ontopic:
Det med gymmen kommer helt skummelt mye an på hva slags lærer du har. Han gymlæreren jeg har nå legger for mye vekt på rapportene mener jeg, fikk 4 til jul pga _en_ rapport som jeg fikk 4 på, men har bedre innsats enn nesten alle andre i klassa. Han jeg hadde i første klasse la mindre vekt på rapportene og fokuserte på det vi faktisk gjorde i timen.

Jeg går ut ifra at du vil ha bedre gymkarakter?
er lov å diskutere skoleting, men ikke diskutere om skoleoppgaver/leksehjelp.

merk deg at karakteren kan bli satt ned og om du klager, som sagt av |d13m0b, mange som går i den fellen og driter på draget.
Gym karakteren er det ikke særlig vits å klage på, lærer din kan enkelt argumentere med innsats i timene og at din fysikse form ikke tilsier en 5'er.

Min erfaring med klaging er at man fort ryker ned istede for opp. :s
Sitat av Croyfer
1/3 Innsats
1/3 Fysisk form
1/3 Resultat på prøver/innleveringer
Vis hele sitatet...
Kanskje litt uinteressant, men den delen du kaller fysisk form skal heller kalles fremgang i gym (i alle fall sett at du går på allmennfag). Feite unger med dårlig kondis skal ha muligheten til toppkarakter. Men igjen, det er veldig læreren det kommer an på. Jeg fikk fem fordi jeg synes at innefotball er skamfett.
Jeg fikk fem fordi jeg veddet med gymlæreren min. "Hvis jeg slår deg i håndbak? Får jeg fem da?" Gymlæreren smiler og hiver vekk mappa si og sier "Kom igjen". " sekunder senere er jeg sikret en femmer

Kanskje ikke akkurat det som førte til at jeg fikk femmer, men det har utrolig mye å si hvilket forhold du har til læreren din i gymnastikk. Vanskelig å vurdere det faget.
99% av de som prøver å klage på karrakterene sine taper. Så sørg for at du har et godt grunnlag.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Ha grunnlag i forvaltningsloven, har læreren gitt deg grunn til å tro at du skulle ha 5 i gym, og du får 4 så har læreren informasjonsplikt, og må fortelle deg at du ikke kan få 5, slik at du har mulighet til å forbedre deg, videre må læreren ha tilstreklig informasjon til å gi deg den karakteren, hun kan ikke ekslusivt basere sin karakter på rapporten, se på målene i læreplanen, og slå hull på lærerens karaktergrunnlag på den måten. Vis at læreren ikke har gjort sitt, få læreren til å virke fravikende i forhold til læreplanen. Lykke til.

Ps! Se forvaltningsloven §§ 16-19, tror de er relativt nyttige i en klagesak.
Sitat av Croyfer
Gymkarakteren din er delt opp i tre deler:
1/3 Innsats
1/3 Fysisk form
1/3 Resultat på prøver/innleveringer
Vis hele sitatet...
Det er flere ting som spiller inn. Vi gikk gjennom det på skolen.

De jeg husker er:
Mestring
Innsats
Holdning
Respekt for utstyr
Forbedring/fremgang i gym
Prøver/innleveringer
Være "teamplayer"
Utholdenhet

Fysisk Form har absolutt ingenting med karakteren å gjøre, det er det du _viser_ som teller. Det at du presser deg selv til dine ytterste grenser, samme om man er sterk eller svak, det er det som teller.

Det var masse annet og, men dette er det jeg husker!
Sist endret av Sabbi; 8. juni 2005 kl. 15:05.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av soetnos@dANI
99% av de som prøver å klage på karrakterene sine taper. Så sørg for at du har et godt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Feil, Klager pleier faktisk å slå igjennom viss du har noelunde godt grunnlag.

Har selv klaget på 2 karakterer i år (ungdomskolen) og venter på resultatet.
Det er jo det jeg sier. Har du et godt grunnlag, så er sjansen større for at du klarer å vinne. Men hvis læreren har bestemt seg, så er sjansen minimal. Det er fakta.
Sitat av soetnos@dANI
Det er jo det jeg sier. Har du et godt grunnlag, så er sjansen større for at du klarer å vinne. Men hvis læreren har bestemt seg, så er sjansen minimal. Det er fakta.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke bare lærer som revurderer saken? Saken kommer jo til rektor? Så prater rektoren med læreren/vikarer/deg om saken så kommer de som har hatt deg i gym og rektor sammen til en endelig karakter. Men huske at karakteren din kan gå ned og når du klarer.
Sitat av Sabbi
Det er flere ting som spiller inn. Vi gikk gjennom det på skolen.

De jeg husker er:
Mestring
Innsats
Holdning
Respekt for utstyr
Forbedring/fremgang i gym
Prøver/innleveringer
Være "teamplayer"
Utholdenhet

Fysisk Form har absolutt ingenting med karakteren å gjøre, det er det du _viser_ som teller. Det at du presser deg selv til dine ytterste grenser, samme om man er sterk eller svak, det er det som teller.

Det var masse annet og, men dette er det jeg husker!
Vis hele sitatet...
Haha, først sier du at Utholdenhet er en ting som spiller inn, også 2 linjer nedenfor så sier du at fysisk form ikke har noe med karakteren å gjøre. Antar du ikke får så god karakter i gym? ^^
Sitat av Sabbi
Fysisk Form har absolutt ingenting med karakteren å gjøre, det er det du _viser_ som teller. Det at du presser deg selv til dine ytterste grenser, samme om man er sterk eller svak, det er det som teller.

Det var masse annet og, men dette er det jeg husker!
Vis hele sitatet...
Det fysiske er i bunn og grunn det de fleste gymlærere vektlegger, uavhengig av alle fine ord om "holdning til faget" og "teoretisk kunnskap". Når gymlæreren står med tårer i øynene fordi gutten som ikke aner hva adrenalin er setter ny rekord, løsner sekseren.
Som ivioyner sier, gymlæreren kan så å si gjøre som han vil.
Sitat av Kalakov
Haha, først sier du at Utholdenhet er en ting som spiller inn, også 2 linjer nedenfor så sier du at fysisk form ikke har noe med karakteren å gjøre. Antar du ikke får så god karakter i gym? ^^
Vis hele sitatet...
Les nøye gjennom det jeg skreiv. Det nytter ikke om du er i bra form om du ikke viser det. Selvfølgelig teller det ikke inn på karakteren om du er drittsterk men stoler på at du er sterk, så derfor trenger du ikke yte maks i alt annet.

Det er flere i klassen min som er i siiiiiinnsykt myyyyye bedre form enn meg, men jeg har bedre karakter enn de fordeom? Hvorfor? Fordi jeg viser alle de punktene jeg ramsa opp, og stolte ikke på at siden jeg er så stor og sterk så får jeg 5er.
Sist endret av Sabbi; 8. juni 2005 kl. 19:21.
Hei Gothur, jeg vet ikke hvilket år du går på, men hvis du bare har VK1 så er det ikke vits i å krangle om gymkarakteren. Her har gymlæreren et system. Min lærerså alltid på gjenomsnittet av den ene gymprøven og den ene kondisjonstesten og jeg tror det er et vanlig system å bruke selvom det ikke er rettferdig. Når det gjelder de andre fagene så er det bare å klage i vei, men det er desverre linten sjanse for at den vil gi deg en høyere karakter for læreren vil altid si at du ligger akkurat unner karakterenselv om du egentlig har fortjent den. Husk at lærere alltid har elever de liker bedre enn andre.
Trådstarter
31 0
Sitat av Croyfer
Gymkarakteren din er delt opp i tre deler:
1/3 Innsats
1/3 Fysisk form
1/3 Resultat på prøver/innleveringer

Når det gjelder klaging på karakter i et fag må du se på testene/prøvene du har hatt, og regne med innsatsen i faget. Hvis du har fått 4 på alle prøver, og får 4 i karakter har du ingen grunn til å klage, men hvis du derimot ligger på 5-6 på prøvene og så får 4 har du en rimelig grunn til å klage.
Vis hele sitatet...
okie, takk for svar. men er du sikker på den der med gymkarakteren? er det noen her som har en link over fagplan til gym? ha lettet en del i nettet, men fin det ikke......helpppppppppp

Sitat av Delusional
Ha grunnlag i forvaltningsloven, har læreren gitt deg grunn til å tro at du skulle ha 5 i gym, og du får 4 så har læreren informasjonsplikt, og må fortelle deg at du ikke kan få 5, slik at du har mulighet til å forbedre deg, videre må læreren ha tilstreklig informasjon til å gi deg den karakteren, hun kan ikke ekslusivt basere sin karakter på rapporten, se på målene i læreplanen, og slå hull på lærerens karaktergrunnlag på den måten. Vis at læreren ikke har gjort sitt, få læreren til å virke fravikende i forhold til læreplanen. Lykke til.

Ps! Se forvaltningsloven §§ 16-19, tror de er relativt nyttige i en klagesak.
Vis hele sitatet...
det du sier, virker meget interessant!! men hva det forvaltningsloven du snakker om? kan du vise meg det? en link til loven vil være meget nyttig

mener du at jeg skal på en måte slå ned "selvtilliten" til læreren i klagen? jeg syns jeg har et meget godt grunnlag fordi de fleste i klassen som er mye dårligere enn meg i gym fikk 5 og det er fordi di fikk 5 og noe til og med 6 i den stugge rapporten.....

takk for svar
Erick
Jeg mener at lærerplanen til gymnastikkfaget står i gym-boken. Det gjør det i alle fall i de fleste andre fag. Check it out. Om du oppfyller alle dem så fortjener du en 5-er.
Kan ikke man ikke også få nedsatt karakter hvis man klager?
Jeg mener det kan vel ikke bare være positivt å klage.
Trådstarter
31 0
Sitat av Kalakov
Jeg mener at lærerplanen til gymnastikkfaget står i gym-boken. Det gjør det i alle fall i de fleste andre fag. Check it out. Om du oppfyller alle dem så fortjener du en 5-er.
Vis hele sitatet...
ha sjekka, men d stod ikke dr.....
Ja, vær forsiktig med å klage på karakterene. Jeg prøvde å klage fordi jeg ble satt ned fra 5 til 4 i Programvare, men da fikk jeg ræva mi høvlet av faglærerne.
Ikke klag på karaktertallet - da går du sannsynligvis ned. Klag heller på feil eller usaklig grunnlag til karakteren din. Det er jo forskjell på det...
Sitat av Karlsen
Kan ikke man ikke også få nedsatt karakter hvis man klager?
Jeg mener det kan vel ikke bare være positivt å klage.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Antar det ikke skjer særlig ofte at karakteren settes ned, men når man klager kan jo karakteren revurderes, og da kan den selvfølgelig gå alle veier.
Jeg klagde på engelsk karakteren min. Jeg hadde fått 2, også så jeg igjenom alle prøvene mine og på de hadde jeg minst 3 på alle. Jeg gikk til engelsk læreren min og hun sa jeg bare hadde 2ere osv, men så gikk vi opp på lærerrommet og skulle se på alt jeg hadde gjort for i år. Og da sa hun "åhh.. sorry.. du skal 3 :P