Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1019
Noen som har erfaringer fra med start adsl?
Sitat av Cenomorph
Noen som har erfaringer fra med start adsl?
Vis hele sitatet...
vel, de driftes av powertech, og de har jeg erfaringer med. de vet ikke hvordan de skal drifte selv en redhat web og epostserver, og de anser alle sikkerhetstiltak, selv slike som kun kan gjøres hos de, som noe kunden har ansvar selv for å gjøre! jeg ville ikke hatt linje der selv om jeg fikk betalt for det. (kansje, hvis det var nok til en 4mbit fra telenor).
skrev inn mitt telefon nummer på den sjekken deres.. og fikk svar at jeg kunne få breiband der, er bare telenor som har utbygd her.. vil det si at dem bruker telenor sine linjer?
ja, som de fleste andre leverandører i norges land, så bruker de telenor sine linjer. det er nemlig alt for dyrt å sette opp eget utstyr.
meitamark: NGT (og et-eller-annet-med mile) setter jo opp eget utstyr.
Har ikke mye erfaring med start-internett, men når det gjelder telenettet kan jeg si noe.
Tenkte på det start-internettet jeg også, men du, meitemark, gjorde meg usikker. Hadde vært fint om du kunne forklart nærmere hvilken sikkerhet du tenker på? Web- og epostserver er ikke viktig for meg, for jeg kommer ikke til å bruke den uansett. Har jo gratise hnn som støtter php, og gmail

Telenor eier og vedlikeholder hele telenettet i Norge. For at de ikke skal ha lov til å ha monopol på det, og da kunne skrudd opp prisene mangedobblet er de pålagt å leie ut den kabelen som går inn til huset til Ola Nordmann om han vil ha internett fra noen andre leverandører.

Telenor tar 79 kroner for det per måned. Så hver måned Ola betaler internettregningen sin går 79 kroner av de pengene rett i kassa til telenor. (Dette gjelder selvfølgelig ikke for de som får internett gjennom kabelTV-nettet o.l.) Høres jævlig mye ut spør du meg. Myndighetene som har med dette å gjøre prøver å få Telenor til å senke avgiften, men Telenor hevder at de trenger så mye for å kunne vedlikeholde og utbygge nettet.

Selvsagt scammer de en god del, sleipe som de er (men hvem vil vel ikke tjene mest mulig penger?) Forhåpentligvis klarer dem og senke avgiften snart, så vi kan få billigere internett i Norge =)
Sist endret av BakkiZ; 3. juni 2005 kl. 17:39.
Sitat av devotio
meitamark: NGT (og et-eller-annet-med mile) setter jo opp eget utstyr.
Vis hele sitatet...

De fleste sa jeg, ikke alle. Dessuten er det stort sett kun i oslo/store byer de setter opp eget utstyr.


Sitat av BakkiZ
Har ikke mye erfaring med start-internett, men når det gjelder telenettet kan jeg si noe.
Tenkte på det start-internettet jeg også, men du, meitemark, gjorde meg usikker. Hadde vært fint om du kunne forklart nærmere hvilken sikkerhet du tenker på? Web- og epostserver er ikke viktig for meg, for jeg kommer ikke til å bruke den uansett. Har jo gratise hnn som støtter php, og gmail
Vis hele sitatet...
akkurat de sakene der dreide seg om hnn, men det er driftet av powertech, så jeg holder meg uansett et lite stykke unna den gjengen der. småfeil godtar jeg, men når jeg får mail om at sikkerhet og sikkerhetshuller skal kunden finne ut av selv (hmmm) og beskytte seg mot selv, så vet jeg at da er "run meitemark, run" en god ide.

Sitat av BakkiZ
Telenor eier og vedlikeholder hele telenettet i Norge. For at de ikke skal ha lov til å ha monopol på det, og da kunne skrudd opp prisene mangedobblet er de pålagt å leie ut den kabelen som går inn til huset til Ola Nordmann om han vil ha internett fra noen andre leverandører.
Vis hele sitatet...
Fordi ingen andre enn NGT og Firstmile setter opp egne sentraler. Og de gjør det kun i store byer, oslo feks. Å sette opp egne sentraler et drittdyrt, og derfor bruker de fleste telenor sine sentraler. Eller, ikke helt, for denne regelen gjelder ikke bare telenor. Telenor kan nemlig også leie linjeplass hos NGT eller Firstmile hvis de ønsker.

Sitat av BakkiZ
Telenor tar 79 kroner for det per måned. Så hver måned Ola betaler internettregningen sin går 79 kroner av de pengene rett i kassa til telenor. (Dette gjelder selvfølgelig ikke for de som får internett gjennom kabelTV-nettet o.l.) Høres jævlig mye ut spør du meg. Myndighetene som har med dette å gjøre prøver å få Telenor til å senke avgiften, men Telenor hevder at de trenger så mye for å kunne vedlikeholde og utbygge nettet.
Vis hele sitatet...
I den virkelige verden er ikke 79 kroner så mye, når man tenker på alle leddene som skal ha betalt for vedlikehold.

Sitat av BakkiZ
Selvsagt scammer de en god del, sleipe som de er (men hvem vil vel ikke tjene mest mulig penger?) Forhåpentligvis klarer dem og senke avgiften snart, så vi kan få billigere internett i Norge =)
Vis hele sitatet...
billigere, billigere blah... folk vil tjene mere penger, og de vil betale mindre. akkurat den saken er sosialøkonomisk umulig.
meite: Bluecom setter også opp egne sentraler nå
Sitat av meitemark
billigere, billigere blah... folk vil tjene mere penger, og de vil betale mindre. akkurat den saken er sosialøkonomisk umulig.
Vis hele sitatet...
Hvis avgiften for å leie kabelen inn til husene til folk går ned, så vil en av de andre leverandørene sette ned prisen, for det klarer dem å gjøre hvis de selv slipper å betale så mye til telenor. Det avgiften blir satt ned med, utgjør kanskje ikke nok, men kanskje de setter ned inntekten sin også pga. at det vil gå opp i opp med at de får flere kunder. Hvis ikke de andre leverandørene gjør det samme flytter alle kundene til den billige leverandøren, så de vil følge etter.

Klart vi vil få billigere internett etterhvert, hvis den avgiften går ned.
Sitat av BakkiZ
... at det vil gå opp i opp med at de får flere kunder...
Vis hele sitatet...
uhm, de fleste som KAN få adsl har stort sett fått det. ikke alle har datamaskiner.

utbyggingen som telenor bedriver kommer av at en gang for lenge lenge siden, når televerket la linjer, så viste man ikke at man noensinne skulle få bruk for annet en telefon. så de la det på den, "den gang da" beste måten: De brukte 0,4 cm2 kabel fra sentral til bolig, og det gjør at det er ekstremt mye signaltap osv... så de må bytte ut linjer. Det er IKKE en billig affære.
Jeg bor på en plass hvor det er lite sannsynlig for at ADSL bygges ut. Har klart oss med Tiscali Maxi surfer, 6timer pr dag for 550.- kr. Men så fikk jeg høre gjennom jungeltelegrafen at Netcom tilbydde Edge i hele Nord-Norge, og ikke for mere enn 500,- mnd . Samme pris for UTMS, men ikke utbygd her enda. Telenor har FANTASI priser på dette! Dessuten har de kjøpt opp Tiscali... Huff..
Sitat av meitemark
uhm, de fleste som KAN få adsl har stort sett fått det.
Vis hele sitatet...
Hvis man vil, så KAN man vel skifte ISP også, hvis man synes den man allerede har er for dyr?

Jeg vet av en hell skog av folk som ikke har ADSL men som kunne ha tenkt seg det.
Og studenter som flytter hjemmefra. Det er slettes ikke sånn at... nå er det ingen som tegner ADSL-abonement lenger.


utbyggingen som telenor bedriver kommer av at en gang for lenge lenge siden, når televerket la linjer, så viste man ikke at man noensinne skulle få bruk for annet en telefon. så de la det på den, "den gang da" beste måten: De brukte 0,4 cm2 kabel fra sentral til bolig, og det gjør at det er ekstremt mye signaltap osv... så de må bytte ut linjer. Det er IKKE en billig affære.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det er dyrt å bygge ut et telenett, men det blir 948 kroner per husstand i året. Og det begynner å bli noen år nå. Det er veldig nedbetalt tror jeg, men telenor vil vel gjerne ha så mye fortjeneste som mulig. I tilleg til dette kommer avgiften på hustelefon, som sikkert heller ikke er så veldig liten.
Sitat av BakkiZ
Hvis man vil, så KAN man vel skifte ISP også, hvis man synes den man allerede har er for dyr?

Jeg vet av en hell skog av folk som ikke har ADSL men som kunne ha tenkt seg det.
Og studenter som flytter hjemmefra. Det er slettes ikke sånn at... nå er det ingen som tegner ADSL-abonement lenger.



Jeg vet det er dyrt å bygge ut et telenett, men det blir 948 kroner per husstand i året. Og det begynner å bli noen år nå. Det er veldig nedbetalt tror jeg, men telenor vil vel gjerne ha så mye fortjeneste som mulig. I tilleg til dette kommer avgiften på hustelefon, som sikkert heller ikke er så veldig liten.
Vis hele sitatet...
joda, det finnes mange som kan tenke seg adsl, men ikke kan få det. det er gjerne fordi sentralene de sitter ved er for små, eller det er for dårlig ledningsnett. Nå, gjør et godt gjett på omtrent hvor mye det koster å bygge om en sentral fra, tja, skal vi si 200 til 400 brukere. bare adsl, ikke ta med isdn eller pstn. altså en fordobling. inkludert arbeid og alt.
Jeg vet ikke hvor mye det koster å bygge ut sentralen, men på et forum er det vel ikke meningen at den som har svarene skal spørre spørsmålet, vi har kanaler som #quiz på IRC til det.

Jeg kjenner ingen som ikke kan få ADSL på grunn av at nettet ikke er bygd ut, grunnen for at de ikke har ADSL kommer av at prisen er for høy.
Sitat av BakkiZ
Jeg vet ikke hvor mye det koster å bygge ut sentralen, men på et forum er det vel ikke meningen at den som har svarene skal spørre spørsmålet, vi har kanaler som #quiz på IRC til det.

Jeg kjenner ingen som ikke kan få ADSL på grunn av at nettet ikke er bygd ut, grunnen for at de ikke har ADSL kommer av at prisen er for høy.
Vis hele sitatet...
20 med 6 nuller etter seg, så kommer man til prisen. sånn ca, det kan være billigere eller dyrere, alt ettersom, men det er et grunnbeløp å regne seg fram til. har man ikke råd, så er det fordi man prioriterer andre ting enn internett. ~350,- måneden er ikke allverdens.
Jeg kjenner INGEN som ikke har råd til det, men plenty med folk som ikke har dekning osv...
Det virker som om du er irritert på meg, der er alltid sånn når du svarer på noe jeg skriver. Jeg beklager for det jeg har gjort for at du har den holdningen, jeg har aldri ment deg noe vondt.

Uansett kommer nettet til å bli rimelig godt nedbetalt etterhvært, og prisen synker.

Jeg har også råd til ADSL hvis jeg flytter hjemmefra, men jeg kunne ikke avsett de pengene til internett ettersom jeg ikke har så veldig mye inntekt. Det handler om å ta seg råd til.
Sist endret av BakkiZ; 3. juni 2005 kl. 22:43.
Sitat av BakkiZ
Det virker som om du er irritert på meg, der er alltid sånn når du svarer på noe jeg skriver. Jeg beklager for det jeg har gjort for at du har den holdningen, jeg har aldri ment deg noe vondt.

Uansett kommer nettet til å bli rimelig godt nedbetalt etterhvært, og prisen synker.

Jeg har også råd til ADSL hvis jeg flytter hjemmefra, men jeg kunne ikke avsett de pengene til internett ettersom jeg ikke har så veldig mye inntekt. Det handler om å ta seg råd til.
Vis hele sitatet...
oida, var ikke meningen å virke slik. trodde jeg svarte deg omtrent i samme "tonefall" som jeg svarer alle her.

men, det er tydeligvis noe du, og flere andre (politikere også) misforstår. En hvilken som helst gjenstand, det være seg en bil eller et ledningsnett, vil sikkert kunne bli nedbetalt, men det vil hele tiden være utgifter på å holde det ved like, og det er primært det de pengene som Telenor henter inn går til. Prisene er ekstremt presset som de er, så det er faktisk billigere for Telenor å øke hastigheten på linjene enn å sette ned prisen.
Sist endret av meitemark; 3. juni 2005 kl. 23:32.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Men tilbake til det som er topic her. Er det noen som har prøvd dette med ADSL fra start.no ? De kjører med litt bedre hastighet ut enn det telenor har og her er det bare telenor som leverer. Og de er nesten 100,- billigere også.
HNN, ISDN og utbygging av sentraler er da ikke spørsmålet her? Eller missa jeg noe som trådstarter skrev?
Noen med erfaringer, post asap, da jeg står på kanten til å bytte over.