Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4346
Jeg vet ikke om noen av dere har hørt om/prøvd TinyXP før, men det er en windows XP installasjon som er strippet ned til det ytterst nødvendigste. F.eks er Internet Explorer og Outlook Express fjernet (men IE-kjernen er der enda). Erstatningene er; Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird og den nyeste versjonen av MSN 7.5.

Mange andre (unødvendige) programmer er fjernet også (jeg anbefaler OpenOffice fremfor å installere Word).
Alle språk er fjernet, utenom Engelsk (UK).
Den inneholder LAN, lyd, sidewinder etc. drivere.

Det som er hensikten med TinyXP er:
*Å ha et WindowsXP som ikke bruker mer enn 40mb RAM (!), og tar lite diskplass.
*At .ISO-fila tar 142.44 mb plass, ergo det går dritkjapt å innstallere
*At du får med alle de nyeste og viktige oppdateringene til XP (hotfixes).

Ps. du kan IKKE installere Internet Explorer fordi jet databasen er fjernet fra sytemet.


Og nå (to dager siden), kom TinyXP Beast Edition ut.
"This special 'Beast Edition' of TinyXP is designed to be hell fast!"
Beast Edition fåes på: http://www.mininova.org/tor/332092

Dette er et must hvertfall for alle med gamle laptoper som sliter med sugen hardware.
Eller for gamere som bare MÅ ha det som bruker minst resurser.
Sist endret av Grimdoc; 8. juni 2006 kl. 23:52.
hmm, ser søtt ut.. skal vurdere det neste gang jeg skal formatere noe, kun for å prøve.. for det er helt sikkert en eller annen funksjon man absolutt skulle hatt etterhvert som plutselig ikke er der når man trenger det.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Så hva er forskjellen på dette og det jeg mekker på 3minutter med nLite? http://www.nliteos.com/nlite.html
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Det vil jeg si er null forskjell.
Men med TinyXP er alt satt opp til nesten det ytterste allerede, så du slipper å gjøre det selv.
For de som ikke er tilfreds med TinyXP, må jo såklart lage sin egen/nøye seg med vanlig XP.
Arti concept dette Må prøves neste formatering, jeg personlig mener der er for mye unødvendig dritt som xp bruker cpu for.
Nydelige greier! Dette er noe jeg desidert kommer til å bruke en gang.

I <3 program anbefalinger
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Det ser ut som det er problemer med P2P på denne versjonen.. Du kan laste ned torrenter, men det er et problem med portene "failing/conntecting", så det er ikke noe firewall problem om noen trodde det.
De prøver å fikse problemet nå hvertfall, så om det blir en fix eller om du må ha en ny iso gjenstår å se.
Får laste ned nLite og sy sammen noe selv, med norsk og engelsk språk.
Så får vi se hva jeg får til - takk for tips =D
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Pass på at du veit hvilke applikasjoner som kan fjernes og hvilke som er nødvendige.
Søk, så finner du sikkert en guide, ellers så står det på TinyXP sin hjemmeside hva som er fjernet.
Hvordan vet du at de ikke har lagt inn noen form for bakdør i programmet? Prekompilerte filer pleier man å være _litt_ forsiktige med. Spesielt i sammenheng med p2p.
Sitat av Deezire
Hvordan vet du at de ikke har lagt inn noen form for bakdør i programmet? Prekompilerte filer pleier man å være _litt_ forsiktige med. Spesielt i sammenheng med p2p.
Vis hele sitatet...
Dette er et annerkjent program som er laget av de samme som gir ut RetestraK.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg testet dette for noen mnd. siden. Funker helt greit, men vær obs på at alt av nettverksklienter er rippet ut, og skal du f.eks. ha trådløst nettverk er det ingen kryptering eller brannmur (iallefall den versjonen jeg testet), så dette må man fikse selv. Med mindre du har mye peil anbefaler jeg det ikke, siden det inneholder store sikkerhetshull out of the box.
Sist endret av Polar-; 9. juni 2006 kl. 16:53.
Sitat av Deezire
Hvordan vet du at de ikke har lagt inn noen form for bakdør i programmet? Prekompilerte filer pleier man å være _litt_ forsiktige med. Spesielt i sammenheng med p2p.
Vis hele sitatet...

Den muligheten har du jo på alle piratversjoner av Windows.




Jeg prøvde en "Windows XP Strippet to the bone edition", men der hadde de strippa bort norskt tastaturoppsett også. Litt kjipt da jeg faktisk HAR norskt tastatur, i likhet med sikkert flesteparten av dere også.
Var forresten en kar som laget en fix, en bruker på forumet foressten, tror det er han binaerpilot-duden.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Deezire
Hvordan vet du at de ikke har lagt inn noen form for bakdør i programmet? Prekompilerte filer pleier man å være _litt_ forsiktige med. Spesielt i sammenheng med p2p.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det kan du ikke være sikker på, akkurat som med en hvilken som helst annen piratkopi av XP.
Men siden denne er ganske anerkjent, så ville det nok bli kjent om det så var ondartede backdoors.

Men vil du være HELT 100% sikker, så kan du alltids lage din egen versjon med nLite, som nevnt over her.
flott, installerer det mest sansynligvis iløpet av kvelden.
Det er vel akkurat det jeg har venta på, en wxp light.
Synes w2k ga best ytelse, men det er altfor mange programmer som krever at man har wxp
så denne er perfekt for min laptop.
er det mulig å få innstallert norsk språk på tinyXP?
Sitat av nobels
er det mulig å få innstallert norsk språk på tinyXP?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme.
Må ha svar før jeg skal formatere maskina. Viss....

Edit:
Ingen som seeder det på mininova
Så viss noen har lastet det ned, SEED!
Sist endret av kristoffer2200; 13. juni 2006 kl. 20:53.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Det er IKKE mulighet for norsk på Beast eller Rev04-versjonen hvertfall.
Det du kan gjøre om du har tid/lyst, er å lære deg å lage din egen lille xp distro med nLite.
http://www.nliteos.com/nlite.html

Jeg begynner å seede Beast-versjonen nå.
Sitte i TinyXp naa. Angrer pa at jeg installerte det. Norsk paa tastaturet funker ikke osv. Tror jeg formaterer til noe annet imorgen. Krevende aa bruke nLite?
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av kristoffer2200
Krevende aa bruke nLite?
Vis hele sitatet...
Nei, og du kan finne en total nybegynnerguide på http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=28005
Og alt annet du lurer på om nLite kan du sikkert og få rede på i det forumet.
Norsk keyboard layout:

http://www.savefile.com/files/1409480 (hotlinking not allowed :O)

wxw.savefile.com/files/1409480

Har brukt den på en annen strippet versjon av WIN XP.
Tiny XP funket nydelig! Jeg har aldri sett en laptop starte fortere! Jeg som trodde den var klar for museet
Kan bekfrefte at det er problemer med torrents o.l. i beast edition. Leste at det skulle funke greit i rev 04 som er omtrengt like kjapp.
har prøvd dette på min gamle travelmate 630. Funke heilt ypperlig, men har eit lite problem: mitt D-link 650+ trådlause kort blir ikkje oppdaga når eg sett det inn (heller ikkje under "legg til ny maskinvare" i kontrolpanel) Nåken som veit korleis eg kan få det til å funka? Eller finnes det nåken andre tinyxp versjoner som dette funker på?