Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1088
Jeg skal begynne på SivIng ved NTNU til høsten og jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe meg en bærbar pc eller en stasjonær pc.

Jeg kommer i hovedsak til å bruke pcen til skolearbeid, bildebehandling og kanskje litt spilling.

En bærbar-pc er helt klart mer praktisk, men her får en også mindre for pengene. Jeg tenker at dersom jeg skal skrive skole-oppgaver kan jeg like gjerne sitte på hybelen med en stasjonær-pc. Skulle jeg ha behov for pc på skolen, er det vel en del pcer til utlån? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, men akkurat nå heller det mest mot at jeg kjøper en stasjonær-pc. Er det noen studenter (eller andre) her som kan gi meg noen tips?

Jeg vil gjerne også ha forslag til pc som kan være aktuell, men jeg har ikke råd til en veldig dyr pc. (maks 9000kr, tror jeg)

På forhånd: takk.
som student ville det være veldig praktisk med en bærbar, mener jeg.
enkelt å ta me seg.

psdata har et fint tilbud på en lappis:
Tundra 1557K Centrino - Intel P-M 1.7GHz/512MB/80GB/DVD RW/15"/R9700 128MB
http://www.psdata.no/ps.asp?it=108683
en tusenlapp over.
Jeg er student og da jeg flyttet hit til Hamar tok jeg med meg min stasjonære PC. Hadde den i 6 mnd før jeg oppgraderte den ved å bytte ut CPU, HK, RAM, PSU og skjermkort.

Det jeg vil frem til er:
Kjøp deg en stasjonær, bygg den selv (for å spare penger) og en mp3-spiller som ikke krever egne drivere. En skole som NTNU burde ha plenty med stasjonære PCer du kan bruke på skolen og med MP3-spilleren kan du flytte ting fra skolen til hybelen/leiligheten og omvendt. Anbefaler Creative MUVO til dette
Trådstarter
80 3
Sitat av Little Joey
som student ville det være veldig praktisk med en bærbar, mener jeg.
enkelt å ta me seg.
Vis hele sitatet...
Har jeg behov for å ha den med meg?
Sist endret av Daniel; 7. juni 2005 kl. 10:28.
Sitat av Daniel

Har jeg behov for å ha den med meg?
Vis hele sitatet...
Man vet aldri.
Det blir opp til deg å bestemme..virker som at du
allerede har bestemt deg for en stasjonær.

Kommer ann på hvilke krav du er ute etter

edit: kjekkere å kunne ha friheten til å bevege seg enn å sitte på hybelen.
mye bedre å sitte ute en sommerdag, med lappisen rett foran seg.
Frisk luft.
Sist endret av Little Joey; 7. juni 2005 kl. 10:36.
Jeg har i alle fall med meg min 12" powerbook overalt når jeg er på skolen (ntnu)

Godt å slippe å bruke halvråtne terminalservere eller være låst til å måtte sitte på datasaler (når man heller kan sitte i kafeen f.eks)
Kjøpte meg bærbar jeg
Mye mer fleksibelt, osv. Tenker å bruke den litt som stue-PC også. Og så er det jo greit å ha på bussen, skolen, besøk hos folk, osv.
Bærbar er fremtiden!!!
Jeg ville gått for stasjonær. Som Joshiwo sier, er det nok enkelt å frakte arbeid fra skolen og hjem, uten å ta med hele maskinen.

Og siden du har satt 9000,- som en grense, vil du nok få en mye kraftigere maskin om du velger stasjonær (spesielt om du bygger selv, som jeg går utifra at du gjør).
Du får nesten dobbelt så mye for pengene ved kjøp av stasjonær, større og bedre skjerm, lyd, mulighet for oppgradering (laptopen din er ubrukelig om tre år og da kan du bare kaste den eller gi den til en skole i Peru), etc etc... Og om du ikke har et støpsel tigjenglig hvorenn du går kan du også bare glemme friheten ved å kunne ta med deg (og bruke) pc'en over alt. Den funker en liten stund, så er den tom for strøm og du må ut og jakte igjen..

Har du behov for å ta med deg store mengder data ville jeg heller satsa på en ekstern harddisk med USB 2.0...
Altså med mindre du er avhengig av å bruke PC andre plasser enn på skolen eller hjemme på hybelen bør du nok kjøpe deg stasjonær.

Jeg ville ha satset på en stasjonær PC av den enkle grunn at jeg personlig ikke klarer å jobbe andre plasser enn ved min stasjonære PC. Det høres jo veldig idyllisk ut å sitte ute i parken på en benk å skrive oppgaver, men hvor realistisk er det at du får et rolig og stille arbeidsliljø på den måten?
Dessuten har du jo også batterilevetid å tenke på i samme slengen.

Nei gjør som Joshiwo skreiv, kjøp deg stasjonær + en lagringsenhet du kan flytte litt data på. =)
Du har mye mer frihet med en bærbar. Lettere å frakte. Siden du skal på skole ville jeg valgt bærbar.
På NTNU trenger man ikke en bærbar lagringsenhet hvis man har nett på hybelen. Hjemmeområdet på univeristetet kan mappes over nettet, man kan bruke SSH, eller koble seg til terminalserverene over nett via remote desktop.

Når det er sagt hender det av og til at det kan være fult på datasalene på NTNU. Personlig foretrekker jeg en bærbar, men det er meg.
Ville valgt en 12" powerbook med superdrive!

+ Sitte hvor som helst å jobbe!
+ Lett å frakte, kan lett tas med på forelesninger.
- Dyrt/mindre ytelse for pengene. Spesielt ulempe hvis du skal sitte å spille dataspill. Noe jeg går ut i fra at du ikke har tenkt til...
- Mindre oppgraderingsmuligheter.

Lettere å jobbe på stasjonær? Bullshit. Tar to uker å vende seg til laptop. På en laptop kan du jo også uansett kople til mus/tastatur/skjerm om du skulle ønske...
Har selv brukt stasjonær PC i sikkert ti år nå. For noen måneder siden kjøpte jeg meg en bærbar iBook, og jeg har ikke angra en dag!
Sist endret av maedhros; 7. juni 2005 kl. 19:43.
Personlig så har jeg både laptop og stasjonær PC, men bruker i praksis ikke den stasjonære lenger. Bruker alltid den bærbare i skole sammenheng, i timen og når jeg eventuelt skulle gjøre noen lekser hjemme.

Så jeg vil vil anbefale å kjøpe en bærbar PC, du får mer enn nok for penga om dagen. Du får kanskje ikke PC til å dra de nyeste spillene, men det hørtes ikke ut som at du skulle spille så mye, så da gjør det vel ingenting?

Har en Dell Inspiron 8600c med Radeon 9600 PRO, 1,6 GHz PM, 512 RAM og 30 ( :-/ ) GB HDD. Er strålende fornøyd med denne, batterilevetid på rundt 4 timer ved skolebruk.