Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2437
Ok, dette er min opplevelse jeg vet ikke egentlig hva som skjedde.

Jeg la meg en halv time på øye for jeg var så skinnsykt trøtt. Jeg ”våkner” på en synkende båt. Av en eller anna grunn forstår jeg at jeg drømmer å prøver og våkne jeg skjenner at jeg kan bevege litt på armen og prøver og prøver jeg kan ikke lukke opp øynene, til slutt så er det sånn at lungene ”svikter” det blir tynger og tyngre å puste og jeg blir sløvere og sløvere til slutt sovner jeg men akkurat der trodde jeg holdt på å dø.

Har aldri opplevd noe liknende dette prøvd og søke litt på google uten resultat, dere vet noe om dette? Sikkert ikke farlig men akkurat da var jeg _litt_ redd.
Høres ut som Lucid Dreaming, har hatt det et par ganger, er dritsjefs <3
MiNOx's Avatar
Trådstarter
Ojoj takker cryo ser ut som det ja.
hehe, jeg får det aldri om nettene, bare når jeg sover om dagen, aner ikke hvorfor
Sitat av cryo
hehe, jeg får det aldri om nettene, bare når jeg sover om dagen, aner ikke hvorfor
Vis hele sitatet...
Det er vel fordi du sover _mye_ lettere på dagen. Derfor blir og drømmene mye mer virkelige.

Har dere merket at rett før dere våkner, så er drømmene veldig enkle å kontrollere?
Sitat av Sabbi
Har dere merket at rett før dere våkner, så er drømmene veldig enkle å kontrollere?
Vis hele sitatet...
Ja, noen ganger virker det faktisk som om jeg ikke drømmer. Ofte (i helgene) er jeg faktisk også relativt oppmerksom på omgivelsene mine.
Sitat av Sabbi
Det er vel fordi du sover _mye_ lettere på dagen. Derfor blir og drømmene mye mer virkelige.
Vis hele sitatet...
Skal vel egentlig ikke være lettere å kontrollere drømmene når du sover lett. Da er det større sjangs for å våkne. Søvn består av 5 såkalte nivåer, fra 1-5 som definerer aktiviteten i hjernen din. Drømmer forekommer sjeldent før nivå 4/5. Jo lettere du sover jo mindre sjangs er det for at du sveiper innom nivå 5.
Jeg har funnet ut at når jeg folder hendene før jeg sover, våkner jeg ALLTID opp med at hendene rives fra hverandre ubevist og det virker som jeg detter hardt i bakken, fordi om jeg ligger stille...

Helt sykt, men dette skjer ALLTID når jeg har hendene koblet sammen når jeg sover..

Nei jeg er ikke kristen, og ja jeg sover alltid med hendene fra hverandre fordi slikt er creapy!
Sitat av grandis
Skal vel egentlig ikke være lettere å kontrollere drømmene når du sover lett. Da er det større sjangs for å våkne. Søvn består av 5 såkalte nivåer, fra 1-5 som definerer aktiviteten i hjernen din. Drømmer forekommer sjeldent før nivå 4/5. Jo lettere du sover jo mindre sjangs er det for at du sveiper innom nivå 5.
Vis hele sitatet...
Så nivå 5 kan være som den gangen jeg drømte at jeg ble tvangsgifta med kusina mi og trodde at det var sant i mange minutter etter at jeg våkna?

Ja, jeg vet det er en syk drøm
Hadde noe lignende. Bare at jeg våknet akkurat når jeg landet etter å ha hoppet fra en eller anna skyskraper.
la meg på sofaen en gang med winamp gående med musik, så låg det tilfeldig vis en radioteater fil der (noe krim greier) og mens jeg da såv så drømte jeg det som fåregikk i denne krim episoden. jeg var helt meg på alt som skjedde der var akkurat som å komme inn i en film. Ganske kult
Har lest om dette endel, har ufattelig lyst å ha det gøy når jeg sover og
når jeg begynte på sntipsykota fikk jeg helt syke drømmer. skulle tro at det virket den andre veien, at man ble mer normal, men det ble jeg ikke. jaja. artig så lenge DET varte.
Hehe, jeg kjenner meg TOTALT igjen i det du sier gitt.

Hos meg kommer det i perioder hvor det kan skje opptil fler ganger på en månede. Jeg har blitt så vant med det at jeg har begynnt å tenke "jaja, faen heller da får jeg bare gi opp å sove igjen." i "drømmen" når jeg har kjempet lenge med å prøve å få åpnet øynene og bevege kroppen uten hell.

Jeg kan faktisk tenke helt klart i den tilstanden, men kroppen er helt paralysert, å jeg er ute av stand til å bevege meg. Hender at jeg klarer å vri meg ut av paralyseringen å våkner, men det tilhører sjeldenhetene.

Skjedde meg også en gang at jeg trodde jeg hadde klart å våkne, men hele kroppen dirret og jeg måtte streve skikkelig for å bevege meg. Husker jeg da så mobiltelefonen min ligge på gulvet, men når jeg våknet på ordentlig litt senere lå den ikke på rommet mitt engang, ergo må jeg bare ha drømt at jeg klarte å våkne.

Har diskutert denne tilstanden med noen av mine kammerater, men ingen kjenner seg helt igjen i det jeg forteller.
Sist endret av stigma; 31. mai 2006 kl. 23:58.
Har hatt slik at jeg faller ned fra en høy plass, så mister jeg nesten pusten og våkner
Tror faktisk det kan skyldes av at kroppen vokser.
Sist endret av kristoffer2200; 1. juni 2006 kl. 00:02.
Drømte engang at jeg sklei på sklibrett ut en hoppbakke, da fikk jeg et sånnt kjempe sug i magen. Akkurat som om det skjedde. Sinnsykt skummelt hvertfall.
Sitat av stigma
Jeg kan faktisk tenke helt klart i den tilstanden, men kroppen er helt paralysert, å jeg er ute av stand til å bevege meg. Hender at jeg klarer å vri meg ut av paralyseringen å våkner, men det tilhører sjeldenhetene.
Vis hele sitatet...
Akkurat slik opplever jeg ganske ofte om morningene når jeg skal på skolen. Det er helt seriøst, har 22 dager fravær nå, og det skyldes ikke at jeg har lagt meg sent.

Annet jeg ofte opplever er at jeg faller, og akkurat i det jeg trår utfor og faller, så reagerer beina etter det. Da pleier jeg vanligvis å våkne.

I det siste har jeg også hatt "slitsomme" drømmer hvor jeg har kjørt ganske fort og farlige. Disse drømmene føles veldig virkelig og traumatisk. Er ganske slitsom og har høy puls når jeg endelig våkner. Disse drømmene får jeg bare når jeg tar meg en lur midt på dagen.

Er det en "Moses(?)" her som kan tyde drømmene mine?
Anbefaler dere å lese om Lucid Dreaming på www.dreamviews.com. Står svært mye interessant der, og hvordan man kan lære seg og kontrollere drømmene sine.
Sitat av Sabbi
Har dere merket at rett før dere våkner, så er drømmene veldig enkle å kontrollere?
Vis hele sitatet...
Jepp, men det er så kjipt at når du skjønner du kan finne på noe sprell, så våkner du.

Synes det er morsomt med litt spesielle drømmer, spesielt der du har drømme-settings du møter i andre drømmer også. Husker engang jeg fikk politiet på nakken fordi jeg stjal en tannbørste, og slapp unna ved å grave meg ned under asfalten.
Sykeste og mest creapy jeg har opplevd i drømmenes verden var en gang jeg drømte at NASA hadde opprettet en aldeles så liten base i aulaen på ungdomskolen min. Jeg bor rett over gata. En diger meteoritt skulle smadre jorda, og beregnet nedslagsfelt var selfølgelig byen jeg bor i, altså Trondheim. Man så meteoritten på himmelen i flere timer og den ble bare større og større. Drømmen virket så utrolig ekte at jeg enda får skjelvinger når jeg tenker på det. Alt var som "normalt" i drømmen; rommet mitt, leiligheten, skolen - alt. Det eneste som kanskje var litt...utenom det vanlige, var vel som sagt at NASA hadde satt opp command post på skolen, som igjen virka helt plausibelt for min del, iogmed at meteoritten skulle treffe her. Jeg husker at jeg snakka med en representant fra NASA som sa at jeg burde gå hjem og legge meg, det var ingen vits i å sitte våken og vente osv. Jeg gjorde som den kloke mannen i sort dress sa og tusla over gata og hjem til senga mi. Da jeg omsider våknet, våknet jeg på ordentlig. Jeg var gjennomblaut av svette og heiv meg ut av senga og løp bort til vinduet. Jeg reiv til sides gardinene og ventet å stirre meteoritten i kvitauget, like før den smadra meg. Guess what? Det var ingen meteoritt der, og jeg ble så lettet at jeg faktisk svimte av.

På en sterk nummer to; Da jeg drepte min beste venn med kniv og skar av ham hodet. Sånn..."Good cop, best friend gone bad"-filmklisjè". But still, some heavy shit å oppleve å skjære strupen over på kompisen din...
Herlig med lucid dreaming når det blir noe på en -- men alltid kjipt at det skjer når man er i ferd med å våkne.

Ellers har man jo denne følelsen av plutselig å falle ned gjennom senga og inn i evigheten, som skyldes at musklene slapper av litt for tidlig, før bevisstheten er koblet ut. Men da foretrekker jeg lucid sex.
Sist endret av Cheesus; 1. juni 2006 kl. 04:36.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Er det ikke dette som kalles søvnparalyse?
Sitat av FeE
Drømte engang at jeg sklei på sklibrett ut en hoppbakke, da fikk jeg et sånnt kjempe sug i magen. Akkurat som om det skjedde. Sinnsykt skummelt hvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg også hadde en sjuk drøm da jeg fikk ej jevla sug i magen så våknet jeg..
drømte at flyet jeg satt på me bomma på flyplassen og for nedover mot sjøen i ei helvetes kave..sjuk feeling hehe
har hatt såkalte lucid dreams noen ganger også..ganske heftig
Sitat av Proxick
Er det ikke dette som kalles søvnparalyse?
Vis hele sitatet...
Det høres ut som om det er det Emilas opplever. En del folk med søvnparalyse har beskrevet det som om de sover og vet det, og noen står ved siden av dem, men jeg antar at det ikke er et krav at det er skummelt.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Det att man ikke klarer å vokne mens man vet att man drømmer er heller en søvn paralyse en liquid dreaming ja.

Om man "liquid dream'er" så er det helst att man kjenner seg selv på vei inn i søvnen og hjernen kobler ikke helt ut slik den gjør når man sover som vanlig. Man ligger på en slags plass mellom drøm å den virkelige verden slik att man kan velge hva man vil gjør i drømmen.Altså man er så klar over att man kan velge å drømme att du kan gjør hva du vil. De fleste våkner som regel siden de føler att de ikke kan kontrollere det. Når man detter inn så kjenner man gjærne att kroppen faller vekk, kansje det eneste man kjenner fra den virkelige verden er hjerteslagene eller hører lydene som ellers skulle forekomme. Men man sover jo forsatt.

Att man ikke klarer å våkne eller att man ligger å tror att man våkner fordi man drømmer att man våkner har jeg også gjort flere ganger. Enda flere ganger enn det jeg har havnet i lequid dream "transe" eller hva jeg skal kalle det.
Sist endret av Alphanio; 1. juni 2006 kl. 08:01.
Sitat av z10an

Om man "liquid dream'er" så er det helst att man kjenner seg selv på vei inn i søvnen og hjernen kobler ikke helt ut slik den gjør når man sover som vanlig. Man ligger på en slags plass mellom drøm å den virkelige verden slik att man kan velge hva man vil gjør i drømmen.Altså man er så klar over att man kan velge å drømme att du kan gjør hva du vil. De fleste våkner som regel siden de føler att de ikke kan kontrollere det. Når man detter inn så kjenner man gjærne att kroppen faller vekk, kansje det eneste man kjenner fra den virkelige verden er hjerteslagene eller hører lydene som ellers skulle forekomme. Men man sover jo forsatt.
Vis hele sitatet...
Kan du forsøker å forklare hva du mener på en bedre måte? At du selv kan kontrollere absolutt alt som hender i en drøm er ikke uvanlig for erfarne, "lucide", drømmere.
Liquid dreams! Buy a sixpack of 0,5 litres, drink it, and dream on baby...