Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1411
Jeg har da en ekstern hardisk som jeg har mista strømkablen til.

Jeg har ikke mye peiling på elektronik, så har ikke peiling hvor mange volt jeg burde koble på.

Holder det med et par 12 volts batterier?

Her er noen dårlige bilder fra selve hardisken:

http://oi43.tinypic.com/24lv9rc.jpg
http://oi43.tinypic.com/1zg9sly.jpg

Hardisken heter Maxtor

Takk

Ble noen jævla svære bilder. Sorry :S
Sist endret av Provo; 4. november 2011 kl. 22:25. Grunn: Store bilder fikset til linker.
Regner med at den bruker 12V DC/2.5A? Det står vel på den. Så du bør nok ha en adapter. Det koster ikke mange penger, du får vel en mulit-adapter på en eller annen butikk for noen hundrelapper.
Du bør holde deg innenfor angitte parametere ellers så kan du fort svi av en eller anenn chip.
Skal formatere pc'en i kveld, så hadde vært fint å få gjort det nå Så du er sikker på at det ikke går med noen batterier? Kan jeg ødelegge noe med et 12V batteri?
Sitat av Eodor Vis innlegg
Skal formatere pc'en i kveld, så hadde vært fint å få gjort det nå Så du er sikker på at det ikke går med noen batterier? Kan jeg ødelegge noe med et 12V batteri?
Vis hele sitatet...
Om batteriet ikke har samme watt/ampere/volt som det adapteren hadde så er det fort gjort at du pluttselig får en veldig kjip brevvekt.
Det stemmer ikke, hvis du sikter til at harddisken ryker. watten er effekten som utvikles av lasten. harddisken trekker en strøm, adapteret/batteriet pumper ikke den ut uavhengig av hva du kobler på.
Batteriet har ikke en watt eller ampere. det har en spenning "volt", og DEN kan ødelegge disken.

Ville ikke ha brukt batteri, dog. Vanskelig å si hvor lenge de batteriene faktisk leverer spenningen du trenger, og om de holder lenge nok til at du far sikkerhetskopiert (antar det er det du trenger disken til?). Vent med å formatere til i morgen, og stikk på clas og kjøp et universaladapter. greiere det
Batterier blir oppgitt i Ah (amperetimer) feks: et batteri som er oppgitt til 7,2Ah vil kunne levere 1 ampere i 7,2 timer.
Vil ellers vært speptisk til å koble 12V batteri direkte til en harddisk. Spenningen i et 12V batteri kan gjerne være over 13V.
Har selv lekt meg med interne harddisker. Disse krever en stabilisert drift spenning på nøyktig 12V.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var heldig og fant den gamle laderen. Men når jeg kobler den til PC'en finner jeg den ikke :S Hardisken lyser, så den skal virke.

Noen som vet hva problemet kan være?
brukt batteri på den? - Overspenning?
skjekka USB-kabelen? - Brudd?
prøvd på en annen usb-port evt annen PC?
Sitat av haavardgj Vis innlegg
brukt batteri på den? - Overspenning?
skjekka USB-kabelen? - Brudd?
prøvd på en annen usb-port evt annen PC?
Vis hele sitatet...
USB kabel funker
Funker ikke på andre maskiner
Har ikke brukt batteri på den.

Den lyser sånn om den skulle virket.
Finner du den på Disk Management ?
Har den fått tildelt drive letter?
Sitat av EnGeL Vis innlegg
Finner du den på Disk Management ?
Har den fått tildelt drive letter?
Vis hele sitatet...
Har prøvd det ja. Ingen ting dukker opp. Er nok redd hardisken er ødelagt :P
Kjøp deg et USB-SATA adapter, og plukk disken ut av kabinettet, koble den til med kabel og se om det hjelper?