Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4166
PS! Disse lydene ga meg litt hodepine, så hør på eget ansvar.

Hvor mange Hz klarer du å høre ?

Her er en quote ifra en Teknoblog:
Av en eller annen pussig grunn har et fenomen dukket opp igjen her i landet. Det er snakk om ringetoner med svært høy frekvens, slik at stort sett kun yngre mennesker kan høre dem. Første gangen dette konseptet ble vist til meg var ved juletider da min fetter koste seg fælt med å plage lillesøsteren ved å bruke disse ringetonene mens tanten min ikke kunne forstå hva som var så ille.

Etter hvert som vi blir eldre hører vi dårligere, det er medisinsk fakta. Stort sett, det vil si dersom man holder seg unna ekstreme støykilder i løpet av livet, vil dette innebære at vi jevnt og trutt mister evnen til å høre de høyere tonene. Enda raskere dersom man spiller MP3-spilleren på full pinne hele tiden. Noen beholder mer av hørselen enn andre, men når vi er unge bør vi kunne høre hele spekteret fra 20 Hz til rundt 20000 Hz.

Dersom du har lyst til å kjøre din egen lille høreltest, har jeg laget noen lyder i MP3-format under, med stigende grad av frekvens. Min hørsel stanser ved 18500 Hz, men så er jeg 30 minus to også da.
Vis hele sitatet...
Her er lydene:
17000Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/17khz.mp3
18000Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/18khz.mp3
18500Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/18500Hz.mp3
19000Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/19khz.mp3
19500Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/19500hz.mp3
20000Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/20kHz.mp3

- Last dem inn i Windows Mediaplayer for å høre.

Hørte du alle?

BONUS: Siden dette tok av litt, legger vi opp en ønskereprise for feinschmeckere: 19 kHz, 19,5 kHz og 20 kHz i ren CD-lyd (44 kHz sampling, ingen komprinering, mono). Ikke noen fler, for disse tre alene tar 10 megabyte...

Supermennesker kan laste ned det geniale gratisprogrammet Audacity og teste ut sine egne toner ved lage dem selv. Men, som alltid, pass på hørselen din!
Vis hele sitatet...
19000Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/19khz.wav
19500Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/195hhz.wav
20000Hz mms://video.vg.no/vg/06/lyd/20khz.wav

Kilde


Dette klarte jeg å høre:
Høyre øre: 19 kHz
Venstre øre: 18,5 kHz
Jeg hørte ingen av dem, men så skal det jo da nevnes at jeg er tunghørt og bruker høre apparat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Beg pardon, men mp3 er dårligeste formatet til sånt. Mp3 tar med vilje vekk en del sidebånd og slikt. Så viss du skal teste hørselen, bruk ei ukomprimert fil.
Hjernen brenner
Lord_Kamikaze's Avatar
Sitat av slashdot
Beg pardon, men mp3 er dårligeste formatet til sånt. Mp3 tar med vilje vekk en del sidebånd og slikt. Så viss du skal teste hørselen, bruk ei ukomprimert fil.
Vis hele sitatet...
Det ligger ukomprimerte wav filer lengst ned i førstepost
drQ
Egendefinert
Står et tips blant kommentarene om å laste ned NCH Tone Generator. Artig leketøy.

http://www.nch.com.au/tonegen/index.html
hørte alle sammen, lett
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
jeg hørte også alle veldig litt!
Superlurker
merulz's Avatar
Høre alle sammen, men vil ikke påstå at jeg vil ha en slik ringetone..
Jeg bruker en slik lyd som ringetone :P

Foreldrene mine hører ikke når den ringer, men jeg hører den jævlig godt, selv om jeg spiller høy musikk med høretelefoner. Det er det som er bra, du hører lyden selv om det bråker masse der du er, og f.eks. på en kino er det nesten ingen som skjønner at det er en mobiltelefon.
Klarte 20khz på begge ørene.

17Khz river i ørene.

Edit: Det stoppet akkurat ved ca. 20khz regner jeg med, fordi jeg prøvde i Cool Edit Pro med 20 000, og den klarte jeg ikke å høre. (Kommer sikkert litt ann på hvilken tone)
F.eks. 18000 klarte jeg, og det følest ikke godt på ørene med så høye frekvenser.
Ødelegger ting du ikke kan høre hørselen, eller hvordan fungerer det?
Hvis du får 100khz inn i ørene, hva da?
Sist endret av TanteSpiker; 14. juni 2006 kl. 12:53.
Jeg er 21 år og hørte 20000hz veldig høyt... så skulle ikke være noe problem
dosky's Avatar
Trådstarter
Vennligst, dere som sier dere hører 20kHz; ikke lyg... Hvis dere hører det, flott for dere. Hvis dere ikke hører det, men sier dere gjør det; så lyver dere kun for dere selv.
mamma på 47 år hørte 19500hz..
Hørte 20000 Hz uten problemer.. Var jo en ganske høy lyd..
dosky's Avatar
Trådstarter
Not bad...

Dem som har vært på sesjon, vet at dem tester både venstre og høyre øre.
Jeg fikk full pott på testen, selv om at jeg ikke hørte det siste dem spillte.

Selv var det med ørepropper jeg spillte av her, men jeg hørte bedre med
høyre øre enn med venstre fordeom.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hørte det opp til 19 500hz ganske greit med headsett (Hører ikke like bra på venstre øre thoug, så jeg var nødt til å basere det på mitt høyre) 20 000hz var mye værre. men jeg kunne høre det hvis jeg skrudde opp lyden. Men jeg ville ikkje hatt noen av disse som ringetone da jeg ikke hadde lagt merke til noen av dem.
Hørte alle jeg også, 20hz var ikke like lett å høre som de andre tho ..
Testa meg selv hos militærlegen for en måned siden... 20 khz klarte begge øra fint
Er ikke 20k Hz det meste et sprekt menneskeøre klarer å oppfatte? Hørte 20 000 uten problem, men skulle likt å gå over 20 000 Hz (ultralyd) og finne ut hvor lenge überhørselen min henger med...
Hvor høyt skal volume ver i wmp?
Jeg hørte alle sammen, men den 20k hz'n var litt rar. Ikke pipelyd liksom, så kan godt hende jeg ikke klarte å høre den skikkelig.
Har en slik lyd på telefonen selv, jeg klarer ikke høre den skikkelig, men merker jeg får vondt i hodet
Disse lydene derimot klarte jeg høre det var noe lyd der iallefall. Testa dog ikke wav filene..
dosky's Avatar
Trådstarter
Hører du ikke pipelyden, hører du ikke lyden i det heletatt..
Summing er det på alle.
Hører fint den på 19,5 khz, men hørte lite med venstre øre på 20khz

det skal også nevnes at jeg er en flittig bruker av mp3 spiller, og hører på musikk flere timer per dag, og har heller aldri hatt problemer med hørselen.
hørte opp til 20khz men ble litt kvalm av de lydene der....
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Hører 20 KHz på begge ører.
Sitat av drQ
Står et tips blant kommentarene om å laste ned NCH Tone Generator. Artig leketøy.

http://www.nch.com.au/tonegen/index.html
Vis hele sitatet...

Er det programmet riktig? Justerer det bare frekvensen? Ifølge den hørte jeg kun opp til 15kHz med høytalere, men over 100kHz med øretelefoner... Og tonene varierte mellom lavt og veldig høyt hele veien oppover, måtte noen ganger bare ta av meg høretelefonene...

Klarte forresten å høre mp3 versjonen av 20kHz okay nok. Lyden vibrerte noe, merkelig nok.
hørte alle lett, finnes det noen høyere frekvenser noe sted?
Hørte ingen av de, men de to først var som om det var noe som trykka på øret mitt, elelr inni. Har en lyd på mobilen som skal være 16 khz, og den gjør bare vondt å høre på! hører den så sinnsykt godt!
drQ
Egendefinert
Sitat av empty_other
Er det programmet riktig? Justerer det bare frekvensen? Ifølge den hørte jeg kun opp til 15kHz med høytalere, men over 100kHz med øretelefoner... Og tonene varierte mellom lavt og veldig høyt hele veien oppover, måtte noen ganger bare ta av meg høretelefonene...

Klarte forresten å høre mp3 versjonen av 20kHz okay nok. Lyden vibrerte noe, merkelig nok.
Vis hele sitatet...
Aner egentlig ikke. Virker som om det er litt opp og ned, så til å teste hørselen er det nok ikke det beste, men kan lage noen lyder som gjør deg bra koko til slutt.

Forøvrig finnes denne tråden:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ighlight=16khz
Sist endret av drQ; 14. juni 2006 kl. 17:40.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Hører alt på alle ørene.
Men jeg har alltid hatt ok hørsel. Den er bare litt redusert på det ene øret.
Er det ikke hunder som blir galne av slik lyd? Hvilken frekvens kommer i sånn hundefløyte?

John Lennon la til en sånn lyd i slutten av "A day in the life".
Klarte 'bare' opp til 18kHz i NCH..
Trodde jeg skulle høre bedre, men den gang ei.
Til dere med NCH, prøv 17kHz med 'trianguler kurve' ikke sinus som er default.
River i ørene etter ett minutt kan du si...
hørte alle helt fint
jeg hørte alle jeg
Jeg hørte alle fint med headsettet mitt, men med høytalerene klarer jeg såvidt å høre 16kHz (litt ødelagte)
Hørte opp til 19,5khz, men det er fra 40hz og nedover som er gøy.
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Noose
Hørte opp til 19,5khz, men det er fra 40hz og nedover som er gøy.
Vis hele sitatet...

40kHz til 10Hz ? - Noen som spillte en slik ferdiglaget mp3 på ett lan en gang, noen i ett nabolag litt unna hadde ringt til purken fordi dem trodde det var alarm. Inne på selveste lokalet var det nesten ikke værende : |