Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 748
https://www.lechuza.world/promo/lech...ter/19562.html

Noen her inne med erfaringer å dele?

Prøvde meg på DWC for mange år siden, men mistet hele avlingen pga råte. og uansett syntes jeg pH måling ble for mye bry. Så jeg holdt meg til jord frem til nylig. Da oppdaget jeg coco choir + perlite som gir yield i hydro-klassen uten alt ekstra arbeid.

Men det er ikke perfekt, bla annet er jeg bekymret for hva oppsamling av røtter vil gjøre over tid. Ser noen bruker egne enzymer for dette, men jeg liker ikke spesialvarer som må bestilles fra utlandet. Jeg ser også at det brytes ned over tid, men å skille ut finstoff er ikke lett.

Pon ser ut til å løse mange av disse problemene, men har det andre utfordringer jeg ikke er klar over?
Har drevet med husplanter i mange år og de siste 3-4 årene ha jeg gått mer og mer over til Lechuza pon, det jeg ser for meg blir et problem for cannabis og pon er PH og at det kommer med langtidsvirkende gjødsel som varer i 6mnd.

Men prøv! Husk og skyll igjennom pon i en sikt godt før bruk pga støvet og skyll igjennom steinene og vask potten minimum 1 gang i uka!
Jeg vet at det funker, en kollega bruker det. Men hans oppsett er så forskjellig at det er vanskelig å sammenlikne resultat. Og han har aldri bruk coco.

Har ikke så mye ork til å prøve noe nytt bare for gjøre det. Jeg må nesten få noe igjen for innsatsen.

Mitt oppsett er "motorisert selvvanning", altså en bøtte med reservoar i bunn og en akvariumpumpe som løfter vannet et par ganger om dagen. Fyller ca 5l med næring og slår ut restene når det er 0,5-1l igjen.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 19. august 2023 kl. 17:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er svaret bare at dette er litt for nytt? Jeg tok det for gitt at dette var et velprøvd substrat, vi pleier jo å henge litt etter her i nord...

Jeg har nettopp gått all in på coco/perlite, så lista for å bytte bare for moro skyld er litt høy. Resultatet har vært over all forventning målt i "yield per effort". Det var kampen mot spinnmidd som fikk meg til å prøve, godt å være ferdig med det marerittet.