Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 682
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Her kommer en tråd i favoritt-sjangeren her på forumet. Juridiske råd! Neida, ikke helt. Jeg er ganske sikker i min sak på dette, men vil gjerne høre fra dere om dere har erfaringer med lignende, eller om det er noe ved forbrukerkjøpsloven jeg har gått glipp av.

For litt over et år siden kjøpte jeg meg en Acer-laptop fra NetShop. Broren min kjøpte samme laptop på samme tidspunkt. Jeg var igrunn fornøyd med laptoppen helt til det begynte å vise seg en del ting rundt et halvt år etter jeg hadde kjøpt den. Når jeg kjører programmer som krever en del minne eller cpu-kraft, overoppheter laptopen, og slutter nærmest å fungere i 10-15 sekunder. Etter de sekundene er over, fungerer alt som normalt. Dette skjer vel rundt hvert 3-4 minutt dersom jeg fortsetter å kjøre de tunge programmene. Dette skjer blant annet når jeg spiller World of Warcraft, et spill jeg er ganske så avhengig av å kunne spille. Hva syns dere? Syns dere at dette kvalifiserer til heving av kjøpet av laptopen?

Jeg syns iallfall det. Det samme har skjedd med min brors laptop, som er likens. Jeg vil derfor stryke bort butikkens alternativ om omlevering (for da vil jo bare det samme skje igjen). Retting passer vel heller ikke. Det er vel strengt tatt ikke noe som er ødelagt på laptopen? Prisavslag kan vel være en mulighet, men det er fremdeles kjipt for meg som sitter igjen og har betalt for en laptop som ikke passer til mitt bruk (altså har mangler). Jeg vil ikke være så hard at jeg skal ha erstatning. Hverken de eller jeg kunne vite på forhånd at dette skulle skje. Etter å ha resonnert litt kommer iallfall jeg frem til at heving er den mest aktuelle måten å løse problemet mitt på.

Noen sier sikkert til seg selv at det er sent å reklamere et helt år etter å ha fått laptopen, men jeg reklamerte allerede i august 2007, men har enda ikke fått noe svar. Deretter har jeg bodd i utlandet, altså null behov for hverken WoW eller andre tunge programmer.

Jeg har også en teori om at problemet ikke viste seg før om sommeren, fordi været om vinteren og utover våren holdt laptopen kald nok til at den ikke overopphetet. Ganske tynt igrunn, men det er min teori. Nå om vinteren står det igrunn mellom å sitte på rommet og fryse mens laptopen funker fint, eller varme opp rommet og gjøre laptopen så og si ubrukelig.

Så hva syns dere? Kan jeg ikke forvente å kunne bruke laptopen min til spill i det hele tatt? Selv mener jeg at jeg har en rimelig vanntett sak, og har allerede sendt mail til Netshop. Lurer også på om noen har erfaringer med lignende saker eller retursaker hos NetShop.

Takk for alle konstruktive svar.

PS: Synsing om hvordan forbrukerloven er på de forskjellige områdene er helt meningsløst. Jeg vet hva som står i forbrukerkjøpsloven.
Sist endret av thomasf; 22. januar 2008 kl. 19:21.
har du sjekket tempraturen?
Har du prøvd å formatere? det kan være f.eks et felles program dere kjører som lager kluss?
Har du prøvd å force viftene til always on?

Ta deg en tur opp så skal jeg se på den
Ifølge forbrukerkjøpsloven har selger rett til 3 avhjelpsforsøk på å rette en feil ved et produkt. Dvs at Netshop ikke har noen plikt til å la deg heve kjøpet. Siden det er en såppas dyr vare som en laptop må den som oftest inn til et verksted for å bli testet/reparert av fagpersoner.

Om det er en feil som er på alle maskinene av denne typen har nokk produsent funnet en løsning som ordner problemet, feks. kraftigere vifter. Dette er mye billigere enn om de bare skulle vraket hele maskinen.
Sist endret av drevils; 22. januar 2008 kl. 19:32.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nenzo
har du sjekket tempraturen?
Har du prøvd å formatere? det kan være f.eks et felles program dere kjører som lager kluss?
Har du prøvd å force viftene til always on?

Ta deg en tur opp så skal jeg se på den
Vis hele sitatet...
Temperaturen er skyhøy, det er iallfall sikkert. Målte den en gang, men husker ikke helt hva den var. Har formatert flere ganger. Prøvd andre operativsystemer til og med. Samme greia da. Viftene får jeg ikke røre, tydeligvis. Ingen programmer som skal kunne kontrollere viftene finner noen av dem i det hele tatt. De lever sitt eget liv, og jeg finner ikke ut hvordan jeg skal få ordna det. Har prøvd mye rart, og sittet oppe mange netter og klødd meg selv i skallen over dette problemet skal jeg love deg! Jeg kan godt ta turen opp om du vil, men nekter å tro det er noe spesielt å gjøre med det.

Sitat av drevils
Ifølge forbrukerkjøpsloven har selger rett til 3 avhjelpsforsøk på å rette en feil ved et produkt. Dvs at Netshop ikke har noen plikt til å la deg heve kjøpet. Siden det er en såppas dyr vare som en laptop må den som oftest inn til et verksted for å bli testet/reparert av fagpersoner.

Om det er en feil som er på alle maskinene av denne typen har nokk produsent funnet en løsning som ordner problemet, feks. kraftigere vifter. Dette er mye billigere enn om de bare skulle vraket hele maskinen.
Vis hele sitatet...
Avhjelp høres jo ikke så dumt ut nei. Men kan de virkelig modifisere så mye inne i en laptop og fortsatt gjøre det kostbart? Tar vel en del tid og ressurser å sette i gang noe sånt. Og det er vel ikke NetShop det går utover heller. Det er vel Acer som får høre?

Noen som har erfaringer med avhjelpsforsøk?
kjør på med "air duster" og blås ut alt av støv som kan sammles i vifftene.. heving av kjøp over internett skal skjes innen så og så lenge og hvis du har hatt den i mangen mnd, så tviler jeg på at det går..
Sist endret av pr0tec; 22. januar 2008 kl. 21:53.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter
Sitat av pr0tec
kjør på med "air duster" og blås ut alt av støv som kan sammles i vifftene.. heving av kjøp over internett skal skjes innen så og så lenge og hvis du har hatt den i mangen mnd, så tviler jeg på at det går..
Vis hele sitatet...
Jeg håper du har kilder som kan bekrefte dette, for forbrukerkjøpsloven sier noe helt annet.
Sist endret av thomasf; 22. januar 2008 kl. 21:53.
Sitat av thomasf
Jeg håper du har kilder som kan bekrefte dette, for forbrukerkjøpsloven sier noe helt annet.
Vis hele sitatet...

Jaha, hvor står dette? Hvis det er fakta så er det jo fint for deg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pr0tec
Jaha, hvor står dette? Hvis det er fakta så er det jo fint for deg
Vis hele sitatet...
Reklamasjonsrett. 2 år standard, fem år for gjenstandar meint å vare vesentleg meir enn 2 år. Laptop er meint å vare vesentleg meir enn to år, ergo fem års reklamasjonsrett.
Sitat av vidarlo
Reklamasjonsrett. 2 år standard, fem år for gjenstandar meint å vare vesentleg meir enn 2 år. Laptop er meint å vare vesentleg meir enn to år, ergo fem års reklamasjonsrett.
Vis hele sitatet...
og reklamasjonsretten sier man kan heve kjøpet?
Nei, reklamasjonsretten sier at man har rett på å få feilen utbedret. Skjer ikke dette på tre forsøk har man rett til å heve kjøpet.

Jeg har selv en Acer laptop som måtte inn for å få reparert kjølingen på GPU. Jeg vet ikke hva som var gale (viften gikk som ville helvette, men temperaturen ble likevel høy nok til at laptopen slo seg av).

Dette ble rettet opp (samt at en skjerm ble byttet) og nå virker laptoppen fint.

Det du skal gjøre er å ta kontakt med Acer (sjekk websidene deres) siden Acer håndterer all reklamasjon selv (vær likevel forberedt på å vise frem kvittering). Så må du sende inn PCen, eller levere den på et godkjent serviceverksted (hold deg LANGT UNNA TCI i bergen!)

Lykke til!
thomasf, en "always on" funksjon for viftene i pcen finner du som regel i biosen, har du sett der?
Hvilken modell er dette forresten?